Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av megalex:

Tokbillig färglaserskrivare med kapacitet för 2000 sidor (via medföljande toner):

Oki ES-5431dn. Med Ethernet och USB-anslutning. 514:- (614:- med frakt)

https://shop.asedo.se/product/Skrivare-Scanner/Skrivare-ovrig...

Nästa billigaste är 2800:-
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1210346

Frakt 449 blev det när jag kollade :- 😮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Syftet med tråden är lägsta pris. Det står klart och tydligt i första posten.
Men det är uppenbarligen ett återkommande tema att man inte kan hålla sig till saken utan klagar när tipsen inte passar deras teorier om vad som utgör ett fynd.
Tråden fungerar bara så länge folk tipsar. Tråden uppfyller absolut inget annat syfte och behöver knappast mer eller mindre ordning.
Några av de bästa tipsen i tråden för min del har till och med varit de som moderatorerna tagit bort pga de inte ansetts som "fynd".

De som moderatorerna tar bort handlar oftast om så små skillnader i pris att det inte är lönt, och då går det precis lika bra att använda prisjakt eller bevakningar där på saker man är ute efter.

Men råder det stor oenighet i den här frågan kanske man bör lyfta det till moderatorer eller ledning om en eventuell omröstning eller liknande.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

De som moderatorerna tar bort handlar oftast om så små skillnader i pris att det inte är lönt, och då går det precis lika bra att använda prisjakt eller bevakningar där på saker man är ute efter.

Nej det är inte de inläggen jag syftar på, utan faktiska kampanjer och dylikt som moderatorerna inte anser vara datorrelaterade eller av annat okänt skäl.
Du kan inte använda prisjakt för sådana fynd utan det bygger på att personer faktiskt bidrar med tips. Det är det fina med tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Nej det är inte de inläggen jag syftar på, utan faktiska kampanjer och dylikt som moderatorerna inte anser vara datorrelaterade eller av annat okänt skäl.
Du kan inte använda prisjakt för sådana fynd utan det bygger på att personer faktiskt bidrar med tips. Det är det fina med tråden.

Borde inte trådar här handla om "datorrelaterade" grejor? Viss annan elektronik är väl såklart också ok, men annars känns det som att man är på fel forum.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Nej det är inte de inläggen jag syftar på, utan faktiska kampanjer och dylikt som moderatorerna inte anser vara datorrelaterade eller av annat okänt skäl.
Du kan inte använda prisjakt för sådana fynd utan det bygger på att personer faktiskt bidrar med tips. Det är det fina med tråden.

Och då finns det en fin tråd ”Övriga fynd” dit dessa poster flyttas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Asså ja förstår inte problemet.. @Bozzeta vi argumenterar emot dig här på alla plan men frågan är varför du argumenterar alltså vad är det du vill uppnå, förändra eller göra tydligt...?
Ursäkta tonen ja menar att inte låta otrevlig men ja börjar tappa bort vad din poäng är med du du vil ha sagt här i diskussionstråden ..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppadew:

Frakt 449 blev det när jag kollade :- 😮

Samma här

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Borde inte trådar här handla om "datorrelaterade" grejor? Viss annan elektronik är väl såklart också ok, men annars känns det som att man är på fel forum.

Jag gör inga beslut om gallring så jag kan inte ta någon ställning om varför vissa inlägg raderats över trådens livslängd.
Inlägg om hörlurar, mobiler/abonnemang och spelkonsoler är knappast datorrelaterade men verkar godtagbara å andra sidan.
Jag bryr mig inte nämnvärt, det är bara scrolla förbi eftersom jag ändå inte har planer på att konsumera varje sak som marknadsförs bara för att det är ett lågt pris.
Jag argumenterar för att inget behöver förändras då varje inskränkning kommer i förlängningen leda till att folk slutar posta tips. Ingen vill posta när de får sina inlägg raderade pga. någon abstrakt prisprocentuell-regel.
Vad som är ett fynd för dig, är inte ett fynd för någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Fynd och rabatt ska separeras!
Hur många gånger måste detta diskuteras av rabatt-talibaner?
Ni tillskriver ordet fynd egenskaper som är högst subjektiva.
Scrolla vidare som alla andra om du inte är intresserad av produkten eller dess pris.

Vet inte om du missförstår mig eller om du pratar om någon annan...

