Permalänk
Medlem

Överklocka Ryzen 7 2700 tips!

Hej jag har precis köpt en Ryzen 7 2700 och försökte mig på överklockning.
Men är lite feg och hittar ingen bra guide för att maximera överklockningen

Sitter med ett asus strix b350 moderkort med ett bios up to date.

Försökte klocka det till 4.2ghz men vågar inte riktigt pilla med offset volten så får bara en svart skärm sen återställs allt. Vad är max jag kan ställa in i offset volt utan att riskera moderkortet och cpu.?

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | Nzxt kraken X42 | Gigabyte X570 Elite | Corsair LPX Vengeance 16GB 3200 | EVGA RTX 2080 XC Ultra | Win 10 Pro 64bit | Nzxt S340 elite | EVGA 850W G2 | Logitech G900 & PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChozaN:

Hej jag har precis köpt en Ryzen 7 2700 och försökte mig på överklockning.
Men är lite feg och hittar ingen bra guide för att maximera överklockningen

Sitter med ett asus strix b350 moderkort med ett bios up to date.

Försökte klocka det till 4.2ghz men vågar inte riktigt pilla med offset volten så får bara en svart skärm sen återställs allt. Vad är max jag kan ställa in i offset volt utan att riskera moderkortet och cpu.?

Jag tyckte att överklockningen med mitt x450 Prime var riktigt underlig, inställningar som buggade mm... Jag kör nu överklockningen via Ryzen Master istället, och är betydligt mycket mer nöjd. Brukar föredra att köra i UEFI, men fick vika mig i detta fall.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk

Samma här, har dock inte tittat på överklock än, tänkte vänta tills jag kan använda min NH-D15.
Har beställt nya brackets till den av Noctua som jag väntar på 😊
Vad sitter du med för kylare?
Kollat några tester på Youtube?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tips

@ChozaN: Kyle har gjort ett test med R7 1700 och dess medföljande Wraith Cooler, dvs förra generationen. Men jag tror man kan använda mycket utav det som sägs i denna video även på 2700 modellen, när det gäller överklockning.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

Kan läsa igenom https://www.gamersnexus.net/guides/3290-exponential-ryzen-vol... och få ett hyfsad bild om vad som krävs för 4.2 GHz. Är också silikonlotteri på den nivån.

Vcore offset(-) är mer användbart vid undervoltning av x-varianterna av Ryzen 2600 och 2700 för att ge mer headroom åt XFR2 och PBO. För icke-x varianterna är ett fast värde på vcore i Bios att rekommendera vid överklockning. Vcore offset(+) fungerar men kan orsaka alltför höga spikar på vcore om man höjer till nära rekommenderad maxnivå och samtidigt pushar hårt med LLC.

Eller så nöjer man sig med ~4.0 GHz och upplever samma prestanda med betydligt svalare cpu, vrm och mindre huvudbry :).

Mina tankar...andra har som vanligt andra åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wcx:

Kan läsa igenom https://www.gamersnexus.net/guides/3290-exponential-ryzen-vol... och få ett hyfsad bild om vad som krävs för 4.2 GHz. Är också silikonlotteri på den nivån.

Vcore offset(-) är mer användbart vid undervoltning av x-varianterna av Ryzen 2600 och 2700 för att ge mer headroom åt XFR och PBO. För icke-x varianterna är ett fast värde på vcore i Bios att rekommendera vid överklockning. Vcore offset(+) fungerar men kan orsaka alltför höga spikar på vcore om man höjer till nära rekommenderad maxnivå och samtidigt pushar hårt med LLC.

Eller så nöjer man sig med ~4.0 GHz och upplever samma prestanda med betydligt svalare cpu, vrm och mindre huvudbry :).

Mina tankar...andra har som vanligt andra åsikter.

Det var en bra sammanfattning, finns inte jättemycket att göra över 4GHz med dessa

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av jblomberg:

Samma här, har dock inte tittat på överklock än, tänkte vänta tills jag kan använda min NH-D15.
Har beställt nya brackets till den av Noctua som jag väntar på 😊
Vad sitter du med för kylare?
Kollat några tester på Youtube?

Skickades från m.sweclockers.com

Sitter med Kraken X42 som fungerar ypperligt. har sökt efter videos på utube om just 2700 men inte kollat efter 1700, vilket jag tänkt göra nu. Ska iaf samla på mig lite mer kött på bena innan jag gör ett nytt försök.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | Nzxt kraken X42 | Gigabyte X570 Elite | Corsair LPX Vengeance 16GB 3200 | EVGA RTX 2080 XC Ultra | Win 10 Pro 64bit | Nzxt S340 elite | EVGA 850W G2 | Logitech G900 & PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wcx:

Kan läsa igenom https://www.gamersnexus.net/guides/3290-exponential-ryzen-vol... och få ett hyfsad bild om vad som krävs för 4.2 GHz. Är också silikonlotteri på den nivån.

Vcore offset(-) är mer användbart vid undervoltning av x-varianterna av Ryzen 2600 och 2700 för att ge mer headroom åt XFR2 och PBO. För icke-x varianterna är ett fast värde på vcore i Bios att rekommendera vid överklockning. Vcore offset(+) fungerar men kan orsaka alltför höga spikar på vcore om man höjer till nära rekommenderad maxnivå och samtidigt pushar hårt med LLC.

Eller så nöjer man sig med ~4.0 GHz och upplever samma prestanda med betydligt svalare cpu, vrm och mindre huvudbry :).

Mina tankar...andra har som vanligt andra åsikter.

