Fiberinstallation i Villa, frågor samt paintbild Bifogad

Permalänk
Medlem

Fiberinstallation i Villa, frågor samt paintbild Bifogad

Hej allesammans.

Jag frågar på Swec då jag vet att det finns spetskompetens här, det kommer ge mig mer än att goggla halva natten.

Har beställt telia öppen fiber via telia, som skall installeras här i Januari 2019. Nästan ett och ett halvt år efter utlovad installation från telia. Skapar denna tråd då jag är osäker på vart jag skall installera alla komponenter, ni har skäkert svar på vad jag söker.
Som jag förstår det kommer jag få in ljuskabeln in igenom ett rör, som går i ett yttligare större grönt rör. Detta gröna röret har jag redan grävt ner halvvägs till tomtgränsen tjälfritt samtidigt som jag dränerade huset. Sedan använder entrepenören detta till tomtgränsen, jag har ungifär 30 meter kvar. Detta i skrivande stund tomma gröna röret slutar precis vid garagets yttervägg.

Paintbild på hur kåken ser ut från sidan:
OBS, Fan va Paint har blivit avancerat sedan Windows 95!
https://minfil.com/Q6Rei0l0b2/Internet_png

Fråga 1
Ljuskabeln går in i något litet skåp, som är typ ca 250x115mm, skall denna sitta på in- eller yttervägg?! Om innervägg måste jag isåfall låsa upp garaget för att servicetekniker skall komma in vid eventuellt strul.
Yttervägg hamnar den åt syd med mycket sol, kan den frysa sönder under vinterhalvåret?
Måste jag ha 230V till denna lilla dosa?

Fråga 2
Tydligen skall jag få med någon mediaomvandlare, som kopplas till detta lilla skåpet. Som jag förstår det går detljuskabel mellan omvandlaren och skåpet?

Fråga 3
I källaren har jag installerat 4-5st apparatdosor med 2 st CAT5e-kablar vardera. Kanske låter väldigt förvirrat men jag har alltså typ 10st kablar i garaget, dessa 10 kablar går 2st vardera till varje rum i källaren. Detta för att Telias efterblivna system använder en kabel för TV och en för Bredband. Eventuellt kommer jag använda Bahnhofs internet, behövs ändå 2 st kontakter i varje rum?

Fråga 4

a) På entreplan (mellanplan) kommer jag behöva en tråda anslutning, här måste jag ha bra uppkoppling. Om jag sätter mediaomvandlaren här, i vardagsrummet på mellanvåningen, får jag stora problem med dessa 10 kablar som går i väggen i källaren. Dessa 10 kablar går endast till garaget och inte upp, hur löser jag detta smidigast?

b) På entreplan vill jag ha bra och stabil WiFiuppkoppling. Är en accesspunkt något att satsa på?

Fråga 5
Hur skall jag göra för att få så bra stabil och snabb uppkoppling på övervåningen, kan jag ha en Router på mellanplan och sedan dra en kabel i väggen upp till övervåningen, vad krävs där isåfall, en till router/switch?!

Fråga 6
Vilken leverantör rekomenderar ni, jag förstår att frågan är som hur långt ett snöre är men mina krav är väl egentligen.

-Kunna se IP-TV utan problem bommar jag en Frölundamatch är dem borta med en gång!
-Minst 250mbit ner, upp är inte så noga
-INGA låsta portar eller annan strypning som gör livet surt
-Gärna att ISPn inte sparar mina loggar
-Stabil och säker uppkoppling, vill slippa ringa runt som en telefonförsäljare vid strul
-Inte nödvndigtvis det billigaste men iaf prisvärt

Sammanfattningsvis, undrar jag vart på en 3 våningsvilla jag skall ha Mediaomvandlaren samt fiberboxen som ljuskabeln kommer in i, samt hur jag skall maximera internetuppkopplingen i alla rummen i möjligaste mån. Utvecklar gärna min snurriga text, men hoppas att ni förstr vad jag menar. Tackar så mycket på förhand alla Sweccare! Reservation för stavfel då jag har någon engelsk rättstavning i firefoxen som indikerar att alla ord är felstavade.

EDIT: Rättstavning

Visa signatur

Hey boiy

Permalänk

1. Skulle tro utanför då jag inte sett en sådan skåp i den villan jag varit på.

2. Japp den översätter ljus till data som datorer förstår.

3. Ska du ha tv och bredband via kabel i alla rum?

4.
A. Du kan använda dig av en switch då behöver du endast dra en kabel mellan garaget och entrén.
B. Beror på arean, stark router kan fungera.

5. Hur jag tänkte för dig: entré plan mediaomvandlare till router. Switch i garaget kopplat till routern i entrén. Repeater eller accesspunkt övre plan.

6. Det här får du nog kolla själv. Portar är dock alltid öppna men måste öppnas via routern eller koppla dig direkt till mediaomvandlaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynnoj:

Hej allesammans.

Jag frågar på Swec då jag vet att det finns spetskompetens här, det kommer ge mig mer än att goggla halva natten.

Har beställt telia öppen fiber via telia, som skall installeras här i Januari 2019. Nästan ett och ett halvt år efter utlovad installation från telia. Skapar denna tråd då jag är osäker på vart jag skall installera alla komponenter, ni har skäkert svar på vad jag söker.
Som jag förstår det kommer jag få in ljuskabeln in igenom ett rör, som går i ett yttligare större grönt rör. Detta gröna röret har jag redan grävt ner halvvägs till tomtgränsen tjälfritt samtidigt som jag dränerade huset. Sedan använder entrepenören detta till tomtgränsen, jag har ungifär 30 meter kvar. Detta i skrivande stund tomma gröna röret slutar precis vid garagets yttervägg.

