Nvidia Geforce GTX 580 fyller år – SweClockers prestandatestar

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce GTX 580 fyller år – SweClockers prestandatestar

I slutet av 2010 var arkitekturen Fermi het på flera sätt. Högst upp i näringskedjan fanns Geforce GTX 580, vilket lanserades idag för åtta år sedan. SweClockers firar med några snabba tester.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Ajajaj vilka dystra siffror för födelsedagsbarnet. Misstänker att det kanske inte riktigt representerar dess egentliga beräkningskraft utan att det handikappas av att ha för lite grafikminne för moderna spel.

Permalänk
Medlem

Var det minnet som ställde till det kanske? 580 fanns ju även med 3GB hade själv ett Evga Geforce Gtx 580 Classified 3gb. Dumt att snåla när man köper GPU om det finns en version med dubbla mängden minne för 500kr mer så tar jag alltid det kortet.
Tror ex GTX 1060 3GB kommer leva betydligt kortare än 6GB versionen på andrahandsmarknaden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ingen rolig prestanda/watt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

RIP gtx 580.
Intressant test dock.
Tråkigt och se att de inte lyckas prestera bättre men det är ju inte direkt förvånande. 1080p medium i 60fps vore helt okey men måste man gå ner till low så blir det tyvärr lite för mycket avkall på grafiken.

Det vore lite roligt och lägga till amds apu 2200/2400g i testet. Så man kan se hur de förhåller sig. De flesta tester med denna apu är ställt mot 1030, vilket inte är så intressant kort i sig. Där ser jag begagnade kort som en kraftig utmanare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver Att du fortfarande kan använda ett grafikkort från 2010 i moderna spel är ju roligt självklart blir det usel prestanda/w mot modernare kort. Däremot var ju inte Nvidias kort från den tiden särskilt bra på just den punkten när de var nya heller.

Skrivet av Elektron:

RIP gtx 580.
Intressant test dock.
Tråkigt och se att de inte lyckas prestera bättre men det är ju inte direkt förvånande. 1080p medium i 60fps vore helt okey men måste man gå ner till low så blir det tyvärr lite för mycket avkall på grafiken.

Det vore lite roligt och lägga till amds apu 2200/2400g i testet. Så man kan se hur de förhåller sig. De flesta tester med denna apu är ställt mot 1030, vilket inte är så intressant kort i sig. Där ser jag begagnade kort som en kraftig utmanare.

Skickades från m.sweclockers.com

2400g samt 2200g har de ju testat och de får 49/41 samt 45/35 i BF1 full hd low. Så ungefär vad GTX 580 levererar på medium.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ingen rolig prestanda/watt.

Det är orättvist att tänka så. Prestandan är ju låg eftersom det är moderna spel som testas

Permalänk
Hjälpsam

Misstänker att videominnet sänker det 1.5GB är väldigt lite idag.
Skulle vara kul att se hur ett HD6970 står sig mot GTX580.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Föredetting

Bästa kortet någonsin. Har aldrig funnits något roligare på flytande kväve.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Rockade 2 580 i sli, 3slots kort dessutom. Köpte i samband med dessa en psu från seasonic på 1200w som än idag lever trots hög belastning kring mininghypen.. Bra skit

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

@Chris_Kadaver Att du fortfarande kan använda ett grafikkort från 2010 i moderna spel är ju roligt självklart blir det usel prestanda/w mot modernare kort. Däremot var ju inte Nvidias kort från den tiden särskilt bra på just den punkten när de var nya heller. 2400g samt 2200g har de ju testat och de får 49/41 samt 45/35 i BF1 full hd low. Så ungefär vad GTX 580 levererar på medium.

Intressant. Nu skall det dock inte tolkas som att jag köprekar 580 men jag ser det som ett kort som folk ger bort till vänner och bekanta och då blir ett sådant test relevant. Ska man dock betala för ett begagnat kort så får man rätt fina kort för under 1000kr. 970,770,780ti osv. Finns säkert något kort från AMD som också är rätt prisvärt på andrahandsmarknaden.
Så ett större test på sub 1000kr begagnade kort vore fint, då med sikte på 1080p medium/high. Ultra i sig är rätt ointressant eftersom jag tror det sällan är något man strävar efter när man köper billigare begagnade kort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Misstänker att videominnet sänker det 1.5GB är väldigt lite idag.
Skulle vara kul att se hur ett HD2970 står sig mot GTX580.

tror du har skrivit en siffra lite fel?

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Inaktiv

Fick kritik för att jag köpte 480 beg. istället för 580, att föregående var en "värre miljöbov". Båda är ju förbannade kraftverk!

Permalänk
Avstängd

Skulle kunna satsa en 5a på att ett 6990 har runt 10-15 FPS mer än ett GTX 580.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Jepp! gigabyte GTX 570 här! Går som en dröm :). Okej lite slitet är det, drog ut fläkten i mitten för den började låta jättemycket, men har ju två kvar liksom?

Permalänk
Medlem

har ett 570 i min gamla häck och en intel i7 870 går hyffsat att sela med.. men står mest å skräpar

Permalänk
Medlem

Saknar faktist lite gtx 680/770 i testet ochså.. annars bra

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem

Äldre kort är mer intressanta från exempelvis AMD HD5000/6000 serierna samt GTX 400/500.
Vad är anledning att man testar modernare kort? Finns hundratals tester på dessa.

Permalänk
Medlem

Gillade mitt GTX570 referenskort.
Var relativt tyst då nvidia alltid gjort bra blowers och 570 hade3 samma som 580 men lägre TDP och det var först ut med vapor champer då 400 serien körde vanliga heatpipes fortfarande.
Sedan hade nvidia inte strypt FP32 prestandan på Fermi i samma grad som dom senare gjorde med 600 och 700 serien utan Fermi var mer en GPGPU än en renodlad GPU för spel så för mig var det ett mångsidigt kort som dög till mer än bara spel.

Permalänk
Avstängd

Mitt GTX760 är snabbare woop woop

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Undrar för övrigt om det finns några 590 kvar idag, eller om alla brunnit upp efter så här många år

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Var väldigt nöjd med mitt 590 kort, fungerar fortfarande bra idag i datorn jag byggde till systersonen sedan så den lever vidare än idag.

Permalänk
Medlem

@Starric: Det gör det, fungerar utan problem.

Permalänk
Hedersmedlem

Jaha. Då kan man ytterst sakligt konstatera att AMDs 580 är mycket bättre än nvidias 580 😜

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Nerfade drivrutiner, skäms på er @Nvidia.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Ligger i topp om man väljer sitt benchmark noggrant !:
https://hwbot.org/benchmark/3dmark_99_max/rankings?start=0#st...

Men vanliga 1.5 GB 580 lider ju av brist på VRAM numera.
Utöver det så är ju inte Fermi den bästa DX11/12 arkitekturen, håller man sig till DX10 spel så klarar dom sig betydligt bättre.
T.ex. så fungerar Diablo3, som ju är ett DX10 spel med lite påklistrad DX11, utmärkt.

Har själv ett par MSI 580 "Twin FrozrII OC", funkar fortfarande fint och tyst.
Men satan i gatan vilken nätdel dom kräver, 650 watt räcker INTE för SLI !

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av _Merc_:

tror du har skrivit en siffra lite fel?

Doh!

Menade givetvis HD6970

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Det är orättvist att tänka så. Prestandan är ju låg eftersom det är moderna spel som testas

Mitt gamla GTX 580 DirectCU II vart inte kränkt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Skulle kunna satsa en 5a på att ett 6990 har runt 10-15 FPS mer än ett GTX 580.

Skulle tro att skillnaden är större än så:
1. Ett år nyare.
2. Mer VRAM
2. 2 st GPU'er.

Permalänk
Medlem

Nackdelen för AMDs motsvarigheter är att AMD helt upphörde med drivrutinsstöd i början av 2016. Vet folk som testat Battlefield 1 på HD 6970, och det flyter OK, men dras med olika grafiska buggar.

Men att ett såpass gammalt kort fortfarande klarar spel i 30+ FPS är helt klart imponerande.