Permalänk
Avstängd

Jag pendlade några år, körde på småbilar först men kom på att de inte var så snåla på motorvägen och dessutom bullriga och obekväma. Sen blev det en Accord diesel med massa utrustning. Den drog ungefär samma som mina tidigare bilar på pendlingen, men förstås mycket mer i stan, och den var bekväm och hyfsat snabb. Idag vet jag inte vad jag hade valt i din sits. Men kanske en V70 afv. Snabb och bekväm, billig att köra på gas.

Permalänk
Medlem

Pendlade 14 mil om dagen förra vintern och jag kan verkligen rekommendera att köpa en bil som inte är bullrig. Det tär fan på själen att sitta i motorvägsdån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Den volvon, 5400 i skatt

Ja? Han kommer lägga iaf 16 mil*5*52*0.5liter/mil*16kr/liter=33280kr på diesel varje år. (Ge och ta lite beroende på fritidsresor, men grovt räknat) 5k i skatt är inte extremt i dessa fall, men det blir en del.

Men är skatten ett problem så får man gå på en liten diesel istället, den första är ju volvos största diesel, tex denna: https://www.blocket.se/gavleborg/Volvo_S80_1_6_Drive_81880820...
Risken är då att man får en trött tung bil, men det spelar inte så stor roll kanske.

(har man läggning för kombi så är det bara att hitta en v70 med motsvarande)

Permalänk
Medlem

Personligen så hade jag fokuserat lite extra på komfort, ljudnivå och bränsleförbrukning. Ty begränsning i budget så bör man väl skippa Mercedes och liknande.

Jag slår ett slag för franskt:
Tyst, gashydralisk fjädring, och garanterat något som krånglar i framtiden. Saknar även vettiga mugghållare. Men mer karaktär och komfort än allt annat i den här prisklassen. Värt en provkörning om du har en nära, TS.
https://www.blocket.se/stockholm/Citroen_C5_III_2_0_HDI_Toure...

Edit: Finns med fler dieslar såklart, de flesta(alla?) från BMW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Personligen så hade jag fokuserat lite extra på komfort, ljudnivå och bränsleförbrukning. Ty begränsning i budget så bör man väl skippa Mercedes och liknande.

Edit: Finns med fler dieslar såklart, de flesta(alla?) från BMW.

Mercedes behöver inte vara dyrt. Går att göra fina klipp. Farsan hitta en E280 -07 med ~16 k mil för 35k. Lite småfix av lackskador som tog några timmar och nya vinterdäck. Drar mer soppa än en modernare fransk/japansk bil men du kommer fram till ditt mål och mår som en prins! Det är det den är byggd för, att en chef ska kunna åka 30 mil och ha ett möte utan att vara trött efter resan.

Begagnat marknaden på BMW är bättre än Mercedes. Men hittade något som skulle intressera TS:
https://www.blocket.se/jonkoping/Mercedes_Benz_C_C_200_CDI_93...

Visa signatur

i5 6600k 4 Ghz , 8 GB DDR4-RAM , Asus Strix GTX980 , 1 TB HDD + 256 GB SSD , Asus moderkort av modell jag ej minns namn på, Corsair C70 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Ja? Han kommer lägga iaf 16 mil*5*52*0.5liter/mil*16kr/liter=33280kr på diesel varje år. (Ge och ta lite beroende på fritidsresor, men grovt räknat) 5k i skatt är inte extremt i dessa fall, men det blir en del.

Men är skatten ett problem så får man gå på en liten diesel istället, den första är ju volvos största diesel, tex denna: https://www.blocket.se/gavleborg/Volvo_S80_1_6_Drive_81880820...
Risken är då att man får en trött tung bil, men det spelar inte så stor roll kanske.

(har man läggning för kombi så är det bara att hitta en v70 med motsvarande)

Räkna med ca 20 lök extra i utgift på den.
Fin bil, går "gött", men den har den franska motorn (Driv-e) och därmed ett FAP filter som skall bytas på 10000mil servicen. Se till så den verkligen vart bytt innan köp. 80-100 mil i veckan tar dig fort upp till 20000mil och servicen med nästa FAP-filter byte.
Helt OK bilar, men man måste ta höjd för de dyra servisarna.