Paintbild på hur kåken ser ut från sidan:
OBS, Fan va Paint har blivit avancerat sedan Windows 95!
https://minfil.com/Q6Rei0l0b2/Internet_png

Fråga 1
Ljuskabeln går in i något litet skåp, som är typ ca 250x115mm, skall denna sitta på in- eller yttervägg?! Om innervägg måste jag isåfall låsa upp garaget för att servicetekniker skall komma in vid eventuellt strul.
Yttervägg hamnar den åt syd med mycket sol, kan den frysa sönder under vinterhalvåret?
Måste jag ha 230V till denna lilla dosa?

Hej, jag svarar rakt av såhär om det är ok.

Den dosan som monteras är avslut av slangen och fibern och med största säkerhet där fibern kontakteras. Nej, ingen ström här. Den kommer inte att strula så fundera inte (alls) på om tekniker behöver åtkomst till den delen. Däremot, mediakonverteraren kan behöva bytas ut och liknande så... du kommer att behöva (framgent) bereda tekniker åtkomst dit in men det är inget konstigt.

Citat:

Fråga 2
Tydligen skall jag få med någon mediaomvandlare, som kopplas till detta lilla skåpet. Som jag förstår det går detljuskabel mellan omvandlaren och skåpet?

Ja, det är en kortare sladd (s.k. patchkabel) av varierande längd som möjliggör enkel installation av mediaomvandlaren. Brukligt är att kabeln är 1-2m lång och den går från dosans kontakt till fiberkonverterarens kontakt. Den där dosan där kommer du att behöva ha ström till sen.

Citat:

Fråga 3
I källaren har jag installerat 4-5st apparatdosor med 2 st CAT5e-kablar vardera. Kanske låter väldigt förvirrat men jag har alltså typ 10st kablar i garaget, dessa 10 kablar går 2st vardera till varje rum i källaren. Detta för att Telias efterblivna system använder en kabel för TV och en för Bredband. Eventuellt kommer jag använda Bahnhofs internet, behövs ändå 2 st kontakter i varje rum?

Det där är lite olika (beror på tjänsteleverantör) men du gör rätt som tar hänsyn till detta... tekniken för tv gör att det ganska lätt går att choka bredbandet eller få hack i tv-bilden om du blandar näten med varandra. Ta inte för mycket hänsyn till detta heller med dubbla kablar till precis allt, i verkligheten kommer du att ha två tv-apparater igång, typ.

Citat:

Fråga 4

a) På entreplan (mellanplan) kommer jag behöva en tråda anslutning, här måste jag ha bra uppkoppling. Om jag sätter mediaomvandlaren här, i vardagsrummet på mellanvåningen, får jag stora problem med dessa 10 kablar som går i väggen i källaren. Dessa 10 kablar går endast till garaget och inte upp, hur löser jag detta smidigast?

b) På entreplan vill jag ha bra och stabil WiFiuppkoppling. Är en accesspunkt något att satsa på?

Du kommer att behöva en router för bredbandet. Den sätter du i mediaomvandlaren.
Mitt förslag är att använda en kabel från garaget med bredband till vardagsrummet, en tillbaks ner till garaget, där har du en switch som du sätter alla andra kabelifierade saker i.

En annan variant är att ha routern i källaren och använda en kabel till en wifi-accesspunkt i vardagsrummet och en annan kabel från routern till den där datorn som ska ha trådat. Då har du typ 4 kontakter kvar, bra wifi i källaren och har bara övervåningen att våndas över.

Citat:

Fråga 5
Hur skall jag göra för att få så bra stabil och snabb uppkoppling på övervåningen, kan jag ha en Router på mellanplan och sedan dra en kabel i väggen upp till övervåningen, vad krävs där isåfall, en till router/switch?!

Om du har enligt mitt förslag där med router på mellanvåningen så är det isf kabel tillbaks till switchen och sedan en accespunkt på övervåningens ena kabel (+ en kabel till om du vill ha trådat där uppe till någon burk) Det blir ungefär samma lösning med routern i källaren.

Citat:

Fråga 6
Vilken leverantör rekomenderar ni, jag förstår att frågan är som hur långt ett snöre är men mina krav är väl egentligen.

-Kunna se IP-TV utan problem bommar jag en Frölundamatch är dem borta med en gång!
-Minst 250mbit ner, upp är inte så noga
-INGA låsta portar eller annan strypning som gör livet surt
-Gärna att ISPn inte sparar mina loggar
-Stabil och säker uppkoppling, vill slippa ringa runt som en telefonförsäljare vid strul
-Inte nödvndigtvis det billigaste men iaf prisvärt

Telia och Bahnhof är vad folk brukar peka på. Jag har ett gott öga till Bahnhof.

Citat:

Sammanfattningsvis, undrar jag vart på en 3 våningsvilla jag skall ha Mediaomvandlaren samt fiberboxen som ljuskabeln kommer in i, samt hur jag skall maximera internetuppkopplingen i alla rummen i möjligaste mån. Utvecklar gärna min snurriga text, men hoppas att ni förstr vad jag menar. Tackar så mycket på förhand alla Sweccare! Reservation för stavfel då jag har någon engelsk rättstavning i firefoxen som indikerar att alla ord är felstavade.

EDIT: Rättstavning

Jag tror jag har förstått din situation och hoppas att du förstår vad jag tåtat ihop

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Så här kan det se ut
https://www.byggahus.se/forum/data/attachments/241/241990-a68...
Då är fiber svetsen i en box utanför med en "standard" fiber i mellan eller så har du fibersvetsen i under det vita locket där den svarta kabeln går in utan separat box.