Söker efter en bra och stabil 4G router för runt 1000 (max 2000 kr)

Permalänk
Medlem

Söker efter en bra och stabil 4G router för runt 1000 (max 2000 kr)

Jag har några krav som ska ingå:

* Får max kosta 2000 kr

* Vill helst ha alla LTE-band som funkar i Sverige

* Ska finnas simkort-platser så man slipper köpa dongle. Om det är 2 platser så är det ett plus men inget måste

* Ska vara stabil

* Ska ha plats för vanliga internetkabel också (så inga modeller där det bara finns plats för simkort - utan ingång för internetkabel).

* Helst inga krångliga setups (drivrutin eller program).

Finns det något som kanske passar in här? Jag kollade själv upp och hittade en som heter RUT955 och en som är RUT950

Men verkar som dessa har krångliga interface på sina settings-sidor.

Permalänk
Medlem

Jag undrar ungefär samma sak (förutom en större tolerans för krångliga settings-sidor), eftersom jag har en mycket instabil ZyXEL LTE3301. Den enda hjälp jag kan ge i tråden är alltså: köp INTE en ZyXEL LTE3301. Varför? Jo, den håller sällan kontakten med nätet mer än en timme och tar sedan ganska lång tid (typ 5 minuter) för att koppla upp sig igen. Även uppkoppling efter manuell omstart tar flera minuter. Jag har testat med tethering via mobiltelefon på exakt samma plats och telefonen har inga problem, så felet ligger hos routern.

Skrivet av Asterion:

* Ska finnas simkort-platser så man slipper köpa dongle. Om det är 2 platser så är det ett plus men inget måste

Det största problemet med dongle är inte att du måste köpa en, utan att den inbyggda, pyttelilla antennen suger. En router med större antenner kan bara bli bättre.

Skrivet av Asterion:

* Helst inga krångliga setups (drivrutin eller program).

En vettig router ska aldrig kräva drivrutiner eller program. Om den gör det, är det något som inte är friskt i designen.

Permalänk
Medlem

@Wamiduku: En dongel har fördelen att du kan placera den där du har bästa mottagning. När det gäller placering av router måste du ta hänsyn till wi-fi-täckningen, kabeldragning mm. Sedan är frågan - de större antennerna på en router - är de för 4G eller wifi?

Permalänk
Medlem

Jag har haft bra erfarenhet av en D-Link DWR-921 4G LTE Router.

Den jag provat har stått några månader i ett serverum med 4G uppkoppling, för test utanför Corporate network.

Man ska kunna använda 4G som "failover" och jag vet inte hur pass bra det funkar, de som jag upplevde lite dåligt med den var att den tog rätt bra tid på sig innan det fick till en bra 4G koppling. Dvs den kunde först koppla på 3G sen 4G, så vid en omstart räknade jag med typ 10 minuter innan den var stabil, så failover tror jag kommer funka sådär.

Permalänk
Medlem

@Hubertus: Om de externa antennerna är platta (som glasspinnar) är de oftast (alltid?) LTE-antenner medan de helt runda är för WiFi.

Jag hade f ö hellre dragit en antennkabel mellan routern och en extern antenn, än dragit en USB-kabel mellan routern och en dongel. Mina egna erfarenheter av dongel (då med dongeln i fönstret och en USB-kabel direkt till datorn) är att det funkade ännu sämre än den instabila ZyXEL-routern pga kass mottagning.

RUT-routrarna som OP nämner har f ö ping reboot, vilket jag nyss upptäckte att inte alla routrar har. Det är en superviktig funktion (startar om routern om den tappar kontakten med The Interwebz), så jag ändrar min köp-plan från TP-Link MR400 till RUT. Tyvärr inte RUT9xx utan RUT230 eftersom jag sitter på ett 3G-abb så länge jag kan hålla mig kvar på det. Det tecknades innan ISP införde surftak, annars finns det förstås ingen anledning att ligga kvar på 3G.

Permalänk
Medlem

@Wamiduku: Vilken set-up som fungerar beror väldigt mycket på lokala förhållanden. Man får helt enket prova sig fram och inte göra som andra.
De riktmärken jag har är att dongeln ska placeras där du har bästa mottagning och routern placeras där det passar bäst för LANet. En variant jag kört ett tag är en dongel på en bryggkopplad Dovado Tiny och sedan nätverkskabel till routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

En variant jag kört ett tag är en dongel på en bryggkopplad Dovado Tiny och sedan nätverkskabel till routern.

