Battlefield V med ray tracing – redaktionens första intryck

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Så man får dubbelt så mycket fps utan raytracing med 2080?

Tycker inte synd om folk som köpte grisen i säcken
I detta fallet är grisen 2080.

Det kom väl inte som någon överraskning att mer ögongodis skulle dra ner på prestandan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Halverad FPS men finare ljus och reflektioner? Vilken ...ehh ... bra deal?

De flesta typer av nya grafiska förbättringar brukar nästan alltid ske på bekostnad av högre hårdvarukrav (eller lägre prestanda - två olika sidor av samma mynt). Ser inget mystiskt eller konstigt med det.

Skrivet av Borderlander:

Sitter just nu och testar Raytracing i BFV i ett solouppdrag.

80-90 FPS

1440p Ultra
8700K @ 5GHz
2080 TI @ 2050MHz

Inte hunnit testa speciellt mycket än, men det är riktigt fint att springa runt i spelet nu.

Kommer nog inte ha det på för Multiplayer då jag vill ha högre FPS, men kommer definitivt ha det på i single player.

Ser verkligen fram emot att använda tekniken i långsammare spel t.ex. Dragon age och Total War Warhammer.

Absolut. För tävlingsbruk så är ju utseende helt irrelevant (se alla som spelar CS tex.).

Det är ju i single player som man njuter av både grafik, musik och andra stämningsskapande funktioner. Så känns som en helt klart vettig strategi att göra så.

Kul att hör att du är nöjd med detta!

Även om jag själv kanske hoppar denna generationen så ser ju tekniken både lovande och kul ut redan nu. Grattis till ditt kort, och skulle absolut inte tacka nej till ett sådant med rätt spel!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Förväntade mig inte sådana här höga siffror. Ser riktigt bra ut för att vara den första generationen.

Vad är den tekniska skillnaden mellan de olika nivåerna? Är det upplösningen på "ljusstrålarna"? (T.ex Ultra = 100/200% av upplösningen?)

Håller med!

Gillar också att man kan välja olika nivåer på RT så att man själv kan balansera och bestämma fördelningen mellan utseende och prestanda. Riktigt bra (och en sak som många var lite oroliga för här på SweC-forum innan).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Megacrash:

Det kom väl inte som någon överraskning att mer ögongodis skulle dra ner på prestandan...

Jo men att det skulle dra bort hälften av ens fps?

Permalänk
Medlem

@tumvanten: Jag tar gärna låg FPS i vissa spel och mycket ögongodis. Inte i FPS dock, där blir det endast för Single Player.

Permalänk
Medlem

Mycket bättre än väntat.

Känns ändå inte helt orimligt att äga ett 2080 ti och köra 1440p skärm. Då blir situationen mycket bättre än om man hade behövt gå ner till 1080p för att få det spelbart.

Enda "problemet" med RTX-serien är priset

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Hedersmedlem

Varför har Sweclockers redaktion slutat använda det svenska ordet strålspårning för att istället skriva på engelska?

Finns gott om publikationer på nätet för de som vill läsa på engelska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Som alla redan sagt så är tekniken fortfarande omogen o lär kanske bli stort inom några år.
I dagens läge med BF 5 som bevis, så kan vi se att Ray-tracing är inget man använder om man vill ha hög fps, vilket man vill.

Men ja, så går det när man ska vara först med det nyaste.

Tycker att det var mycket bättre än väntat, och hurvida 60 fps är lågt eller högt är nog en definitionsfråga. Bara för några år sedan så var det högt på PC, och är än idag högt på tex. konsol (som många här inte backar för med rätt spel).

Tror den största frågan gällande krav på fps är om man tävlar mot andra eller spelar själv för att njuta av spelet.

Skrivet av fantomsmurfen:

I alla fall mycket bättre än 30 fps i 1080p som många kritiker/skeptiker var övertygade om. Det här är ju också bara första generationen grafikkort med RTX. RTX är definitivt framtiden för spelgrafik om man vill ha mer realistisk grafik i spel. Nu i början är väl dock reflektioner kanske lite överdrivna för att demonstrera tekniken

Absolut!

Helt klart mycket bättre än vad de flesta förväntat sig. Riktigt positivt överraskad personligen. Även om jag tyckte att man skulle avvakta med verkliga tester innan domedagsprofetiorna. Ser fram emot mer spel. Mer titlar med stöd för detta är helt klart vad som behövs nu (när det visat sig ha potential)!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonathanknet:

Haha stackars gamers som köpte ett kort pga raytracing.
Har sett ett par stycken trådar där folk ville köpa ett kort med raytracing för spel.