Precis som jag sa så tycker JAG att en _rabatt_ som ger någon hundralapp på en vara som kostar tusenlappar INTE klassas som en fynd.

Därav kanske man skulle ha två trådar. En för fynd och en för rabatter. Att börja diskutera beskrivningar osv, fine men då kan man ju tycka att trådens rubrik är missvisande. Så hur man än vänder och vrider på det så är tråden nog lite för godtycklig, eller hur man nu skall uttrycka det.

Går man in i en butik där det står "FYNDPRISER" i skyltfönstret för att väl inne i butiken se att en vara som kostade 1500:- nu kostar 1395:- så skulle i alla fall jag bli besviken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Instämmer om att demo/returex på grafikkort som är nedsatta någon hundralapp och liknande inte hör hemma i en fyndtråd.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Vet inte om du missförstår mig eller om du pratar om någon annan...

Precis som jag sa så tycker JAG att en _rabatt_ som ger någon hundralapp på en vara som kostar tusenlappar INTE klassas som en fynd.

Därav kanske man skulle ha två trådar. En för fynd och en för rabatter. Att börja diskutera beskrivningar osv, fine men då kan man ju tycka att trådens rubrik är missvisande. Så hur man än vänder och vrider på det så är tråden nog lite för godtycklig, eller hur man nu skall uttrycka det.

Går man in i en butik där det står "FYNDPRISER" i skyltfönstret för att väl inne i butiken se att en vara som kostade 1500:- nu kostar 1395:- så skulle i alla fall jag bli besviken.

Skickades från m.sweclockers.com

Använder du olika slags pengar beroende på vad en vara kostar? Annars är ju en hundralapp värd exakt lika mycket oavsett vad du köper. Anledningen till att man köper en billigare vara är ju att man kan göra något annat för pengarna man sparar, och de pengarna är ju exakt samma oavsett om man köper en TV för 13900 istället för 14000 eller en mus för 300 istället för 400.

Visst, det måste finnas någon undre rimlighetsgräns, men en hunka kan man ju fortfarande köpa saker för. De som inte tycker det är fria att swisha mig sina hundralappar, skicka PM för nummer. /s

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

Och det är av samma person som vanligt på dessa "fynd" .. Lite tröttsamt är det..

Lite trött på även "Amazon fynden", att navigera sig fram på tyska och få veta att minneskorten kommer i lättöppnad förpackning (inte originalkartong, utan Amazon lösning tydligen). Så kostade mig onödigt med tid till ingen nytta

Priset skiljde för lite för motivera köp (hade köpt det i Sverige i stället).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ylledjur:

Använder du olika slags pengar beroende på vad en vara kostar? Annars är ju en hundralapp värd exakt lika mycket oavsett vad du köper. Anledningen till att man köper en billigare vara är ju att man kan göra något annat för pengarna man sparar, och de pengarna är ju exakt samma oavsett om man köper en TV för 13900 istället för 14000 eller en mus för 300 istället för 400.

Visst, det måste finnas någon undre rimlighetsgräns, men en hunka kan man ju fortfarande köpa saker för. De som inte tycker det är fria att swisha mig sina hundralappar, skicka PM för nummer. /s

Jag vet exakt hur mycket 100:- är men det är inte det vi diskuterar här. Jag menar att ordet fynd antyder att man gör en väsentlig "besparing". Om en mus som kostar 250:- reas ut för 150:- så kan man kalla det för ett fynd.

En tv som kostat 14595:- på rea kostar 13995:- tycker inte jag klassas som ett fynd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vilka fynd är ni ute efter egentligen? Nyaste iPhonen nedsatt med 99%?

Fynd är objektivt. Med en budget på 20 000kr kan jag spara in mycket pengar, trots att delarna ”bara” är nedsatta med 10-15%.

Jag är tacksam för alla fynd som rapporteras i tråden. Tack vare er har jag sparat in mycket pengar genom åren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow: Kan ju välja engelska på sidan.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Vilka fynd är ni ute efter egentligen? Nyaste iPhonen nedsatt med 99%?

Fynd är objektivt. Med en budget på 20 000kr kan jag spara in mycket pengar, trots att delarna ”bara” är nedsatta med 10-15%.

Jag är tacksam för alla fynd som rapporteras i tråden. Tack vare er har jag sparat in mycket pengar genom åren.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu är det inte allting svart och vitt som du försöker framställa det. Jag tycker då inte att det är fynd om det är en demoprodukt som är nedsatt från 10000 till 9700kr. Men visst allt är objektivt och vill du kalla det ett fynd så får du väll göra det.
Cheers!