EDIT:
Jag hade chans att köpa en V70 Drive av företaget, när vi gick över till leasing av firmabilarna. Men jag passade på den pga FAP skulle göras. För helt plötsligt var det inget klipp längre!
Motorn är trevlig som fan för folk som kör lugnt. Drar som en större motor vid låga varv. Men över 2500rpm är ingen ide. Det skriker men ingenting händer.
Går snålt!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Hej.
Har själv en Renault Clio IV 2013 0,9L 3 cylindrig motor på 90Hk med kamkedja som pendlar bil.
Den har rullat 10.000 mil och först nu har en spindelled gått på höger sida , är otroligt nöjd med denna lilla franska delikatess.
Den drar runt 0.5 på motorvägen och har en års skatt på 300kr. Jag hade en Clio II innan denna som rullade på utan större problem i 18.000mil.
Man får också mycket utrustning så som GPS , inbyggd telefon och Blåtand.
Vet att franska bilar har lika bra ryckte som Volvo i Frankrike , men det är så det är. Har ägt 3 Renaulter och varit väldigt nöjd , sen är ju Clio IV en väldigt häftigt designad bil.
Lycka till oavsett vilken bil eller märke du köper.
Mvh / Mangee

Seriös? Ska han pendla 16 mil om dagen i en clio??

Till ts, skulle inte rekommendera en liten bil som många verkar göra här.

Alltså tänk dig du kommer sitta två timmar i en bil i över 100kmh. Det jag skulle satsa på är en större, tyst bil som är bekväm att sitta två-tre timmar om dagen.

Den jag tänker på är v70 med minst d3 motorn från 2011-13, dessa bilar ligger på ungefär 100 000. Dom är rätt så sköna, krånglar inte mycket, har en rätt så billig skatt.

Och det finns fortfarande ingen koreansk, fransk eller japansk bil som slår Volvo i dessa egenskaper(av dom du har råd med).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag pendlade i en yaris diesl från 2009. Brötar ganska mycket, går dock väldigt billigt. Är dock EXTREMT obekväm att sitta i. En VW Polo är tusen gånger mer bekväm.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

Seriös? Ska han pendla 16 mil om dagen i en clio??

Till ts, skulle inte rekommendera en liten bil som många verkar göra här.

Alltså tänk dig du kommer sitta två timmar i en bil i över 100kmh. Det jag skulle satsa på är en större, tyst bil som är bekväm att sitta två-tre timmar om dagen.

Den jag tänker på är v70 med minst d3 motorn från 2011-13, dessa bilar ligger på ungefär 100 000. Dom är rätt så sköna, krånglar inte mycket, har en rätt så billig skatt.

Och det finns fortfarande ingen koreansk, fransk eller japansk bil som slår Volvo i dessa egenskaper(av dom du har råd med).

Skickades från m.sweclockers.com

Helt seriöst!!! Annars hade jag ju inte skrivit det? Jag pendlar själv med en Clio , dels för att det är billigt och sen så har dom en bra stereo också. Så på med spotify och kör lite Disturbed så blir man på gott humör också.

Men nu glider vi iväg från TS fråga.
Till TS säger jag bara , lycka till att hitta just DIN pendlarbil som du blir nöjd med.
Mvh / Mangee

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av folmeroN:

Tack för flera bra förslag och insikter hitils!

Ser att flera rekommenderar diesel, varför det? Är det bättre när man ska köra mycket eller? Har som sakt ingen koll, var snälla mot mig...

Ser också att flera rekommenderar lite större bilar. Såklart hade det vart bekvämare, men tycker det känns så onödigt att dra runt på en bil med så mycket bagageutrymme mm, när det bara är jag i den... Måste väl bli ganska mycket högre skatt/bensinkostnad också?