Det är ju helt klart alldeles för tidigt. Tekniken må vara framtiden med det måste hinna mognas o starkare kort måste komma.
Skulle tippa på 2-3 år iaf innan det börjar användas ordentligt och utan större prestandaförluster.

Prestandaförlust på 50% är helt oacceptabelt. Eller ja 1440p med ett 2080ti i ca 60fps är kanske värt 13 tusen kronor va vet jag xD

Imponerande att dra sådana slutsatser så pass tidigt med en ny teknik

Köpte man de första korten som klarade av tesselering så var det lika "illa". Så vi kanske ska skippa det här med att introducera grafiska förbättringar.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

De flesta typer av nya grafiska förbättringar brukar nästan alltid ske på bekostnad av högre hårdvarukrav (eller lägre prestanda - två olika sidor av samma mynt). Ser inget mystiskt eller konstigt med det.

Ser du kanske något mystiskt eller konstigt med en prisökning på 65% utöver denna bekostnad?

Skrivet av FredrikMH:

Enda "problemet" med RTX-serien är priset

Det är sant, men det är förvisso också ett jävligt stort problem.

Hade Nvidia släppt normala GTX-2000 kort sidan om RTX-korten för mer humana priser för alla dom som inte är villiga att tömma sparkontot för en feature som långt ifrån alla vill ha så hade jag inte gnällt öht. på RTX-serien eller dess skrattretande prislappar. Då hade kunderna iallafall stått inför ett val: Betala mindre men utan att ha tillgång till Raytracing, eller betala mer men ha tillgång till Raytracing.

Nu har vi bara ett val vare sig vi bryr oss om Raytracing eller inte.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Så då dyker ju följande frågeställning upp:

Är den tappade prestandan p.g.a. tensor kärnorna inte orkar med ?
Eller är det för att tensor kärnorna knycker så mycket ström att cuda kärnorna måste klockas ner rejält/stängas av ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Så då dyker ju följande frågeställning upp:

Är den tappade prestandan p.g.a. tensor kärnorna inte orkar med ?
Eller är det för att tensor kärnorna knycker så mycket ström att cuda kärnorna måste klockas ner rejält/stängas av ?

Du kan lägga till att implementationen kanske inte är helt perfekt heller. Det kan helt klart vara att det inte finns resurser nog, men med tanke på hur spel görs idag så lutar jag mer åt implementationen...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Ser faktiskt förvånadsvärt bra ut redan på low. Men det krävs ett 2080Ti för att driva, 2080 faller under 60 på 1440p redan med low enligt andra testare. Måste kännas bra att betala närmare 9-10K och inte kunna använda RTX features som var hela poängen med denna serie.

Jag köper mig ett beggat 1080Ti som får hålla tills dess att AMD är med på banan med motsvarande RTX funktionalitet. Då kanske mer spel brukar tekniken OCH konkurrensen kommer driva ned priserna.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem

Är det någon som har lust å testa med t.ex medium eller high på dom vanliga inställningarna och typ medium på RT och säga om det kan vara en schysst blandning om man är ute efter >100 fps och ett snyggare spel? Det är objektivt såklart men är nyfiken

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Bara jag som fått en nerf av FPS? Dator enligt nedan.

Ligger och pendlar mellan 45-67 FPS.

Något som vet vad som kan vara galet? Har drivrutin 18.11.1, Vega 64.
Låg på konstant 120-140FPS som senast igår.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem

Vaddå raytracing?! Jag såg bara RGB i testriggen

Permalänk
Hjälpsam

Som det är nu, är inte långt i från ett fiasko.
Finns dock en del förbättringar att hämta in, det är ju en ny teknik.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

personligen tycker jag sånt hära är roligt att få se Nu så använder ju nvidia det som ett försäljningstrix dock så är det bra att någon tog steget även om ingen är redo för det! Brukar nästan se ut så här varje gång en "ny" teknik kommer in.

Så min slutsats är: Positiv inställd och amd/nvidia bör pusha flera teknologier som får grafiken att se bättre ut. Ingen som hindrar individen att stänga funktionen så jag förstår inte riktigt varför man skall vara så pass negativ.

Var ju typ samma sak när anti-aliasing och alla dess iterationer...

Japp. Precis som AA och all annan teknik som det klagas på av alla pessimister.

