Behöver jag tänka på vilka minnen till ryzen om jag INTE ska OCa?

Permalänk

Behöver jag tänka på vilka minnen till ryzen om jag INTE ska OCa?

Hej!

Ska bygga dator och blir helt förvirrad när jag går in på delen om rekommenderade minnne till amd ryzen 2xxx serien.
Jag lägger tråden här för detta gäller endast minnen och processorns kompatibilitet.
Och ja, jag hra kollat igenom den stora tråden om ryzen med rekommenderade minnen etc...

Vad jag inte förstår är följande:

Om jag inte ska överklocka min rigg, utan bara köra på med t.ex. ryzen 5 2600x och 3200mhz ddr4. Måste jag tänka på om det är samsung b-die eller inte? eller gäller det endast om jag faktiskt ska överklocka riggen också? Annars så har det ingen betydelse?

Tack
Nic

Permalänk
Medlem

@Nichotinxx: Om du vill köra minnena i 3200 så är det OC på dessa. Så köp något som du vet fungerar. 2-serien är inte lika kinkig som 1an så du bör ha lättare att få tag på några som fungerar. Men du måste absolut inte ha samsung b-die.

Permalänk
Skrivet av ToddTheOdd:

@Nichotinxx: Om du vill köra minnena i 3200 så är det OC på dessa. Så köp något som du vet fungerar. 2-serien är inte lika kinkig som 1an så du bör ha lättare att få tag på några som fungerar. Men du måste absolut inte ha samsung b-die.

Tack för snabbt svar

Om jag har minnen på 3200mhz ddr4, och moderkortet stödjer 3200 OC minnen. Betyder det att jag ändå måste överklocka för att nå upp dit?

Tack
Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nichotinxx:

Tack för snabbt svar

Om jag har minnen på 3200mhz ddr4, och moderkortet stödjer 3200 OC minnen. Betyder det att jag ändå måste överklocka för att nå upp dit?

Tack
Nic

Tekniskt sett är allt över 2933 (om jag inte minns fel) överklockning eftersom det är över officiella minneshastigheter från AMD. Men tittar du på moderkortstillverkares QVL-listor ser du att minnen är testade i t.ex. 3200. Det ska förhoppningsvis alltså inte vara mer än att ladda en profil, ev. behöver man justera timings själv i vissa fall. Köper du 3200-minnen så överklockar du ju inte RAM, utan minneskontroller. Tror inte du behöver haka upp dig på att det är överklockning i alla fall, enklast är väl att kolla ditt moderkorts QVL-lista och se vilka hastigheter som testats med vilka minnesmoduler.

För att svara på din frågeställning i topic: Nej, du behöver inte Samsung B-die. 3200MHz med Hynix verkar i många fall inte vara några större problem med Ryzen 2. Kolla ditt moderkorts QVL om du vill vara säker som sagt. Lite slappare timings och därmed marginellt sämre prestanda, men inget som är värt merkostnaden för B-die.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Skrivet av fragande:

Tekniskt sett är allt över 2933 (om jag inte minns fel) överklockning eftersom det är över officiella minneshastigheter från AMD. Men tittar du på moderkortstillverkares QVL-listor ser du att minnen är testade i t.ex. 3200. Det ska förhoppningsvis alltså inte vara mer än att ladda en profil, ev. behöver man justera timings själv i vissa fall. Köper du 3200-minnen så överklockar du ju inte RAM, utan minneskontroller. Tror inte du behöver haka upp dig på att det är överklockning i alla fall, enklast är väl att kolla ditt moderkorts QVL-lista och se vilka hastigheter som testats med vilka minnesmoduler.

För att svara på din frågeställning i topic: Nej, du behöver inte Samsung B-die. 3200MHz med Hynix verkar i många fall inte vara några större problem med Ryzen 2. Kolla ditt moderkorts QVL om du vill vara säker som sagt. Lite slappare timings och därmed marginellt sämre prestanda, men inget som är värt merkostnaden för B-die.

Tack!!

Så. hittade QVL listan på support sidan: https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/ROG_STRIX_B45...

Och hittade mina ram minnen där i listan, då bör det egentligen fungera tillsammans då?
Hyper X HX432C16PB3K2/16 2*8GB SS Hynix 16-18-18-36 1.35 3200 3200

Och extra trevligt att komplett kör 25% rabatt på dem

verkligen stort tack. Trevlig helg

Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nichotinxx:

Tack!!

Så. hittade QVL listan på support sidan: https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/ROG_STRIX_B45...

Och hittade mina ram minnen där i listan, då bör det egentligen fungera tillsammans då?
Hyper X HX432C16PB3K2/16 2*8GB SS Hynix 16-18-18-36 1.35 3200 3200

Och extra trevligt att komplett kör 25% rabatt på dem

verkligen stort tack. Trevlig helg

Nic

Blir lite fundersam över varför exakt samma modellnummer är listat två gånger där ena bara klarar 1 DIMM och den andra listningen 2 DIMM (samma timings och hastighet). Ser inget annat kit som listas så. Men ja, det ser ut som det kitet ska vara testat och fungera i 3200 MHz på ditt moderkort. Förhoppningsvis bara att ladda D.O.C.P-profil och dubbelkolla att rätt timings laddas

Tack detsamma.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070