Montera ”kontakt” på cat6a nätverkskabel

Permalänk
Medlem

Montera ”kontakt” på cat6a nätverkskabel

Hej!
Behöver dra en nätverkskabel i ett smalt rör där ej ”kontakten” får plats, utan endast kabeln.
Verkar krångligt att återmontera kontakten på kabeln igen, hur gör jag bäst? Går det utan specialverktyg osv?
Följdfråga, om jag köper en 15 m kabel med monterad kontakt, kan jag helt sonika klippa av kontakten och återanvända denna eller ”förbrukar” jag kabeln?

Det är en cat6a kabel jag vill dra.

Permalänk
Medlem

du kan återanvända kabeln men kontakt måste du skaffa ny. det är enkelt att nypa nätverkskabel då man har verktyg för det iaf
jag kör med en sånhär: https://www.clasohlson.com/se/Modulart%C3%A5ng-Exibel/36-3428

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Har man inget verktyg och bara ska kontaktera ett fåtal kablar är det billigare att köpa verktygslösa kontakter, t.ex https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koax87:

Hej!
Behöver dra en nätverkskabel i ett smalt rör där ej ”kontakten” får plats, utan endast kabeln.
Verkar krångligt att återmontera kontakten på kabeln igen, hur gör jag bäst? Går det utan specialverktyg osv?
Följdfråga, om jag köper en 15 m kabel med monterad kontakt, kan jag helt sonika klippa av kontakten och återanvända denna eller ”förbrukar” jag kabeln?

Det är en cat6a kabel jag vill dra.

kabeln är inte förbrukad. kontakten är däremot förbrukad och måste bytas till en ny. du behöver ny kontakt och en crimptång till RJ45 kontakt.

finns även "verktygsfri rj45" men dom känns lite överkurs oftast.

Permalänk
Rekordmedlem

sitter det en kontakt på kabeln är det troligen fel kabeltyp för att läggas i ett rör, man bör använda installationskabel för det och den kopplas i "honor" som man sätter fast tex på väggen eller i en patchpanel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Verktygsfri rj45 hane från Kjell fungerar utmärkt. Har använt flera ggr i jobbet. De har även en kontakt för skärmad kabel. Den är mer gedigen och med bättre dragavlastning. Du behöver inte installationskabel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

du kan återanvända kabeln men kontakt måste du skaffa ny. det är enkelt att nypa nätverkskabel då man har verktyg för det iaf
jag kör med en sånhär: https://www.clasohlson.com/se/Modulart%C3%A5ng-Exibel/36-3428

Låter ju bra, är det så fenomenet kallas-att nypa nätverkskabel?
Är det jättemycket pill? Är ju väldigt många små trådar i kabeln till skillnad från en lampsladd typ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

sitter det en kontakt på kabeln är det troligen fel kabeltyp för att läggas i ett rör, man bör använda installationskabel för det och den kopplas i "honor" som man sätter fast tex på väggen eller i en patchpanel.

Känns lite overkill faktiskt. Jag skall dra en kabel från pannrummet i källaren (inkommande fiber samt routern) upp en våning där det sitter en rörstump på väggen. Här vill jag komma ut och upp till tak för att sätta en accesspunkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lego Master

@Koax87:
Jag brukar kalla det att "crimpa" nätverkskablar, efter det engelska ordet "crimping". Det engelska ordet för verktyget är "crimping tool".

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimmkind:

Verktygsfri rj45 hane från Kjell fungerar utmärkt. Har använt flera ggr i jobbet. De har även en kontakt för skärmad kabel. Den är mer gedigen och med bättre dragavlastning. Du behöver inte installationskabel!

Så jag klarar mig med en avbitartång och en sådan här?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Klipp kabeln med sax om du vill. Tvinna sedan upp kardelerna o spänn fast de färg mot färg. Följ schemat märkt B (finns a och b). När kardelerna är på plats så klipper du av ändarna som sticker ut utanför kontakten och till sist kläm ihop. Inga verktyg behövs!