Permalänk
Medlem

Jobbdator x5

Hej!

Vi sitter just nu med 5st i princip likadana datorer till arbetet men tycker att samtliga börjar bli rätt sega.
Om jag ska vara helt ärlig vet jag inte riktigt varför, sitter varsin i5 3470 med 8 gb ram och en samsung evo 850 á 250 gb som boot drive.
Datorerna används först och främst till vanligt tråkigt kontorsarbete, tänk word, excel, powerpoint och liknande samt alldeles för många mailkedjor och en del interna program som inte är särskilt belastande. Det är alltså inget tungt arbete vilket gör att det känns märkligt att en i5, måhända 6 år gammal, är så seg.

Jag tänkte därför försöka få igenom budget för att uppgradera samtliga men kanske börja med ett eller två system för att visa på effekten och därefter byta ut resterande.
Först tänkte jag att man kanske bara skulle köpa en Ryzen 2200g, ett smidigt b350 m-itx kort och 8-16 gb ram men jag är inte helt hundra på vad chassit får plats med. Det är standard kontors-HP datorer i mindre formfaktor och jag har inte kunnat skruva upp en sådan än för att se vad för moderkort som passar samt hur PSUn verkar.
Ett annat alternativ vore kanske en i3/i5 från åttonde gen. men jag är inte helt hundra på vad som skulle passa bäst.

Att hålla priset nere är rätt stor prio men om det knappt blir någon skillnad i prestanda så är det ju lite skitsamma.
Tar gärna emot alla era förslag, dels på delar men kanske också om ni har något tips för att snabba på burkarna.
Sitter med min PCI-E ssd och åtnjuter cirkus 2.5k läs och skriv just nu så har lite tappat tråden för vad man kan göra för en så pass "low-end" som enbart ska hantera digitaliserat pappersarbete.

Väl mött/

Max

Visa signatur

5800x | RTX 3090 | Crosshair VIII Hero | Dominator Platinum @3800 | O11 PCMR | PG348Q | 3x360 Custom

Permalänk
Medlem

Varför uppgradera om det inte är prestandakrävande?
Kolla vad det är som är prestandakrävande och åtgärda det först.

Permalänk
Medlem

Jag kanske var otydlig i min formulering men det tar obefogat lång tid att starta datorerna, öppna programmen som vi använder och att bara byta fönster från ex. chrome till excel kan ta 5+ sekunder vilket är helt orimligt när man sitter och arbetar aktivt och behöver byta vy konstant för att ha tillgång till relevant material.

Visa signatur

5800x | RTX 3090 | Crosshair VIII Hero | Dominator Platinum @3800 | O11 PCMR | PG348Q | 3x360 Custom

Permalänk
Medlem

I märkesdatorer fungerar det sällan att bara byta några komponenter.
Moderkort, nätagg och ev även chassin är oftast inte av standardformat utan istället märkesspecifika.

Dvs försöker man t ex ansluta sådana nätagg (om det ens går rent fysiskt) till andra moderkort (el vise versa) är risken stor att utrustningen skadas. Visst kan det vara möjligt att hitta adaptrar, men inte heller då går det alltid helt smidigt.

Nätaggen är dessutom dimensionerade efter just den specifikation som datorerna har, finns sällan någon större marginal för uppgraderingar.

Med utgångspunkt från det du nämner om datorerna är det dessa saker som bör gå att uppgradera: CPU, minne, disk, ibland grafikkort.
Men det ger knappast någon större förbättring med någon av dem då de har en hyfsad grundnivå för ändamålet.
Det är inte heller ekonomiskt försvarbart i relation till den lilla förbättring det kan ge. Hade de haft mekaniska diskar så skulle byte till SSD vara det bästa.

Istället bör du i första hand prova att installera om dem, samt installera senaste drivrutinerna, BIOS och firmware för disken m m. Även blåsa rent dem ordentligt med tryckluft. Ska du kolla något hårdvarumässigt är det att se till så att de kör minnena i dual channel (dvs har två minnen i rätt platser), det har betydelse inte minst för integrerad grafik.
Även kontrollera så att diskarna inte körs i IDE-läge (kompatiblitetsläge) i BIOS, dock kan det ge problem att ändra (till AHCI) för befintlig installation.

Det andra alternativet är att köpa nya maskiner. Hade de varit ännu äldre och man velat spara lite kunde man köpt från t ex Inrego, men nu är datorerna som säljs där i nivå med nuvarande.
Eftersom det handlar om företag kan det kanske vara lämpligt att satsa på företagsanpassade datorer istället för hemmabyggda bl a för garantin. Främst Lenovo, Dell el HP.

Det kan ev vara värt att ta kontakt med någon IT-leverantör som kan hjälpa till med det och ev fler/bättre lösningar för arbetsplatsen.
Jag råkar ha kontakt med en sådan, utan att nämna något namn för reklam..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BoilInBagRis:

Jag kanske var otydlig i min formulering men det tar obefogat lång tid att starta datorerna, öppna programmen som vi använder och att bara byta fönster från ex. chrome till excel kan ta 5+ sekunder vilket är helt orimligt när man sitter och arbetar aktivt och behöver byta vy konstant för att ha tillgång till relevant material.

Kanske dags att köra igenom hårddiskarna och kolla upp hälsan, men även efter virus/trojaner/malware etc. För att datorerna tar lång tid att starta brukar vara en idikator på att hårddiskarna börjar slänga in handduken.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoilInBagRis:

Då är det något fel på datorerna och som andra redan skrivit felsök och försök åtgärda.
Kör ni lokalt på datorn eller går ni mot citrix/molnet?
Har ni en backup-lösning som slöar ner allt?