En tillbakablick på Intel Core i7-920 – arkitekturen Nehalem fyller tio år

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av abc80piggyback:

@DavidtheDoom: Ja precis, så är det. Tycker som lekman att testvärdena är ganska lika varandra, och att det nog inte är så lätt att veta varför de inte är mer exakt lika. Ev. skillnad i arkitektur, QPI/DMI, moderkort, minnesstorlek, ... Det skiljer sig ju också lite åt från test till test också på samma maskin. Jag har tagit medelvärden från ca 5 tester. Utan att läsa på mer i detalj om arkitekturen o.s.v. har jag nog inget mer att säga om saken...för utom att önska er en trevlig kväll.

EDIT: Såg precis att du redigerat... jag ska nog köra ett par tester till med Cinebench och se vad som kan påverka hos mig.

Nej du har helt rätt Rätt mycket som kan skilja sig och svårt att få någon klar orsak med ett urval om en processor.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Sitter fortfarande på min i7 860, 8 gig ram och ett R9 380 kort i datorn. Jag blev paff när jag kunde lira sea of thieves flytande på den här gamle skorven då jag var i banorna att uppgradera. Nu blir det troligen ingen uppgradering innan star citizen kommer ut runt black friday 2019.

Visst, jag kan komma in i star citizen också, men FPS på 30 som med jämna mellanrum fryser bilden nån sekund här å där när det händer grejer. Inge spelbart spel på denna burken kan man säga förutom i spelläget när man flyger single-fighters mot andra fighters upp till 8 stycken då spelet mer eller mindre går flytande vilket e helt otroligt igentligen

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk

Detta va min första CPU jag köpte.
Hade noll kunskap om datorer då (va 14år) sa att jag behövde en CPU för att kunna spela, konstigt nog blev det då en 920 och inte en 2500k.
Vet inte riktigt vad butiksbiträdet sysslade med såhär i efterhand.

Permalänk
Medlem

Min dator, den jag skriver på nu, kör på en i7 920! Jag är fortfarande nöjd med processorn. Jag har överklockat processorn till 4 GHZ.

Permalänk
Medlem

Haha, sån nostalgi! Gamla spelburken är numer media/lagringsserver och drar än idag sitt lass, väl investerade pengar haha!

12GB https://www.inet.se/produkt/5305474/corsair-6gb-3x2048mb-cl9-...
https://www.inet.se/produkt/1901798/asus-p6x58d-premium
samt https://www.inet.se/produkt/5309962/intel-core-i7-930-2-80ghz

Fick mina fickor tömda fortare än kvickt på den tiden som nybliven telefonförsäljare (inte så vass på den biten va) xD

Kan tillägga att jag hade vett nog att skaffa den första vettiga SSD:n med! polarna fick höra att de laddade segt i spel efter det https://www.inet.se/produkt/4301291/80gb-2-5-ssd-intel-x25-m-... dock 80 GB för 2000 kr, herrjeävlar, kommer aldrig betala så mycket kr per GB någonsin igen! xD

Dessvärre vågade jag aldrig riktigt överklocka då jag hade sparat ett BRA tag till det inköpet heh och nu är det kanske inte riktigt så att jag har orken att släpa fram den för att klocka stackarn, han ska ha en lugn och fin pension den gamle.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Detta va min första CPU jag köpte.
Hade noll kunskap om datorer då (va 14år) sa att jag behövde en CPU för att kunna spela, konstigt nog blev det då en 920 och inte en 2500k.
Vet inte riktigt vad butiksbiträdet sysslade med såhär i efterhand.

i7 920 och 2500k var väl inte samma era? snarare en i5 750 eller till och med en Core 2 Quad (9550).

2500k kom 2011 då fanns 2600k

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Medlem

Jag använde min i7-920 inköpt 2009 från Inwarehouse (numera Komplett) fram till förra året då grafikkortet, en GTX295 från Asus gav upp, under sista tiden huvudsakligen som filserver. Numera så har en i3-8300T fått tagit över den rollen, bättre för ljudnivån och elräkningen.

