Permalänk
Medlem

Bil för pendling 16 mil/dag

Hej!
Har nyligen fått nytt jobb och kommer börja behöva pendla. Kollektivtrafiken är halvkass, så blir nog till att skaffa bil. Det är 8 mil enkel väg varav det mesta är motorväg. Enligt Google Maps ska det ta drygt 50 minuter att köra. Har absolut noll koll på bilar, så ber nu allsmäktiga Sweclockers om hjälp!

Har ingen aning om i vilken prisklass jag bör leta eller exakt vad jag ska titta efter. Skulle kunna tänka mig att lägga upp mot 100k på en bil, men gärna mycket mindre! Jag vill komma undan så billigt som möjligt vad gäller den totala summan för inköp, värdeminskning (räkna på tre år kanske?), ägandekostnad, reparationer och bränsleförbrukning. Jag vill absolut köpa begagnat.
Jag kommer alltså köra ca 80mil i veckan (plus eventuella helgutflykter mm), så milen kommer ticka på ganska friskt. Vad är då smartast att leta efter, en äldre bil med några år på nacken eller leta efter något lite nyare, med tanke på ovan nämnda kostnadsfaktorer? Jag behöver inte massa bagageutrymme, så en så liten bil som möjligt tänker jag mig, men som ändå känns ok att köra mycket på motorväg.

Jag bryr mig inte om en massa speciella funktioner och grejer, men följande saker hade ju vart trevligt:
- Klimatanläggning
- Bluetooth man kan koppla telefon till
- Relativt låg ljudnivå, då jag kommer vistas mycket i bilen.

Efter att ha läst på lite verkar något japanskt märke (typ Hyundai, Toyota m.f.) vara vad man ska satsa på. Vad jag hittat ska de vara driftsäkra och prisvärda, eller har jag fel? Har tittat lite på Hyundai i20, Toyota Yaris och Wolkswagen POLO (ingen japsare, men typ den storleksklass jag letar efter). Är jag på rätt spår med ok bilar för mitt ändamål, eller rekommenderas något helt annat?

Uppskattar all hjälp jag kan få!

Tack på förhand!

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem

toyota yaris är driftsäkert å bra kamkedja en diesel är ju vettigaste alternativet.

Jag hade nog dock köpt volvo som också är driftsäkra men betydlig skönare å åka om man åker så långt en d2 motor drar inte mycket. Men givetvis kommer bilen kosta mer

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av folmeroN:

Hej!
Har nyligen fått nytt jobb och kommer börja behöva pendla. Kollektivtrafiken är halvkass, så blir nog till att skaffa bil. Det är 8 mil enkel väg varav det mesta är motorväg. Enligt Google Maps ska det ta drygt 50 minuter att köra. Har absolut noll koll på bilar, så ber nu allsmäktiga Sweclockers om hjälp!

Har ingen aning om i vilken prisklass jag bör leta eller exakt vad jag ska titta efter. Skulle kunna tänka mig att lägga upp mot 100k på en bil, men gärna mycket mindre! Jag vill komma undan så billigt som möjligt vad gäller den totala summan för inköp, värdeminskning (räkna på tre år kanske?), ägandekostnad, reparationer och bränsleförbrukning. Jag vill absolut köpa begagnat.
Jag kommer alltså köra ca 80mil i veckan (plus eventuella helgutflykter mm), så milen kommer ticka på ganska friskt. Vad är då smartast att leta efter, en äldre bil med några år på nacken eller leta efter något lite nyare, med tanke på ovan nämnda kostnadsfaktorer? Jag behöver inte massa bagageutrymme, så en så liten bil som möjligt tänker jag mig, men som ändå känns ok att köra mycket på motorväg.

Jag bryr mig inte om en massa speciella funktioner och grejer, men följande saker hade ju vart trevligt:
- Klimatanläggning
- Bluetooth man kan koppla telefon till
- Relativt låg ljudnivå, då jag kommer vistas mycket i bilen.

Efter att ha läst på lite verkar något japanskt märke (typ Hyundai, Toyota m.f.) vara vad man ska satsa på. Vad jag hittat ska de vara driftsäkra och prisvärda, eller har jag fel? Har tittat lite på Hyundai i20, Toyota Yaris och Wolkswagen POLO (ingen japsare, men typ den storleksklass jag letar efter). Är jag på rätt spår med ok bilar för mitt ändamål, eller rekommenderas något helt annat?

