Telefon använder 4G routers telenr id sms (?!)

Permalänk
Medlem

Telefon använder 4G routers telenr id sms (?!)

Hej,

Jag har en 4G router från Tele2 med Unlimited abb som huvudsaklig internet hemma.

Våra mobiler hemma är uppkopplade mot denna.

När sambon har skickat SMS från sin android så har telefonabbonemangets nummer i mobilen ersatts med 4G routerns telefonnummer av någon konstig anledning med stor förvirring.

Är det någon som vet vad det är som har hänt?
Jag kan inte förstå hur detta ska kunna ske.

Permalänk
Medlem

Bara så att jag/vi förstår.

Om din sambo skickar ett SMS från sin telefon så ser mottagaren Er routers telefonnummer som avsändare?
Om mottagaren svarar på SMS:et, vart hamnar svaret?

Är abbonemanget helt fristående eller något tvillingabbonemang?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Bara så att jag/vi förstår.

Om din sambo skickar ett SMS från sin telefon så ser mottagaren Er routers telefonnummer som avsändare?
Om mottagaren svarar på SMS:et, vart hamnar svaret?

Är abbonemanget helt fristående eller något tvillingabbonemang?

Bra frågor.

Skulle vilja tillägga:
Händer detta specifikt när sambons telefon är ansluten till 4g-routerns wifi?
Är sambons abonnemang också Tele2?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Bara så att jag/vi förstår.

Om din sambo skickar ett SMS från sin telefon så ser mottagaren Er routers telefonnummer som avsändare?
Om mottagaren svarar på SMS:et, vart hamnar svaret?

Är abbonemanget helt fristående eller något tvillingabbonemang?

Korrekt uppfattat.

Korrektion: Sambon har ett kontantkort från Comviq och det finns ingen koppling till routerns abb. som jag står på.

Sms’et kommer till Routern, jag läser av det mha appen ZTELink som kopplar upp sig mot routern med min iPhone. Det går även att skicka sms via denna appen. Sambon har inte appen installerad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ok, cool. Vad händer om din Sambo kopplar ner sig från WiFi nätet och skickar ett SMS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaP:

Korrekt uppfattat.

Korrektion: Sambon har ett kontantkort från Comviq och det finns ingen koppling till routerns abb. som jag står på.

Sms’et kommer till Routern, jag läser av det mha appen ZTELink som kopplar upp sig mot routern med min iPhone. Det går även att skicka sms via denna appen. Sambon har inte appen installerad.

Skickades från m.sweclockers.com

Iom att sambon har samma operatör (Tele2 och Comviq är väl i princip bara olika varumärken) så funderar jag ju lite på om det kan bli sådär om man får sin datalänk från en annan enhet hos samma operatör i kombination med att skicka SMS över "4G". (Helt obekräftad spekulation.)

Det finns ju iaf rent teoretiskt möjlighet att skicka sms över 4G (dvs "över data"), även om inte all utrustning gör så. Beror väl på både vad operatören har stöd för och vad telefonen har stöd för.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Mähh hur är det ens möjligt.
Dom är väl bara uppkopplade via wifi på routern.
Har du kollat så det inte är din app som spökar till det.

Lycka till

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem

Lite nyfiken på hur testandet gått.
Vad hände när ni kopplade bort från Wifi och skickar sms?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Ok, cool. Vad händer om din Sambo kopplar ner sig från WiFi nätet och skickar ett SMS?

Då fungerar det som det ska.

Tillägger att felet är intermittent, det händer bara ibland (en gång än så länge).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roxxer:

Mähh hur är det ens möjligt.
Dom är väl bara uppkopplade via wifi på routern.
Har du kollat så det inte är din app som spökar till det.

Lycka till

Eftersom appen är på min telefon så borde den inte störa tycker jag, men konstigare saker har hänt. Kan iaf inte göra någon koppling till den.

Permalänk
Medlem

kanske volte liknande service som hakat upp sig?