Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Battlefield V med ray tracing – redaktionens första intryck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

RT's vara eller inte påminner en hel del om när branschen gick från 16 till 32 bits färgdjup.
Till en början var det ju väldigt svårt att motivera ett 30% FPS drop när inte prestandan räckte till ens när man höll sig till 16 bitar.
Plus att det tog ett tag innan speltillverkarna fattade galoppen och inkluderade 32bits texturer.
Numera är ju 32bpp inte ens nånting man kan välja bort i många spel.

RT kommer att vara på samma sätt.
Anledningen är att det helt enkelt är ett bättre sätt att lösa ljussättningen på.
Därmed inte sagt att det blir nVidias lösning som kommer att sätta standarden.

Jo, det är en mycket bra liknelse.

Om endast ett par år så är det troligen samma med RT att det blir mer eller mindre standard i de flesta titlar som inte är främst MP.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Sätter prestanda med RTX på för RTX2080Ti, i relation till andra kort med RTX av.
Du får i praktiken prestanda som ett AMD Fury om du kör med RTX medel, om det sedan är värt det. är för var och en att bedöma.

Jo. Men det är ju prestandan många hävdade på forumet att man skulle få i 1080p med ett 2080Ti och RT. Konstigt nog verkar dom inte positivt överraskade när siffrorna är bättre i 1440p än dom trodde det skulle vara i bara 1080p. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Vilket skämt och att folk ändå väljer att lägga så mycket pengar för lite reflektioner.
Samtidigt kan xbox x folket (5,5k konsol) njuta av raytracing i 4k (uppskalat men med ruskigt stabila 60 fps).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Vilket skämt och att folk ändå väljer att lägga så mycket pengar för lite reflektioner.
Samtidigt kan xbox x folket (5,5k konsol) njuta av raytracing i 4k (uppskalat men med ruskigt stabila 60 fps).

Que?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ClintBeastwood:

Jo. Men det är ju prestandan många hävdade på forumet att man skulle få i 1080p med ett 2080Ti och RT. Konstigt nog verkar dom inte positivt överraskade när siffrorna är bättre i 1440p än dom trodde det skulle vara i bara 1080p. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Det är nog blandat vilka som är positivt eller negativt överraskade.
Nu skall det sägas att detta är ny teknik.
Jag räknar med stora optimeringar närmaste månaderna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Med tanke hur viktigt det är för folk att ”maxa” titlar å använder superkrävande AA eller SS metoder som är minst lika prestandakrävande så anser jag ändå att det inte verkar vara en heltokig grafikinställning.

Skrivet av Megacrash:

Det kom väl inte som någon överraskning att mer ögongodis skulle dra ner på prestandan...

Jo, tekniken är ny, men inte (de första) reaktionerna på alla forum. Samma gamla visa och klagomål.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Hur ser VRAM användningen ut med RT påslaget ?
Sörplar det i sig allt som finns ?
Och är det ens möjligt att slå på i 4K ?

Permalänk
Medlem

Tycker ändå 2080ti levererar bättre än väntat, helt ok enligt mig. Men hur blir de med 2080 å 2070.. känns ju aning meningslöst med rtx på svagare kort.
Med ett 2080ti får man ju 60 fps å mer om man inte ska maxa allt å de hade jag nog ändå känt mig rätt nöjd med trots priset. Med ett 2080 så har man ändå lagt typ 9-10k å kan knappt använda de på en 1440p skärm.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Vilket skämt och att folk ändå väljer att lägga så mycket pengar för lite reflektioner.
Samtidigt kan xbox x folket (5,5k konsol) njuta av raytracing i 4k (uppskalat men med ruskigt stabila 60 fps).

Xbox har inte stöd för RT, och 4k är inte uppskalat, utan native.

Permalänk
Medlem

Nu var det ett tag sedan jag spelade ett bf-spel, men har det inte varit någon form av reflektioner i vatten tidigare?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Vilken överraskning? Bättre grafik ger sämre fps. Och de som klagar klagar lika mycket nu när det visar sig vara 60 fps i 1440p som de gjorde då de var övertygade om att det var 30 fps i 1080p. Ray tracing i realtid har länge varit en dröm inom datorgrafik och nu har Nvidia lyckats med detta.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Tycker ändå 2080ti levererar bättre än väntat, helt ok enligt mig. Men hur blir de med 2080 å 2070.. känns ju aning meningslöst med rtx på svagare kort.