Diesel är ju inte bättre än bensin om bensinaren får samma förutsättningar med cylindervolym och turbo.
Däremot finns det ju många som gillar dieslarnas uppleva vridmoment, bilen skjuter fart utan att behöva varvas.
Dieselns största problem numera är dock det politiska, vem kan svara på var du får köra med den om säg 5 år ?

Själv skulle jag satsat på en skapligt stor bensinare med automat och fyrhjulsdrift.
8 mil kan snabbt bli till 2-3 timmar om kung bore får för sig att hälsa på över natten och då är ju fyrhjulsdrift helt överlägset.
En större bil är ju även både bekvämare och säkrare.
Automat för att hålla pulsen nere om det blir kö, plus att automatare numera brukar vara snålare än manuella vid verklig körning.
Och att du slipper oroa dig för vad förra ägaren gjort med koppling och drivknutar är ju även det en bonus.
Väljer du sedan ett "tråkigt" märke så brukar försäkringen kunna vara förvånansvärt billig.

Permalänk
Medlem

Som sagt liten bil låter mycket, motorn inte alltid anpassad för motorvägsfart men funkar om man lägger sig på cruisecontrol bakom en lastbil i 85-90.

Personligen när jag pendlade 24 mil om dagen så köpte jag en nybesiktigad liten bil för 5000kr varje år, skickade den sedan för 1000kr (obesiktigad och ofta med fel) på blocket inför nästa besiktning. Vart alltid sålda inom en timme. Körde med hörlurar så bullret störde mig inte så mycket, och kände inte oro över värdeminskning.

Men cruisecontrol är ett måste (finns på typ alla bilar på den här sidan av 00 så borde vara lugnt), automat om du ska sitta mycket i köer.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Något sånt här hade jag köpt.
https://www.blocket.se/uppsala/Volkswagen_Golf_VII_1_6_TDI_Bl...

Jag själv kör en Golf Sportscombi, dock 150Hk TSI med DSG.
Underbar att köra på motorväg, skön sittposition samt en motor som får den att gå billigt. I somras sträckkörde och jag och min sambo till Belgien för att kolla på Formel 1, utan att vi fick ont i ryggar eller några hörselskador. Enligt mina beräkningar, 0,52 och detta i 140Km/h nästan hela vägen.
Nu har jag visserligen en nästintill fullutrustad Golf, men det bör inte vara särskilt stor skillnad.

Värt en kik iallafall!

Bonusbild på min. Riktigt tjusig bil enligt mig.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Helt seriöst!!! Annars hade jag ju inte skrivit det? Jag pendlar själv med en Clio , dels för att det är billigt och sen så har dom en bra stereo också. Så på med spotify och kör lite Disturbed så blir man på gott humör också.
Hade du sen läst TS inlägg så ville han ha en billig liten bil , en gammal V70 är ju inte direkt en billig bil. Dyra i drift med allt inkluderat.
Du är en Volvo fantast och tror väl att den fortfarande är Svensk? Läste du inte den senaste undersökningen från USA , där låg Volvo på sista plats i förtroendet för märket.
Där va KIA en stark nykomling , även på en så stor marknad som USA. Så dina påstående om att alla bilar förutom Volvo är skit kan du lägga ner.

http://www.vibilagare.se/nyheter/volvo-sist-i-konsumentunders...

En v70 från 2012 med d3 dricker ungefär 0.5-0,6.
Hur länge pendlar du? Jag är rätt så säker på att det inte ens är nära 16 mil, och försök pendla på e6 med en sådan bil. En från 2011 är ju knappast gammal.

Och ang Volvofantast, detta var ju ngt nytt. Jag har aldrig en ägt en Volvo, och ändå gångarna jag kört det när jag lånat från kompisar eller körskolan. Jag förstår inte heller varför du börjar argumentera att det inte svensk. Bara för att kineserna äger det, så görs fortfarande vissa av vplcpna i Sverige.

Och ang säkerheten, jag och alla på sweclockers sitter hellre än i en Renault om om man nu ska krocka. PS jag äger själv Renault megane, men jämfört med Volvo är det skit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av folmeroN:

Tack för flera bra förslag och insikter hitils!

