Battlefield V får systemkrav – Radeon RX 580 och Geforce GTX 1060 rekommenderas

Permalänk
Melding Plague

Battlefield V får systemkrav – Radeon RX 580 och Geforce GTX 1060 rekommenderas

Efter vissa förseningar är det snart dags för lanseringen av Battlefield V, och nu presenterar DICE systemkrav i tre nivåer för speltiteln.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur kan 6600K vara minimum och 4790K rekommenderat? En 6600K är väl ändå en snabbare cpu... Ger HT något?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Så om Win 8 e minimum. Kommer de inte funka på Win 7 då? o.O

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gling:

Hur kan 6600K vara minimum och 4790K rekommenderat? En 6600K är väl ändå en snabbare cpu... Ger HT något?

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle tro att den är minimum då den har 4trådar/kärnor men om man kna ha en 4790 som Rekommenderad så kan man nog utan problem ha en 4670/90 som minimum utan problem. Så jag får hålla med om att kraven är rätt så skeva faktiskt.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Inaktiv

Grundläggande:
Intel Core i5-6600K
AMD FX-8350

Spelet måste skala extremt över cores om en rutten FX-8350 ligger på Skylakenivå.

Någon som vet varför det krävs superprocessorer för att köra ray tracing?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gling:

Hur kan 6600K vara minimum och 4790K rekommenderat? En 6600K är väl ändå en snabbare cpu... Ger HT något?

Skickades från m.sweclockers.com

Inte ens K-modell är rekomenderat. endast 4790.. Förmodligen ger väl Ht något i detta, eftersom 6600K saknar detta.

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem

HT har ju varit en fördel även i tidigare Battlefield så det är inte märkligt att det skulle vara ett plus i det här spelet också.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Utveckling från BF1.....

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Gling:

Hur kan 6600K vara minimum och 4790K rekommenderat? En 6600K är väl ändå en snabbare cpu... Ger HT något?

Skrivet av BM-Mods:

Skulle tro att den är minimum då den har 4trådar/kärnor men om man kna ha en 4790 som Rekommenderad så kan man nog utan problem ha en 4670/90 som minimum utan problem. Så jag får hålla med om att kraven är rätt så skeva faktiskt.

Skrivet av anon228747:

Grundläggande:
Intel Core i5-6600K
AMD FX-8350

Spelet måste skala extremt över cores om en rutten FX-8350 ligger på Skylakenivå.

En polare som kör med just en i5 6600K och ett GTX 1070 får grova problem på vissa banor i BF1 med stock hastigheter, det var inte fören han skrämde upp den i 4.4ghz+ som han kunde få stabila 60FPS utan några drops (så lågt som 20~ FPS).

Mina laptops i sign hade även problem att hänga med under BFV-betan, gick ner till 45-48FPS så fort man satt i flyg eller väldigt mycket explosioner o.s.v. hände runtomking, varje gång det hände så låg CPU-usage på 99-100% och full turbo - Detta då trots 4C/8T.

Battlefield 1 & Battlefield V är VÄLDIGT CPU intensivt, och det har inte bara med optimering för konsoller eller avsaknad av PC optimering att göra, utan spelet är helt enkelt väldigt tungdrivet när allt kommer omkring. Däremot så verkar just HT ge mer än snabbare kärnor, till en brytgräns i alla fall, då det krävdes 4.2-4.3Ghz på 6600K'n för att hålla jämna steg med 6700HQ/7700HQ.

Skrivet av anon228747:

Någon som vet varför det krävs superprocessorer för att köra ray tracing?

Jag skulle gissa på för att kunna mata RTX-korten tillräckligt.

Finns stor risk att CPU blir en bottleneck när spelet ska köras + Ray Tracing på det, så tippar på att dom smaskat på för att vara på den säkra sidan efter interna tester.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Avstängd

60 fps är inte stabilt 100+ är stabilt

Permalänk
Lego Master

@Cuna:
10 fps kan vara stabilt, om det är konstant 10 fps.

Du menar att 100+ fps är i dina ögon spelbart. Skillnad.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

DXR, DXR, DXR men inte ett ord om vad som gäller för WQHD

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Medlem

Bra att de släpper BattleR halvår senare, då kan man nämligen ta betalt igen..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yatagarasu:

Jag skulle gissa på för att kunna mata RTX-korten tillräckligt.

Finns stor risk att CPU blir en bottleneck när spelet ska köras + Ray Tracing på det, så tippar på att dom smaskat på för att vara på den säkra sidan efter interna tester.

