Permalänk

Använder ni cykel på vintern?

Kan vara lite intressant hör vad andra tycker.

Politiker och vissa intressegrupper pushar för vi ska cykla på vintern. Har sen vinterdäck som något form av slagträ.

Det verkar lite som flesta som just argumenterar för vinterkörning bor i storstäderna, där det låter som plogbilen åker dygnet runt.

Inte så det plogas så dåligt i min ort, men sällan det är plogat en tidig måndags morgon (prioriterar först stora vägar är rena).

Så till vad jag märkt med vinterdäck, dessa fungerar säkert bra på is. Men inte på halvpackad tjock snö (över 5cm lager på vägen). I flesta situationer så fungerar sommardäcken för cykeln lika bra som vinterdäcken (i alla fall i södra delarna av landet), alltså antingen bättre ta bilen eller det är bra plogat/barmark (faktiskt sällan jag cyklade till jobbet på vintern då det var bra plogat när jag provade vinterdäck på cykeln). Då var det mer vägarna som var hindret inte cykelbanorna.

Så jag har varje år när snön kommit ställt undan cykeln, bättre garanterat komma till jobbet i tid och utan cyklat om kull. Samt slippa kränga däck varenda år (om jag hade bättre erfarenhet av vinterdäcken hade jag kört dubba fälgar till cykeln).

Så hur gör ni helt enkelt och hur resonerar ni runt cykeln (tar mig med cykel runt 10 minuter till jobbet, men måste blanda olika vägtyper mellan vanlig bilväg och cykelbanor, blir struligt för mig när cykelbanor prioriteras över mindre vägar)?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag bor i en större stad. Här är det inga problem eftersom man saltar så mycket att cykelbanorna nästan är vita. Dock har min cykel efter två vintrar börjat rosta på de flesta icke målade partierna så det gäller nog att inte ha en dyr cykel om man ska använda den på vintern.

Permalänk

Cyklar bara i staden. Sätter på dubbdäck på fram hjulet på vintern. Däcket har bara dubbar på sidan så är det ingen is så har jag högt lufttryck. Det innebär att dubbarna bara träffar marken när jag lutar cykeln (i kurvorna). Är det isigt så släpper jag ut lite luft och där med får dubbarna bättre fäste.

Är bara kul om bakdäcket släpper ibland. Inte så kul om framhjulet släpper

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Avstängd

Gör som politikerna gör och inte som de säger dvs ta bilen eller så går du helt enkelt.

Åka på vanlig bilväg med cykel när de är mörkt och på vintern när någon har slut på spolarvätska finns chansen att du blir påkörd.

Bor man mitt i en stad så kan man nog cykla när vädret tillåter men när det är snöstorm kan jag själv knappt gå och kolla upp utan att få fullt med snö i ögonen.

Permalänk
Avstängd

Cyklar alla dagar i alla väder. Bor i en förort med 3km utanför stans centrum.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, men inte till jobb/skola eller annat "tidskänsligt". Kör med vinterdäck, men det finns ändå lägen jag inte ger mig ut med cykeln. Är det plogat (eller <1 cm snö) och OK väder så ger jag mig nog ut, dock.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Ja, jag har ingen bil och det måste vara bra jävla illa innan det går snabbare att gå pga snö och is på backen. Använder dubbdäck på cykeln sedan några år tillbaka, känns en smula säkrare men det står och faller inte med det. Mönster på däcken behövs dock..

Permalänk
Medlem

Nej. Ställer in cykeln när det närmar sig 0. Blir för kallt för mina vanliga vantar och de tjockare kan jag inte nå bromsarna med (sådant böjt ner i en halvcirkel). Även om jag skulle nå bromsarna så fungerar de väldigt dåligt i kallt väder
Testade brorsans cykel med dubbdäck när han cyklade hela året och det är bra grepp med 250 dubb per däck men också rätt tungt mot att inte ha.

Själv går jag för det tar lika lång tid att gå från mig som att åka buss (25min) medans cykel tar 10. Det är Västerås, I Göteborg hade jag aldrig cyklat då min "cykelbana" slutar rakt in i mötande busstrafik på centralen och är icke existerande genom centrala stan

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Byter till att ta bussen när det blir kallare.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Jag har cykelpendlat en del och gör det nu också. Hade dubbdäck tidigare och det är bra när det är isigt men om det bara är snö spelar det inte så stor roll. Har man elcykel med drivning fram så är det inte kul om det är isigt, men dubbdäck hjälper en hel del. Men häromkring så är det typ max tio dagar om året som det är det så då tar jag bilen istället.