Ser att flera rekommenderar diesel, varför det? Är det bättre när man ska köra mycket eller? Har som sakt ingen koll, var snälla mot mig... :P...

Bränsle ekonomin!

Skrivet av Svensktiger:

Diesel är ju inte bättre än bensin om bensinaren får samma förutsättningar med cylindervolym och turbo.
Däremot finns det ju många som gillar dieslarnas uppleva vridmoment, bilen skjuter fart utan att behöva varvas.
Dieselns största problem numera är dock det politiska, vem kan svara på var du får köra med den om säg 5 år ?...

Nja... Riktigt så är det ju inte! Jag håller med om att det är politiskt idag, miljönissarna blev ju fullständigt tagna med brallorna nere med "Dieselgate"
Men om vi bortser från politiken och olika straffsatser de hittar på, så är Dieselmotorn mycket effektivare att nyttja bränslet! Faktum är att moderna bilar är så effektiva att det inte ens blir över för värme i kupén på många dieslar, så man måste utrusta dem med dieselvärmare så föraren inte behöver frysa på vintern.
Därav den låga förbrukningen!
Så om TS pendlar 250mil/mån, 4000mil/år, har TS råd att betala en skatt på 5-6 tusen på en diesel bil. Han sparar ändå in det med råge vid pumpen.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skrotnisse92:

Personligen så hade jag fokuserat lite extra på komfort, ljudnivå och bränsleförbrukning. Ty begränsning i budget så bör man väl skippa Mercedes och liknande.

Jag slår ett slag för franskt:
Tyst, gashydralisk fjädring, och garanterat något som krånglar i framtiden. Saknar även vettiga mugghållare. Men mer karaktär och komfort än allt annat i den här prisklassen. Värt en provkörning om du har en nära, TS.
https://www.blocket.se/stockholm/Citroen_C5_III_2_0_HDI_Toure...

Edit: Finns med fler dieslar såklart, de flesta(alla?) från BMW.

Har ägt en äldre C5 från 2005, köpte den för 8000:- av en bilhandlare med trasigt hjullager. Bytte lagret körde den ett år utan problem, sen havererade urtrampningslagret (tyskt FAG lager, slitagegrej efter 24000mil), bytte kopplingen och körde ett år till. Allt fungerade, aldrig något strul, varenda elpryl funkade, en av de mest problemfria bilar jag ägt.
Sålde den förra vintern och köpte en VW, hittills har en sensor för luftfjädringen, en ABS sensor samt en databox för sätesvärmen dött. Gasfjädrarna till bakluckan samt till parkeringsbromsen slutat fungera, CD spelaren pajat och sen reparerat sigsjälv en vecka senare. Dessutom har rosten börjat äta på bakdörrar och bakluckan, medans C5 med sin helgalvade kaross inte hade den minsta rostfläck.

Så en C5 är ett väldigt bra förslag, men hade aldrig vågat garantera att något kommer strula på en sån Däremot så blev gashydraliska fjädringen extratillval 2008 (tidigare var det standard på alla C5), köp ingen C5 utan denna underbara fjädring! Helt överlägsen fattiga stålfjädrar

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

En v70 från 2012 med d3 dricker ungefär 0.5-0,6.
Hur länge pendlar du? Jag är rätt så säker på att det inte ens är nära 16 mil, och försök pendla på e6 med en sådan bil. En från 2011 är ju knappast gammal.

Och ang Volvofantast, detta var ju ngt nytt. Jag har aldrig en ägt en Volvo, och ändå gångarna jag kört det när jag lånat från kompisar eller körskolan. Jag förstår inte heller varför du börjar argumentera att det inte svensk. Bara för att kineserna äger det, så görs fortfarande vissa av vplcpna i Sverige.

