Battlefield V med ray tracing – redaktionens första intryck

Permalänk
Medlem

Bättre FPS än vad jag trodde faktiskt. Men detta var relativt enkelt att förutspå. Vi får vänta 2-3 år innan det börjar rulla på smidigt. Vill ju helst att 4k ska bli standard någon gång också. Hellre 4k än Raytracing.

Permalänk
Medlem

@hakd: Det är AMD grafikkortet i en konsol så nej finns inget ray tracing i konsolerna . Tråkigt att göra dig besviken . Att jämföra med en konsol är ganska löjligt faktiskt

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Så det blir alltså ungefär samma prestandatapp som att gå upp ett steg i upplösning? Någon som testat och har några åsikter kring 4k utan rt kontra 1440p med rt rent visuellt?

Som redan nämnts i tråden känns det lite malplacerat i bfv men skulle nog kunna vara en riktig hit i spel som inte bygger lika mycket på att maxa framerate.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Vilket skämt och att folk ändå väljer att lägga så mycket pengar för lite reflektioner.
Samtidigt kan xbox x folket (5,5k konsol) njuta av raytracing i 4k (uppskalat men med ruskigt stabila 60 fps).

Eftersom jag har en XBOX One X själv så skulle jag gärna önska det var sant.

Permalänk
Medlem

Ser sjukt snyggt ut, dock vet jag inte om fps förlusten hade vart värt det.

Men som folk sagt, kul med ny teknik, och det kan bara gå frammåt.

Permalänk
Avstängd

@Xinpei: Jag säger inte att rtx är ety bra köp, bara att jag förmodligen skulle föredra rtx off och få 144fps om jag haft ett.

Permalänk
Datavetare

Eftersom Xbox One X kommit om som något form av referensexempel, kan som rätt nöjd XBX ägare säga att där har man i XBX anpassade spel normalt dessa val:

  • helt stabila 30 FPS i ("äkta") 4k

  • helt stabila 60 FPS i full HD

Inställningsnivån motsvara enligt t.ex. DF high-ultra på PC. Strålföljning i realtid är bara att glömma. Ovan är rätt väntat givet att XBX i praktiken är utrustad med ett RX 580 med lite högre minnesbandbredd.

Strålföljning är en beräkningsmässigt väldigt dyrt, så att det överhuvudtaget går att köra i spel är fantastiskt i sig. Med tiden lär spelutvecklarna lära sig vilka delar man måste lägga krut på och vilka man kan dra ned på för att få upp prestanda.

Om jag förstod DF korrekt i deras video kring detta (den har någon månad på nacken nu) så körs strålföljning i lägre upplösning än vad som visas på skärmen i lägre inställningar. Ingen aning hur det mappar mot ultra, high, etc.

Men kan nog vara bättre att första hand sänka upplösning i stället för att minska antalet strålar som skickas ut per pixel. Skickar man ut för få strålar verkar tekniken ge ett rätt gryning resultat.

Baserar ovan på rätt lite... Har lagt ~4 timmar på att lägga in SSE optimeringar i C-ray (programmet AMD använde i sin Epyc Rome presentation). Innan det hade jag aldrig tittat på källkoden till sådan typ av programvara. Resultatet är ändå en liten vink om vad ett nytt angreppssätt kan ge, dessa 4 timmar arbete gav ~25 % högre prestanda (skulle kunna få långt mer med AVX/AVX-512, fast det kräver långt större ingrepp i källkoden än de väldigt lokala punktinsatserna jag gjort nu).