Kan ju säga så här; förutspår att RT redan inom ett år har större spelutbud och praktisk användning än all VR de senaste tio åren.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Jo men att det skulle dra bort hälften av ens fps?

Jo, det har aldrig varit någon hemlighet. Dom som köpte utan att förstå det läste inte på nog mycket.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Så man köper alltså ett RTX 2080Ti... För att få sin prestanda sänkt med 1/3 bara för att man vill använda den största sellpointen för just GPUn? Låter ju logiskt och fint..

Vi snackar alltså att kortet inte orkar att driva spelet i över 100 FPS ens och då snackar vi ändå om ett kort fört 15 papp. För att inte snacka om den sörja som det kommer att bli med ett RTX 2080. Kul för de som sitter med 144 Hz skärmar....

Hade varit extremt ironiskt om folk som köpt RTX-kort stängde av det pga. FPS problem.

Skrivet av the squonk:

Intressant, ETT spel och dessutom en fast paced multiskjutare är inget som skapar köpsug för 15kkr. Men tekniken måste krypa innan den kan gå, kanske blir köpsug om ett par år om stationära PC finns kvar då som företeelse eller om man måste vänta på Playstation 6 ....

Absolut. RT kan bli intressant i framtiden men sett idag så är det bara en gimmick som tekniken inte är mogen än att utnyttja. Och då använder man bara en bråkdel av tekniken idag.

Skrivet av Kossamu:

Ough, 50% prestandahit... Helt ärligt skulle jag förmodligen tycka, utan att ha sett ray tracing in person, att mjukheten av 144Hz (vilket 2080ti nu verkar klara) långt skulle överklassa ray tracing.

Känns dock som att köpet av Nvidias nya serie av GPU:er vore slöseri med pengar i det scenariot.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Tycker DXR low ser bättre ut än DXR ultra.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Jag är nyfiken på om DX12 utan DXR har fått bättre prestanda än tidigare.

flyter klart bättre efter patchen. Innan så hackade det och frös fast, nu är det iallafall spelbart. Lite småhack, men inte så mycket värre än med DX11 var innan patchen. Har inte hunnit testa DX11 ännu, det blir kvällens uppdrag.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Bara jag som reagerade på att lastbilen och flaggstången inte syns alls i vattenreflektionerna utan raytracing? Har utvecklingen på spelet utan raytracing gått bakåt?
Vill minnas att tidigare Battlefield spel har haft med objekt i vattenreflektioner, eller är det en konspiration att Nvidia förbjuder spelutvecklare att ha vattenreflektioner om de ska få använda raytraing?

Permalänk
Medlem

Vad menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Så man köper alltså ett RTX 2080Ti... För att få sin prestanda sänkt med 1/3 bara för att man vill använda den största sellpointen för just GPUn? Låter ju logiskt och fint..

Dubbel pungspark: Först ska du betala 65% mer än förväntat för grafikkortet pga en ny feature (som du kanske ens inte bryr dig om) och sen får du utöver det offra 33-50% av din FPS om du faktiskt vill spela med featuren.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Jo men att det skulle dra bort hälften av ens fps?

Ja jo men beror på hur man ser på det, Raytracing har varit extremt krävande och nu får du det i realtid, rätt imponerande kan jag tycka. Dock är det inget jag bryr mig om själv i spelen, jag kör hellre med högre fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Dubbel pungspark: Först ska du betala 65% mer än förväntat för grafikkortet pga en ny feature (som du kanske ens inte bryr dig om) och sen får du utöver det offra 33-50% av din FPS om du faktiskt vill spela med featuren.

Exakt. Problematiken när man ALLT SKA ANAMMA en ny teknik i alpha-stadiumet och framförallt till ett extremt prisprenium. Till de som köpt kortet så hoppas jag att de är nöjda med det. Personligen så skippar jag denna generation helt även om det betyder att jag får spela under "Acceptabel" FPS i BF V det närmsta året/åren.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ClintBeastwood:

Vad menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Sätter prestanda med RTX på för RTX2080Ti, i relation till andra kort med RTX av.
Du får i praktiken prestanda som ett AMD Fury om du kör med RTX medel, om det sedan är värt det. är för var och en att bedöma.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Lägga ut 1300€ för ett grafikkort och få sämre prestanda med DXR on än ett grafikkort som kostar mindre än en tredjedel så mycket med DXR off är ju inget som får köpsuget att pirra direkt.