Jag har antagit att största delen av raytracingberäkningarna har hanterats av GPU och inte CPU så jag är nyfiken på vad i själva raytracingteknologin som belastar processorn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

@Cuna:
10 fps kan vara stabilt, om det är konstant 10 fps.

Du menar att 100+ fps är i dina ögon spelbart. Skillnad.

termen "stabila xx fps" bör inte användas är det jag menar.
kanske ordet stabila i det kontextet? vad vet jag.
man kan få "stabila 5 fps konstant" att låta bra och det är missvisande

Permalänk
Inaktiv

Bara glömma RTX, bättre köra på vanliga grafikkort ett tag till.

Permalänk
Skrivet av Genx031:

Inte ens K-modell är rekomenderat. endast 4790.. Förmodligen ger väl Ht något i detta, eftersom 6600K saknar detta.

K är väl bara att den är upplåst för överklockning. Iaf var det så på tidigare Intel.

Fler trådar ger stor fördel både i BF1 och BFV alpha/beta.
Har bra mycket mer FPS på 2700K mot 2500K dom annars är samma CPU.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jag gillar AMD men när Rekommenderade systemkrav är:
Intel Core i7-4790
AMD Ryzen 3 1300X

Så gör det att jag inte litar så mycket på vad dessa rekommenderade krav är.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Cuna:

termen "stabila xx fps" bör inte användas är det jag menar.
kanske ordet stabila i det kontextet? vad vet jag.
man kan få "stabila 5 fps konstant" att låta bra och det är missvisande

Inte missvisande om det är en konstant framerate du menar, vilket man ofta menar med "stabila 60 fps", dvs inga drops under. Och det kan ju gälla valfri fps-nivå (inkl 10 fps). Det du kanske menar är Dr. Alban-versionen, "stabilt som fan" där man mer menar att detta är "OK, fett, nice och bra". Då kan jag hålla med om att 60 fps inte är "stabilt som fan", utan 100+ är mer OK ur ett shooter-perspektiv.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gling:

Hur kan 6600K vara minimum och 4790K rekommenderat? En 6600K är väl ändå en snabbare cpu... Ger HT något?

Skickades från m.sweclockers.com

Sen får du tänka på att konsolerna har en processor som är extremt svag..så egentligen ska väl grundkraven vara en CPU i stuk med FX 43XX fast med 8st kärnor.

Dessa rekommendationer ska man aldrig gå efter.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag gillar AMD men när Rekommenderade systemkrav är:
Intel Core i7-4790
AMD Ryzen 3 1300X

Så gör det att jag inte litar så mycket på vad dessa rekommenderade krav är.

Känns lite som att man sitter och rullar tärning när cpu-krav sätts. Jämför med https://www.sweclockers.com/nyhet/26414-call-of-duty-black-op... där Ryzen 5 1600x likställs med i5 2500k.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

World War 3 har Windows 7 x64 SP1 som minikrav om ni inte kommer att kunna köra BF V och inte har Windows 8 eller högre

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Hmm...jag som var lite inne på att köpa detta och lira innan jag uppgraderar burken i vår (för jag är superpepp på BF5!) men inte fan uppgraderar jag burken till W10 med befintlig hårdvara för att sen köpa en till licens om några månader pga nytt...är ju smålänning trots allt.

Aja, får väl nöja mig med att lira annat tills Ryzen 3000-serie kommer så jag kan uppgradera burken om nu W7 inte stödjs :-/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Jag har antagit att största delen av raytracingberäkningarna har hanterats av GPU och inte CPU så jag är nyfiken på vad i själva raytracingteknologin som belastar processorn.

Om jag skulle göra en lågkvalificerad gissning så handlar det om att raytracing delen har en egen pipeline och queue och således kan hanteras individuellt för att kunna köras asynkront (som är målet). Där kan fler kärnor hjälpa till med t.ex att spela in command buffers och överföra data. Baserar det på https://www.khronos.org/registry/vulkan/specs/1.1-extensions/... och https://www.khronos.org/registry/vulkan/specs/1.1-extensions/... . Men jag har inte kollat så noga på det. Vi får helt enkelt se när det väl släpps hur av/på påverkar CPU användning och hur många trådar som används.

Permalänk
Medlem

Daym, 8700, jag uppgraderade nyss till 8600 vafan

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Jag körde både alpha och betam på windows 7 och det gick utmärkt. Det går börja spela den 9:e även om det officiella släppet är den 20:e https://www.ea.com/sv-se/games/battlefield/news/ways-to-play-...

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gling:

Hur kan 6600K vara minimum och 4790K rekommenderat? En 6600K är väl ändå en snabbare cpu... Ger HT något?