Pillrande i C-ray ger ändå en rätt bra inblick i varför man behöver dedicerat kisel för strålföljning. Beräkningar man gör passar inte CUDA/stream-cores jättebra, trots att det finns massiv mängd parallellism när man utför den här typen av beräkningar. Är "fel" typ av parallellism för en GPU.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirkunit:

Jag har hållit på med raytracing sen tidigt 90-tal, gått universitetskurser med professorer i 3D-grafik, osv, osv. Första gången jag någonsin sett den krystade översättningen "strålspårning" var på Sweclockers tidigare i år. Det används helt enkelt inte i branschen, ingen poäng att bara hitta på ord. Inga bevis är också bevis: Google Trends kan inte ens göra en graf av förekomster över tid för det finns för lite data.

Skrivet av MinscS2:

Kan vi säga 'kantutjämning' om anti-aliasing kan vi säga 'strålspårning' om raytracing.

Håller med.
Känner mig lite fransk i det här fallet.
Det finns ett svenskt ord och då bör man använda det.

SWC verkar inte ha några ambitioner på att göra siten internationell.
Och samtidigt måste man nog anse att SWC är betydelsefullt inom PC Sverige.
Så om vi på SWC använder "Strålspårning" finns det ju en chans att det sprider sig.

"Dagens ungdomar" (Get off my lawn !) har ju svårt nog att uttrycka sig i tal utan att blanda in Engelska.
Lyssna bara på P3 en förmiddag, bedrövligt.

Permalänk
Datavetare

BTW: är inte 50 % lägre prestanda om man kör med rekommendera inställningar, vilket var "medium" för 2560x1440. D.v.s. "ultra" för rastrering och "medium" för strålföljning.

I det läget är förlusten -38 % i genomsnittlig FPS och -27 % för lägsta FPS.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Pillrande i C-ray ger ändå en rätt bra inblick i varför man behöver dedicerat kisel för strålföljning. Beräkningar man gör passar inte CUDA/stream-cores jättebra, trots att det finns massiv mängd parallellism när man utför den här typen av beräkningar. Är "fel" typ av parallellism för en GPU.

Intressant det där.
Så i princip borde vi gå mot bättre CUDA/Stream kärnor som även fixar DXR än att ha helt dedikerade delar av chippen ?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Svensktiger:

Intressant det där.
Så i princip borde vi gå mot bättre CUDA/Stream kärnor som även fixar DXR än att ha helt dedikerade delar av chippen ?

CUDA/Stream-cores är brutala på s.k. dataparallellism, d.v.s. du applicerar samma sekvens av instruktioner på massa olika data. Fördelen med denna typ av parallellism är väldigt hög energieffektivitet sett till beräkningskraft per W.

Den andra huvudtypen av parallellism inom datorteknik är uppgiftsparallellism, d.v.s. potentiellt olika sekvenser av instruktioner på (helst) olika data (om de delar data faller effektiviteten rätt ordentligt). Det är vad man får med flera CPU-kärnor. Här får man i praktiken "bara" linjär skalning av beräkningskraft per W.

Strålföljning är delvis dataparallell och delvis uppgiftsparallell. Rastrering är väldigt mycket ett dataparallellt problem med lite få specialfall som inte faller inom den klassen. Grafikkort kan hantera viss nivå av uppgiftsparallellism, men det är inte alls vad de är specialdesignade för.

Sedan kan man dra detta ännu ett steg. Tensor-kärnorna är ju specialdesignade för en specifik typ av dataparallellism, i praktiken exakt den som används inom maskininlärning. Begränsar man sig till det specialfallet får man ännu bättre beräkningskraft per W.

RT-kärnorna är specialdesignade för att ta hand om den vanligaste förekommande variant av uppgiftsparallellism i strålföljning, är därför det ens blir tekniskt möjligt att köra något sådant i realtid. Men de är inte på något sätt en generell ersättare för CPU-kärnor

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

"Dagens ungdomar" (Get off my lawn !) har ju svårt nog att uttrycka sig i tal utan att blanda in Engelska.
Lyssna bara på P3 en förmiddag, bedrövligt.