För min situation passar cykel väldigt bra. Det går mycket fortare att cykla än att åka bil eller kollektivt. Dessutom blir det mycket billigare och jag får lite motion. Samtidigt är det förstås inte så kul när det regnar och blåser, vilket det gör ofta här.

Permalänk
Medlem

Har cyklat i 10år till jobbet i ur och skur året runt.
Har en extrabil hemma men tar endast om det skulle vara nån form av extremväder.
Bor i norra sverige så snö finns det gott om men inget hinder då det plogas. Nu på senare år har kommunen dessutom prioriterat cykelvägar ska hållas plogade så då är det ännu lättare.
Förr kunde man bli tvungen att leda cykeln vissa sträckor.
Jag har 7km enkelväg och jsg kör med dubbdäck fram och bak med en 15år gammal monark så den rostar inte pga vintern

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Man får ha lite känsla för väglaget och precis som med bilen anpassa hastighet efter hur vägen ser ut. Har själv bara drygt en kilometer till jobbet vilket betyder att det går cykla förutom när blixthalka råder, vilket är 1-5 dagar per år för min del av landet. 4 svängar på färden så går i princip stanna och rikta om cykeln innan man fortsätter

Permalänk
Medlem

är det plogat och man cyklar efter anpassat väglag så går det oftast bra, har aldrig behövt använda dubbdäck men det är nog för att jag tog det lungt när det begav sig. har prövat cykla där det är oplogat och det är oftast nära omöjligt(beror på mängden), då får man leda (släpa) cykeln vilket inte är kul någonstans.
var längesedan jag cyklade till jobb/skola. nu bor jag 3 mil från jobbet tur och retur så det känns lite overkill på vintern men på sommaren kan jag nog tänka mig att cykla nästa år.

en tjej på jobbet cyklar varje dag året om men hon har ca 5 min cykelväg så då går det bra oavsett.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Bra ljus är också viktigt. Man syns extremt dåligt ibland på cykel.

Permalänk
Medlem

Är väl inget nytt att de som bor i städerna är de som vill att svenskarna ska åka mer buss eller tunnelbana osv.
Vi som bor på landet har inget val.
Tar inte cykeln någonstans då det tar 45 minuter med buss till "stan".

Permalänk
Medlem

Sambon cyklar dagligen 15 minuter till bussen. Vi bor i skogen och jag kan inte påstå att vägunderhållningen är särskild god. Enda gången hon har problem är om plogbilen inte hunnit röja snön de nätter det snöat en decimeter. I praktiken är det dock ett ickeproblem, dels eftersom det händer kanske en gång per vinter och dels eftersom bussen då med största sannolikhet är inställd.

Angående dubbdäck så är det skillnad på däck och däck, som ansvarsfull konsument och trafikant är det förstås ens ansvar att ta reda på vilka däck som är bäst. Så här års kommer det alltid ut tester i diverse media så man behöver inte ens anstränga sig.

Skrivet av gabriel15:

Åka på vanlig bilväg med cykel när de är mörkt och på vintern när någon har slut på spolarvätska finns chansen att du blir påkörd.

Det var ändå ett ganska kasst argument om du frågar mig. Har man normalt vett i skallen så använder man både lysen och reflexväst om man cyklar på bilvägar i mörker. Om en bilist ändå inte ser cykeln så är det för att han är full eller skickar sms och då gör det inte stor skillnad på om man cyklar på vintern eller sommaren.

Skrivet av gabriel15:

Bor man mitt i en stad så kan man nog cykla när vädret tillåter men när det är snöstorm kan jag själv knappt gå och kolla upp utan att få fullt med snö i ögonen.

Det finns glasögon om det nu snöar på tvären
Men nä, att cykla i snöstorm är inget kul...

Skrivet av m4gnify:

Är väl inget nytt att de som bor i städerna är de som vill att svenskarna ska åka mer buss eller tunnelbana osv.
Vi som bor på landet har inget val.
Tar inte cykeln någonstans då det tar 45 minuter med buss till "stan".

