Snabbtest: Grafikprestanda i Final Fantasy XV Windows Edition Demo

Nästa vecka släpps Final Fantasy XV till PC, men redan nu finns en demoversion tillgänglig av spelet. Redaktionen laddar upp med 17 grafikkort för ett snabbtest av prestandan i titeln.

Efter en rekordlång utvecklingstid, som kantats av både namnbyten samt skifte till en ny generation spelkonsoler, släpptes till slut Square Enix actionbetonade rollspel Final Fantasy XV till Playstation 4 och Xbox One i slutet av 2016. Titeln fick vid lanseringen förhållandevis goda omdömen, men har samtidigt fått kritik för nerdummad spelmekanik och trist story från puristerna av serien.

FF15-1.jpg

I augusti 2017 meddelade Square Enix att de ingått ett samarbete med Nvidia för att ta titeln till PC-plattformen, i form av en Windows-version med beräknat släppdatum i början av 2018. Datumet spikades slutligen till 6 mars, vilket nu endast är en knapp vecka bort och därför att det blivit dags att kika närmare på hur modern grafikhårdvara presterar i spelet.

Sedan tidigare har det funnits en dedikerad testmjukvara för just Final Fantasy XV, där denna har visat sig vara en dålig representation av själva spelupplevelsen ihop med bristfälliga inställningsmöjligheter. Redaktionen använder sig istället av den nysläppta demoversionen, där denna faktiskt utspelar sig i den riktiga spelvärlden och erbjuder samma funktioner som den kommande skarpa versionen.

Testsystem

Komponent

Modell

Processor

  • Intel Core i5-8600K

  • AMD Ryzen 5 1600X

Moderkort

  • Asus Prime Z370-A

  • Asus ROG Strix B350-F

Minne

16 GB Corsair Vengeance LPX, 3 000 MHz

Grafikkort

  • AMD Radeon RX Vega 64 (8 GB)

  • AMD Radeon RX Vega 56 (8 GB)

  • AMD Radeon R9 Fury X (4 GB)

  • AMD Radeon R9 Fury (4 GB)

  • AMD Radeon RX 580 (8 GB)

  • AMD Radeon RX 570 (4 GB)

  • AMD Radeon RX 480 (8 GB)

  • AMD Radeon R9 390 (8 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1080 Ti (11 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1080 (8 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1070 Ti (8 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1070 (8 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1060 (6 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 980 Ti (6 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 980 (4 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 970 (4 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 960 (4 GB)

Lagring

Samsung 850 Evo 500 GB

Nätaggregat

Corsair RM650x 650 W

Skärm

Dell P2415Q

Operativsystem

Windows 10 FCU Professional 64-bit

För prestandatestet av Final Fantasy XV använder sig redaktionen av SweClockers vinterdatorer 2017. Det handlar om två system som baseras kring Asus grafikkort Geforce GTX 1070 Strix, där den ena är bestyckad med Intels Core i5-8600K medan den andra är utrustad med AMD:s Ryzen 5 1600X.

Systemen körs med minnesprofilerna XMP respektive D.O.C.P. aktiverade, vilket innebär att den Intel-baserade datorn även kör samtliga kärnor i högsta möjliga turboläge.

Drivrutinerna som används är de senaste från respektive tillverkare, med Geforce Drivers 391.01 för Nvidia samt Radeon Software Adrenalin Edition 18.2.3 för AMD, där de förstnämnda har uttalade prestandaoptimeringar för titeln. AMD kontaktades när denna artikel påbörjades men har inte inte återkopplat om huruvida någon ny drivrutin är i görningen för Final Fantasy XV.

FF15-18.jpg

Vi använder oss av en testslinga på 55 sekunder, där ett videoklipp av denna finns att skåda i toppen av artikeln. Bildfrekvensen fångas upp med hjälp av testmjukvaran OCAT och efterbehandlas senare i Microsoft Excel.

Testerna inleds med att köra respektive Vinterdator i samtliga förinställda detaljlägen vid upplösningarna 1 920 × 1 080, 2 560 × 1 440 samt 3 840 × 2 160 pixlar. Nvidia Gameworks-specifika finesser som Hairworks, Turfeffects och Shadowlibs hålls avstängda för samtliga detaljlägen.

Testresultat, Intel Core i5-8600K och Asus Geforce GTX 1070 Strix

1 920 x 1 080

2 560 x 1 440

3 840 x 2 160

Low

145/107

106/88

59/51

Average

101/81

67/55

35/30

High

93/69

62/48

34/25

Highest

86/65

59/44

32/25

Geforce GTX 1070 och Core i5-8600K har inga som helst problem att hålla bildfrekvenserna uppe oavsett detaljinställning när det ska spelas i 1080p. Vid 2 560 × 1 440 pixlar blir det något svettigare men dock fullt godkänt, där exempelvis förinställda "High" producerar ett snitt på 60 bilder per sekund.

