SweClockers guide till TV-modeller från 2018

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Zoolut1oN:

Jag tyckte du missade att ta upp det faktum att alla nya LG OLED bara har USB2. Kan du inte förklara innegående vad det har för betydelse att inte kunna använda USB3 när man spelar upp HEVC i hög bitrate? Hur långt klarar man sig med USB2 när man spelar upp 4K med den. När 8K sedan kommer måste man väl ändå behöva USB3? Känner att de nya LG ändå borde ha haft en USB3 med tanke på priset. Tacksam för svar. /Zoolution

Jag är lite oklar på vad problemet nu skulle vara? HEVC i bitrate högre än de 480 Mbit/s som USB2 tillåter? Det är inte en säkert mediaspelaren inuti TV:n klarar sådana nivåer. UHD Blu-ray kör till exempel som högt upp till 128 MBit/s. 8K kommer ju definitivt inte vara aktuellt för dessa apparater.

Plus att ifall behovet finns att spela upp någon form av krävande HEVC-ström, så är väl knappast USB-porten i en konsument-TV den första lösningen man tänker på. Troligtvis kör man bilden via HDMI och en för syftet dedicerat spelare.

Om det nu var vad funderingen handlade om?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av DeluxXxe:

Tack! Det står i artikeln: "Modellerna SK9500 och SK8500 är de som kan liknas vid toppklassnivå – förutom det klena kontrastförhållandet. Övriga SK-modeller kan ses mer som en bättre mellanklass med en mer medioker HDR-prestanda."

Tabellen behöver kanske vara tydligare där.

Permalänk
Medlem

Tack för guiden!

Står mellan LG och Samsung.

Visa signatur

Retired gamer - medgrundare av https://www.gaffla.nu/

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackzter:

Står mellan LG och Samsung.

Varför då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ska köpa en 75/82" tv på BF men ska även köpa en Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) vilken ska man välja? Eller ska man gå på en X box s då man även får en spel konsoll?

Känns som Ultra HD är ett krav om man ska få ut maximalt av sin tv (filmerna är nu länger inte svindyra)

Laxpudding vad rekommenderar du?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk

Black friday har startat på media markt.
Kollat på dessa två
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_philips-50pus6203-12-50...

Och https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lg-50uk6470plc-4k-led-5...

Vilken skulle ni ta och varför?

Permalänk
Medlem

Shit vilken bra genomgång! Kan inte Jakob och den andra killen gå en kurs hur man skall lägga upp en video?

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem

SONY (FALD) 55XF9005 9 990kr på Media Markt: 55XF9005 Media Markt

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrikkarlsson:

Black friday har startat på media markt.
Kollat på dessa två
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_philips-50pus6203-12-50...

Och https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lg-50uk6470plc-4k-led-5...

Vilken skulle ni ta och varför?

Det är inget som är kul där

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Jag har funderat lite på de olika modellernas operativsystem.

Har bara hört att det är smidigt med LG:s "Magic Remote". Har de andra något likanade?

-Hur är utbudet av appar?
-Snabbt? Segt?
-Användarvänligt?

Har ingen erfarenhet av något modernt ännu (har en Plasma från Panasonic från 08-09)
Skulle vilja höra från folk som har kikat runt lite i menyerna vad de tycker

Permalänk
Medlem
Skrivet av kgman:

Jag har funderat lite på de olika modellernas operativsystem.

Har bara hört att det är smidigt med LG:s "Magic Remote". Har de andra något likanade?

-Hur är utbudet av appar?
-Snabbt? Segt?
-Användarvänligt?

Har ingen erfarenhet av något modernt ännu (har en Plasma från Panasonic från 08-09)
Skulle vilja höra från folk som har kikat runt lite i menyerna vad de tycker

Har nog sagt det redan i andra trådar, men har inte rört Chromecasten sedan Lg oled köptes. Både smidigt och snabbt Os. Barnen har heller inget problem med tvn. 20min lekandes med dosan så växlar dom smidigt emellan tv-sändningar och olika appar osv. Till och med att grabben fick visa mig hur man fick bort pekaren när jag inte velade ha den framme haha..