Finns ingen stockholmare som menar att du ska cykla nittioelva minuter i snöstorm för att komma till bussen som går två gånger om dagen.
Däremot verkar det vara jävligt populärt att som landsbygdsbo vilja tro att det är så. Ibland är det nästan så folk på landet ser stadsbor som ett större hot mot existensen än slut på kaffet i fikarummet. Nästan.

Lägg därtill att majoriteten av svenskarna bor i städer med en ganska fungerande lokaltrafik, då är det inte så konstigt att man i generella ordalag pratar om att fler borde åka kollektivt.

Permalänk
Medlem

Cyklar året runt i Umeå sedan slutet av 90-talet, och har/haft mellan 5-7 km till jobbet utan avbrott. Har nu förmånen att följa huvudleden som sopsandas på vintern nästan hela vägen till arbetsplatsen. Måste dock erkänna att man börjar tröttna när vägunderhållet allt oftare är eftersatt vid oväder och man tvingas promenera delar av sträckan bärandes cykel på axeln.

Vill stat/kommun att invånare ska använda alternativa transportmedel måste man hitta en finansiell lösning(skattsedel) för detta. Verkar numera att man utgår från att alla cyklister/gångare är unga friska människor som inte besväras av lite djupsnö :).

Permalänk

En sommarcykel och en vintercykel med dubbdäck, både fram och bak.
Cyklar 5km enkel väg varje dag oavsett väder, lite jobbigt var det när det var 10cm klibbsnö vissa dagar förra vintern men fram kom jag ändå lite extra svettig.
Efter 6 vintrar är det förhoppningsvis sista vintern med skräpet från Skeppshult, så då blir det att satsa på lite mer på kvalitet, så att inte ekrarna drar sig ur fälgen och att det blir en större ram.
Gummit har ju spruckit upp på nästan alla ställen men så är väl däckgummi idag så hoppas däcken klarar vintern.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

Det var ändå ett ganska kasst argument om du frågar mig. Har man normalt vett i skallen så använder man både lysen och reflexväst om man cyklar på bilvägar i mörker. Om en bilist ändå inte ser cykeln så är det för att han är full eller skickar sms och då gör det inte stor skillnad på om man cyklar på vintern eller sommaren.

Du har uppenbarligen aldrig kört bil på vintern om du tror det.

Vägrenen kan ha snö på sig och på vintern blir framrutan skitigare och slarvar folk med torkarblad/spolarvätska ser man så klart sämre också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Du har uppenbarligen aldrig kört bil på vintern om du tror det.

Vägrenen kan ha snö på sig och på vintern blir framrutan skitigare och slarvar folk med torkarblad/spolarvätska ser man så klart sämre också.

Ja och man måste vara full om man fortsätter köra bilen om man ser så lite genom rutan att man inte kan se lamporna från cykeln eller reflexvästen.

Kan man inte göra det har man inte på vägen att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag cyklar varje vinterdag oavsett om det är plogat eller oplogat. Kan väl nämnas att jag är en MTB-are så för mig är det bara roligt att sladda runt lite här och där. Bor i Luleå.

Permalänk
Medlem

Bor i en liten stad, vissa mornar är det inte plogat direkt, men det får gå ändå, helt enkelt för jag inte har någon bil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Finns ingen stockholmare som menar att du ska cykla nittioelva minuter i snöstorm för att komma till bussen som går två gånger om dagen.
Däremot verkar det vara jävligt populärt att som landsbygdsbo vilja tro att det är så. Ibland är det nästan så folk på landet ser stadsbor som ett större hot mot existensen än slut på kaffet i fikarummet. Nästan.

Lägg därtill att majoriteten av svenskarna bor i städer med en ganska fungerande lokaltrafik, då är det inte så konstigt att man i generella ordalag pratar om att fler borde åka kollektivt.

Det är nästan ingen som har 45 minuter till centralorten i landet. 87 % bor i tätort och 98,5 % har max en 10 minuters bilresa till närmsta livsmedelsaffär. Några som bor några km in på en skogs-/grusväg har såklart en bit till närmsta busshållplats, men dessa är kanske 1-2 % av en landsbygdskommun.