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Nu är det inte allting svart och vitt som du försöker framställa det. Jag tycker då inte att det är fynd om det är en demoprodukt som är nedsatt från 10000 till 9700kr. Men visst allt är objektivt och vill du kalla det ett fynd så får du väll göra det.
Cheers!

Jag köpte ett 1080Ti för 6790kr för ett par veckor sedan. ”Fyndvara” från Netonnet. Det tycker jag var ett fynd. Vad tycker du?

Jag hade ändå tänkte att köpa ett 1080Ti. Jämfört med fullpris så sparade jag en tusenlapp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Jag köpte ett 1080Ti för 6790kr för ett par veckor sedan. ”Fyndvara” från Netonnet. Det tycker jag var ett fynd. Vad tycker du?

Jag hade ändå tänkte att köpa ett 1080Ti. Jämfört med fullpris så sparade jag en tusenlapp.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja och här visar du att definitionen av fynd är ytterst subjektivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ylledjur:

Använder du olika slags pengar beroende på vad en vara kostar? Annars är ju en hundralapp värd exakt lika mycket oavsett vad du köper. Anledningen till att man köper en billigare vara är ju att man kan göra något annat för pengarna man sparar, och de pengarna är ju exakt samma oavsett om man köper en TV för 13900 istället för 14000 eller en mus för 300 istället för 400.

Visst, det måste finnas någon undre rimlighetsgräns, men en hunka kan man ju fortfarande köpa saker för. De som inte tycker det är fria att swisha mig sina hundralappar, skicka PM för nummer. /s

Nu är det så att vi måste tänka på formatet vi använder oss av här: En tråd där det tipsas om fynd. Alla här är överrens om att pengar är pengar det är inte det vi diskuterar här. Vi diskuterar vad som passar i det format vi använder oss av.
Du kan väl hålla med om att det hade blivit aningen jobbigt att scrolla igenom 100 poster om dagen ifall vi hade automatiska bottar här som postade varje gång en vara blir nedsatt med 1kr (vilket händer konstant om du bevakar prisjakt t.ex.).
Detta skulle ju förstöra det formatet vi försöker använda oss av här nämligen användare postar det vi generellt anser vara _fynd_ inom den kategori av saker vi generellt är intresserade av här på forumet: teknik.

Sen finns det en annan faktor du missar i ditt resonemang med, vilket är dumsnålhet. Man köper inte bara billigare saker för att "spara" pengar. En TV eller ett grafikkort som har stått som Demo-vara eller begagnad och returnerad (kanske av orsaker som vi själva skulle vilja returnera för med så som coilwhine eller backlightbleed), som sedan är nedsatt från 14000 till 13900 kan man inte enbart betrakta som att man "sparar" 100kr. Precis som vissa anser att om du handlar en vara från inet för 100kr mer än cdon så kan du också förvänta dig avsevärt mycket bättre service och mindre huvudvärk i framtiden. Detta går inte svart på vitt mäta i rena besparingar.

Skrivet av Broken-arrow:

Lite trött på även "Amazon fynden", att navigera sig fram på tyska och få veta att minneskorten kommer i lättöppnad förpackning (inte originalkartong, utan Amazon lösning tydligen). Så kostade mig onödigt med tid till ingen nytta

Priset skiljde för lite för motivera köp (hade köpt det i Sverige i stället).

Jag personligen är en enorm förespråkare av amazon näthandel. Har över 100 ordrar från just amazon.de och snittordern är förmodligen över 5 items. Jag har aldrig stött på att jag fått en öppnad vara ifall jag beställt en ny vara. Kan det hända att du faktiskt beställde en öppnad vara "used"?
Språket ändrar du på hemsidan på är den på engelska sen.

Skrivet av Derix:

Vilka fynd är ni ute efter egentligen? Nyaste iPhonen nedsatt med 99%?

Fynd är objektivt. Med en budget på 20 000kr kan jag spara in mycket pengar, trots att delarna ”bara” är nedsatta med 10-15%.