Tycker det är bra, skulle inte ha något emot om man började fasa in mer och mer engelska i public service och annan media. Finns inget negativt med att vara ett engelsk-språkligt land i dagens värld.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Tycker det är bra, skulle inte ha något emot om man började fasa in mer och mer engelska i public service och annan media. Finns inget negativt med att vara ett engelsk-språkligt land i dagens värld.

Engelskan är ju inte problemet.
Det svåra är ju att bevara Svenskan.
Använd Svenska eller Engelska, inte nåt mellanting.
Pekar f.ö. inga fingrar, är lika skyldig själv.

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Två eller tre generationer från acceptabel prestanda, var väl ganska väntat.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Å ena sidan: bra att Nvidia försöker ta ett tekniksprång framåt.
Å andra sidan: Det hela känns mer som ett sätt att kunna använda samma chip som ursprungligen utvecklats för AI och den professionella 3d-renderingsmarknaden, till också fylla spelmarknaden.
(Lite ironiskt, då detta var den huvudsakliga kritiken mot Vega som har liknande ambitionsmål.)

"The Jack of all trades" verkar vara idén hos bägge företagen tråkigt nog för oss som mest använder grafikkort för att rita grafik.

Tänk om man istället använt den dyra kiselarean till ett optimerat spelkort?
Vad väljer man i en FPS? dubbel framerate eller ca: 40% lägre framerate med spegeleffekt för samma pengar?

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

bf5 är dynamisk upplösning och uppskalat till 4k 60fps/hz @ xbox one (x).
Om det inte RT är påslaget på xbox så är det mysko, ser ju precis dom exemplen (speglar i pölar mm) på min tv som lyftas fram för pc.

Reflektioner går att få till utan RT. Är s.k screen space reflections du ser. Dvs enbart saker du ser på din skärm kan ge från sig en reflektion. Det är inget nytt. Finns i alla moderna spel mer eller mindre.

Men med RT kan du se reflektioner från föremål som är utanför bild också. Det är inte möjligt att göra utan RT. Finns nog annat RT möjliggör men det är ett exempel på en skillnad jag kan ge på rak arm.

En Xbox klarar absolut inte av RT. Inte ens nära. Så du behöver inte grubbla över det iaf, det är en sak som är säker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Ser ju nice ut, kanske inget jag kommer ha på i multiplayer FPS men i andra spel helt klart. Bättre prestanda än förväntat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Ser du kanske något mystiskt eller konstigt med en prisökning på 65% utöver denna bekostnad?

Det är sant, men det är förvisso också ett jävligt stort problem.

Hade Nvidia släppt normala GTX-2000 kort sidan om RTX-korten för mer humana priser för alla dom som inte är villiga att tömma sparkontot för en feature som långt ifrån alla vill ha så hade jag inte gnällt öht. på RTX-serien eller dess skrattretande prislappar. Då hade kunderna iallafall stått inför ett val: Betala mindre men utan att ha tillgång till Raytracing, eller betala mer men ha tillgång till Raytracing.

Nu har vi bara ett val vare sig vi bryr oss om Raytracing eller inte.

Felet är AMD som inte lyckas komma med vettiga grafikchip. Nvidia har ju (som märks på priserna) en tyvärr närmast monopolliknande ställning på marknaden.

Gillar ZEN; och hoppas innerligt att AMD snart kan komma med något lika konkurrenskraftigt på GPU-fronten.

Inte en dag för tidigt...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Vilken överraskning? Bättre grafik ger sämre fps. Och de som klagar klagar lika mycket nu när det visar sig vara 60 fps i 1440p som de gjorde då de var övertygade om att det var 30 fps i 1080p. Ray tracing i realtid har länge varit en dröm inom datorgrafik och nu har Nvidia lyckats med detta.

Jo, jag är faktiskt riktigt imponerad. Riktigt bra jobbat av Nvidia!

(Tyvärr inte av AMD - vilket Nvidia inte är sena att nyttja prismässigt.)