Under en period så körde jag den med vattenkylning, men efter ett läckage så blev det åter luftkylning. Efter läckaget så hittade den dock inte alla 12 GB RAM, utan bara 8-10 GB beroende på dag. Trots det så gick den stabilt fram till förra året då den stängt av sig själv under dagen och inte längre ville boota. Jag stoppade då i mitt gamla Radeon kort från ca. 2004 och fick igång den igen. Då detta kort inte hade någon fungerande kylfläkt så blev det dock bara en kort provkörning - och sedan dess har den inte varit igång.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av emilakered:

Jag kommer helt ärligt inte ihåg om jag hade en Core i7-920 hemma. Det är lite luddigt en period där, kan mycket väl varit så att jag körde annat system.

Minns jag rätt hade vi dock Core i7-975 i testriggarna när jag började på SweC. Kan det stämma, @JonasT?

EDIT: Verkar så! Geforce GTX 580 måste varit en av de första recensionerna jag gjorde på kontoret.
https://www.sweclockers.com/test/12993-nvidia-geforce-gtx-580

Core i7-975 var några månader efter du började, i samband med att vi byggde den första dubbeluppsättningen av testriggar för grafikkort!

Innan dess hade vi endast ett dedikerat system för grafikkortstester och det baserades kring en Core i7-950 som överklockats till 3,8 GHz. Vill minnas att vi pensionerade det systemet i samband med testet av Geforce GTS 450, vilket jag tror att även du var med och skrev (kanske innan vi fick stöd för flera skribenter per artikel)?

Jag har väldigt goda minnen av Intel Bloomfield, och faktum är att jag under mina första månader på SweClockers skrev en överklockningsguide till just Core i7-920 som figurerar i den här artikeln. Jag ägde aldrig en Core i7-920 själv, men däremot en Core i7-965 som jag av någon anledning hade fått tag på ett par veckor innan lanseringen. Problemet var att det inte fanns några tillgängliga processorkylare vid den tidpunkten till LGA 1366, vilket innebar att jag fick använda mig av buntband för att spänna fast min dåvarande Noctua-kylare.

Permalänk

@topfuel:
Det har du rätt i, det va ju en i7 950 jag hade.
För jag vet att det gick att köpa 2500k då iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton89:

Samma plattform fast med en 6 kärnig Xeon @4.4GHz, inte så tokigt för så pass gamla prylar!

https://i.imgur.com/sBVhUjJ.png

EDIT: Satte ihop systemet enbart för testköra X58, överväger att köra på det här 24/7 till nästa släpp från AMD eller Intel.
Sabertooth X58 med X5670 och 24GB 1600MHz Micron-minnen som också fått en liten överklock.

Är precis så jag kör min X5650 till vardags sen ett antal år tillbaka.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av topfuel:

i7 920 och 2500k var väl inte samma era? snarare en i5 750 eller till och med en Core 2 Quad (9550).

2500k kom 2011 då fanns 2600k

Jo, de var samma era. LGA1366 var intels HEDT plattform som ersattes av LGA 2011 och Sandy Bridge-E som släpptes i slutet av 2011.
Således fanns Nehalem på LGA1366 i handeln rätt länge.

Skrivet av kalleteodor:

@topfuel:
Det har du rätt i, det va ju en i7 950 jag hade.
För jag vet att det gick att köpa 2500k då iallafall.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Min polare från england rockar fortfarande denna prolle, han är dock i full färd nu med att skaffa en ny, drog iväg den här artikeln till honom

Visa signatur

MSI GeForce RTX 4080 VENTUS 3X OC || i9 9900k || MSI Z390 MAG TOMAHAWK || 16 gb ram || 1tb samsung 970 nvme M2

Permalänk
Medlem

Satt på en 970 processor i typ 8-9 år och måste ha gått igenom minst 5 generationer med graffikort i datorn innan processorn började bli lite slö... helt sinnessjukt hur länge man klarar sig på en vettig precessor!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Kul att svart på vitt se att det hänt en del sedan dess, bra jobbat @DavidtheDoom! Minns när Nehalem lanserades och med besked höjde prestandaribban. AMD kom med Phenom II några månader senare och gjorde ett bra jobb att konkurrera genom med pris och att skala upp frekvenserna över tid, men sen kom Sandy Bridge och resten är som man säger historia.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jo, de var samma era. LGA1366 var intels HEDT plattform som ersattes av LGA 2011 och Sandy Bridge-E som släpptes i slutet av 2011.
Således fanns Nehalem på LGA1366 i handeln rätt länge.