Och ang säkerheten, jag och alla på sweclockers sitter hellre än i en Renault om om man nu ska krocka. PS jag äger själv Renault megane, men jämfört med Volvo är det skit.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag pendlar 12mil om dagen , dock kör jag inte E6.an så mycket då det är så jävla rörigt på den till Malmö på morgonen.
Men det händer ibland , men vi lägger ner detta nu.
Jag hoppas att TS hittar en bil som han blir nöjd med oavsett märke.
Mvh / Mangee

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

En hel den goda råd i denna tråd, en del helt vanvettiga med för den delen. Jag hade prioriterat såhär vid så långa distanser. (Ska själv öka min körsträcka till jobbet snart, suck.)

1. Automat 2. Diesel 3. Komfort 4. Driftsäkerhet.

Jag tittar just nu på Volvo, bästa sätena och bra säkerhet. Toyota, dom bara går och går!
Bubblare blir Golf(har dom fått till motorerna äntligen?), BMW, lite dyra att reparera, men kanske värt det? Hyundai, mycket bil för pengarna.

Clio är en kul bil men tycker TS ska undvika den.

Vad du än väljer kommer att rasa i värde med din massiva transportsträcka, var redo att byta bil efter 2-3 år.

Visa signatur

Define R6 | Corsair RM 750x | ASUS PRIME Z370-A | Intel Core i7 8700K | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC | Samsung 960 EVO 500GB | ROG PG279Q | DELL UP2716D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Bränsle ekonomin!

Nja... Riktigt så är det ju inte! Jag håller med om att det är politiskt idag, miljönissarna blev ju fullständigt tagna med brallorna nere med "Dieselgate"
Så om TS pendlar 250mil/mån, 4000mil/år, har TS råd att betala en skatt på 5-6 tusen på en diesel bil. Han sparar ändå in det med råge vid pumpen.

Du har ju så rätt, dieseln är oftast effektivare.
Men även bensinaren har utvecklats med tiden.
Numera är det inte svårt att hitta större bensinare som ligger på <0.5 vid landsvägskörning.
Och dieseln är ju dyrare vid pumpen numera.
Men visst, kör man väldigt många mil är det säkert fördel diesel fortfarande.
Dock så tror jag skillnaden är mindre än vad många föreställer sig.

Det är lite som stor vs liten bil.
Den stora bilen straffas ju rejält när instituten mäter förbrukningen då testerna är mycket stopp och start.
Och därmed ser siffrorna sämre ut för den tänkta köparen.
Men på landsväg är det ju luftmotståndet som bestämmer och då är det inte alls säkert att den lilla bilen har en fördel.
Det är ju inte för inte som förbrukningen ofta är betydligt högre när t.ex. motormännen kör sina långtester.
Volvo är t.ex. ju ökända för att "fuska" med förbrukningssiffrorna, nånting som ägarna snabbt märker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av folmeroN:

Ser också att flera rekommenderar lite större bilar. Såklart hade det vart bekvämare, men tycker det känns så onödigt att dra runt på en bil med så mycket bagageutrymme mm, när det bara är jag i den... Måste väl bli ganska mycket högre skatt/bensinkostnad också?

Jag är byns största miljömupp och lade stor vikt på bränsleförbrukningen när jag köpte min Audi A3 2010, dieselmotor på 140 hästar. Drar 4,7 blandad körning om jag kör normalt, d.v.s. varken eco eller rally.

Nu har jag haft den i dryg två år och kört ca 4.000 mil i den. Det är en underbar bil men hade jag köpt den igen ifall jag kunde rulla tillbaka bandet? Tveksamt och det beror egentligen bara på 2,5 anledningar:
1. Den låter mycket vi motorvägskörning. Missförstå mig inte, den låter mindre än många andra bilar i golfklassen men jämfört med de större bilarna låter de väldigt mycket. Personligen störs jag inte av det i nio av tio mil eftersom jag bara höjer stereon lite. Sambon däremot har svårt för hög musikvolym och accepterar det inte när hon är med i bilen. Då stör jag mig en hel del på bullret.

