Dator sönder bra tips för bättre processor???

Permalänk

Dator sönder bra tips för bättre processor???

Tjena.

Har en fråga till er. Min Dator pajade någon vecka sen och jag skickade in den för reparation till komplett då ja köpte den där 2 år sen.

Pratade med dom idag och de skulle byta ut byta nätagg, kylare, moderkort och processor med dessa. Kan ändra om det behövs. Har garanti fortfarande.

Nätagg: https://www.komplett.se/product/986247/datorutrustning/datork...
Kylning: https://www.komplett.se/product/1008750/datorutrustning/dator...
Moderkort: https://www.komplett.se/product/926079/datorutrustning/datork...
Processor: https://www.komplett.se/product/925852/datorutrustning/datork...

Det jag undrar är tycker ni denna proccessorn som de valt är bra som ersättning. (den som gick sönder var Intel Core i7-6950X Extreme Processor) Jag kunde byta till 9900k men måste då vänta rtill 2 dec då deras lager fylls. Eller finns det något bättre som ni rekommenderar är bra och håller bra för spel i framtiden förutom den nya i9-9900k

Använder datorn mest att spela spel och kolla t.ex twitch på andra skärmen samtidigt.

Eller tycker ni det är värt att vänta till 2 dec för 9900k?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI | Intel Core i9-13900KF, Tray |Asus ROG Strix LC II 360 ARGB CPU Kylare| ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 | Kingston FURY Beast DDR5 RGB 5600MHz 32GB
Kingston FURY Renegade PCIe M.2 NVME SSD 2TB | Corsair RMe 1000e 1000W PSU
Skärm: Asus 27" LED G-Sync ROG SWIFT PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av narcisduran89:

Tjena.

Har en fråga till er. Min Dator pajade någon vecka sen och jag skickade in den för reparation till komplett då ja köpte den där 2 år sen.

Pratade med dom idag och de skulle byta ut byta nätagg, kylare, moderkort och processor med dessa.

Nätagg: https://www.komplett.se/product/986247/datorutrustning/datork...
Kylning: https://www.komplett.se/product/1008750/datorutrustning/dator...
Moderkort: https://www.komplett.se/product/926079/datorutrustning/datork...
Processor: https://www.komplett.se/product/925852/datorutrustning/datork...

Det jag undrar är tycker ni denna proccessorn som de valt är bra som ersättning. (den som gick sönder var Intel Core i7-6950X Extreme Processor) Jag kunde byta till 9900k men måste då vänta rtill 2 dec då deras lager fylls. Eller finns det något bättre som ni rekommenderar är bra och håller bra för spel i framtiden förutom den nya i9-9900k

Använder datorn mest att spela spel och kolla t.ex twitch på andra skärmen samtidigt.

Eller tycker ni det är värt att vänta för 9900k?

betalar du datorn eller är det garanti. i9-7900X går ju på 11.000kr borde ju finnas nånting billigare? sen använder du ju inte 20 trådar i spel, ryzen 2700x eller vill du ha ännu fler Cores & tråar? Threadripper 2950X

Permalänk
Hedersmedlem

Varför vill du ha en 7900X för att spela och titta på stream när du kan köpa något för en tredjedel som kommer ge dig bättre prestanda? Varför vill de byta kylaren? Jag tycker inte delarna du har valt är logiska alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Xcalibur: Har garanti så prislap är inget problem. Förra processon ja hade var värd runt 11k också tror ja.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI | Intel Core i9-13900KF, Tray |Asus ROG Strix LC II 360 ARGB CPU Kylare| ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 | Kingston FURY Beast DDR5 RGB 5600MHz 32GB
Kingston FURY Renegade PCIe M.2 NVME SSD 2TB | Corsair RMe 1000e 1000W PSU
Skärm: Asus 27" LED G-Sync ROG SWIFT PG278Q

Permalänk

@Andreaz1: Teknikerna valde dem delar nöär jag frågade kunsdservice vilka delar de hade tänkt lägga in och ersätta. Jag kan om ja vill ändra därför undrar ja finns det någon bättre än den de valde. Hörde i9-9900k är grym