Kommer nog absolut nöja mig med 4.0ghz efter det som skrivits här tack för tankarna

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | Nzxt kraken X42 | Gigabyte X570 Elite | Corsair LPX Vengeance 16GB 3200 | EVGA RTX 2080 XC Ultra | Win 10 Pro 64bit | Nzxt S340 elite | EVGA 850W G2 | Logitech G900 & PRO

Permalänk
Skrivet av ChozaN:

Sitter med Kraken X42 som fungerar ypperligt. har sökt efter videos på utube om just 2700 men inte kollat efter 1700, vilket jag tänkt göra nu. Ska iaf samla på mig lite mer kött på bena innan jag gör ett nytt försök.

Meddela gärna hur det gått för dig sen.
Jag borde kunna sätta igång om någon vecka hoppas jag 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Lyckades få en på elgigantenens black friday rea och har landat på 4.0GHz med vcore på 1.375. Har kört 4h prime95 och cinebench 2 gånger på raken samt 2 dagar av spel och streaming till twitch. Lägre spänning än så ger "fatal error" på en tråd efter 2h i prime95.

Så om du satsar på att nöja dig med 4.0GHz så tror jag att det är en bra utgångspunkt. Min verkar tyvärr inte klara av att gå över 4.0 och vara stabil i över 4h oavsett hur mycket spänning och LLC jag la på (bortsett från när den blev för varm).

Rekommenderar för övrigt att använda ryzen master då det var väldigt smidigt, speciellt när man är inne på finjustering och datorn inte startar om eller fryser, utan man endast försöker se till att man inte får några "fatal errors" i prime95.

Edit: Kom på att jag hittade det här kalkylarket någonstans så tänkte att jag länkar det här https://docs.google.com/spreadsheets/d/1dsu9K1Nt_7apHBdiy0MWV...
Inte jättemycket på just 2700 men kan fungera som riktlinjer.

La till en länk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jblomberg:

Meddela gärna hur det gått för dig sen.
Jag borde kunna sätta igång om någon vecka hoppas jag 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Har börjat försiktigt med överklockningen. Uppdaterade bioset igår vilket gjorde stor skillnad för stabiliteten. Just nu är jag på 3.9ghz på 1.25 voltage. så har stora förhoppningar att komma upp i 4ghz utan problem. Däremot så tar jag det sakta men säkert, jag tänker inte stressa mig fram.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | Nzxt kraken X42 | Gigabyte X570 Elite | Corsair LPX Vengeance 16GB 3200 | EVGA RTX 2080 XC Ultra | Win 10 Pro 64bit | Nzxt S340 elite | EVGA 850W G2 | Logitech G900 & PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrLindskog:

Lyckades få en på elgigantenens black friday rea och har landat på 4.0GHz med vcore på 1.375. Har kört 4h prime95 och cinebench 2 gånger på raken samt 2 dagar av spel och streaming till twitch. Lägre spänning än så ger "fatal error" på en tråd efter 2h i prime95.

Så om du satsar på att nöja dig med 4.0GHz så tror jag att det är en bra utgångspunkt. Min verkar tyvärr inte klara av att gå över 4.0 och vara stabil i över 4h oavsett hur mycket spänning och LLC jag la på (bortsett från när den blev för varm).

Rekommenderar för övrigt att använda ryzen master då det var väldigt smidigt, speciellt när man är inne på finjustering och datorn inte startar om eller fryser, utan man endast försöker se till att man inte får några "fatal errors" i prime95.

Edit: Kom på att jag hittade det här kalkylarket någonstans så tänkte att jag länkar det här https://docs.google.com/spreadsheets/d/1dsu9K1Nt_7apHBdiy0MWV...
Inte jättemycket på just 2700 men kan fungera som riktlinjer.

Får en stabil klock på 4ghz med 1.38v. Men datorn går mycket varm så kommer nog nöja mig med 3.95GHz med 1.3, blev betydligt svalare och inte lika högljud.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | Nzxt kraken X42 | Gigabyte X570 Elite | Corsair LPX Vengeance 16GB 3200 | EVGA RTX 2080 XC Ultra | Win 10 Pro 64bit | Nzxt S340 elite | EVGA 850W G2 | Logitech G900 & PRO

Permalänk
Skrivet av ChozaN:

Får en stabil klock på 4ghz med 1.38v. Men datorn går mycket varm så kommer nog nöja mig med 3.95GHz med 1.3, blev betydligt svalare och inte lika högljud.

Jo, spänningen drar iväg ganska snabbt när man går över 4.0GHz. Vill minnas att jag behövde smälla på med ungefär 1.42v för att få den stabil på 4.05GHz

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av ChozaN:

Har börjat försiktigt med överklockningen. Uppdaterade bioset igår vilket gjorde stor skillnad för stabiliteten. Just nu är jag på 3.9ghz på 1.25 voltage. så har stora förhoppningar att komma upp i 4ghz utan problem. Däremot så tar jag det sakta men säkert, jag tänker inte stressa mig fram.

Låter klokt att ta det lugnt

Jag kör 4.0 @ 1.275V som har fungerat utan problem sen dag ett (endast stressat med Ryzen Master).
Provade lite högre klock men föll ändå tillbaka på nuvarande, mest pga av lathet att hitta en bra balans av frekvens och spänning.

Permalänk
Medlem

märkte att om jag klockade ner mina minnen från 3000mhz till 2933 så har jag en stabil klock på 4ghz @ 1.35v.. Känner mig hyffsat nöjd över det.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | Nzxt kraken X42 | Gigabyte X570 Elite | Corsair LPX Vengeance 16GB 3200 | EVGA RTX 2080 XC Ultra | Win 10 Pro 64bit | Nzxt S340 elite | EVGA 850W G2 | Logitech G900 & PRO