Sist men inte minst har vi 4K UHD, och där blir det helt enkelt för tungt för Geforce GTX 1070 att hänga med. Undantaget är vid den förinställda detaljnivån "Low", men då går det med handen på hjärtat lika bra att vrida ner upplösningen då den grafiska presentationen närmast kan beskrivas som en påse skridskor.

Testresultat, AMD Ryzen 5 1600X och Asus Geforce GTX 1070 Strix

1 920 x 1 080

2 560 x 1 440

3 840 x 2 160

Low

121/100

96/71

59/48

Average

91/67

68/51

36/31

High

84/61

62/47

34/25

Highest

80/56

58/43

32/24

När vi byter över till det Ryzen 5 1600X-baserade systemet syns fortfarande fina siffror i 1080p vid samtliga detaljnivåer, även om det bör nämnas att dessa ligger generellt lägre än Intel-datorn. När upplösningen skruvas upp suddas prestandaskillnaderna ut, och återigen är förinställda "High" vid 2 560 × 1 440 pixlar en bra balans mellan ögongodis och bildfrekvens.

Härnäst är det dags att kika närmare på hur olika grafikkort presterar i Final Fantasy XV. Vi använder oss här av den Intel-baserade Vinterdatorn och roterar mellan 17 olika grafikkort från både AMD och Nvidia. Förinställda "High" används för följande tester samt upplösningarna 1 920 × 1 080, 2 560 × 1 440 och 3 840 × 2 160 pixlar.

Först ut är lägsta upplösningen på 1 920 × 1 080 pixlar med majoriteten av korten på en bildfrekvens över 60 FPS. I toppen hamnar inte helt oväntat Geforce GTX 1080 Ti, med cirka 20 procent prestandaskillnad jämfört med GTX 1080. Kikar vi mot kampen mellan AMD och Nvidia klarar korten från det röda laget inte riktigt samma tempo som sina respektive rivaler.

Även i 2 560 × 1 440 går det att driva runt spelet med fler än 60 bildrutor per sekund med kort ned till Geforce GTX 1070. AMD Radeon RX Vega 56 hamnar precis under det åtråvärda gränsen, vilken kan lösas med en justering av detaljnivån.

Med upplösningen ställt till sitt högsta läge, 3 840 × 2 160 pixlar, är det enbart Nvidia Geforce GTX 1080 Ti som är någorlunda nära en bildfrekvens runt 60 FPS. Nämnda kort är det som är spelbart i 4K UHD med detaljnivån ställt till en lägre nivå. Kort nedanför det kan inte riktigt driva runt spelet i 4K-upplösning och en vettig detaljnivå.

Processorbelastning och renderingstider

Snabbtest i all ära, redaktionen passar även på att samla in lite ytterligare data. Processortestet nedan körs med ett Geforce GTX 1080 samt ett Radeon RX Vega 64 vid upplösningen 1 920 x 1 080 pixlar och förinställda detaljnivån "High". Graferna för renderingstiderna är uppmätta vid upplösningen 2 560 x 1 440 pixlar vid samma detaljnivå.

FF15_CPU.png

Sett till processorbelastning ligger denna något högre ihop med det Nvidia-baserade grafikkortet vid låg upplösning, dock generellt sett under taket. Samtidigt ligger grafikprocessorn på fullt utnyttjande hela tiden för båda korten.

Sist ut är renderingstiderna där det inte är någon större skillnad mellan Nvidia och AMD i första delen. Andra halvan ser något skakigare ut för det röda laget, men rent subjektivt märks dock inte spikarna av i själva spelsekvensen.

Sammanfattande tankar

Japanska speltitlar har historiskt sett varit något skakiga när det kommer till PC-versioner, där exempelvis förra årets Nier: Automata led av både buggar och ytterst bristfälliga inställningsmöjligheter. Här måste vi ändå säga att Square Enix har gjort ett bra jobb med Windows-versionen av Final Fantasy XV, då vi under testandet inte stötte på något avvikande beteende samtidigt som goda möjligheter fanns för att trimma in ögongodiset.

FF15-9.jpg

PC-versionen erbjuder grafiskt mervärde i form av ytterligare detaljnivåer och betydligt högre bildfrekvens än sina konsolmotsvarigheter, åtminstone för de som har hårdvaran som krävs för jobbet.