Ska man cykla mellan orter (istället för att ta bussen) är nog problemet mer att vägar t.ex. byggs om till 2+1, så de saknar vägren och samtidigt saknas cykelbana. Då blir läget så illa att det inte spelar någon roll vilken tid på året det är och vad det är för väder

Permalänk
Medlem

Önskar att jag hade en cykel som gick att använda. Min har gjort sitt tyvärr

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur ni hade det men när jag gick i skolan från ca 4an så gick jag eller cyklade jag till skolan i ur och skur utan att tänka på det något speciellt, tills jag fick bil och har sedan blivit så bekväm med att åka bil att det känns fasansfullt att gå eller cykla till jobbet även fast jag gjorde precis det i 7 år.

gick för övrigt överallt förut med när jag inte hade bil och det var inget speciellt med det, det var normalt. Man kan väl säga att bilen gjort mig jäkligt bekväm..

Permalänk
Medlem

Cyklade förut alla dagar på vintern men slutade när de började salta cykelbanorna så in åt helvetes mycket. Det är helt sjukt hur mycket sådan där saltlösning de sprutar på, det ligger som ett vitt damm på cykelbanan när det torkar upp.

Det hade räckt för mig att man plogar ordentligt, d.v.s. med skrapan hårt ner i backen och inte 1 cm ovanför.

Visa signatur

i7 6700K, GTX 970, ASUS Z170-A, 16GB RAM, Samsung 840 EVO 250GB,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja och man måste vara full om man fortsätter köra bilen om man ser så lite genom rutan att man inte kan se lamporna från cykeln eller reflexvästen.

Kan man inte göra det har man inte på vägen att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Man kan ju trösta sig med att man hade "rätt" när man ligger under hjulen på den SMS:ande rumänske lastbilachaffisen.

Permalänk
Medlem

Brukar inte vara något problem, dubbdäck och hyfsat plog, använder en separat vinter cykel.

Visa signatur

R4 Titan, 5800x, 16 Gig , Dell U2410, G502 ,Philips HP 800 hörlurar, Ducky shine 3 cherry black, Nvidia 3070, Samsung 840 basic 250 GB, WD blue 1TB m2 SSD
"Where knowledge ends, religion begins." -- Benjamin Disraeli"

Permalänk
Medlem

Har övervägt att cykla vår-sommar-höst, eftersom det är i princip samma tidsåtgång som bil, men blir nog inköp av en ny cykel alt däck först. Dock ingen morgonmänniska, och ofta rätt slut efter jobbet.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Skrivet av gabriel15:

Gör som politikerna gör och inte som de säger dvs ta bilen eller så går du helt enkelt.

Åka på vanlig bilväg med cykel när de är mörkt och på vintern när någon har slut på spolarvätska finns chansen att du blir påkörd.

Bor man mitt i en stad så kan man nog cykla när vädret tillåter men när det är snöstorm kan jag själv knappt gå och kolla upp utan att få fullt med snö i ögonen.

Belysningen på min cykel idag, är inget billigt Biltema ljus. Utan är ett ljus som kan blända vem som helst (men har det i vinkel så det bländar betydligt mindre och kör på lägsta styrkan oftast), även baklampan är inte svag (inte så lagligt för fem öre, men vill själv se vägen bra också).

Den som inte ser mig, framför inte sitt fordon säkert (att inte ha minst 80% snö/frostfri framruta är inte lagligt).

Skrivet av Ibymafayhas:

Man får ha lite känsla för väglaget och precis som med bilen anpassa hastighet efter hur vägen ser ut. Har själv bara drygt en kilometer till jobbet vilket betyder att det går cykla förutom när blixthalka råder, vilket är 1-5 dagar per år för min del av landet. 4 svängar på färden så går i princip stanna och rikta om cykeln innan man fortsätter

Tja, om det är mer halvpackad snö från bilspår och 5 cm lössnö på detta är det omöjligt ta sig fram (jag tog mig fram i gå hastighet).

Vist händer inte varje dag, men det var droppen. Insåg att vinterdäck inte fungerar om det inte bara är svartis på vägen (annars funkar vanliga däck lika bra/dåligt).