Den varianten löser problemet med att USB-kablar börjar krångla om de är långa. Funkar Dovadons ping reboot även i bryggat läge? Jag såg i en annan tråd här, att det finns routrar som tappar den funktionen när man bryggar.

Permalänk
Medlem

@Wamiduku: Det är nog inte USB-kablarna som börjar krångla utan datorn som levererar för lite ström. Ping reboot känner jag inte till men den funktionen bör ju ligga på den router som används som router.
En router som är bryggkopplad är ju bara just en brygga mellen ett USB-modem och Ethernet.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på en liknande setup som TS, en poynting LTE mimo antenn på taket med 5 meter kabel till en RUT950 som placeras på kallvind. Från routern RUT950 tänkte jag dra ner cat5e till en switch i ena kortsidan av huset rakt under routern. Från switch 1 kopplar jag cat5e till en centralt placerad switch 2 i vardagsrummet. Till varje switch ansluts datorer, tv, skrivare, mm med kabel. För att få wifi i hela huset tänkte jag koppla in 2 st unify AP med samma SSID, en i varje switch. Tänker jag rätt? Tror ni det kommer funka?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för Teltonika RUT955.
Fantastisk 4g-router med mängder av funktioner, men enkel att få igång med startguiden.

Permalänk
Medlem

Vi har rört oss en bit över det pris TS angav men men.. Se dock upp med att priset på dessa routers ibland anges exklusive moms då de inte betraktas som konumentprodukter.

Permalänk
Medlem

Ja, hade jag haft lite mer pengar så hade jag nog köpt RUT955 men det är ingen som rea ut den nu på Black Friday tyvärr

Jag såg dock den här:

https://www.inet.se/produkt/5402724/tp-link-archer-mr200-ac75...

Vad säger ni om denna då? Den är på REA just nu, 1100 kr, men ja, sett till det priset, är det värt det?

Eller bör jag lägga till 500 - 1000 kr för att köpa nåt annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterion:

Ja, hade jag haft lite mer pengar så hade jag nog köpt RUT955 men det är ingen som rea ut den nu på Black Friday tyvärr

Jag såg dock den här:

https://www.inet.se/produkt/5402724/tp-link-archer-mr200-ac75...

Vad säger ni om denna då? Den är på REA just nu, 1100 kr, men ja, sett till det priset, är det värt det?

Eller bör jag lägga till 500 - 1000 kr för att köpa nåt annat?

Den ser bra ut. Det anda negativa som jag kunde hitta var att den bara har 100 mbit Lan portar men det spelar väl ändå inte så stor roll när man använder 4G. Bra pris också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

*kliar sej lite i huvet*

Varför har ingen nämnt Huawei:s routrar? Jag bodde ensligt ett tag och körde både dongels och router från dem och de var skitbra o stabila som fasen. Köpte min router på Tradera som då var Tele2-brandad och det var skitenkelt o låsa upp o flasha ny unbrandad firmware. Detta var ett tag sen men ändå inte stenåldern. De kan ju knappast blivit sämre, eller?! Varit så impad av Huawei på senare år så jag som varit Sony-fanboy sen jag var liten har bytt till och med mobilen till Huawei (sambon med) och vi är supernöjda! TP-Links routrar med dongel-stöd är annat alternativ som jag vet funkar bra. Varför inte i kombination med en Huawei-dongel?

Kineserna smiskar många "finare" tillverkare på fingrarna idag, man skall bara våga ta steget. Sen är det ju inte sådär jättetråkigt när man inser att: "shit vad mycket man fick för pengarna"!

Just sayin...

Till sist en liten hyllning till Dovados support som jag haft o göra med en del för en annans räkning. Och sånt kan jag gärna betala lite extra för...

/David

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Ping reboot känner jag inte till men den funktionen bör ju ligga på den router som används som router.

Så här ser det ut på Teltonika. Här kan man ställa in att routern ska pinga en adress på nätet, i detta fallet Googles DNS. Om den inte får pingsvar, vanligen för att man har tappat kontakt med mobilnätet, kommer routern att återansluta till mobilnätet i bilden ovan. Man kan också välja att den ska starta om modemet eller boota om hela routern.

Skrivet av Asterion:

Ja, hade jag haft lite mer pengar så hade jag nog köpt RUT955 men det är ingen som rea ut den nu på Black Friday tyvärr

Jag såg dock den här:

https://www.inet.se/produkt/5402724/tp-link-archer-mr200-ac75...