Jag är tacksam för alla fynd som rapporteras i tråden. Tack vare er har jag sparat in mycket pengar genom åren.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja vi är helt blåsta och ute efter senaste iphone för 1 krona.. Ditt inlägg bidrar mycket här. Tack

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Intressant diskussion här. Personligen tillhör jag nog dem som tycker att folk ska få posta precis vad de tycker är ett fynd, annars försvinner lite hela konceptet med tråden. Det är rätt svårt att definiera vad som är ett "fynd". Extremexemplen på produkter som kostar, säg, 15 000kr, prissänkta till 14 800kr, är väl ändå sådana som inte postas särskilt ofta?

Tar vi tråden i fråga, just nu på sista sidan, är det mesta sådant som jag skulle kunna klassa som fynd - om jag själv var ute efter det som länkades. Demo-GPUerna kanske inte direkt lockar mig, men å andra sidan är ju grafikkort uppe i extremt höga priser, och för dem som vill spara in varje krona, kanske de tipsen är guld värda.

Dessutom, för dem som inte har sett, finns andra trådar dedikerade för att spara pengar:
Övriga fynd
Erbjudanden på Steam, Origin, Gamersgate, GOG, Greenman, m.fl.
Ge bort rabattkoder-tråden [Enda tråden]

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Skrivet av Leyer:

@Broken-arrow: Kan ju välja engelska på sidan.

Tack visste inte om man kunde ändra språk, är lustigt nog en översättning (bör ju ha dom engelska namnen på varorna också).

Skrivet av Nima2001:

Nu är det så att vi måste tänka på formatet vi använder oss av här: En tråd där det tipsas om fynd. Alla här är överrens om att pengar är pengar det är inte det vi diskuterar här. Vi diskuterar vad som passar i det format vi använder oss av.
Du kan väl hålla med om att det hade blivit aningen jobbigt att scrolla igenom 100 poster om dagen ifall vi hade automatiska bottar här som postade varje gång en vara blir nedsatt med 1kr (vilket händer konstant om du bevakar prisjakt t.ex.).
Detta skulle ju förstöra det formatet vi försöker använda oss av här nämligen användare postar det vi generellt anser vara _fynd_ inom den kategori av saker vi generellt är intresserade av här på forumet: teknik.

Sen finns det en annan faktor du missar i ditt resonemang med, vilket är dumsnålhet. Man köper inte bara billigare saker för att "spara" pengar. En TV eller ett grafikkort som har stått som Demo-vara eller begagnad och returnerad (kanske av orsaker som vi själva skulle vilja returnera för med så som coilwhine eller backlightbleed), som sedan är nedsatt från 14000 till 13900 kan man inte enbart betrakta som att man "sparar" 100kr. Precis som vissa anser att om du handlar en vara från inet för 100kr mer än cdon så kan du också förvänta dig avsevärt mycket bättre service och mindre huvudvärk i framtiden. Detta går inte svart på vitt mäta i rena besparingar.

Jag personligen är en enorm förespråkare av amazon näthandel. Har över 100 ordrar från just amazon.de och snittordern är förmodligen över 5 items. Jag har aldrig stött på att jag fått en öppnad vara ifall jag beställt en ny vara. Kan det hända att du faktiskt beställde en öppnad vara "used"?
Språket ändrar du på hemsidan på är den på engelska sen.

Ja vi är helt blåsta och ute efter senaste iphone för 1 krona.. Ditt inlägg bidrar mycket här. Tack

Står "Frustfreie Verpackung" Ren svenska blir det ungefär enkel öppningsbar förpackning, fick googla fram till detta https://www.amazon.de/gp/help/customer/display.html?nodeId=20... För titeln SanDisk Ultra SDXC I 128 GB bis zu 80 MB/Sek, Class 10 Speicherkarte [Frustfreie Verpackung] gav mig inte mycket ledtrådar

https://www.amazon.de/gp/product/B014IX03CE/ref=ox_sc_act_tit...

Inte så jag har något emot Amazon, men om du sparar 10kr i detta fallet typ (om det inte var så det var dyrare än i Sverige), är det inte värt strul med t.ex garanti (köper då från Sverige i stället). Kommer Amazon hit är det annan femma dock, men idag köper jag bara sånt som inte innehåller el på Amazon eller liknande oavsett plattform/företag om det är utanför Sverige

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow:
Det man kan göra är att kolla exakt samma vara på amazon.co.uk för att se vad de riktiga engelska betydelserna är. Dessutom kan man där få läsa reviews på engelska istället för tyska.
Just det där du pratar om tror jag är "frustration free packaging" vilket jag tror enbart betyder att den skickas som den är och inte i flera andra lådor med massa packning osv. Är inte 100% säker dock.
men är 100% på att det inte betyder "kommer i öppnad förpackning och osäkert begagnat skick . Tror något olyckligt hänt på vägen bara... Som sagt extremt sällan till aldrig ja fått något problem med paket från amazon (annat än nötterna som delar ut den i Sverige - postnord osv..).
Garanti är inget du behöver oroa dig för, amazon ärar garanti lika mycket som nån annan.