Jag vet inte hur stort klivet blir i kravet men kan medium på 2070 ge samma fps som ultra med 2080Ti? I så fall kan man kanske få ett snyggare spel overall med medium + medium RT om man är ute efter ett så snyggt spel som möjligt jämfört med "bara" ultra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Sätter prestanda med RTX på för RTX2080Ti, i relation till andra kort med RTX av.
Du får i praktiken prestanda som ett AMD Fury om du kör med RTX medel, om det sedan är värt det. är för var och en att bedöma.

Vet vi om skillnaden mellan modeller är linjär eller proportionelig? Tänker att om det kostar 2080Ti motsvarande uträkningsmängd för 60-70 1440p-frames kanske det inte ser särskilt sexigt ut för 2070 som inte har 145 FPS i kapacitet att "ta av" om du förstår vad jag menar.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Är ju helt sant de, men hade jag köpt ett 2080 å satt på 1440p skärm på 144hz så hade jag kanske inte jublat över siffrorna just nu. Men de beror ju helt på vad man har för krav och vad man tycker är aceptabel fps kontra grafik kvalitet.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att köra dubbla RTX-kort i SLI om man vill ha upp prestandan. Som hittat.

Permalänk
Medlem

Kul med ny teknik och att PC-utvecklingen går framåt för spel. Rent personligen är det 2X för dyrt för att jag ska se ett värde i det men brukar vara så med ny teknik. Bra av Nvidia att våga satsa på utvecklingen är min åsikt.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Satt och gluttade när två Britter spelade BFV och streamade det via Twitch, båda hade uppdaterat, såg bara en av spelarnas perspektiv, men såg fortfarande hur spelet kunde vara vid 120 fps och sedan droppa ner till 45 fps.

2080ti på 1080p. Tror att processorn är 8700K.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ezah:

Xbox har inte stöd för RT, och 4k är inte uppskalat, utan native.

bf5 är dynamisk upplösning och uppskalat till 4k 60fps/hz @ xbox one (x).
Om det inte RT är påslaget på xbox så är det mysko, ser ju precis dom exemplen (speglar i pölar mm) på min tv som lyftas fram för pc.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

@ClintBeastwood: Är ju helt sant de, men hade jag köpt ett 2080 å satt på 1440p skärm på 144hz så hade jag kanske inte jublat över siffrorna just nu. Men de beror ju helt på vad man har för krav och vad man tycker är aceptabel fps kontra grafik kvalitet.

Har man köpt ett 2080 och vill ha hög fps så hade man nog inte räknat med att utnyttja sina 144Hz fullt ut med RT heller. Fan siffrorna man ser i testet är ju bättre än det spånats om, jag är positivt överraskad och har ändå varit försiktigt optimistisk!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Ja jag håller absolut med om att de ser bättre ut än väntat Å du har nog rätt i att ingen köpte 2080 med tanken på hög fps i 1440p med rt. Utgick väl lite efter vad jag själv värdesätter.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

@ClintBeastwood: Ja jag håller absolut med om att de ser bättre ut än väntat Å du har nog rätt i att ingen köpte 2080 med tanken på hög fps i 1440p med rt. Utgick väl lite efter vad jag själv värdesätter.

Jag föredrar också hög fps och speciellt i MP.. Men det här ger iaf hopp om framtida spel, det är en bra början. Priset måste ner bara och det är nog just det som gör att många är så negativa även om det man ser är bättre än man trodde, priset ligger och gnager i bakhuvudet och det påverkar så klart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Varför har Sweclockers redaktion slutat använda det svenska ordet strålspårning för att istället skriva på engelska?

Finns gott om publikationer på nätet för de som vill läsa på engelska.