2. Den är manuell. Det här är min första bil och när jag köpte den kunde jag inte förstå folk som köper automat, "kan de inte köra bil" tänkte jag nästan. Jag håller fortfarande fast vid att manuell bil är roligast att köra i nästintill alla fall och som första bil borde det vara ett krav så att man verkligen lär sig köra manuellt (om man nu inte tagit automatkort förstås).
Men FY FAN för att köra köer med en manuell bil. Som tur är kör jag väldigt sällan i köer men de gånger jag fastnat i köer är jag redo att byta min A3:a mot vilken annan automatväxlare som helst, oavsett om det skulle vara en rosthög med femtio hästar.

2,5. Den väger ca 50 kg för lite för att köra släp med en totalvikt på 750 kg vilket jag märkt är ett av de vanligaste släpen. Inte jätteviktigt för mig men fortfarande en aspekt jag kommer ha i beaktning nästa gång jag köper en ny bil.

Så... med lite färre ord vill jag säga:
En modell större än golfklassen är generellt tystare samt tillåter dig att köra 750-släp.
En automat är ingen dum ide om man kommer köra mycket köer. Som förstabil är det dock en ganska dum ide.

Skrivet av daskedennis:

Mazda har väl fått bra omdömen för driftsäkerhet osv?

Minns en tråd på reddit som var ganska stor. Hundratals mekaniker svarade på vilket märke de upplevde som mest hållbar och även om det förstås var lite debatt så höll de allra flesta med om att Mazda var en bra bil i det avseendet. Specifikt nämndes 3-serien.

Finns en app för att jämföra bilbesiktningar på olika märken/modeller och även den visar att Mazda har färra anmärkningar än snittet. Har glömt namnet på appen...

Permalänk
Medlem

Skulle verkligen inte köpa en Hyundai i20 (vi har typ 90 på jobbet, alla har enorma problem och de är vidriga att köra imo) och ska du pendla med en Yaris lär du ha hörlurar med dig. Men stadig är Yarisen och skön att köra (kör 20mil om dagen med en Yaris automat från 2014). Men kör inte en meter i den utan hörlurar.

Generellt sett kommer du höra enormt mycket väg i den prisklassen om du inte köper en beg bil som är gjord för det (tänk typ audi a6).

Men ett par Sennheiser ie80 är mycket billigare än en dyrare bil som har tyst kupé.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Mitt tips är en Passat 2.0 tdi generation b7 (fram till 2014). Välj den manuella 6-växlade lådan så slipper du dyra problem med dsg låda.

Mycket bil för pengarna och är själv nöjd ägare till en sådan bil.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

En v70 från 2012 med d3 dricker ungefär 0.5-0,6.
Hur länge pendlar du? Jag är rätt så säker på att det inte ens är nära 16 mil, och försök pendla på e6 med en sådan bil. En från 2011 är ju knappast gammal.

Och ang Volvofantast, detta var ju ngt nytt. Jag har aldrig en ägt en Volvo, och ändå gångarna jag kört det när jag lånat från kompisar eller körskolan. Jag förstår inte heller varför du börjar argumentera att det inte svensk. Bara för att kineserna äger det, så görs fortfarande vissa av vplcpna i Sverige.

Och ang säkerheten, jag och alla på sweclockers sitter hellre än i en Renault om om man nu ska krocka. PS jag äger själv Renault megane, men jämfört med Volvo är det skit.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med dig, äger ingen volvo men ska jag pendla långt på motorväg varje dag är det de första jag investerar mina pengar i.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

@folmeroN: Jag kör själv en Audi A1 S-line och den är mycket trevlig och tuff. Finns att hitta för ett bra pris på blocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag är byns största miljömupp och lade stor vikt på bränsleförbrukningen när jag köpte min Audi A3 2010, dieselmotor på 140 hästar. Drar 4,7 blandad körning om jag kör normalt, d.v.s. varken eco eller rally.