Vi kör Netflix, Youtube, Viaplay, Sf Anytime, Svt play samt Svt öppet arkiv men den genom webbläsaren. Finns fler appar också samt fler att ladda hem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Har nog sagt det redan i andra trådar, men har inte rört Chromecasten sedan Lg oled köptes. Både smidigt och snabbt Os. Barnen har heller inget problem med tvn. 20min lekandes med dosan så växlar dom smidigt emellan tv-sändningar och olika appar osv. Till och med att grabben fick visa mig hur man fick bort pekaren när jag inte velade ha den framme haha..

Vi kör Netflix, Youtube, Viaplay, Sf Anytime, Svt play samt Svt öppet arkiv men den genom webbläsaren. Finns fler appar också samt fler att ladda hem.

Ah ok va bra Det är nämligen en LG Oled C8 jag har funderat över Känns ännu tryggare nu!

Såg att den fanns på MediaMarkts BF för 23K. Dock slutsåld redan.. Tror ni fler lär ha den på BF?

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lg-oled65c8pla-4k-oled-...

Permalänk
Visa signatur

Strix 1080 ti
Intel i7 7700k
DDR4 16GB 3200mhz

Permalänk
Avstängd

Alltid mediamarkt, aldrig komplett eller netonnet

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av sesese:

Känns som Ultra HD är ett krav om man ska få ut maximalt av sin tv (filmerna är nu länger inte svindyra)

Du förlorar inget (förutom pengarna) på att välja en UHD Blu-rayspelare. Det är också UHD-BD som är den bästa tillgängliga källan till hög kvalitet och därmed en möjlighet att se hur pass bra bild det faktiskt går att få.

Skulle generellt avråda från Xbox one som UHD-BD-spelare. Har dock inte hunnit kolla om det är fixat med ny mjukvara men Xbox one har gjort flera grundläggande fel kring färgavkodning och forcerade även fel signalnivåer (datornivåer) vid uppspelning av Blu-ray.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är inte ointressant. Men av alla de hundratals (tusentals?) funktioner som finns att nämna är detta kanske den mest nischade av dem alla. Intressant för de personer som kör Calman, men dessa tror jag redan aktiv koll på funktionen.

Om man inte har något av det som behövs i form av hårdvara och mjukvara men är intresserad av att använda tvn som datorskärm för film och bildredigering, tror du det är värt att köpa då? Tillsammans med den mjuk och hårdvara som behövs.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

bör man lägga vikt vid Dolby Vision vs HDR10+ idag?
man vet ju inte vilken av standarderna som kommer vinna och idag är det ju bäst utbud på DV.

Väljer jag en Sony får jag DV som både min Xbox samt reciever klarar jag av.
Väljer jag sen Samung får jag HDR10+ som inget där hemma klarar av, men jag får freesync till xboxen... hmm

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Tullen:

Om man inte har något av det som behövs i form av hårdvara och mjukvara men är intresserad av att använda tvn som datorskärm för film och bildredigering, tror du det är värt att köpa då? Tillsammans med den mjuk och hårdvara som behövs.

Jag skulle vara väldigt försiktig med att köpa en konsument-TV för detta. De flesta har någon form av hyss för sig med olika former av omberäkningar och inverkan på bilden där du riskerar hamna i en situation där du inte vet om det du observerar beror på din filmmaterial eller på TV:ns algoritmer.

Som exempel är det väldigt många LCD:er som i mörka scener dämpar belysningen i syfte att dölja ljus/blaskig svärta. Så även om du kalibrerar TV:n till att lysa med typiskt 100 nits kan den ändå med automatik sänka ljusstyrkan.

Då måste man finna en modell som kan kalibreras och stänga av sådana finesser, vilket kräver att någon verkligen gett sig in och testat och bekräftat varje modell att det går att åtgärda sådana saker.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av issue:

bör man lägga vikt vid Dolby Vision vs HDR10+ idag?
man vet ju inte vilken av standarderna som kommer vinna och idag är det ju bäst utbud på DV.