10kr är inget fynd i mina ögon oavsett... Så felet är inte att någon länkat till amazon för ett fynd utan att någon ens räknat det som ett fynd.. Men förra veckan tipsades det om WD My home 8TB för 160€. det innebär en WD Red hårddisk för nästan halva priset av ordinarie pris. Så det är inte så att amazon inte har fynd.. De har massvis... Vi måste sluta spamma kanalen med minsta lilla 10 kronors fynd bara..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

@Broken-arrow:
Det man kan göra är att kolla exakt samma vara på amazon.co.uk för att se vad de riktiga engelska betydelserna är. Dessutom kan man där få läsa reviews på engelska istället för tyska.
Just det där du pratar om tror jag är "frustration free packaging" vilket jag tror enbart betyder att den skickas som den är och inte i flera andra lådor med massa packning osv. Är inte 100% säker dock.
men är 100% på att det inte betyder "kommer i öppnad förpackning och osäkert begagnat skick . Tror något olyckligt hänt på vägen bara... Som sagt extremt sällan till aldrig ja fått något problem med paket från amazon (annat än nötterna som delar ut den i Sverige - postnord osv..).
Garanti är inget du behöver oroa dig för, amazon ärar garanti lika mycket som nån annan.

10kr är inget fynd i mina ögon oavsett... Så felet är inte att någon länkat till amazon för ett fynd utan att någon ens räknat det som ett fynd.. Men förra veckan tipsades det om WD My home 8TB för 160€. det innebär en WD Red hårddisk för nästan halva priset av ordinarie pris. Så det är inte så att amazon inte har fynd.. De har massvis... Vi måste sluta spamma kanalen med minsta lilla 10 kronors fynd bara..

Jag kollar alltid upp så det blir rätt innan jag betalar och just "Frustfreie Verpackung"/ "frustration free packaging" kom även upp i kassan. Så undersökte vad det betyder, antingen som du skriver eller som en länk jag inte hitta nu att förpackningen är lättare att öppna.

Men jag beställde inget prisskillnaden var för liten(om man räknar bort frakten blir det runt 10/20kr i prisskillnad beroende på valutan), skulle ha blivit ett impulsköp då WD diskarna var väl white disk?

Ja jag blir något frustrerad när amazonlänkar kommer upp, sällan det är faktiska fynd (och ibland även frakt på det).

Vet bara hur dyrt det är att frakta något utanför riksgränsen och till Tyskland är inte gratis (företag har betydligt bättre priser). Vem står för retur? Sen vänta par veckor och sen får man betala frakt tillbaka och/eller inte godkänner felet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jag kollar alltid upp så det blir rätt innan jag betalar och just "Frustfreie Verpackung"/ "frustration free packaging" kom även upp i kassan. Så undersökte vad det betyder, antingen som du skriver eller som en länk jag inte hitta nu att förpackningen är lättare att öppna.

Men jag beställde inget prisskillnaden var för liten(om man räknar bort frakten blir det runt 10/20kr i prisskillnad beroende på valutan), skulle ha blivit ett impulsköp då WD diskarna var väl white disk?

Ja jag blir något frustrerad när amazonlänkar kommer upp, sällan det är faktiska fynd (och ibland även frakt på det).

Vet bara hur dyrt det är att frakta något utanför riksgränsen och till Tyskland är inte gratis (företag har betydligt bättre priser). Vem står för retur? Sen vänta par veckor och sen får man betala frakt tillbaka och/eller inte godkänner felet.

Fast nu låter det som att du inte riktigt har koll på hur amazon fungerar och därför har lite felaktig oro känner jag.

För det första så ska du veta att Amazon är världens största eller näst största näthandelsite, i västvärlden är den definitivt största varjefall.
Så de leker inte om man säger så... De tjafsar inte med dig om något alls...