För de som vill ligga på förinställda "High" vid 2 560 × 1 440 pixlar krävs exempelvis antingen ett Geforce GTX 1070 eller ett Radeon RX Vega 56 för hållbar bildfrekvens, vilket dock inte är direkt orimligt för en modern speltitel.

Att Windows-versionen är utvecklad i samarbete med Nvidia är svårt att missa, då det sistnämnda företaget använt spelet i ett flertal marknadsföringskampanjer. Detta till trots står sig dock AMD-baserade grafikkort bra i Final Fantasy XV, där främst högre upplösningar låter det röda laget sträcka på benen.

I övre delen av tabellerna ställer sig Radeon RX Vega 56 fint mot Geforce GTX 1070 medan flaggskeppet Radeon RX Vega 64 mäter sig mot Geforce GTX 1070 Ti. Längre ner i mellanklassen håller Radeon RX 580 sin mark bra mot konkurrenten Geforce GTX 1060, med undantag för spelande i 1080p. Med lite flyt kan detta jämna ut sig ytterligare med mer polering på drivrutinssidan.

Sammanfattningsvis ser det ljust ut för nästa veckas lansering av Final Fantasy XV på PC, åtminstone på den tekniska sidan. Huruvida spelet lever upp till Windows-folkets spelmässiga förväntningar återstår dock att se, men fram tills dess kan vi rekommendera läsning i form av FZ:s recension av konsolversionen.

1

Insomniac Games släpper Sunset Overdrive till PC/Windows

Fyra år efter lanseringen till Xbox One släpps nu Sunset Overdrive till PC/Windows. I titeln vankas det actionäventyr med horder av fiender och ett intensivt stridssystem. Läs mer

10

Nvidia presenterar kvartalsrapport – datacenter växer med 58 procent

Nvidia presenterar sin kvartalsrapport för årets tredje kvartal, vilken visar på både ökade intäkter och förbättrade marginaler. Framförallt datacenter ser en stor tillväxt på 58 procent. Läs mer

90

Nvidia bekräftar tillverkningsproblem för Geforce RTX 2080 Ti

Varken drivrutiner eller GDDR6-minnet ska ha legat bakom stabilitetsproblemen för Geforce RTX 2080 Ti. Nvidia meddelar istället att felet låg hos bristfälliga kretskort. Läs mer

94

Inför Black Friday – SweClockers guide till TV-utbudet 2018

Greppa skillnaden mellan OLED och LCD och hur tillverkarna betecknar sina modeller. SweClockers kartlägger marknadens TV-modeller inför reasäsongen 2018. Läs mer

6

Finalister vidare till Dreamhack Winter 2018 för Casemod Championship

Sju proffsmoddare av rang går vidare till finalen i Casemod Championship, som äger rum den 2 december under Dreamhack Winter 2018 på Main Stage. Läs mer

89

Test: XFX Radeon RX 590 Fatboy – Polaris på 12 nanometer

AMD laddar om i mellanklassen genom uppdaterade grafikprocessorn Radeon RX 590. På menyn finns bland annat förfinad tillverkning och uppskruvade klockfrekvenser. Läs mer

91

Ubisoft: "Lootlådor är inget dåligt – så länge de görs på rätt sätt"

Lootlådor och mikrotransaktioner har återigen hamnat på tapeten, men enligt Ubisoft kan de vara något positivt om de görs på rätt sätt. Läs mer

24

Kom och häng i SweClockers och AOC Gamings monter på Dreamhack Winter 2018

Om två veckor är det dags för nästa upplaga av Dreamhack, och SweClockers är självklart på plats med egen monter och en uppsjö av aktiviter. Läs mer

51

Intel fortsätter skala ned leveranser av processorer till datortillverkare

På grund av kapacitetsproblem på 14 nanometer uppges Intel fortsätta minska leveranser av processorer till tillverkare av färdigbyggda system, och problemen väntas fortsätta under 2019. Läs mer

226

Battlefield V multiplayer med ray tracing – redaktionens första intryck

Med den efterlängtade uppdateringen som aktiverar DirectX Raytracing i Battlefield V på plats passar redaktionen på att dela med sig av både första intryck och en omgång prestandasiffror. Läs mer

333

Riksdagen röstar igenom förslag om att ersätta TV-avgiften med skatt

Frågan om slopande av TV-avgiften har nu tagits upp i riksdagen, vilka röstat igenom förslaget. Detta innebär att avgiften ersätts med en skatt från och med 1 januari 2019. Läs mer

I samarbete med Komplett
7

Intervju: Johan "C4B12" Nyman bygger små datorer till Dreamhack

En liten dator kan vara minst lika intressant som en stor. Vi fångade datormoddaren och forumprofilen Johan Nyman för en pratstund om Dreamhack och byggandet av små datorer. Läs mer