Dolby Vision är den enda som existerar i praktiken. HDR10+ har många namn bakom sig och är en öppen standard. Men i dagsläget finns inte materialet utan där har Dolby ett par års försprång. Var det slutar är en lika öppen fråga.

Annars är denna fråga kanske inte så viktigt ändå, helt beroende på perspektiv. För att Dolby Vision ska ge något som verkligen förbättrar bilden måste man ha en TV som är i toppklass på HDR-återgivningen. Och där är skillnaden vid direkta jämförelser en väldigt bra bild mot en bild som är än lite mer väldigt bra. Och DV är typiskt något sådant som måste jämföras sida-vid-sida för att dess inverkan ska bli tydlig.

Att köra valet mellan DV eller HDR10+ när vi talar om mellanklassnivåer på TV:n är helt överflödigt. De har inte förmågan till särskilt bra HDR-bild i vilket fall.

Utgår man från det som ger allra bäst HDR-bild i dagens läge, på de allra bästa TV-modellerna och med material som faktiskt existerar och är tillgängligt? Då är det Dolby Vision som är valet baserat på vad vi vet idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag skulle vara väldigt försiktig med att köpa en konsument-TV för detta. De flesta har någon form av hyss för sig med olika former av omberäkningar och inverkan på bilden där du riskerar hamna i en situation där du inte vet om det du observerar beror på din filmmaterial eller på TV:ns algoritmer.

Som exempel är det väldigt många LCD:er som i mörka scener dämpar belysningen i syfte att dölja ljus/blaskig svärta. Så även om du kalibrerar TV:n till att lysa med typiskt 100 nits kan den ändå med automatik sänka ljusstyrkan.

Då måste man finna en modell som kan kalibreras och stänga av sådana finesser, vilket kräver att någon verkligen gett sig in och testat och bekräftat varje modell att det går att åtgärda sådana saker.

Såg detta förut, därför jag kom i dom tankarna https://nofilmschool.com/2016/10/lg-oled-gives-you-reference-...

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Att köra valet mellan DV eller HDR10+ när vi talar om mellanklassnivåer på TV:n är helt överflödigt. De har inte förmågan till särskilt bra HDR-bild i vilket fall.

Utgår man från det som ger allra bäst HDR-bild i dagens läge, på de allra bästa TV-modellerna och med material som faktiskt existerar och är tillgängligt? Då är det Dolby Vision som är valet baserat på vad vi vet idag.

det är ju Sony XF9005 eller en Samsung Q8DN som jag är ute efter, så där borde ju DV/HDR10+ kunna visa skillnad.
Men enligt Rtings.com så verkar inte Q8DN klara freesync under 48hz vid 4k. och det är ju just vid 4k spelande som man alltid är under 48hz, så känns inte som att freesync kommer göra någon nytta om jag inte missförstår hur tekniken fungerar.

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

@issue: Stämmer väl. Kör du 4K-signal är du också begränsad av du inte får ut mer än 60 Hz vilket ger ett intervall 48–60 fps/Hz vilket är väldigt snävt. Nu har jag inte koll på hur väl Freesync fungerar på Q-serien men om skärmarna klarar 2560x1440 i 120 Hz så har du troligtvis ett intervall av 48–120 Hz och där har då du betydligt mer spelrum.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: min uppfattning är att dom flesta spel som Xbox One X kör i 4k native bara klarar 30fps och om då freesync bara går ner till 48hz så tappar man ju nyttan helt där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Känns som mest pang för pengarna just nu om man vill ha en OLED. Om jag inte missförstått guiden så är det 2018-års modell? Har läst recensioner och guider men skulle vara kul att höra om någon har erfarenhet att dela med sig av där hemma?

Och tack för en utmärkt genomförd guide!