1. Du hittar det du vill ha på amazon.de.
2. Om det kostar över 29€ är det fri frakt (ifall det säljs av amazon direkt eller är fulfilled by amazon)
3. Du väljer valuta EUR och inte låter amazon omvandla till svenska kronor för de blir dyrare
4. du kollar slutpriset du får och jämför med de svenska priserna genom prisjakt
5. du beställer - gratis frakt
6. du får hem och gör precis som vilken beställning som helst från Sverige. Testar varan eller vadfan du vill
7. du väljer att returnera - in på deras hemsida och klicka i det du vill returnerna.
8. du skriver ut en liten lapp och lägger i paketet. Sen försluter du det, tar till posten och skickar till angivna adressen du fick från amazon.
9. Du fotar kvittot för försändelsen du betalat för hos posten. skickar till amazon
10. du får pengar tillbaka för frakten inom några dagar.
11. du får pengar tillbaka för varan inom dagar efter de fått paketet.

Inget tjafs, inget strul, inga oroliga miner.. Det är ingen oseriös liten underground shop det här.. De lever på att du ska ha en bra upplevelse hos dom och det märks varje gång du kontaktar deras kundservice. Både amazon.de och co.uk har chat men även telefonsupport. Tyska telefonsupporten är OUTSTANDING, aldrig vart med om bättre.

Edit: Ja hårddisken jag fick var en WD White - alltså en WD Red fast med vit klisterlapp istället för röd. TLER avstängt per default vilket jag ändrat (bara nödvändigt att ändra TLER om man ska kö RAID). Samt ett 3.3volt problem med viss hårdvara som är relativt enkelt löst.
För nästan halva priset! Tänk dig om du ska ha ett raid system med 4 diskar och du väljer white drives istället för orginal WD red.. Blir rätt enorm skillnad för priset av en röd klisterlapp!

BTW du är välkommen att fråga mer hur man löser TLER och 3.3volt grejerna om du är sugen. Jag är rätt välinformerad just nu då jag ahr det färskt i minnet

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Tänk gärna på att alla inte har en lön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Hyfsat pris på en 75" 4K hos elgiganten under Singel-veckan.
det är väl inte top-of-the-line men men.
https://imgur.com/a/WdmA207

Samsung 75" för 14990:-

Här är länken till produkten till prisjakt för den nyfikne.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4766544

Vettigt pris för årets modell, men saknar tex 120hz läge, automatisk game mode och variabel refreshrate...
(Plus att den är relativt ljussvag och inte är klockren för HDR)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Här är länken till produkten till prisjakt för den nyfikne.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4766544

Vettigt pris för årets modell, men saknar tex 120hz läge, automatisk game mode och variabel refreshrate...
(Plus att den är relativt ljussvag och inte är klockren för HDR)

Meen storlek är roligare än HDR?!
Jag blev sugen på att byta ut projektor och duk mot den här... Har tyvärr en "andra ytterdörr" som jag förvisso kanske använder högst en gång om året när jag ska ta in och ut möbler ur just det rummet. Men det skulle hur som helst inte vara så snyggt att blockera dörren med en tv tyvärr. >,< Hade jag haft plats hade jag nog slagit till direkt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Precis! Det är inte storleken som är viktig utan att man behärskar tekniken. Det sade i alla fall min förra flickvän när hon såg min lilla TV.

Fast nu är hon ju inte min flickvän längre så hon kanske ville vara snäll...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nima2001:

Fast nu låter det som att du inte riktigt har koll på hur amazon fungerar och därför har lite felaktig oro känner jag.

För det första så ska du veta att Amazon är världens största eller näst största näthandelsite, i västvärlden är den definitivt största varjefall.
Så de leker inte om man säger så... De tjafsar inte med dig om något alls...

1. Du hittar det du vill ha på amazon.de.
2. Om det kostar över 29€ är det fri frakt (ifall det säljs av amazon direkt eller är fulfilled by amazon)
3. Du väljer valuta EUR och inte låter amazon omvandla till svenska kronor för de blir dyrare
4. du kollar slutpriset du får och jämför med de svenska priserna genom prisjakt
5. du beställer - gratis frakt
6. du får hem och gör precis som vilken beställning som helst från Sverige. Testar varan eller vadfan du vill
7. du väljer att returnera - in på deras hemsida och klicka i det du vill returnerna.
8. du skriver ut en liten lapp och lägger i paketet. Sen försluter du det, tar till posten och skickar till angivna adressen du fick från amazon.
9. Du fotar kvittot för försändelsen du betalat för hos posten. skickar till amazon
10. du får pengar tillbaka för frakten inom några dagar.
11. du får pengar tillbaka för varan inom dagar efter de fått paketet.

