XFX Radeon RX 590 Fatboy – Polaris på 12 nanometer

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Fast hur vet du att dom är dåliga? De har ju inte ens släppts xD

Om man inte ska ordbajsa så skulle jag nog skivit ointressanta titlar.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk

Mitt GTX1060 3gb duger i 1080p, för 1750 kr. Semi passivt, tyst och drar nästan inget när man surfar!

Visa signatur

Gigabyte b550m aorus pro, AMD 5600X, Thermalright peerless assassin 120 se, 2x16GB Corsair, Asus RX 6600 , M.2 Kingston KC3000+WD Black SN750 SE, SSD Intel, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Skrivet av Ptah:

Ni som vill ha mycket minne på grafikkort, tror ni prestandan blir bättre ju mer minne man har, alltid?

Skickades från m.sweclockers.com

Kika på spec ditt 1060 3GB har färre kärnor än 6GB versionen så det är automatiskt sämre. Korten med lägre minnes mängd brukar även vara budget korten med lite sämre kylare. Och när man väl slår i taket för minne blir prestandan lidande pga det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ptah:

Ni som vill ha mycket minne på grafikkort, tror ni prestandan blir bättre ju mer minne man har, alltid?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte bara minnet som skiljer på 1060 6GB och 1060 3GB.
https://www.gamersnexus.net/hwreviews/2604-gtx-1060-3gb-vs-6g...
3GB modellen har även färre cuda-cores.

edit: Tvåa på bollen.

Här har du tester med 6GB och 3GB modellen.
https://www.gamersnexus.net/hwreviews/2604-gtx-1060-3gb-vs-6g...
Däremot ska du inte vara besviken med vad du betalade för ditt kort, känns som ett bra pris.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Största problemet med detta kort är väl just att det kommer nu. För det ger nvidia möjlighet att släppa 2060 om några månader till ett högre pris genom att peka på att det slår RX 590 med X% och därmed är värt en prisökning gentemot RX 590 med X kr.
Utöver detta är det ju extremt törstigt. Gillar verkligen inte
"vi skruvar upp MHz med 10% och får 10% mer prestanda och det är ju klart att det drar 10-30% mer ström då"

Prestanda i mellanklassen skall komma ur hälften så törstiga kort i mitt tycke.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

När släpps dräparen?

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte en del kommentarer här.
En tillverkare släpper en något uppdaterad och bättre version av en produkt, som enligt rådande prissättning, säljs till samma pris som den tidigare?
Vad är problemet med det!?

Jag har ett RX 570 och kommer helt klart köpa ett, Sapphire RX 590.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

https://www.sweclockers.com/marknad/160779-gtx-1080-fe

Den såldes alltså för 600 spänn mer. Ett begagnat 1080 eller ett RX 590 för 600kr mindre.
Inget svårt val.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fatboy är påhitt från XFX och inte AMD så du slipper det om du ex köper ett Asrock eller Sapphire RX 590.

Jo, jag vet det.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Jag förstår inte en del kommentarer här.
En tillverkare släpper en något uppdaterad och bättre version av en produkt, som enligt rådande prissättning, säljs till samma pris som den tidigare?
Vad är problemet med det!?

Jag har ett RX 570 och kommer helt klart köpa ett, Sapphire RX 590.

Problemet är Nvidia-fanboys. Inte produkten i sig. Enkelt förklarat.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Problemet är Nvidia-fanboys. Inte produkten i sig. Enkelt förklarat.

Skrivet av Flopper:

ca 3000kr för kungen av 1080p och som går jämnt med nvidias 1070.
svårt förstå folk som klagar på det.

Say what!?

Nej problemet är inte Nvidia-fanboys. Problemet är att det är ett ''meh'' släpp.
Snart går vi in på 2019, att släppa 1080p kort är tragiskt.
Visst att vi lever i rikare delen av världen och kanske är bortskämda, men det förhindrar inte att detta är ett tråkigt släpp just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Say what!?