Jo fast Det kom ut processorer senare som var vassare än 920, tex 930.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av HumanDecoy:

Min polare från england rockar fortfarande denna prolle, han är dock i full färd nu med att skaffa en ny, drog iväg den här artikeln till honom

Sverige idag, Världen imorgon!

Skrivet av Chromatic:

Satt på en 970 processor i typ 8-9 år och måste ha gått igenom minst 5 generationer med graffikort i datorn innan processorn började bli lite slö... helt sinnessjukt hur länge man klarar sig på en vettig precessor!

Låter som en historia värd att berätta!
Minns du vilka grafikkort och när kände du att processorn behövdes pensioneras?

Skrivet av Jacob:

Kul att svart på vitt se att det hänt en del sedan dess, bra jobbat @DavidtheDoom! Minns när Nehalem lanserades och med besked höjde prestandaribban. AMD kom med Phenom II några månader senare och gjorde ett bra jobb att konkurrera genom med pris och att skala upp frekvenserna över tid, men sen kom Sandy Bridge och resten är som man säger historia.

Tack!
Just Nehalem är ändå rätt imponerande just i hur länge de har varit en relevant arkitektur. Phenom II misstänker jag har åldrats något sämre men det får ett framtida test utröna.

Skrivet av topfuel:

Jo fast Det kom ut processorer senare som var vassare än 920, tex 930.

Det är klart att det kom en ny revision. Om det var just i7-950 så måste det varit en del av den nya revisionen.

Jag har en i7-980 (inte X) som var en senare revision för OEM med låst multipel baserad på den ordinarie i7-980X. Kan ju säga att förbättringarna märks, klockar bra!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Jag har fortfarande en i7-920 i min 9-åriga dator som jag under året velat uppgradera men inte kan motivera priset för.

Köpte den datorn för 13 000 under slutet av 2008 eller 2009 tror jag det var. Den var nästintill en värsting då. Kollar på att bygga ihop en sista värstingdator som ska hålla i 10 år till, troligtvis min sista verkligen gaminginriktafe dator. Men idag kostar det 30 000kr +- 5 000kr för en hel dator med chassi och ett gäng SSD och hela köret. Särskilt inräknat de nya 2080ti.

Min i7-920 får nog tugga upp till ett år till om priser på grafikkort bland annat inte går ned till vettiga priser. Men jag har fullt förtroende att den klarar av det!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sitter fortfarande på min i7 860 än idag. Klarar faktiskt de flesta spelen på högsta inställningar i 1080p med ett uppbackande GTX 1070 och 16GB ram.

Märks dock att SATA 2 gränssnittet håller tillbaka väldigt ofta på min 850 EVO samt även ram-hastigheten. Rycker och har sig i flera nya titlar pga för lite bandbredd.
Processorn är förövrigt klockad till 3.8 GHz med en Evo 212 kylare.

Permalänk
Medlem

inte hänger med och inte hänger med, tycker den verkar i speltest som BF1 och Pubg hänger med hyffsat bra.
med andra ord det går fortfarande att lira vidare med denna processor om man nu inte kräver det värsta.
i förhållande så blir dessa extra FPS väldigt dyra och folk som tror det är dyrt att spela på pc

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

woho. i7 930 är min main rigg ännu me 12gb ram.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Medlem

i7 950 från 2010 rullar på kanon i min mediadator. Börjar bli lit trött men hänger med förvånansvärt bra ändå måste jag säga. 12Gb RAM också

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Farsan kör ännu min gamla speldator från högstadie. i5-760 med en nyare r9 270. Funkar fint för cs:cz.