Skickades från m.sweclockers.com

Lol... nej. Inte ens nära.
Om du slår av HT, och sänker frekvensen på 4790... ja, då är den snabbare. Men 4790>6600 alla dagar. 2133 RAM på skylake ger ofta usel spelprestanda också pga det är low-end latens moduler. En 8400 har jag för mig kan matcha en 4790k i stock rätt bra.

Skrivet av anon228747:

Grundläggande:
Intel Core i5-6600K
AMD FX-8350

Spelet måste skala extremt över cores om en rutten FX-8350 ligger på Skylakenivå.

Någon som vet varför det krävs superprocessorer för att köra ray tracing?

Det lär det vara. Det som förvåna mig lite var 1300X är rekommenderat. Det är trots allt 4c/8t det med, men bara 3.7Ghz max boost. Så frekvenser är inte lika kritiskt som antal trådar är tydligen. Har du får få trådar måste du klocka tusan för att få vettig prestanda.

Så i denna spelklass, är 4c/4t döende. Finns så klart andra spel där det räcker bra dock.

Skrivet av anon159643:

Jag gillar AMD men när Rekommenderade systemkrav är:
Intel Core i7-4790
AMD Ryzen 3 1300X

Så gör det att jag inte litar så mycket på vad dessa rekommenderade krav är.

Skrivet av Vesh:

Känns lite som att man sitter och rullar tärning när cpu-krav sätts. Jämför med https://www.sweclockers.com/nyhet/26414-call-of-duty-black-op... där Ryzen 5 1600x likställs med i5 2500k.

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror ju helt på motorn och optimering de valt att göra. Om den klarar av att hantera och effektivt använda fler trådar, så är det betydligt bättre jobb än högre frekvens. Om du har 12 trådar, som BF1 kan använda och sedan kör med färre trådar vinner du inget. Istället måste du nu kräma klockfrekvenser som tusan för att kompensera, och du kommer få instabil prestanda då kärnorna alltid är upptagna, så allt måste "stå på kö" och bara utföras så snabbt det går.

Det är ju dock långt från alla spel som är designade lika.

Uppenbarligen är denna motor optimerad för 8+ trådar, så även låg frekvens 8-trådig räcker.

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen de optimerat spelet avsevärt jämfört med betan. Prestandan var under all kritik, även om mina specs inte är något att hänga i julgranen.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Testpilot
Skrivet av anon228747:

Jag har antagit att största delen av raytracingberäkningarna har hanterats av GPU och inte CPU så jag är nyfiken på vad i själva raytracingteknologin som belastar processorn.

Jojo, absolut!

Men det är fortfarande grafiktunga saker som lär gå igenom CPU'n. Är egentligen inte skillnad på RayTracing och annan rendering, sett från hur CPU'n hanterar saker och ting. Så en biffig CPU kan jag ändå förstå här.

Om jag är helt ute och cyklar får någon gärna rätta mig här!

Skrivet av anon159643:

Jag gillar AMD men när Rekommenderade systemkrav är:
Intel Core i7-4790
AMD Ryzen 3 1300X

Så gör det att jag inte litar så mycket på vad dessa rekommenderade krav är.

Skrivet av Vesh:

Känns lite som att man sitter och rullar tärning när cpu-krav sätts. Jämför med https://www.sweclockers.com/nyhet/26414-call-of-duty-black-op... där Ryzen 5 1600x likställs med i5 2500k.

Skillnaden här är väl att DICE faktiskt har programmerat spelet för konsollerna i första hand, vilket gjort att vissa saker flyttats till att skala över just 8st kärnor/trådar, vilket kan göra att det blir väldigt trångt på 4st om inte klockhastigheterna+IPC kan väga upp för det.

Verkar inte vara så stora krav egentligen på CPU så länge det körs 3Ghz+ och har 8st cores/threads, vilket känns rimligt med tanke på Jaguar-kärnorna i Playstation/Xbox.

Om något ska vi väl glädjas, revolutionen som alla hoppats på där vi lämnar Dual/Quad bakom oss är äntligen här - Så länge vi inte pratar om Blizzard, Activision, Ubisoft eller Bethesda

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Hoppas verkligen de optimerat spelet avsevärt jämfört med betan. Prestandan var under all kritik, även om mina specs inte är något att hänga i julgranen.

Kan nästan garantera att det är din cpu som är problemet för mig, Polaren hade tydligen inga problem alls med prestandan och han kör en 2600(ej K så 3.4ghz) och GTX 680.

BF5 ska vara väldigt trådkrävande.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.