Permalänk
Bildexpert 📺

@issue: Freesync och Xbox one X – det är en konvergerande situation (hur fungerar pryl X ihop med pryl Y i fråga om teknik A?) och därför är det är svårt att planera inför vad det kan och inte kan tillföra. Jag skulle förutsätta att det är som du säger, spelen V-syncar till 30 fps och därför Freesync och HDMI VRR något som inte ger något alls, utan de handlar om framtiden och kommande spel där man kanske tillåter en flytande fps.

Permalänk
Medlem

XF9005 vs Q7FN; 9900 kr vs 10.990 kr
Hur dålig är local dimming på Q7:an och är den separata kopplingslådan värd 1000 kr mer?

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Bildexpert 📺

@Tullen: Har du viljan och intresset att lära dig i kalibreringsprocessen finns det en hel del att hämta. Jag skulle då rekommendera främst Panasonic OLED-modeller i det fallet. De har hållit med den här funktionen för auto-kalibrering som längst, körde det redan 2012 på plasmamodellerna. Tja, det blev helt åt helsike fel, men det var Panasonic som bröt isen. Idag är algoritmerna betydligt bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arganis:

XF9005 vs Q7FN; 9900 kr vs 10.990 kr
Hur dålig är local dimming på Q7:an och är den separata kopplingslådan värd 1000 kr mer?

rtings.com ger XF9005 betyget 7/10 i local dimming. Dom ger Q7FN betyget 1.8.
https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q7fn-q7f-q7-2018

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det var väl bra, men lite tråkigt klargörande att TV i budgetklassen knappt ens lever upp till good enough. När jag köpte min samsung le40c535 så läste jag på att det var samma panel som i deras dyrare modeller fast utan motion+. 40" var standard på samma sätt som 55" blivit standard idag och jag betalade då bara 3000:- i ett öppningserbjudande hos expert 2010 för en panel som var top notch på den tiden.

Nu minns jag tack och lov inte 2010-utbudet i detalj. Men troligtvis var "...det är samma panel..." någon form av säljknep. Den kategori som utgörs Samsung 5-serie är en budgetklass och dessa har Samsung alltid lagt ut på OEM i någon form. Det fanns på den tiden forumtrådar och diskussioner som gick ut på att avgöra vem som tillverkat panelen och hade man "tur" var det en Samsung-panel i modellen för det var betydande skillnader i uniformitet, kontrastförhållande och ljusstyrka. Nu kunde detta ändå vara "good enough" om kraven är så låga.

Annars var det lite lättare under den tiden då man precis tagit klivet över till Full HD som standard på mellan- och även budgetklasser. Men det var inte mycket annat som särskiljde apparaterna. Man siktade på samma HDTV-färger och hyfsad ljusstyrka, kanske 300-nits som högst.

Idag är det så mycket mer som ska till i fråga om local dimming, färgomfång, ljusstyrka, HDR-förmåga, smartsystem och därför skiljer det sig så mycket mer mellan topp-, mellan, och budgetklass. Men om kravet är just "good enough"-nivån, anno 2010, för SDR-bild går det fortfarande att finna vettiga budgetmodeller. Där kommer etablerade tillverkare som Samsung, LG, Panasonic och Sony att ha budgetmodeller som är pålitliga i det hänseendet att det är "good enough". Felen som finns är inte dramatiska och kanske viktigast, reglage och menyer fungerar som det är tänkt och apparaten har ett beteende som är ganska väntat.

När man kliver ned till steget under med budgetmodeller och OEM-träsket kan det vara precis hur som helst. Man har ingen aning om vad man får innan man faktiskt synat apparaten. Och där har jag alltså ännu inte sett någon som svarar mot grundläggande krav på att återge hela bilden och färger någorlunda rätt.

Permalänk
Bildexpert 📺

@doctor_N: Det verkar som Panasonics FX780-modeller är undantaget som faktiskt har dubbla tuners. Den funktionen kräver förstås att TV-signalen levereras som något den kan emot, likt DVB-T2 och inte via exempelvis IPTV.