Inget tjafs, inget strul, inga oroliga miner.. Det är ingen oseriös liten underground shop det här.. De lever på att du ska ha en bra upplevelse hos dom och det märks varje gång du kontaktar deras kundservice. Både amazon.de och co.uk har chat men även telefonsupport. Tyska telefonsupporten är OUTSTANDING, aldrig vart med om bättre.

Edit: Ja hårddisken jag fick var en WD White - alltså en WD Red fast med vit klisterlapp istället för röd. TLER avstängt per default vilket jag ändrat (bara nödvändigt att ändra TLER om man ska kö RAID). Samt ett 3.3volt problem med viss hårdvara som är relativt enkelt löst.
För nästan halva priset! Tänk dig om du ska ha ett raid system med 4 diskar och du väljer white drives istället för orginal WD red.. Blir rätt enorm skillnad för priset av en röd klisterlapp!

BTW du är välkommen att fråga mer hur man löser TLER och 3.3volt grejerna om du är sugen. Jag är rätt välinformerad just nu då jag ahr det färskt i minnet

Jag har gjort många köp från (brittiska och tyska) Amazon och kan bara hålla med – Amazon är riktigt bra med snabba frakter och minimalt med krångel. När jag fick ett tomt paket (innehållet hade försvunnit någonstans i fraktkedjan) behövdes bara en minutlång chatt med onlinesupporten för att lösa problemet.
Jag har även gjort ett par reklamationer (dock på brittiska Amazon) och det har fungerat oerhört smidigt.

Några kommentarer och tillägg:
* Gränsen för fri frakt (tyska Amazon) till Sverige är 39 €, inte 29 €.
* Tänk på att de priser som visas är med tysk moms. Slutpriset blir nästan exakt 5 % högre eftersom Amazon enligt EU-lagar måste ta ut svensk moms. Totalpriset inklusive svensk moms visas inte förrän på den sista sidan i kassan när du betalar. (På brittiska Amazon blir slutpriset drygt 4 % högre.)
* Det kan kännas enklare att välja SEK som valuta, men det är bättre att välja EUR som valuta som Nima2001 skriver. Jag har jämfört skillnaden mellan Amazons föreslagna slutpris i SEK och vad jag verkligen fått betala när jag (alltid) valt EUR vid ett stort antal köp. Det föreslagna totalpriset i SEK har alltid varit 1,5–2 % högre trots att jag fått betala 2 % i växlingsavgift vid kortköpet. Om du har ett kort utan växlingsavgift skiljer det troligen över 3 % mellan priserna.

Amazon är förstås inte alltid billiga, men har ofta väldigt bra priser. Vissa förbrukningsvaror, till exempel storpack med borsthuvuden för eltandborstar, kan vara riktigt billiga och där snackar vi bästa sortens besparingar. Amazons tilläggsvaror (add-on items) kan vara riktiga fynd så det är värt att söka efter sådana. Köksprylar och matlagningssaker kan också vara betydligt billigare än i Sverige.

Några exempel på bra fynd jag har gjort i år:
* En extra stor återfylld tonerpatron till min laserskrivare – till cirka halva priset jämfört med Sverige. (Det var dessutom långtifrån den billigaste tonern eftersom dessa inte skickades till Sverige.)
* Ett 200 GB-minneskort till mobilen för 2/3 av det svenska priset (priserna varierar kraftigt så man får passa på när Amazon har extrapriser)
* Batterier till farsans hörapparater. Amazons ordinarie pris för ett 60-pack märkesbatterier är 150 kronor (en gång köpte jag dem för extrapriset 115 kronor). En 30-pack kostar 165 kronor i Sverige när det är riktigt billigt. Det är klart under halva priset och ned till nästan en tredjedel när Amazon hade extrapris.
* Ett skärhuvud till min rakapparat för 2/3 av det svenska priset.
* Extra ljusstarka lampor (Osram) till bilen. Kostade 60 % av det svenska priset (brittiska Amazon) med fraktkostnaden inräknad.
* En 5-pack Varta alkaliska 9-voltsbatterier för 35 kronor (add-on item på brittiska Amazon). Dessa batterier kostar minst 35 kr/st i Sverige!

