Paypal köparskydd erfarenheter

Permalänk
Medlem

Paypal köparskydd erfarenheter

Hej,

Undrar om ni har erfarenheter med Paypal köparskydd?

Jag har använt Paypal ganska länge, mer en tio år faktiskt i tro att om något går snett så kommer Paypal agera och skydda en. Här i veckan efter jag tappat allt hopp att ett kinesiskt företag kommer leverera produkt jag betalat för öppnade jag mitt första ärende någonsin hos Paypal. Måste säga att jag var 100% säkert att jag kommer få mina pengar tillbaka för att det var ganska tydligt att varor returnerades av tyska DHL och spårningstjänst även flagade att något är fel.

Det var en ganska stör överraskning när jag fick besked att ärende är stängd eftersom varor är levererade till Sverige. Viktigt att säga att det finns inga sätt att direkt överklaga deras beslut eller ställa några frågor, ”case closed”.

På grund av det kontaktade jag kundtjänst och bad om information eller om en länk där jag kan se att varor verkligen är i Sverige så att jag kan ta det med PostNord. I samma veva skickade jag detaljerad info med länkar och skärmdumpar med säljarens spårningsnummer där man kunde se att paketet var i Tyskland och hämtades ut där.

Paypal kundtjänst som läste mitt meddelande öppnade ett klagomål med den information och snällt bad mig vänta några dagar. Jag var hundra procent säker att nu kommer allt ordna sig.
Trots det trevliga bemötande (gissar att det är olika avdelningar hos Paypal) om några timmar kom nästa överraskning när jag fick e-post från Paypal att mitt klagomål kommer inte tas upp för att säljaren redan har skickat ett gällande spårningsnummer. Tydligen har de inte ens försökt att ta till sig det man skrivit.

Vad har ni för erfarenheter med Paypal och kan ni kanske rekommendera några bra alternativ för köp utanför Sveriges gränser?

Permalänk
Medlem

Detta var tråkigt att höra. Jag själv har beställt från hemsidor som man varit lite tveksamma till. Men pga PayPal så har jag vågat, jag har haft tur och det gått bra varje gång. Men nu är tilliten till PayPal lite mindre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3600X, PRIME B350-PLUS, 32GB DDR4 3200, Samsung EVO 860, Radeon RX 5700 AMD Reference, ViewSonic VA2719-2K https://xbox-series.se/

Permalänk
Medlem

Känns som det är mot DHL ärendet ska drivas då dom uppenbart misslyckats med sitt jobb. Säljaren har ju faktiskt skickat varan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

SilenceLotto det var precis så jag tänkte hela tiden.

När saker och ting fungerar brukar man inte aktivt leta efter problem men ser nu att jag är långt ifrån ensam:
https://www.consumeraffairs.com/online/paypal_02.html

Finns till och med ett antal websidor som är dedikerade till ”horror stories” med paypal som tex. denna:
http://www.paypalwarning.com/

BengaBang det är andra gången de skickar via tyska DHL och andra gången DHL returnerar vara till säljaren. Jag kan inte se om det är problem med förpackningen eller deklarationen eller något helt annat men även säljaren säger att de har fått varan tillbaka (utan att säga varför).

Poängen är att jag har betalat för något som jag aldrig fått och Paypal tycker att det är helt ok, deras reklam säger något helt annat:
https://www.paypal.com/se/webapps/mpp/buyer-protection

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt ett liknande ärende som dig på gång med Paypal just nu. Jag köpte en vara som inte kom. Trackingen funkade inte. Jag väntade men tröttnade till slut och köpte varan på ett annat ställe. Jag försökte få företaget att betala tillbaka mina pengar men då, efter en månad, så fick de igång trackingen och paketet var tydligen på mitt postkontor. Jag försökte få dem att återbetala men det gick inte, jag gick till Ebay och förklarade fallet men inget hände, de rekommenderade t.o.m att jag skulle gå till Paypal. Det har gått en vecka nu utan nån info eller svar. De beräknar att ärendet ska vara färdigt den 12 dec. Jippii.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Hoppas det går bättre för dig, skriv gärna hur det gick när du får deras beslut

Permalänk
Medlem

Jag fick faktiskt pengar till slut. Det tog ett par veckor till. Nu har jag dock en ny dispyt med en säljare som inte går så jättebra. Det hela är nästan lite komiskt.
Jag köpte en pryl på ebay och när jag fick den så var den inte ny, den var defekt och den saknade delar. Jag kontaktade säljaren men denna var minst sagt otrevlig och hotade mig på diverse sätt. Jag kontaktade Ebay som efter MYCKET om och men sa att bara jag skickade tillbaka den så skulle jag få mina pengar tillbaka och säljaren skickade mig pengar för returfrakten efter att han blivit tvingad av ebay.
Nu borde det tagit slut då han fick prylen i förrgår men...nu skickar han ett claim mot MIG genom paypal på fraktkostnaderna och hans argument för detta är, hör och häpna: Prylen är inte ny, den är defekt och den saknar delar. umm, döh! Nu till det komiska. Paypal dömer, utan att fråga mig, eller efterforska ärendet, efter typ fem minuter att nissen ska få pengarna för returfrakten tillbaka. Jag höll på att gå i taket här hemma när jag läste och skickade ett gäng arga mail till paypal inklusive ett nytt claim mot nissen. Ebay lade ner sin hjälp direkt givetvis.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

Du måste ringa paypal för att lösa det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lolkittens:

Du måste ringa paypal för att lösa det

Jag gjorde det men det var 30 bortkastade minuter då det enda beskedet jag fick var att vänta.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Fick inte mina varor från en Ebay försäljare och efter en månad gjorde jag en claim. Pengar in på kontot, inga problem.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Jag kanske använt PayPal köparskydd max 10ggr på 15år och det har aldrig varit några problem. Det har även varit pådrivande många ggr att jag fått pengar tillbaka innan jag dragit det vidare med klagomål via PayPal, kanske säljarna får nått dåligt rykte om PayPal måste ta tag i örendet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Jag fick faktiskt pengar till slut. Det tog ett par veckor till. Nu har jag dock en ny dispyt med en säljare som inte går så jättebra. Det hela är nästan lite komiskt.
Jag köpte en pryl på ebay och när jag fick den så var den inte ny, den var defekt och den saknade delar. Jag kontaktade säljaren men denna var minst sagt otrevlig och hotade mig på diverse sätt. Jag kontaktade Ebay som efter MYCKET om och men sa att bara jag skickade tillbaka den så skulle jag få mina pengar tillbaka och säljaren skickade mig pengar för returfrakten efter att han blivit tvingad av ebay.
Nu borde det tagit slut då han fick prylen i förrgår men...nu skickar han ett claim mot MIG genom paypal på fraktkostnaderna och hans argument för detta är, hör och häpna: Prylen är inte ny, den är defekt och den saknar delar. umm, döh! Nu till det komiska. Paypal dömer, utan att fråga mig, eller efterforska ärendet, efter typ fem minuter att nissen ska få pengarna för returfrakten tillbaka. Jag höll på att gå i taket här hemma när jag läste och skickade ett gäng arga mail till paypal inklusive ett nytt claim mot nissen. Ebay lade ner sin hjälp direkt givetvis.

Hade ett liknade ärande, när eBay hade tagit upp ärande, Då villr paypal ej ta över eftersom process för ett ärande är redan är i gång.
Verkar som eBay och paypal jobbar väldigt nära med varan, de kunde se mitt case på eBay när jag ringde de.
För mig så gick det prima, dock blev det massa med Mail fram och tillbaks.
Säljare fick stå för retur andra kostnader..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

------------