Permalänk

Speldator till min son

Hej alla superkunniga experter.
Jag letar efter en dator till min son.
Han ska ha den till att spela på.
Det är en jungel för mig som okunnig.
Vad ska man köpa? Tänk Fortnite/Cod multiplayer.
Ej över 7k tänker jag mig.
Med hopp om hjälp. DB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macbennet:

Hej alla superkunniga experter.
Jag letar efter en dator till min son.
Han ska ha den till att spela på.
Det är en jungel för mig som okunnig.
Vad ska man köpa? Tänk Fortnite/Cod multiplayer.
Ej över 7k tänker jag mig.
Med hopp om hjälp. DB

Tjenare! Klart grabben ska ha något att spela på. Jag har några följdfrågor som kan avgöra rekommendationen:

Är 7000,- tänkt att täcka en hel rigg med skärm, mus & tangentbord, eller bara själva datorn?
Hur gammal är pojken? Kan man tänka sig att han vill kunna använda datorn till något annat än Fortnite i den närmaste framtiden?
Kan ni tänka er att titta på begagnatmarknaden, eller måste det vara nya prylar?

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

@kirayatail:

Lite off topic men skönt att se att du ställer lite bra frågor för att hjälpa till på bästa sätt. + poäng!

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk

kirayatail asking all the right questions
Om 7000 skall innehålla skärm, mus+ tb kommer det bli tight :/
Återkom med svaren till kirayas frågor så ska det nog regna in svar här

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Mest för pengarna blir det helt klart om man köper begagnat. Väljer du paketet från inrego bör man titta på responstid i skärmen. Finns inget värre än sega responstider när man lirar multiplayer!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hade nog tänkt nytt för garantins skull men vet ni nått bra ställe med beggat så kan det ju vara en ide.
7k max för bara burken. Sen skärm max 2k ca .

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Macbennet: Här på Sweclockers finns en bra marknad för begagnade datorprylar. Annars är det det vanliga "skräpet" som gäller, blocket och tradera typ.

Permalänk
Medlem

Jag hade satsat på en burk med Ryzen 3 2200g/5 2400g och lagt lite extra pengar på resterande delar. På så sätt kan du allokera budget för mer kvalitét och sedan lägga till ett grafikkort när budget och behov passar, utan att känna att du slösade en anselig summa på en temporär 'skräp-gpu'. Kolla även SweC-marknad för att få tag på lite mer ram och lagring inom budgeten.
Men skippa dedikerat grafikkort för nu.
Gällande skärm med responstid är det inget du behöver tänka på, alla skärmar för 500kr+ begagnat duger. 1k+ från butik.

Edit:
Ett snannt exempel, jagar du lite prisjakt och här på marknaden kan du absolut klämma in 16gb ram och lite kraftigare nätdel bland annat utan att spräcka budget.
Ingenting han kommer lira 1080p ultra med men vi måste ju alla börja någonstans?
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12083271/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Spräcker budgeten med någon hundralapp, men detta hade jag köpt för 7k.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Juus1:

Spräcker budgeten med någon hundralapp, men detta hade jag köpt för 7k.
https://komponentkoll.se/bild/YLkZD.png

//C

@Juus1 Detta bygge ser perfekt ut för Fortnite/COD! Dessutom kan man hitta en 144hz 1080p skärm för runt 2k

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Medlem

Om det ska vara inkl skärm, mus och tagentbord, musmatta, så måste man nog köpa ett 2400G. Tyvärr så är kanske inte det det bästa alternativet till personer som inte riktigt kan så mycket om datorer.

Det skulle ju ge lite chans att köpa grafikkort till födelsedags present... Om det ens kommer finnas nya grafikkort som faktiskt är budget vid det laget.

Skulle kanske satsa på begagnat, iaf grafikkort. Känns lite surt att köpa något som kom ut för 2 år sen.