Skrivet av Trunk:

Sambon cyklar dagligen 15 minuter till bussen. Vi bor i skogen och jag kan inte påstå att vägunderhållningen är särskild god. Enda gången hon har problem är om plogbilen inte hunnit röja snön de nätter det snöat en decimeter. I praktiken är det dock ett ickeproblem, dels eftersom det händer kanske en gång per vinter och dels eftersom bussen då med största sannolikhet är inställd.

Angående dubbdäck så är det skillnad på däck och däck, som ansvarsfull konsument och trafikant är det förstås ens ansvar att ta reda på vilka däck som är bäst. Så här års kommer det alltid ut tester i diverse media så man behöver inte ens anstränga sig.

Har tittat på tester som finns ute, på t.ex länsförsäkringar som testade i en ishall. Sällan man har så bra förhållande i verkligheten, kan vara allt ifrån snöslask till djupare snö.

Kan du ge källa på på man måste kolla flera olika tester på dubbdäck (enda är råd att köpa däck av svensk handlare och inte dom billigaste). Inte något lagkrav vad jag vet på det måste vara bäst i test däck (sen brukar olika däck vara rätt olika, vissa är mer lättrullade andra mer för snö och vissa för is och/eller snö).

Har själv liggandes 300kr styck dubbdäck, men dessa har jag inte blivit så imponerad av (cykelhandlaren påstod att man kunde cykla lika bra med dessa som sina sommardäck på sommaren nästan). Jag tror dessa garanterat är suveräna om det blir svartis på vägen, men sällan det händer och mitt största problem är för mycket snö senaste åren än just is.

Skrivet av Wcx:

Cyklar året runt i Umeå sedan slutet av 90-talet, och har/haft mellan 5-7 km till jobbet utan avbrott. Har nu förmånen att följa huvudleden som sopsandas på vintern nästan hela vägen till arbetsplatsen. Måste dock erkänna att man börjar tröttna när vägunderhållet allt oftare är eftersatt vid oväder och man tvingas promenera delar av sträckan bärandes cykel på axeln.

Vill stat/kommun att invånare ska använda alternativa transportmedel måste man hitta en finansiell lösning(skattsedel) för detta. Verkar numera att man utgår från att alla cyklister/gångare är unga friska människor som inte besväras av lite djupsnö :).

Ja i djupsnö så är det jobbigt, även om man är ung. Klagar inte på cykelbanorna i min ort. det plogas riktigt bra och där funkar även vanliga däck utmärkt (även om dubbar är bättre). Bara grus och inte mycket salt (brukar vara snö kvar under gruset). Men jag behöver även åka på bilvägar och där är skicket många gånger bedrövligt (så inte kul man behöver åka 500meter bilväg mellan varje cykelbana)

Så kommunen behöver fundera rejält på denna sak så man kan ta sig till jobbet även med cykel (för som det är upplagt idag är bara planen man ska ta sig från bostaden till centrum, inte jobba utkanterna av tätorten).

Skrivet av bAkewelle:

Brukar inte vara något problem, dubbdäck och hyfsat plog, använder en separat vinter cykel.

Ja, tyvärr har inte kommunen än löst så man slipper köra på vanliga vägar emellan olika cykelbanor och värst är sista biten till jobbet där jag tvunget på vintern får åka 800 meter bilväg minst i varierande skick på plogningen (sällan plogat på morgonen).

Felet är att företaget ligger i utkanten av tätorten.

Skrivet av Drickz:

Har övervägt att cykla vår-sommar-höst, eftersom det är i princip samma tidsåtgång som bil, men blir nog inköp av en ny cykel alt däck först. Dock ingen morgonmänniska, och ofta rätt slut efter jobbet.

Är dessa årstider jag cyklar, vintern får jag ta bilen (kommer då garanterat fram).

Till resten uppskattar jag era åsikter och kul att ni uttrycker era åsikter. Har inte hittat liknande tråd på detta eller annat forum när jag googlat.

Märker att det är helt klart olika upplevelser och åsikter runt dubbdäck. Min åsikt i det hela är att det är omöjligt att konstant ploga som man som cyklist alltid kommer fram (lär om inte annat bli svindyrt). Att andra vill att vi även cyklar på vintern får vara en dröm för politikerna tills det löses praktiskt.

Blir ju lite som homer simpsons avsnittet (där soporna skulle hämtas hemma hos folk och jobba rätt många timmar), blev ju för dyrt

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar