Permalänk
Medlem

Ny billig telefon

Tjena, har idag en smart-telefon men hade velat skaffa en "knapptelefon" för att ha som extra telefon ifall något händer med den nuvarande. Jag behöver bara kunna SMS:a och ringa så det kan vara vad som helst men gärna väldigt billigt.

Kollade på den här men såg att den bara hade 2G nät och det ska absolut räcka för telefonsamtal men då läste jag för ett tag sedan att de var på väg att stänga ned 2G(GSM) nätet. Min fråga är då, när kommer detta hända? Borde jag kolla på någon annan telefon istället då? Om jag ska ha en annan telefon vill jag inte ha touch på den eftersom för det priset så hinner man bli irriterad på hur långsamt det är.

Permalänk
Avstängd

Vet inte vad du anser med billig, men nya 3310 har ju 3G
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4530855

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Vet inte vad du anser med billig, men nya 3310 har ju 3G
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4530855

Så jag har uppfattat det så ska de även stänga ner 3G nätet. Eller har jag uppfattat det helfel?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hugo0814:

Så jag har uppfattat det så ska de även stänga ner 3G nätet. Eller har jag uppfattat det helfel?

Eftersom 4G nätet endast är optimerat för datatrafik, även om det med vissa operatörer och mobiler GÅR att även föra röstsamtal med voice over LTE så hoppas jag 3G nätet blir kvar ett tag, svårt att ringa annars

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av hugo0814:

Tjena, har idag en smart-telefon men hade velat skaffa en "knapptelefon" för att ha som extra telefon ifall något händer med den nuvarande. Jag behöver bara kunna SMS:a och ringa så det kan vara vad som helst men gärna väldigt billigt.

Kollade på den här men såg att den bara hade 2G nät och det ska absolut räcka för telefonsamtal men då läste jag för ett tag sedan att de var på väg att stänga ned 2G(GSM) nätet. Min fråga är då, när kommer detta hända? Borde jag kolla på någon annan telefon istället då? Om jag ska ha en annan telefon vill jag inte ha touch på den eftersom för det priset så hinner man bli irriterad på hur långsamt det är.

Det är inte så att du missuppfattat det? Jag vet att det pratas om att de amerikanska operatörerna stänger av CDMA och GSM tillförmån av LTE.

Alla tecken tyder dock på att GSM kommer överleva 3G-nätverket i Europa.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är inte så att du missuppfattat det? Jag vet att det pratas om att de amerikanska operatörerna stänger av CDMA och GSM tillförmån av LTE.

Alla tecken tyder dock på att GSM kommer överleva 3G-nätverket i Europa.

Okej, det låter ju mer troligt eftersom det ändå är så många enheter som använder sig av 2G nätverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugo0814:

Okej, det låter ju mer troligt eftersom det ändå är så många enheter som använder sig av 2G nätverket.

2G nätet håller inte på att stängas ner i Sverige. Tele2 och Telenor har till o med byggt ut sitt 2G nät när de byggde ut 4G täckningen. Tele2 och Telias gemensamma 3G nät (vilket är det enda 3G nät Tele2 har) ska de dock börja avveckla från i år till och med 2025.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

2G nätet håller inte på att stängas ner i Sverige. Tele2 och Telenor har till o med byggt ut sitt 2G nät när de byggde ut 4G täckningen. Tele2 och Telias gemensamma 3G nät (vilket är det enda 3G nät Tele2 har) ska de dock börja avveckla från i år till och med 2025.

Ahh okej, det var bra