Nu har jag haft den i dryg två år och kört ca 4.000 mil i den. Det är en underbar bil men hade jag köpt den igen ifall jag kunde rulla tillbaka bandet? Tveksamt och det beror egentligen bara på 2,5 anledningar:
1. Den låter mycket vi motorvägskörning. Missförstå mig inte, den låter mindre än många andra bilar i golfklassen men jämfört med de större bilarna låter de väldigt mycket. Personligen störs jag inte av det i nio av tio mil eftersom jag bara höjer stereon lite. Sambon däremot har svårt för hög musikvolym och accepterar det inte när hon är med i bilen. Då stör jag mig en hel del på bullret.

2. Den är manuell. Det här är min första bil och när jag köpte den kunde jag inte förstå folk som köper automat, "kan de inte köra bil" tänkte jag nästan. Jag håller fortfarande fast vid att manuell bil är roligast att köra i nästintill alla fall och som första bil borde det vara ett krav så att man verkligen lär sig köra manuellt (om man nu inte tagit automatkort förstås).
Men FY FAN för att köra köer med en manuell bil. Som tur är kör jag väldigt sällan i köer men de gånger jag fastnat i köer är jag redo att byta min A3:a mot vilken annan automatväxlare som helst, oavsett om det skulle vara en rosthög med femtio hästar.

2,5. Den väger ca 50 kg för lite för att köra släp med en totalvikt på 750 kg vilket jag märkt är ett av de vanligaste släpen. Inte jätteviktigt för mig men fortfarande en aspekt jag kommer ha i beaktning nästa gång jag köper en ny bil.

Så... med lite färre ord vill jag säga:
En modell större än golfklassen är generellt tystare samt tillåter dig att köra 750-släp.
En automat är ingen dum ide om man kommer köra mycket köer. Som förstabil är det dock en ganska dum ide.

Minns en tråd på reddit som var ganska stor. Hundratals mekaniker svarade på vilket märke de upplevde som mest hållbar och även om det förstås var lite debatt så höll de allra flesta med om att Mazda var en bra bil i det avseendet. Specifikt nämndes 3-serien.

Finns en app för att jämföra bilbesiktningar på olika märken/modeller och även den visar att Mazda har färra anmärkningar än snittet. Har glömt namnet på appen...

Problemet med min Mazda 3 -16 vid långkörning är vägljud och obekväma säten, däremot har Mazda 3 från -17 betydligt bättre säten och de har isolerat bilen bättre men den är inte i närheten av de 100k TS vill spendera på bil tyvärr, rostskyddet är ??? min är iallafall rostskyddsbehandlad och har keramiskt lackskydd så den håller sig fräsch.

https://www.blocket.se/horby/Mazda_3_Core_1_5_DE_Automat_8152...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

@folmeroN: En Toyota Prius borde vara perfekt för dig om du kan tänka dig en något större bil? Väldigt praktisk storlek får jag säga! Smidig i trafiken med lastar mycket! Mycket bekväma och det är bra ljudisolering.
Priusen är perfekt i stan då den går på eldrift vid låg hastighet och vid stillastående går inte motorn.
Dricker lite och har väldigt låg skatt.
Dieseln är dessutom inte billig nu och verkar förbli rätt dyr framöver med.

Jag har en Prius idag och jag har haft 2st innan. Mina båda bröder har också eller har haft Prius.
Vi har alla varit supernöjda och det är aldrig några problem och då har vi alla köpt begagnat i olika prisklasser.
Från 35K-170K

EDIT: Glömde skriva att bror är besiktningsman och gillar Toyota skarp pga. driftsäkerheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag är byns största miljömupp och lade stor vikt på bränsleförbrukningen när jag köpte min Audi A3 2010, dieselmotor på 140 hästar. Drar 4,7 blandad körning om jag kör normalt, d.v.s. varken eco eller rally.
[...]
2,5. Den väger ca 50 kg för lite för att köra släp med en totalvikt på 750 kg vilket jag märkt är ett av de vanligaste släpen. Inte jätteviktigt för mig men fortfarande en aspekt jag kommer ha i beaktning nästa gång jag köper en ny bil.

Så... med lite färre ord vill jag säga:
En modell större än golfklassen är generellt tystare samt tillåter dig att köra 750-släp.
En automat är ingen dum ide om man kommer köra mycket köer. Som förstabil är det dock en ganska dum ide.

