Skrivet av gabriel15:
Gör som politikerna gör och inte som de säger dvs ta bilen eller så går du helt enkelt.
Åka på vanlig bilväg med cykel när de är mörkt och på vintern när någon har slut på spolarvätska finns chansen att du blir påkörd.
Bor man mitt i en stad så kan man nog cykla när vädret tillåter men när det är snöstorm kan jag själv knappt gå och kolla upp utan att få fullt med snö i ögonen.
Belysningen på min cykel idag, är inget billigt Biltema ljus. Utan är ett ljus som kan blända vem som helst (men har det i vinkel så det bländar betydligt mindre och kör på lägsta styrkan oftast), även baklampan är inte svag (inte så lagligt för fem öre, men vill själv se vägen bra också).
Den som inte ser mig, framför inte sitt fordon säkert (att inte ha minst 80% snö/frostfri framruta är inte lagligt).
Skrivet av Ibymafayhas:
Man får ha lite känsla för väglaget och precis som med bilen anpassa hastighet efter hur vägen ser ut. Har själv bara drygt en kilometer till jobbet vilket betyder att det går cykla förutom när blixthalka råder, vilket är 1-5 dagar per år för min del av landet. 4 svängar på färden så går i princip stanna och rikta om cykeln innan man fortsätter
Tja, om det är mer halvpackad snö från bilspår och 5 cm lössnö på detta är det omöjligt ta sig fram (jag tog mig fram i gå hastighet).
Vist händer inte varje dag, men det var droppen. Insåg att vinterdäck inte fungerar om det inte bara är svartis på vägen (annars funkar vanliga däck lika bra/dåligt).
Skrivet av Trunk:
Sambon cyklar dagligen 15 minuter till bussen. Vi bor i skogen och jag kan inte påstå att vägunderhållningen är särskild god. Enda gången hon har problem är om plogbilen inte hunnit röja snön de nätter det snöat en decimeter. I praktiken är det dock ett ickeproblem, dels eftersom det händer kanske en gång per vinter och dels eftersom bussen då med största sannolikhet är inställd.
Angående dubbdäck så är det skillnad på däck och däck, som ansvarsfull konsument och trafikant är det förstås ens ansvar att ta reda på vilka däck som är bäst. Så här års kommer det alltid ut tester i diverse media så man behöver inte ens anstränga sig.
Har tittat på tester som finns ute, på t.ex länsförsäkringar som testade i en ishall. Sällan man har så bra förhållande i verkligheten, kan vara allt ifrån snöslask till djupare snö.
Kan du ge källa på på man måste kolla flera olika tester på dubbdäck (enda är råd att köpa däck av svensk handlare och inte dom billigaste). Inte något lagkrav vad jag vet på det måste vara bäst i test däck (sen brukar olika däck vara rätt olika, vissa är mer lättrullade andra mer för snö och vissa för is och/eller snö).
Har själv liggandes 300kr styck dubbdäck, men dessa har jag inte blivit så imponerad av (cykelhandlaren påstod att man kunde cykla lika bra med dessa som sina sommardäck på sommaren nästan). Jag tror dessa garanterat är suveräna om det blir svartis på vägen, men sällan det händer och mitt största problem är för mycket snö senaste åren än just is.
Skrivet av Wcx:
Cyklar året runt i Umeå sedan slutet av 90-talet, och har/haft mellan 5-7 km till jobbet utan avbrott. Har nu förmånen att följa huvudleden som sopsandas på vintern nästan hela vägen till arbetsplatsen. Måste dock erkänna att man börjar tröttna när vägunderhållet allt oftare är eftersatt vid oväder och man tvingas promenera delar av sträckan bärandes cykel på axeln.
Vill stat/kommun att invånare ska använda alternativa transportmedel måste man hitta en finansiell lösning(skattsedel) för detta. Verkar numera att man utgår från att alla cyklister/gångare är unga friska människor som inte besväras av lite djupsnö :).
Ja i djupsnö så är det jobbigt, även om man är ung. Klagar inte på cykelbanorna i min ort. det plogas riktigt bra och där funkar även vanliga däck utmärkt (även om dubbar är bättre). Bara grus och inte mycket salt (brukar vara snö kvar under gruset). Men jag behöver även åka på bilvägar och där är skicket många gånger bedrövligt (så inte kul man behöver åka 500meter bilväg mellan varje cykelbana)
Så kommunen behöver fundera rejält på denna sak så man kan ta sig till jobbet även med cykel (för som det är upplagt idag är bara planen man ska ta sig från bostaden till centrum, inte jobba utkanterna av tätorten).
Skrivet av bAkewelle:
Brukar inte vara något problem, dubbdäck och hyfsat plog, använder en separat vinter cykel.
Ja, tyvärr har inte kommunen än löst så man slipper köra på vanliga vägar emellan olika cykelbanor och värst är sista biten till jobbet där jag tvunget på vintern får åka 800 meter bilväg minst i varierande skick på plogningen (sällan plogat på morgonen).
Felet är att företaget ligger i utkanten av tätorten.
Skrivet av Drickz:
Har övervägt att cykla vår-sommar-höst, eftersom det är i princip samma tidsåtgång som bil, men blir nog inköp av en ny cykel alt däck först. Dock ingen morgonmänniska, och ofta rätt slut efter jobbet.
Är dessa årstider jag cyklar, vintern får jag ta bilen (kommer då garanterat fram).
Till resten uppskattar jag era åsikter och kul att ni uttrycker era åsikter. Har inte hittat liknande tråd på detta eller annat forum när jag googlat.
Märker att det är helt klart olika upplevelser och åsikter runt dubbdäck. Min åsikt i det hela är att det är omöjligt att konstant ploga som man som cyklist alltid kommer fram (lär om inte annat bli svindyrt). Att andra vill att vi även cyklar på vintern får vara en dröm för politikerna tills det löses praktiskt.
Blir ju lite som homer simpsons avsnittet (där soporna skulle hämtas hemma hos folk och jobba rätt många timmar), blev ju för dyrt