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI | Intel Core i9-13900KF, Tray |Asus ROG Strix LC II 360 ARGB CPU Kylare| ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 | Kingston FURY Beast DDR5 RGB 5600MHz 32GB
Kingston FURY Renegade PCIe M.2 NVME SSD 2TB | Corsair RMe 1000e 1000W PSU
Skärm: Asus 27" LED G-Sync ROG SWIFT PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

betalar du datorn eller är det garanti. i9-7900X går ju på 11.000kr borde ju finnas nånting billigare? sen använder du ju inte 20 trådar i spel, ryzen 2700x eller vill du ha ännu fler Cores & tråar? Threadripper 2950X

Låter som han får det bytt på garantin, med tanke på att han primärt spelar är både Ryzen 2700x och TR 2950x rätt dåliga val...
Ingen av dem kommer i närheten av 9900k i spel sålänge inte GPUn flaskar. Kör man content creation eller annat starkt multitrådat är det däremot en annan femma med TR2950.

Vad gäller 7900x, så hoppa den om du spelar mestadels... vänta på en 9900k istället. Blir nedgradring i 'plattform' men uppgradering på prestandafronten.

EDIT: Jag är inget fan av AIO vattenkylare av den typen alls... Finns bättre luftkylda alternativ i min mening.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av narcisduran89:

@Andreaz1: Teknikerna valde den när jag frågade kunsdservice vilka delar de hade tänkt lägga in. Jag kan om ja vill ändra processor därför undrar ja finns det någon bättre än den de valde. Hörde i9-9900k är grym

så ska du hålla på med Grafik eller CAD eller annat där du har nytta av 20 trådar visst men i spel kommer du troligen inte se så stor vinst.

i vissa spel så kan en Amd processor vara bättre än intel, så "bäst & grym" beror på vem du frågat & vad den personen gillar.

@roxkz: jaså i vilka spel då ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

@roxkz: jaså i vilka spel då ?

I princip vilken AAA-titel som helst som släppts de sista 4 åren, dock avtar ju fördelen ju mer GPUn utgör en begränsning.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

@roxkz: Vad tycker du om Intel Core i7-8700K Processorn? Kan den vara något att skaffa ?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI | Intel Core i9-13900KF, Tray |Asus ROG Strix LC II 360 ARGB CPU Kylare| ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 | Kingston FURY Beast DDR5 RGB 5600MHz 32GB
Kingston FURY Renegade PCIe M.2 NVME SSD 2TB | Corsair RMe 1000e 1000W PSU
Skärm: Asus 27" LED G-Sync ROG SWIFT PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av narcisduran89:

@roxkz: Vad tycker du om Intel Core i7-8700K Processorn? Kan den vara något att skaffa ?

Med tanke på att du får välja fritt känns det dumt att välja sämre än du kan få... Men du kanske är otålig att få en fungerande dator?

Jag skulle dom sagt hoppa TR och 7900x Vad gäller spel. Har du is i magen känns 9900k rätt vettig, men är du otålig känns 8700k som ett nerköp med tanke på vad du pyntade för ett par år sedan.

Ditt val i slutändan..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av narcisduran89:

@roxkz: Vad tycker du om Intel Core i7-8700K Processorn? Kan den vara något att skaffa ?

Vänta till 2:a december. 9900K är betydligt mer kraftfull och mer framtidssäker. Visst, i många spel kommer man inte märka jättestor skillnad då man oftast är mer begränsad av grafikkortet - men känns ändå väldigt dumt att välja något som är sämre bara för att man inte orkar vänta.

För att förtydliga är alltså 9900K bättre än 8700K, 7900X, Threadripper (TR) och Ryzen (i spel).

Frågan är också om de erbjuder något annat också iochmed att 9900K är betydligt billigare än både processorn som satt i din dator och 7900X.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Är det endast processor som du har möjlighet att byta ut?
Kolla med dem isåfall om dem går med på att byta upp till en bättre kylare ifall du t.ex. väljer att vänta på 9900k, då värdet på processorn är mindre.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | ASUS Strix Z370-F | ASUS Rog Strix 2080 Ti

i7 8700K | Noctua NH D15 | Corsair 32GB/3200MHz/DDR4 | M.2 NVME 1000gb | SSD 250gb + 500gb | Corsair RM750X

Fidelio X2 | Sennheiser HD 58X | Mayflower ARC | Vortex Pok3r | Logitech G Pro Wireless | Asus PG279Q

Permalänk
Medlem

Får du delarna du länkat på garantin så ta dom. OCH SÄLJ ^^

Så köper du ett annat system o tjänar en bra slant med.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av Samlooh:

Vänta till 2:a december. 9900K är betydligt mer kraftfull och mer framtidssäker. Visst, i många spel kommer man inte märka jättestor skillnad då man oftast är mer begränsad av grafikkortet - men känns ändå väldigt dumt att välja något som är sämre bara för att man inte orkar vänta.

För att förtydliga är alltså 9900K bättre än 8700K, 7900X, Threadripper (TR) och Ryzen (i spel).

Frågan är också om de erbjuder något annat också iochmed att 9900K är betydligt billigare än både processorn som satt i din dator och 7900X.

Vet ej men om jag beslutar att vänta för 9900k kommer ja fråga om de erbjuder något annat

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI | Intel Core i9-13900KF, Tray |Asus ROG Strix LC II 360 ARGB CPU Kylare| ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 | Kingston FURY Beast DDR5 RGB 5600MHz 32GB
Kingston FURY Renegade PCIe M.2 NVME SSD 2TB | Corsair RMe 1000e 1000W PSU
Skärm: Asus 27" LED G-Sync ROG SWIFT PG278Q

Permalänk
Skrivet av roxkz:

Med tanke på att du får välja fritt känns det dumt att välja sämre än du kan få... Men du kanske är otålig att få en fungerande dator?

Jag skulle dom sagt hoppa TR och 7900x Vad gäller spel. Har du is i magen känns 9900k rätt vettig, men är du otålig känns 8700k som ett nerköp med tanke på vad du pyntade för ett par år sedan.

Ditt val i slutändan..

Skickades från m.sweclockers.com

Vad menar du med "
Jag skulle dom sagt hoppa TR och 7900x" förstår inte? Annars har du rätt jag är otålig. Att vänta på 9900k är vettigast och vet själv att de vore bäst så ändå är ja tveksam. Men om det händer att jag väljer 8700k eller något annat kommer jag nog fråga om de erbjuder något något i ersättning då blir pengar över.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI | Intel Core i9-13900KF, Tray |Asus ROG Strix LC II 360 ARGB CPU Kylare| ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 | Kingston FURY Beast DDR5 RGB 5600MHz 32GB
Kingston FURY Renegade PCIe M.2 NVME SSD 2TB | Corsair RMe 1000e 1000W PSU
Skärm: Asus 27" LED G-Sync ROG SWIFT PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av narcisduran89:

Vad menar du med "
Jag skulle dom sagt hoppa TR och 7900x" förstår inte? Annars har du rätt jag är otålig. Att vänta på 9900k är vettigast och vet själv att de vore bäst så ändå är ja tveksam. Men om det händer att jag väljer 8700k eller något annat kommer jag nog fråga om de erbjuder något något i ersättning då blir pengar över.

Den tidigare föreslagna ThreadRipper och den 7900X som komplett erbjöd menade jag... Men ja, förstår otåligheten.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av narcisduran89:

Vad menar du med "
Jag skulle dom sagt hoppa TR och 7900x" förstår inte? Annars har du rätt jag är otålig. Att vänta på 9900k är vettigast och vet själv att de vore bäst så ändå är ja tveksam. Men om det händer att jag väljer 8700k eller något annat kommer jag nog fråga om de erbjuder något något i ersättning då blir pengar över.

Skrivet av roxkz:

Den tidigare föreslagna ThreadRipper och den 7900X som komplett erbjöd menade jag... Men ja, förstår otåligheten.

i7-8700K har färre cores än 7900x men högre klockfrekvens. du har väl fått en summa som datorn får kosta eller får du summan som blir över. ? kanske spendera det på RTX 2080ti istället ?