What? Jag har en Polo 1.2 och får dra 1000kg totalvikt med den!?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Har ägt en äldre C5 från 2005, köpte den för 8000:- av en bilhandlare med trasigt hjullager. Bytte lagret körde den ett år utan problem, sen havererade urtrampningslagret (tyskt FAG lager, slitagegrej efter 24000mil), bytte kopplingen och körde ett år till. Allt fungerade, aldrig något strul, varenda elpryl funkade, en av de mest problemfria bilar jag ägt.
Sålde den förra vintern och köpte en VW, hittills har en sensor för luftfjädringen, en ABS sensor samt en databox för sätesvärmen dött. Gasfjädrarna till bakluckan samt till parkeringsbromsen slutat fungera, CD spelaren pajat och sen reparerat sigsjälv en vecka senare. Dessutom har rosten börjat äta på bakdörrar och bakluckan, medans C5 med sin helgalvade kaross inte hade den minsta rostfläck.

Så en C5 är ett väldigt bra förslag, men hade aldrig vågat garantera att något kommer strula på en sån Däremot så blev gashydraliska fjädringen extratillval 2008 (tidigare var det standard på alla C5), köp ingen C5 utan denna underbara fjädring! Helt överlägsen fattiga stålfjädrar
https://www.youtube.com/watch?v=0uXF0PcsQAo

Absolut. Gen1/2 av C5 är en "bättre bil" i form av hållbarhet. gen3 som började vid 2008 om jag minns rätt har lite mer problem än tidigare C5or, men inte som 80talets franska bilar! Sen så är jag personligen av smaken att gen 1/2 är utdaterade i dag och TS budget, gen3 är dock ett kap i TS budget. Gen3 är dock väldigt mycket peugot, i princip allt utom fjädring och karossdelar, samt ratt.

Men du har absolut rätt att man måste ha gashydralisk fjädring på en C5a. Om jag minns rätt så var extra kostnaden för gashydralisk när den var ny närmast minimal förutom på basmodellen, (typ 3tusen).

Permalänk
Medlem

https://www.hedinbil.se/information-om-fordon/kia-soul-ev-100...

200 arbetsdagar per år 1,54 KWH/Km

50% restvärde
20% Kontantinsats (51 320:-)

Totalkostnad 36 månader inklusive drivmedel=165 000:- (GodEl med vindkraftstillägg 0,79/KWH)

Med en diesel med 0,4l/mil hamnar drivmedelskostnaden på 51 320 med dagens lägstapris på diesel (15,75:-)

Vad du har för kapitalkostnad och skatter måste altså understiga 115 000:- på tre år för att en diesel skall bli billigare än en elbil, klart möjligt men inte med en ny bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

What? Jag har en Polo 1.2 och får dra 1000kg totalvikt med den!?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag var lite slarvig när jag skrev. Det jag menar är att jag inte får köra ett sådant släp i 80 km/h om det har så lite som skruvmejsel lastad på den. Att köra i 40 km/h är dock ok men såklart inget man gärna gör. Alternativt att man kör med ett bromsat släp med ett så stort behov av släp har jag inte att det är värt besväret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

https://www.hedinbil.se/information-om-fordon/kia-soul-ev-100...

200 arbetsdagar per år 1,54 KWH/Km

50% restvärde
20% Kontantinsats (51 320:-)

Totalkostnad 36 månader inklusive drivmedel=165 000:- (GodEl med vindkraftstillägg 0,79/KWH)

Med en diesel med 0,4l/mil hamnar drivmedelskostnaden på 51 320 med dagens lägstapris på diesel (15,75:-)

Vad du har för kapitalkostnad och skatter måste altså understiga 115 000:- på tre år för att en diesel skall bli billigare än en elbil, klart möjligt men inte med en ny bil.

Det tråkiga är väl att den kanske klarar 15 mil en kall vinterdag...
Kan bli svårt om man inte kan ladda på jobbet.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?