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av SalaMAD:

Bara jag som reagerade på att lastbilen och flaggstången inte syns alls i vattenreflektionerna utan raytracing? Har utvecklingen på spelet utan raytracing gått bakåt?
Vill minnas att tidigare Battlefield spel har haft med objekt i vattenreflektioner, eller är det en konspiration att Nvidia förbjuder spelutvecklare att ha vattenreflektioner om de ska få använda raytraing?

Nej, du är inte ensam. I de gamla spelen imiterades förmodligen liknande effekter med cube maps och screen space reflektioner. Inte "riktiga" reflektioner men tillräckligt nära för att se bra ut och dessutom ha betydligt mindre prestandakostnad.

Anledningen att dom inte finns i BF5 är väl just på grund av att Nvidia vill använda spelet som platform för att marknadsföra RTX. "OOOH, titta på de fina reflektionerna".

Tycker det är lite lustigt att folk i denna tråden är så lättpåverkade av ett fult affärstrick.

Tekniken i sig är häftig men i detta fallet är jag inte det minsta imponerad. Ända anledningen till att spelet fortfarande ligger över 60 fps med DXR på, skulle jag tro, är just för att frekvensen redan ligger väl över hundra fps utan tekniken påslagen, det är ju trots allt ett Frostbite-spel från DICE. Vad händer med spel som ligger under hundra fps utan DXR? Vad händer om du inte har 2080ti? Vad händer om du ska spela i 2160p?

Jag vill hellre se flera spel testade i samband med DLSS för att kunna göra en ordentlig slutsats för hittills är det bara fattigt marknadsfluff särskilt när det gäller BF5.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem

När kommer testerna med 2080 och 2070? Hade varit roligt att se hur stor skillnad det är mellan korten med RT på.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av employed:

När kommer testerna med 2080 och 2070? Hade varit roligt att se hur stor skillnad det är mellan korten med RT på.

När @JonasT fått sova några timmar efter två dagars BF-nötande.

Vi siktar mot slutet av veckan! Ville mest ha ut första intryck så snabbt som möjligt då vi vet det finns många nyfikna.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Engelskan är ju inte problemet.
Det svåra är ju att bevara Svenskan.
Använd Svenska eller Engelska, inte nåt mellanting.
Pekar f.ö. inga fingrar, är lika skyldig själv.

Glöm det, rent ut sagt en omöjlighet.

Språket lever och utvecklas.

En resa bakåt i tiden och man har svårt att förstå eller göra sig förstådd i svenskan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Håller med.
Känner mig lite fransk i det här fallet.
Det finns ett svenskt ord och då bör man använda det.

SWC verkar inte ha några ambitioner på att göra siten internationell.
Och samtidigt måste man nog anse att SWC är betydelsefullt inom PC Sverige.
Så om vi på SWC använder "Strålspårning" finns det ju en chans att det sprider sig.

"Dagens ungdomar" (Get off my lawn !) har ju svårt nog att uttrycka sig i tal utan att blanda in Engelska.
Lyssna bara på P3 en förmiddag, bedrövligt.

Chans att det sprider sig? Skall det vara kriteriet för att vi skall anta en term som nästan bara verkar förekomma i maskinöversatt marknadsmaterial från nVidia (kolla själv på hur många resultat du får om du söker på termen innan RTX-korten kom på tal)... Någon måtta får det ju vara, om datormagazin började kalla floppy disks för fladderskivor på 90-talet, skulle det också vara OK med samma logik? Vedertagna facktermer, även om de råkar vara låneord, bör väl få förbli sådana utan att man skall göra något krystat av det på svenska?

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Relik 📜

DXR (som inställningen heter i BF V) är förövrigt kort för DirectX Raytracing, alltså Microsofts implementation i mellanlagret DirectX. Den i sin tur pratar sedan med hårdvaran, i Nvidias fall RTX-plattformen och funktionerna på de nya grafikkorten.