Om man reser till Storbritannien och/eller Tyskland och har möjlighet att ta med sig saker hem går det att hämta paket på olika typer av utlämningsställen. Frakten inom Storbritannien är kostnadsfri om du handlar för minst 20 GBP. Då får man dessutom den lokala momsen, vilket gör att man sparar 4 eller 5 % och kan köpa varor som inte skickas till Sverige. Jag köpte t.ex. farsans favoritlikör via tyska Amazon till drygt halva priset jämför med Systembolaget och en 20-pack 3-volts litiumbatterier (GP) till mina elektriska värmeljus (brittiska Amazon) för 70 kronor (dessa batterier kostar oftast minst 20 kr/st i Sverige).

Edit: tillägg och förtydliganden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Jag vet exakt hur mycket 100:- är men det är inte det vi diskuterar här. Jag menar att ordet fynd antyder att man gör en väsentlig "besparing". Om en mus som kostar 250:- reas ut för 150:- så kan man kalla det för ett fynd.

En tv som kostat 14595:- på rea kostar 13995:- tycker inte jag klassas som ett fynd.

Skickades från m.sweclockers.com

Min poäng är att din besparing blir exakt lika stor oavsett vad du köper. Att 100 kronor spelar roll i ena fallet men inte det andra är helt ologiskt, tycker jag. Att det är ett fynd borde istället betyda att varan har ett pris som skiljer sig från normalpris.

Skrivet av Nima2001:

Nu är det så att vi måste tänka på formatet vi använder oss av här: En tråd där det tipsas om fynd. Alla här är överrens om att pengar är pengar det är inte det vi diskuterar här. Vi diskuterar vad som passar i det format vi använder oss av.
Du kan väl hålla med om att det hade blivit aningen jobbigt att scrolla igenom 100 poster om dagen ifall vi hade automatiska bottar här som postade varje gång en vara blir nedsatt med 1kr (vilket händer konstant om du bevakar prisjakt t.ex.).
Detta skulle ju förstöra det formatet vi försöker använda oss av här nämligen användare postar det vi generellt anser vara _fynd_ inom den kategori av saker vi generellt är intresserade av här på forumet: teknik.

Det är klart att vi diskuterar pengar. Vad är det annars? Läser du tråden bara för wow-faktorn på bra fynd och scrollar vidare?

Precis som jag skriver måste det finnas någon undre rimlighetsgräns. Men en sådan är svår att sätta. Man kan till exempel sätta en procentgräns, som blir orimlig eftersom man då inte kan tipsa om fynd där man kan spara tusenlappar på en liten nedsättning om varan är dyr. Man kan sätta en absolutgräns på, säg, 100 kronor men vad händer om det är en produkt man kanske normalt köper 10 av som är nedsatt med 50 kr? Då tycker jag det är bättre att ha det som det är nu. Visst vore det jobbigt om tråden svämmades över av bottar som postar 100 inlägg om dagen, men så är det ju helt enkelt inte nu.

Skrivet av Nima2001:

Sen finns det en annan faktor du missar i ditt resonemang med, vilket är dumsnålhet. Man köper inte bara billigare saker för att "spara" pengar. En TV eller ett grafikkort som har stått som Demo-vara eller begagnad och returnerad (kanske av orsaker som vi själva skulle vilja returnera för med så som coilwhine eller backlightbleed), som sedan är nedsatt från 14000 till 13900 kan man inte enbart betrakta som att man "sparar" 100kr. Precis som vissa anser att om du handlar en vara från inet för 100kr mer än cdon så kan du också förvänta dig avsevärt mycket bättre service och mindre huvudvärk i framtiden. Detta går inte svart på vitt mäta i rena besparingar.

Det rimliga är väl att man får läsa och själv avgöra vad som är ett fynd. Vissa (inklusive jag själv) bryr sig mer om coilwhine än andra men varför ska trådreglerna bestämma vad som ska värdesättas? Om man gör ett planerat, genomtänkt köp på 13900 istället för 14000 så har man de facto sparat 100 kronor. Man har ju 100 kronor mer än vad man hade haft annars. Om man vill betala 100 kronor mer för bättre service så är det ju fritt fram men alla resonerar inte samma och därför finns fler butiker än inet på marknaden.

Gillar man inte den här fyndtråden och formatet på den så är det mig veterligen fritt fram att skapa en megafyndtråd med vilka godtyckliga regler och gränser man vill.