Vad säger ni om denna då? Den är på REA just nu, 1100 kr, men ja, sett till det priset, är det värt det?

Eller bör jag lägga till 500 - 1000 kr för att köpa nåt annat?

Jag tittade på en sådan innan jag beställde Teltonikan. Jag laddade ner och gick genom manualen men hittade inget sätt att ställa in routern för att starta om/återansluta när man inte längre får ping-svar frän nätet, så därför blev det Teltonika i stället. Huruvida det var ett vettigt köp eller om jag har sk**** i det blå skåpet vet jag inte än...

Permalänk
Medlem

@Wamiduku: Detta visar väl bara att det kan vara värt att titta bortom Asus när man ska handla utrustning.

Permalänk
Medlem

Här kommer lite uppdatering för er som planerar att köpa TP-Link MR200 i framtiden:

Jag fick hem paketet från inet och de lovade mig att just den här MR200 som de sänt till mig ska komma i en version där externa antenner är avtagbara så man kan simpelt byta ut dem om man råkar bo i ett avlägset område och behöver rejälare antenner (och längre antennkablar som man kan dra upp antennerna på hustaket tex).

Men nej, istället fick jag en modell där externa antenner var fastgjutna i routern. Så med andra ord ljög de för mig och jag tycker det är lite dåligt att de inte orkade kolla upp för att sända mig rätt version.

Det ska tydligt finnas 4 versioner utav MR200.

Det är BARA version 3 som har antenner fastgjutna i routern. De andra 3 versionerna (1.0, 2.0 och 4.0) har byttbara externa antenner, vilket är toppen då man har lite fler möjlighet att anpassa sig till situationen.

Riktigt besviken just nu. Känns som inet ibland inte bryr sig om sina kunder men får hoppas de skärper sig till nästa gång.

Så undvik version 3.0 om ni ska köpa den här MR200!

Jag ångrar mig nu lite grann att jag inte köpte RUT950 men det får bli kanske till nästa gång :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterion:

Här kommer lite uppdatering för er som planerar att köpa TP-Link MR200 i framtiden:

Jag fick hem paketet från inet och de lovade mig att just den här MR200 som de sänt till mig ska komma i en version där externa antenner är avtagbara så man kan simpelt byta ut dem om man råkar bo i ett avlägset område och behöver rejälare antenner (och längre antennkablar som man kan dra upp antennerna på hustaket tex).

Men nej, istället fick jag en modell där externa antenner var fastgjutna i routern. Så med andra ord ljög de för mig och jag tycker det är lite dåligt att de inte orkade kolla upp för att sända mig rätt version.

Det ska tydligt finnas 4 versioner utav MR200.

Det är BARA version 3 som har antenner fastgjutna i routern. De andra 3 versionerna (1.0, 2.0 och 4.0) har byttbara externa antenner, vilket är toppen då man har lite fler möjlighet att anpassa sig till situationen.

Riktigt besviken just nu. Känns som inet ibland inte bryr sig om sina kunder men får hoppas de skärper sig till nästa gång.

Så undvik version 3.0 om ni ska köpa den här MR200!

Jag ångrar mig nu lite grann att jag inte köpte RUT950 men det får bli kanske till nästa gång :/

Funkar MR200 bra för dig? Funderar på att köpa en sådan, så vill gärna höra lite åsikter från nån som använt den ett tag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Z97-A
i5 4690K
MSI GTX 780
Samsung 840Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av snoozex:

Funkar MR200 bra för dig? Funderar på att köpa en sådan, så vill gärna höra lite åsikter från nån som använt den ett tag

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, MR200 funkar hur bra som helst! Jag hade inte fast-bredband när jag flyttade in till nya lägenheten och vi bor i en väldigt liten håla. Jag använde MR200 tillsammans med Halebob-simkort hela tiden under den perioden.

Det var toppen! Allt gick felfritt, internet rullade på, netflix på kvällarna om man har tillräckligt med data i simkortet. Det enda jag saknade var att när vi fick igång vårt bredband så stödjer tyvärr MR200 inte hastighet över 100 Mbit/sek - varken trådlöst eller LAN

Men isf kan man alltid ta den där MR400 eller vad det nu var om man nu planerar på att köra mer än 100 Mbit/s bredband. Och en sak till: Välj version 2.0 eller 4.0, undvik 3.0 så du har senare möjlighet att koppla dit externa antenner för 4G!

Så ska du en router för 4G där du inte planerar att köra mer än 100 Mbit/s så rekommenderar jag verkligen denna.