Det har sagts förr, men värt att påpeka igen. Ray tracing är inte någon Nvidia uppfunnit, det är ett koncept mer eller mindre lika gammalt som datorgrafiken. Vad Nvidia gjort är att bygga kretsar som kan hantera ray tracing (med en del fusk..) i realtid, vilket öppnar upp för att tekniken kan användas till spel. Nvidias samlingsnamn för det (och lite andra nyheter) är plattformen RTX.

TL;DR
DXR - DirectX Raytracing, Microsofts mellanlager
RTX - Nvidias plattform för bland annat ray tracing
Ray tracing - Grafikteknik för att ge realistisk ljussättning

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirkunit:

Chans att det sprider sig? Skall det vara kriteriet för att vi skall anta en term som nästan bara verkar förekomma i maskinöversatt marknadsmaterial från nVidia (kolla själv på hur många resultat du får om du söker på termen innan RTX-korten kom på tal)... Någon måtta får det ju vara, om datormagazin började kalla floppy disks för fladderskivor på 90-talet, skulle det också vara OK med samma logik? Vedertagna facktermer, även om de råkar vara låneord, bör väl få förbli sådana utan att man skall göra något krystat av det på svenska?

Strålspårning/strålföljning på wikipedia sedan 2005:
https://sv.wikipedia.org/w/index.php?title=Str%C3%A5lf%C3%B6l...
Vi säger hårddisk.
Vi säger tangentbord.
Vi säger (dator)mus.
Musmatta.
E-post.
Snabel a.
etc.
etc.
Tycker verkligen att man bör använda svenska ord när det går.
Att köra med svengelska är ju oftast ren lathet.
Och precis som att svära nånting man kan träna bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Å ena sidan: bra att Nvidia försöker ta ett tekniksprång framåt.
Å andra sidan: Det hela känns mer som ett sätt att kunna använda samma chip som ursprungligen utvecklats för AI och den professionella 3d-renderingsmarknaden, till också fylla spelmarknaden.
(Lite ironiskt, då detta var den huvudsakliga kritiken mot Vega som har liknande ambitionsmål.)

"The Jack of all trades" verkar vara idén hos bägge företagen tråkigt nog för oss som mest använder grafikkort för att rita grafik.

Tänk om man istället använt den dyra kiselarean till ett optimerat spelkort?
Vad väljer man i en FPS? dubbel framerate eller ca: 40% lägre framerate med spegeleffekt för samma pengar?

Helt fel det du skriver ovan.

RT-kärnorna != Tensor-kärnorna.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Å andra sidan: Det hela känns mer som ett sätt att kunna använda samma chip som ursprungligen utvecklats för AI och den professionella 3d-renderingsmarknaden, till också fylla spelmarknaden.
(Lite ironiskt, då detta var den huvudsakliga kritiken mot Vega som har liknande ambitionsmål.)

"The Jack of all trades" verkar vara idén hos bägge företagen tråkigt nog för oss som mest använder grafikkort för att rita grafik.

Tänk om man istället använt den dyra kiselarean till ett optimerat spelkort?
Vad väljer man i en FPS? dubbel framerate eller ca: 40% lägre framerate med spegeleffekt för samma pengar?

Det var det första jag tänkte när jag hörde talas om RTX-serien.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nils45:

Bättre FPS än vad jag trodde faktiskt.

Skrivet av Aktsu:

Ser ju nice ut, kanske inget jag kommer ha på i multiplayer FPS men i andra spel helt klart. Bättre prestanda än förväntat.

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut.

Skall bli ännu intressantare att följa när utvecklarna börjar att lära sig att använda det på rätt balanserat sätt, och optimerat på rätt ställen. Grymt skön teknik med mycket potential framåt!

Nu hoppas jag bara på att AMD kommer med i matchen (för priserna på grafikkort idag är inte kul, oavsett vad man tror om RT eller inte)...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/