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Sverige idag, Världen imorgon!
Låter som en historia värd att berätta!
Minns du vilka grafikkort och när kände du att processorn behövdes pensioneras?

Minns att jag började med ett GTX 275 när jag köpte processorn, sedan efter några år så köpte jag ett beggat 275 och var jävligt stolt över prestandaökningen, för detta var ju på tiden då SLI faktiskt fungerade bra xD

Sedan fick jag två stycken AMD Radeon 5850 kort som var liiite snabbare och dom fick jag köra på med ett bra tag, tills jag köpte ett GTX 780 som sedan gick sönder efter några år, och då fick det bli ett 1080 ti som jag fortfarande har kvar nu i min monsterdator med 8700k som jag hoppas ska leva minst lika länge som 970!

Permalänk

Still going strong!

Fractal Design Define R3 Black Pearl
Fläktar:1x 120mm Front, 1x 120mm Bak, Ljudabsorberande, ATX, mATX, mITX,

Silver Power SP-SS620M 620W PSU
ATX 12V V2.2, 80 Plus Bronze, Modular, 2× 6pin PCIe, 2x 6+2pin PCIe, 9x SATA,

Intel® Core i7-950 Processor
Socket-LGA1366, Quad Core, 3.06Ghz, 8MB, 130W, QPI: 4,8GT/sec, Boxed w/fan,

MSI X58A-GD65, Socket-1366
ATX, X58, DDR3, 3xPCIe(2.0)x16, SATA 6Gb/s, USB 3.0, Firewire, Military Class,

Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9
Kit w/3x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i7,

Gainward GeForce GTX 570 1280MB PhysX
PCI-Express 2.0, GDDR5, 2xDVI, HDMI, DisplayPort, 732MHz,

Corsair SSD Force Series F60A, 60GB
SATA2, 2.5", 280MB/270MB/s

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min i7 950 fick bli en server när jag uppgraderade till haswell 4770k. Uppgraderingen berodde mer på att jag ville ha modernare chipset(bättre sata3 kontroller, usb3 etc.) än att 950n var för klen.

Nu när man läser kommentarerna om att uppgradera till en 6 kärnig xenon blir man ju sugen på att göra det också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

2008 om man hade en P2 från 1998 skulle den kännas hopplöst föråldrad. Att det fungerar att använda en 10 år gammal processor idag visar att det inte går lika fort frammåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Men på andra beräkningsenheter har det gått framåt. Jämför GPUer eller mobila cpus, till telefoner exempelvis, från 2008 till idag är en rätt sjuk utveckling. Pengarna satsas där efterfrågan är högst...

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Köpte min i7 920 2009 och bytte ut den i våras! Det tog emot att byta ut den, gammal trotjänare som den var. Där kan vi snacka tusentals timmar gaming och annat. Alltid varit överklockad till max och aldrig gett ifrån sig minsta pip till klagomål, för att inte tala om hur väl den har hängt med i nya spel. Borde rama in den och spara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Har både 930 och 970 i skafferiet, dock endast ett X58 moderkort (med en defekt ramplats så jag kan inte maxa minnet...) 970 står sig rätt bra ännu, 12 trådar och 3-minneskanaler var väldigt overkill på den tiden.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Lite synd att man inte tog med en 4-core jämförelse från modern tid, typ 6700k som också är runt 4Ghz. Då hade man sett lite mer på lika villkor hur mycket som faktiskt skett på alla år, för 6-core har liksom inte varit mainstream i 5+ år om vi säger så.

1 trådsprestandan är klart förbättrad dock, men 8700ks fördel är 2 kärnor till och hög frekvens.
Inte direkt jämförtbart, men nära:

862 vs 618 är väl ändå en liten fördel. Men jag tror inte Firestrike eller spelen hade visat så stor skillnad mellan en 6700k och 920 i OCat läge.

Kul dock att se vad den gamla saken kan göra.

Permalänk
Medlem

Hade en 930 som var en rev efter, tuffar fortfarande på hos en kompis(Min avatar btw).

Visa signatur