Nej problemet är inte Nvidia-fanboys. Problemet är att det är ett ''meh'' släpp.
Snart går vi in på 2019, att släppa 1080p kort är tragiskt.
Visst att vi lever i rikare delen av världen och kanske är bortskämda, men det förhindrar inte att detta är ett tråkigt släpp just nu.

????

Folk har ju i princip kastat bajs på RTX korten ???? Bara en massa negativitet från detta forum..
Och "bortskämda" Så in i helvete.

Klart detta kort var ett "meh" släpp. Amd gick inte ut med "U WILL GET 100000x the perf!!"

Faktum att de släpper ett kort som är förfinat, ger bättre prestanda, bättre kylning osv till samma pris och klagas här också?

Jag tror folk har glömt vad det innebär att vara en entusiast tbh. lite som bilindustrin som släpper ut mindre motorer med mer kraft och effektivitet "Men det är ju inte ens en 2liters motor HAHA då är det ju en sparkcykels motor!!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Say what!?

Nej problemet är inte Nvidia-fanboys. Problemet är att det är ett ''meh'' släpp.
Snart går vi in på 2019, att släppa 1080p kort är tragiskt.
Visst att vi lever i rikare delen av världen och kanske är bortskämda, men det förhindrar inte att detta är ett tråkigt släpp just nu.

Vad det är för årtal är helt irrelevant.
AMD förfinar en produkt, med den teknik de har tillgänglig, för att tjäna pengar. Inte tusan, sitter de med pannorna i veck och tittar på kalender med bekymrad min och suckar unisont "men det är ju ändå snart 2019"

Vad väntar ni er !?

Permalänk
Medlem

Fyhelvete vad fattigt grafikkort, kunde dom lika bra hållit inne med denna usla prestanda. Okej om den presterade minst some ett 1080ti/2070, men detta vill man fan inte ha om man ska hålla sig en bit upp..

Permalänk
Medlem
Skrivet av FortuN:

Fyhelvete vad fattigt grafikkort, kunde dom lika bra hållit inne med denna usla prestanda. Okej om den presterade minst some ett 1080ti/2070, men detta vill man fan inte ha om man ska hålla sig en bit upp..

Oj vilken realistisk analys, är du 12 år eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ptah:

Ni som vill ha mycket minne på grafikkort, tror ni prestandan blir bättre ju mer minne man har, alltid?

Skickades från m.sweclockers.com

Den blir bättre i BFV i alla fall.
Där får du allt sänka ett hack.

Ditt kort är ett bra och prisvärt kort men inte utan kompromisser.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Om man inte ska ordbajsa så skulle jag nog skivit ointressanta titlar.

Förlåt nu är jag bara jobbig

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Gick inte AMD ut själva och sa att de inte skulle satsa på toppklassen längre? Utan att de kör stenhårt på mellanklassen. D.v.s. de bör släppa ett kort med samma pris som ett GTX 1060 fast starkare, det var målet med detta kort tror jag. Någon får rätta mig om jag har fel

Så om AMD inte kan bli bäst i toppklassen längre så ser de till att bli bäst i mellansegmentet. Inte en dålig strategi enligt mig.

Permalänk
Medlem

Bra mellan-kort för dagens marknad. Men tycker faktiskt att priserna är för höga (gäller både ATi/nVidia. Mellan-kort bör på på max 1499SEK, topp-kort för max 3499SEK. Lite tråkigt utveckling prismässigt.

Har haft båda tillverkarnas kort, nu senast köpte jag ett MSI Geforce GTX 1060 X 6GB för 2700kr. Alldeles för högt, det dyraste jag köpt, kommer aldrig köpa för de priserna igen. Väntar hellre på att nästa kort jag köper dubblerar mitt kort i kraft för ~1500kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Ska inte tätare tillverkningsprocess (12nm) ge en bättre energieffektivitet? Så varför är då TDP-värdet 225 W jämfört med 185 W för 580x?

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

ca 3000kr för kungen av 1080p och som går jämnt med nvidias 1070.
svårt förstå folk som klagar på det.

Förlåt, men har du ens tittat på dessa tester? 1070 är ju långt framför detta kort när det kommer till prestanda (?).

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

????

Folk har ju i princip kastat bajs på RTX korten ???? Bara en massa negativitet från detta forum..
Och "bortskämda" Så in i helvete.

Klart detta kort var ett "meh" släpp. Amd gick inte ut med "U WILL GET 100000x the perf!!"

Faktum att de släpper ett kort som är förfinat, ger bättre prestanda, bättre kylning osv till samma pris och klagas här också?

Jag tror folk har glömt vad det innebär att vara en entusiast tbh. lite som bilindustrin som släpper ut mindre motorer med mer kraft och effektivitet "Men det är ju inte ens en 2liters motor HAHA då är det ju en sparkcykels motor!!"

1080p max 5 fps skillnad.
1440p max 2-3 fps skillnad.

Dessa siffror kan du få med en lätt OC, av befintligt 580.
Det har dyrare MSRP, så samma pris är inte helt sant.

Skrivet av Falistar:

Vad det är för årtal är helt irrelevant.
AMD förfinar en produkt, med den teknik de har tillgänglig, för att tjäna pengar. Inte tusan, sitter de med pannorna i veck och tittar på kalender med bekymrad min och suckar unisont "men det är ju ändå snart 2019"

Vad väntar ni er !?

1080p max 5 fps skillnad.
1440p max 2-3 fps skillnad.

Vad är det att bli exalterad över.
Det är liksom, what ever.
Ett 580 kan du OC till samma prestanda.

Jag förstår att folk kanske köper, men för min del ser jag ingen wowfaktor i detta släpp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

1080p max 5 fps skillnad.
1440p max 2-3 fps skillnad.

Dessa siffror kan du få med en lätt OC, av befintligt 580.
Det har dyrare MSRP, så samma pris är inte helt sant.

1080p max 5 fps skillnad.
1440p max 2-3 fps skillnad.

Vad är det att bli exalterad över.
Det är liksom, what ever.
Ett 580 kan du OC till samma prestanda.

Jag förstår att folk kanske köper, men för min del ser jag ingen wowfaktor i detta släpp.

I efterhand ser jag att ja kanske framförde mitt citat med kass ton. Sorry för det.

Du har rätt i att skillnaden mellan 580 och 590 i FPS är relativt liten och ännu mindre när man klockar ett rx 580. Men som du ser så har du minst 200mhz overhead och bättre effektivitet till 590 fördel. Priset... även om mrsp är högre så är korten inte dyrare än vad andra rx 580 är iaf i sverige. Så för alla borde detta vara en positiv release såsom Raytracing och nvidias senaste kort.

En sak till som detta kort innebär är att vid samma frekvenser så är kortet mycket effektivare. Detta öppnar möjligheter för nano kort/ännu mer binnade kretsar för laptops+freesync osv...

Det jag vill säga är att: även om en produkt inte imponerar just på dig som individ så ska den inte tas emot med så mycket negativitet när det i slutändan Gynnar oss som konsumenter det vore en sak om kortet kostade 4500kr utan spel, då hade jag förstått att man inte tar emot den med öppna armar.
Och kollar du olika reviews, inte bara swecs, så ser du tydligt att ett bra överklockande exemplar av rx 590 är ganska nära vega56/1070 och detta för ca 3k jmf mot 4-6k som de andra ligger på.

edit:T.ex så tycker jag personligen att det var jävligt dumt av amd att inte göra något med minnena.. T.ex sätta dit 9gbps minnen eller gddr5x minnen som kan köras i 11gbps Vilket jag är hundra på hade lagt kortet mkt nära vega 56 och då ser jag inget problem med att kortet kostar 3500kr(typ)

Edit: Gör amd samma sak med rx 570 korten så har vi i princip rx 580 med lägre förbrukning för 2k men de lär nog inte ske då dom måste bli av med allt dom redan har ute i butiker.

Reflektion : arkiteturen i sig är INTE är kass och egentligen var "problemet" finfet produktionen? detta är bara en tanke/reflektion nu med facit i hand.

Permalänk
Medlem

Orkade inte debattera vidare.

Orkade inte debattera vidare.
Permalänk
Medlem

Bra kort. Dock så skrattar jag när jag tänker tillbaka på de som trodde att 590 skulle vara lika bra som ett 1080.

Sjukt nyfiken på Navi! Denna nyheten stävjer nyfikenheten i några dagar i alla fall.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Ska inte tätare tillverkningsprocess (12nm) ge en bättre energieffektivitet? Så varför är då TDP-värdet 225 W jämfört med 185 W för 580x?

Har för mig att det har att göra med att polaris från början inte var designat för så pass höga klockfrekvenser som rx 590 fått kontra rx 580.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Ska inte tätare tillverkningsprocess (12nm) ge en bättre energieffektivitet? Så varför är då TDP-värdet 225 W jämfört med 185 W för 580x?

Bättre energieffektivitet vid samma frekvens. Alla 590 kort är åtminstone 150-200 MHz högre klockade än de bästa RX 580 korten. Och som nån nämnde var polaris arkitekturen aldrig gjorde för höga frekvenser.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Bättre energieffektivitet vid samma frekvens. Alla 590 kort är åtminstone 150-200 MHz högre klockade än de bästa RX 580 korten. Och som nån nämnde var polaris arkitekturen aldrig gjorde för höga frekvenser.

OK, jag tänkte att den högre frekvensen skulle vägas upp av den bättre tillverkningsprocessen. Att den inte gör det kanske beror på att Polaris inte designades för så höga frekvenser från början, som ni skriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

OK, jag tänkte att den högre frekvensen skulle vägas upp av den bättre tillverkningsprocessen. Att den inte gör det kanske beror på att Polaris inte designades för så höga frekvenser från början, som ni skriver.

Oftast är det en trade mellan förbrukning och klocks om kretsen klarar det.

I detta fall har amd pushat det för långt (ännu en gång) Så att kortet blir "ineffektivt"
Men förmodligen skulle kortet ligga bra till runt 1500mhz och undervoltas så att det ligger strax under ett rx 580 som ligger runt 1400mhz..
Dvs bättre prestanda och effektivitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Det beror dock lite på hur man begränsar sökningen (och vem man vågar köpa från), t.ex. för varje större ÅF.

Inet: billigaste 1060 6GB ~3200:- (RX 590 ~3100:-)
CDON: billigaste 1060 6GB ~ 2955:- (RX 590 ~3100:-)
Dustin: billigaste 1060 6GB ~3100:- (RX 590 ~3350:-)
NetOnNet: billigaste 1060 6GB ~3000:- (RX 590 ~3100:-)
Elgiganten: billigaste 1060 6GB ~3200:- (har inte RX 590)

Så för de flesta svenssons som ofta beställer från ställen de känner igen kommer priserna vara snarlika lutande i fördel för RX 590, sedan om man då får ca 10-15% mer FPS gämtemot 1060 (även om strömförbrukningen är 50% mer under belastning) kommer de flesta inte ens lägga märke till detta.

Kortet kan vara en hyffsad avvägning mellan att få högre prestanda till priset av energiförbrukning (dock bara 15% bättre prestanda för 50% högre förbrukning), alternativet är att pröjsa ganska mycket mer för ett 1070 och få prestanda därefter.

Jag förstår vad du vill ha sagt, men... Svenson vet inte skillnaden mellan 580 och 590. Och de som kan... vet var de handlar och i flesta fall jämför.

Du har helt rätt i att just nu är 590 perfekt för pengarna.
Min poäng är... titta på 580/570 priserna.

Det finns butiker som säljer 570 för 2700kr än...
Och 580 har butiker med 580 för 3000kr också.
(marknaden har ändrats rätt fort på senaste mao, och en del är efter)

I båda fallen ser man dock priserna gå rätt skarpt ner. Och jag tror Nvidia kortet kommer få samma effekt, då du inte kan sälja det för 3000kr längre. Så ge det en vecka, till bla BF så får vi se vad sakerna reas ut för

Som det är nu dock, är 590 utan tvekan bättre bang, men jag tror marknaden kommer justera sig. Och både 580, 1060 osv är alla bra för 1080 spelande för rätt pris