Uppskattar all hjälp jag kan få!

Tack på förhand!

Hej.
Har själv en Renault Clio IV 2013 0,9L 3 cylindrig motor på 90Hk med kamkedja som pendlar bil.
Den har rullat 10.000 mil och först nu har en spindelled gått på höger sida , är otroligt nöjd med denna lilla franska delikatess.
Den drar runt 0.5 på motorvägen och har en års skatt på 300kr. Jag hade en Clio II innan denna som rullade på utan större problem i 18.000mil.
Man får också mycket utrustning så som GPS , inbyggd telefon och Blåtand.
Vet att franska bilar har lika bra ryckte som Volvo i Frankrike , men det är så det är. Har ägt 3 Renaulter och varit väldigt nöjd , sen är ju Clio IV en väldigt häftigt designad bil.
Lycka till oavsett vilken bil eller märke du köper.
Mvh / Mangee

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Spontant kommer jag att tänka på Renault Clio, billiga, hyfsat driftsäkra och ganska roliga med rätt motor. Honda Civic skulle också kunna vara en lämplig bil.

Generellt skulle jag rekommendera en äldre bil med färre mil om du ska köra mycket, och om möjligt en diesel.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte rekommendera en Polo, Yaris eller i20 om du ska åka mycket motorväg. Det är ganska hög ljudnivå i små bilar (speciellt hyundais små bilar) och komforten brukar lämna en del att önska.

Satsa på en mellanklassare eller större. Det kan vara en god idé att köpa en bil som fortfarande har garanti från tillverkaren om du prioriterar känslan av att det inte ska komma oförutsedda utgifter. Hyundai, Kia och Mazda brukar ha ganska långa garantier på sina bilar (kolla dock upp det för den bilen du planerar att köpa, många har garantier på exempelvis 3+4 år där bilen måste uppfylla vissa krav för att kunna få den långa garantin).

Volvo är alltid ett säkert kort och du får en hel del komfort för pengarna och det är inte svårt att hitta reservdelar, men de är inte speciellt billiga i drift.

Undvik Volkswagens bilar (och i förlängningen Skoda, SEAT och Audi), de bilarna som uppfyller dina krav har ofta problemmotorer i VAG-koncernen.

Visa signatur

[Fractal Design R5] [Intel i7 4790k + CM 212 Evo] [8Gb DDR3] [Asus Z97-A] [MSI GTX 970]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Samsung Chronos 7] Intel i5-3210M (2,5Ghz), 6Gb DDR3, 1Tb, nVidia GT 640M 1024Mb GDDR5

Permalänk
Medlem

Jag har en Mazda 3 -16 och rekommenderar absolut inte något liknande eller mindre bil, det du ska köpa dig är en rejäl bil med dieselmotor.

Min bil är fantastiskt rolig att köra men det är rejält med buller i kupén vid motorvägskörning speciellt när dubbdäcken åker på.

Den bilen som passar väldigt bra in i din prisklass är Volvo V50 med diesel motor t.ex.

https://www.blocket.se/skane/Volvo_V50_D2_R_Design_Lagmilare_...

om det finns någon här på sweclockers som kan informera om ljudnivån i kupén i V50'n så kan det ju vara bra tillägg annars tycker jag du i princip bara ska inrikta dig på V50'n.

Undvik iallafall tyska bilar, det är inte den kvaliteten som fanns förut och japanska bilar är jävligt driftsäkra men har dålig komfort och ljudisolering vilket är två väldigt viktiga punkter vid långkörning varje dag.

Franska bilar... Clion är väl duglig till stadstrafik och man får dricka mycket gratis kaffe vid verkstadsbesök, har själv ägt en clio -15 innan jag köpte min mazda 3 och clion var väl ungefär 100% plast och bilen kändes lika välkonstruerad som en skokartong samt hade en massa fel med bilen de första året jag ägde den (helt ny bil med 0 mil på mätarn)

Min mazda 3 har hittills besökt verkstaden 2 gånger och det var vid 2000 mils service och 4000 mils service

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Farthållare är ju ett måste om du ska köra så långt!

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

Tack för flera bra förslag och insikter hitils!

Ser att flera rekommenderar diesel, varför det? Är det bättre när man ska köra mycket eller? Har som sakt ingen koll, var snälla mot mig...

Ser också att flera rekommenderar lite större bilar. Såklart hade det vart bekvämare, men tycker det känns så onödigt att dra runt på en bil med så mycket bagageutrymme mm, när det bara är jag i den... Måste väl bli ganska mycket högre skatt/bensinkostnad också?

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av folmeroN:

Tack för flera bra förslag och insikter hitils!

Ser att flera rekommenderar diesel, varför det? Är det bättre när man ska köra mycket eller? Har som sakt ingen koll, var snälla mot mig...

Ser också att flera rekommenderar lite större bilar. Såklart hade det vart bekvämare, men tycker det känns så onödigt att dra runt på en bil med så mycket bagageutrymme mm, när det bara är jag i den... Måste väl bli ganska mycket högre skatt/bensinkostnad också?

Dieseln blir rekommenderad eftersom bränslekonsumtionen ofta är markant lägre.

Permalänk
Medlem

jag skulle nog inte ta disel, mer som behöver servas och ofta dyrare saker så som partikelfilter.

jag skulle hålla mig till enkla driftsäkra bilar, toyota och liknande.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Mazda har väl fått bra omdömen för driftsäkerhet osv?

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av folmeroN:

Tack för flera bra förslag och insikter hitils!

Ser att flera rekommenderar diesel, varför det? Är det bättre när man ska köra mycket eller? Har som sakt ingen koll, var snälla mot mig...

Ser också att flera rekommenderar lite större bilar. Såklart hade det vart bekvämare, men tycker det känns så onödigt att dra runt på en bil med så mycket bagageutrymme mm, när det bara är jag i den... Måste väl bli ganska mycket högre skatt/bensinkostnad också?

Diesel vs bensin är väl väldigt mycket från bil till bil just nu. Har ju vart en billigare mil-kostnad med disel tidigare, men nu har det ju faktiskt kommit en del bensinbilar som drar rätt lite plus att dieseln är dyrare än bensin för tillfället (skatten har också gått upp rätt mycket på dieslar).

Själv köpte jag en Skoda Fabia Combi 2016 rätt nyligen, helt ok komfort, drar 0.54 blandad körning och 360kr årskatt. La runt 100k. Men mina kriterier var inte samma som dina, jag ville ha en så ny ekonomisk bensinare med hyfst bagage som möjligt för max 100k.

Men klart man kan köpa en äldre lyxigare/bekvämare diesel för mindre pengar. Man får helt enkelt räkna på milkostnad och skatt sen slå ut det på inköpspriset för att se vad som lönar sig i längden eller inte. Liksom köper du en bil med dyrare driftkostnad för 50k så har du ju ändå 50k tillgodo att lägga på soppa och skatt. Räkna med service och reparationer också.

Permalänk
Medlem

Jag lägger också min röst på Clio. Gärna årsmodell 2016 eller 2017 dvs facelift. Inte alls lika plastig som den tidigare versionen. Blåtand, GPS.

Du får även 5 års garanti på den alternativt 10 000 mil. Vet inte vad Toyota etc erbjuder i garantiväg. Kostar ganska exakt 100k om man köper en begagnad som gått runt 1-3k mil. Motorväg drar den runt 0.5-0.6.

Provkör gärna!

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk

Kör själv en Golf Multifuel drar ca 0.5 bensin och 0.68 på etanol då åker jag 15 mil varje dag 120km/h nästa e20 hela vägen. Funkar bra för mig

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX Merc, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

@folmeroN: Storleken Clio/Polo/207/208 blir bulriga, de är mera stadsfordon. (Äger en 208 själv.) Blir lite brusigt två timmar om dagen, men vist de flesta går väldigt snålt och man kan inte ljuga bort att ägarkostnaden ökar med bilstorleken.
För såpass lång sträcka skulle jag tittat på storleken över. Fortfarande någorlunda billigt ägande, men betydligt högre komfort.
Bilar typ Mazda-3/Volvo-V40/Peugeot 308/Golf osv... Inga märkes förslag egentligen, mera förslag på bilstorlek.
Det blir ännu billigare med diesel, om du håller igen på gasfoten.
Jag har kört Gbg-Oskarshamn-Gbg ett antal gånger med en V40-D2. ToR plus hela veckan med stadskörning i Oskarshamn, landade förbrukningen på 3l/100km. Med dagens drivmedelspriser sparar det dig runt 2000kr/mån, mot en bensinare. Och eftersom priserna går upp, går din besparing också upp.

(Om du kollar äldre bilar, se upp med Vovlos "Driv-e" modeller. Inget fel på renault motorerna i dem. Men 10'000mila servicen är hutlöst dyr när FAP filtret skall bytas. "D2" "D3" "D4" osv har volvo utvecklade maskiner där filtret inte skall bytas.)

I och med att du kommer lägga på mil ganska friskt på bilen, kan en nyare långmilare vara ett alternativ. Då har den redan sjunkit i värde pga milen och du kommer således inte tappa lika mycket.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

när jag pendla tor sthm, 16mil om dagen i 10år körde jag beg. BMW´s för ca 30K driftsäkert starta alltid osv.. jag var nöjd med det då. men då var bensinpriserna lägre än va dem är idag..

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Riskerar pendlingen medföra att du ofta blir sittande i köer så rekar jag en automat iaf. Har själv kört både manuell och automat i/kring göteborg och automat vinner alla dagar i veckan (istället för att sitta och slira på växlar/koppling).

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Avstängd

Japansk/tysk bil som går på bensin skulle jag nog säga. ww golf/polo kan nog fungera helt ok.
Det är populärt att beskatta skiten ur folk i Sverige och går vi nu in i en lågkonjunktur så kan jag tänka mig att de som äger dieselbilar får ta den största smällen.

Vill du ha en säker bil som är lite tystare kommer det kosta lite extra.

Permalänk
Medlem

Stor bil & Stor motor är inte alltid så negativt på långa motorvägssträckor. I stadstrafik kommer de dra mer än en liten bil dock.

Personligen hade jag köpt en Opel Insignia diesel för 170 k. Bra komfort och låg totalkostnad.

Alternativt en gammal Saab 9-3 TTiD om man är beredd på reparationskostnader.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Jag kör 12 om dagen till jobb. Jag har trivts bäst med de lite större bilarna när jag pendlat ( Audi 80/volvo 850/ saab 9-5/9-3 och nu en avensis från 07.) har gjort några försök med minibilar opel corsa och Hyundai atos men gett upp efter typ ett halvår pga komfort. Är värt att lägga lite mer på pendlingen och få krock säkerhet och komfort i utbyte enligt mig.
Farthållare, motorvärmare och ac är 3 grejer jag aldrig skulle köpa bil utan när man ska köra så mycket.

Jag brukar hålla mig runt 30-50 000kr pga vill inte köpa en för fin bil när jag lägger så många mil på den så fort. Än så länge har jag inte råkat ut för några hemska reparations kostnader men jag gör det mesta själv.

@WDac Hörde på radion att den genomsnittsliga timlönen för en arbetare i Sverige ger i stort sett lika mycket bensin nu som på 80 talet, skiljde typ några deciliter beroende på vilka två årtal man jämförde.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Mazda har väl fått bra omdömen för driftsäkerhet osv?

Dom är grymma bilar men ska du ha bra komfort och låga bullernivåer så måste du köpa en -17 modell eller nyare där de gjorde facelift med nya säten samt mer ljudisolering på sina flesta modeller

Jag jämför med min Mazda 3 -16 och Mazda 3 -17 demobilen jag fick låna vid service, de har verkligen förbättrat bilen på alla sätt.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Trots anti Diesel människa så slår jag ett slag för diesel, dina kör-cykler är mer eller mindre perfekta för dieselmotorer. (Långa resor, i tid och sträcka)

Personligen hade jag valt något i stil med volvo s80 med en liten dieselmotor. Finns någon slags konstig ide om att pendlingsbilar ska vara småbilar, vilket är motsatsen till vad man vill ha när man kör långa sträckor varje dag på motorväg. Stora bilar med snåla dieslar är way to go, komfort och låg milkostnad.

Mitt förslag: s80 med stor diesel: (billigare går att få
https://www.blocket.se/helsingborg/Volvo_S80_D5_AWD_185HK_GEA...

Lite i toppen av din budget men: https://www.blocket.se/sodermanland/Mercedes_Benz_E_220_CDI_N...