Jag har hållit på med raytracing sen tidigt 90-tal, gått universitetskurser med professorer i 3D-grafik, osv, osv. Första gången jag någonsin sett den krystade översättningen "strålspårning" var på Sweclockers tidigare i år. Det används helt enkelt inte i branschen, ingen poäng att bara hitta på ord. Inga bevis är också bevis: Google Trends kan inte ens göra en graf av förekomster över tid för det finns för lite data.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem

Kan vi säga 'kantutjämning' om anti-aliasing kan vi säga 'strålspårning' om raytracing.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Heinel:

Nu var det ett tag sedan jag spelade ett bf-spel, men har det inte varit någon form av reflektioner i vatten tidigare?

Skickades från m.sweclockers.com

BF1 (RTX Off).
edit Tydligen ingen adekvat bild, marknadsföringsbild och skuggor inte reflexioner i vattnet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Vilket gnäll, om man är minsta lilla insatt i tekniken så förstår man kanske mer. Jag är iaf imponerad, detta är bara början, första generationen. Och desutom så kan spelet(spelen) för en gångs skull växa in i kläderna. För er som gnäller, stäng av rtx och njut av det snabbaste grafikkortet på marknaden.
Hade jag haft råd och/eller kunnat motivera till familjen så hade jag skaffat ett rtx kort.

Och tycker man att dagens eller gamla spel minsann också har reflektioner i vattenpölarna så får man läsa på lite om Raytracing.

Och vem har någonsin hört talas om strålspårning? Det heter raytracing

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: För att förtydliga så syns alltså inga riktiga reflektioner i vattnet på den bilden, endast skuggor (som även finns med på Sweclockers bilder med RTX avslaget). Nu är det förvisso en marknadsföringsbild du verkar ha hittat, men jag tvivlar på att de använder sämre bilder för marknadsföring än vad spelet faktiskt klarar av.

Tillägg: Denna sida har ett par skärmdumpar som bättre visar vattenreflektioner i BF1. Däremot hittar jag inga bra bilder på mindre vattenpölar i BF1, det är ju en sak att ha reflektioner i en enda stor sjö eller flod jämfört med att ha det i varenda liten vattenpöl. Och förstås skillnad på att statiska föremål reflekteras i vattnet jämfört med rörliga föremål.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av perost:

@Ratatosk: För att förtydliga så syns alltså inga riktiga reflektioner i vattnet på den bilden, endast skuggor (som även finns med på Sweclockers bilder med RTX avslaget). Nu är det förvisso en marknadsföringsbild du verkar ha hittat, men jag tvivlar på att de använder sämre bilder för marknadsföring än vad spelet faktiskt klarar av.

Aha!
Jag har uppdaterat texten
Men reflektioner har man ju sett i spel sedan tidigare, även om de verkar vara finare med RT.
Tack för bilderna, den med väderkvarnen speglad i vattnet var riktigt fin.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Nu var det ett tag sedan jag spelade ett bf-spel, men har det inte varit någon form av reflektioner i vatten tidigare?

Finns post processing-inställning, high/low, low verkar ge dåligt med reflektioner, kan vara den inställningen Swec missat.

Permalänk
Avstängd

Riktigt bra FPS i 1440p med Ray Tracing på ultra, trodde det skulle vara typ 20 fps lol. Blir lite sugen på 2080 Ti nu

Visa signatur

MSI GTX 1080 Ti Gaming X, 32 GB DDR4 2666 mhz, Corsair RM750x 80+ Gold, Noctua D15, Be Quiet Dark Base 700, MSI X370 Gaming Titanium, 2st Samsung 850 Evo 512 GB, Ryzen 7 1700. . Acer Predator XB271HUA 2560x1440p 165 hz, G - Sync. ASUS 144 hz monitor och Sony MDR-Z7 (High End) Högtalare: XTZ Tune 4 (high end)

Phone: Samsung Galaxy Note 9, 512 GB.

Gamingstol: AKRACING ProX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Finns post processing-inställning, high/low, low verkar ge dåligt med reflektioner, kan vara den inställningen Swec missat.

Okej!
För att förtydliga så tycker jag raytracing är en häftig teknik. Tyckte bara att det såg ovanligt ”platt” ut i jämförelsebilden. Sämre än vad jag minns de tidigare spelen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB