Problem med SD-kort - Raspberry Pi 3

Permalänk
Mattecoach

Problem med SD-kort - Raspberry Pi 3

Hej,

Har kört en Raspberry Pi med OSMC tidigare, men systemet verkade ha blivit korrupt när jag skulle starta upp den igår. Inga problem tänkte jag, stoppar bara in kortet i datorn och flashar in ett nytt OS. När jag stoppar in kortet i datorn med Windows 10 dyker det upp i utforskaren, men sen verkar datorn försöka scanna av kortet och hänger sig. Har testat med SD formatter också, samma sak där. Programmet funkar bra, men när jag stoppar i kortet hänger det sig. Antar att Windows inte känner igen filsystemet och inte vet vad det ska ta sig till, men hur löser jag problemet?

Tack på förhand!

Mvh
Daniel

Permalänk
Medlem

@PuMaH: Raspberry Pi använder ju en Debian-variant dvs Linux. Du måste ha grejer som kan hantera Linux. Jag brukar använda Etcher.

Permalänk
Medlem

hände liknande för mig... hela sd kortet var kört, jag provade allt möjligt men fick bara ut några mb av 16gb....

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Hubertus:

@PuMaH: Raspberry Pi använder ju en Debian-variant dvs Linux. Du måste ha grejer som kan hantera Linux. Jag brukar använda Etcher.

Nja, är rätt säker på att jag tidigare har använt SD-kort för Linux och senare formaterat dessa i Windows (med den inbyggda funktionen i utforskaren).
Testade nu Etcher, den hittar kortet med korrekt storlek, däremot fastnar processen på "Starting...". Lät den stå där i ca en halvtimma innan jag gav upp.
Testade också diskpart, men det låter mig inte mata in kommandon när jag har SD-kortet i. Om jag stoppar in kortet först efter att programmet är startat och skriver "list disk" händer inget, får inget svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

[...] hur löser jag problemet?

Köp ett nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

Hade samma problem, men körde minnet i rufus ett par grg så funka det sen😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@zomgfreddy: Det man får fundera på är konsekvenserna om kortet ger upp igen. Tappar man något väsentligt eller inte? Jag tycker korten är så pass billiga att det inte är värt att chansa.