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig rekommendera franskt, dock verkar man få mycket för pengarna av Renualt idag.

För min del är det Honda eller Toyota som gäller. ska du titta på diesel titta på civic 1.6 litern, dricker ganska lite.
Annars skulle jag säga till dig att ut och prova alla bilar du kan, bara åk till bilhandlare och sätt dig, känn och kläm. Lyssna på ljudnivån inne i bilen, kör utan musik på.
Och köp ingen liten bil, du kommer tröttna fort på ljudnivån i bilen.

Kolla skatten, kolla försäkringen, kan skilja sig en hel del.

Och undvik hybrid-bilar, då de drar som en "vanlig" bensinmotor när du kör på motorvägen.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Avstängd

En bil för max 100k och åka 16mil per dag hade jag köpt en Phaeton
Inte den minsta eller mest bränslesnåla bil, men du får en komfort småbilarna inte ens vågar drömma om.

Klarar du dig utan 4hjuls drift och vill ha en snyggare bil så är en Citroën C6 ett coolt val, riktigt snygga och imponerande komfort.

Små skrammelburkar är inget att pendla motorväg med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Trots anti Diesel människa så slår jag ett slag för diesel, dina kör-cykler är mer eller mindre perfekta för dieselmotorer. (Långa resor, i tid och sträcka)

Personligen hade jag valt något i stil med volvo s80 med en liten dieselmotor. Finns någon slags konstig ide om att pendlingsbilar ska vara småbilar, vilket är motsatsen till vad man vill ha när man kör långa sträckor varje dag på motorväg. Stora bilar med snåla dieslar är way to go, komfort och låg milkostnad.

Mitt förslag: s80 med stor diesel: (billigare går att få
https://www.blocket.se/helsingborg/Volvo_S80_D5_AWD_185HK_GEA...

Lite i toppen av din budget men: https://www.blocket.se/sodermanland/Mercedes_Benz_E_220_CDI_N...

Den volvon, 5400 i skatt

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Och undvik hybrid-bilar, då de drar som en "vanlig" bensinmotor när du kör på motorvägen.

Vanlig hybrid skulle jag aldrig köpa men en laddhybrid är inte dum. Laddhybrider drar väl ingen bensin förrän batteriet är slut som jag förstått det. Så säg att den klarar 6 mil på batteri då har man bara 10 mil där bilen drar bensin och kan man även ladda på jobbet blir det bara 4 mil som den drar bensin.
Nu är de dock en bra bit över 100 000kr för en sådan.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@folmeroN:

Min kollega som pendlar åtta mil enkelväg (dvs 16mil totalt) varje dag köpte nyligen en elbil - Kia Soul EV SUV. Han är nöjd och väldigt glad över att slippa betala dyrt drivmedel. Den klarar ju däremot inte så långa sträckor (max ca 25mil) men perfekt som pendlarbil. När han köpte den ny så hade de 60 000kr kampanjrabatt (samt 60 000kr klimatbonus) så den landade på 200TKR. Borde gå att hitta för 100-150TKR relativt ny.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Pendlade själv i en Kia ceed diesel i 7 år, funkade jäkligt bra faktisk. 0,45-0,5 i förbrukning så var hyfsat bra. Inte roligaste bilen kanske men hade farthållare, blåtand etc...
Kan mycket väl tänka mig att köpa en Kia igen(krockade med den jag hade tyvärr )

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

En 5 år gammal begagnad japanare, Toyota eller Subaru och gärna 4-hjulsdrift och med automatlåda hade vart mitt val.
Begagnad Subaru Legacy med 2,5L bensin motor drar kring 0,6 vid långkörning och har fyrhjulsdrift.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

En 5 år gammal begagnad japanare, Toyota eller Subaru och gärna 4-hjulsdrift och med automatlåda hade vart mitt val.
Begagnad Subaru Legacy med 2,5L bensin motor drar kring 0,6 vid långkörning och har fyrhjulsdrift.

TS kanske inte ser samma nytta med fyrhjulsdriften nere i Lund, som du gör uppe i Bollnäs? Varför släpa på de extra kilona nere i söder med barmark?

Hela bilägandet är en djungel med parametrar som man måste balansera mot varandra.
Stor - Liten. Skatt - Försäkring. Förbrukning. Geografi. osv. osv...

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!