Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

3,5 mm "växel"?

Hej!

Jag har en bärbar (jobb)dator och en stationär (hemma)dator. När jag är hemma växlar jag mellan dem beroende på vad jag ska göra, men datorerna delar på samma högtalare.

Det är lite jobbigt att flytta högtalarnas 3,5 mm kontakt fram och tillbaka.

Letar därför efter någon "växel" som man skulle kunna sätta mellan datorerna och högtalarna, för att t.ex. med en vippa (eller autosense?) växla vilken dator som "just nu" är kopplad till högtalarna. Ungefär som en förgrening men tvärt om. Går ju dock inte med en vanlig (omvänd) förgrening, eftersom man då kortsluter de båda datorernas drivkretsar med varandra. Det måste vara en växelfunktion.

Tips på produkt? (Kan bygga själv givetvis, men har inte riktigt tid...).

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk

Har själv följt denna guide och byggt min egen, funkar kanon.

https://www.instructables.com/id/How-to-Construct-a-35mm-Swit...

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem

Denna + dessa

(ljudswitchen var lite billigare än antepannte's, men hans funkar med)

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan också använda en mixer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Absolut. Noterar den som ett alternativ.

Skrivet av Niklashog:

Har själv följt denna guide och byggt min egen, funkar kanon.
https://www.instructables.com/id/How-to-Construct-a-35mm-Swit...

Ja, att bygga egen är ju självklart enkelt. Bara att man ska hinna... Å andra sidan kan man ju då få den exakt som man vill ha den.

Insåg att det finns sladdar som går direkt från 3,5 mm till phono.
Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Denna + dessa

(ljudswitchen var lite billigare än antepannte's, men hans funkar med)

Japp. Det skulle funka.

Permalänk
Lego Master

Nu vet jag inte vilka högtalare du använder, men de flesta Logitech-modeller för desktop-användning har både en fast 3.5mm-sladd, och en AUX-ingång där man kan koppla in en lös 3.5mm-sladd tex för att spela upp från en mobil. Det skulle ju funka att koppla in den andra datorn där, och sen bara låta ena eller andra enheten hålla låda i taget.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Nu när termerna "audio" och "switch" med er hjälp dök upp skallen hittade jag den på närmare håll:
https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/...
Den blir det nog + två kabalr som går direkt från 3,5 mm till phono.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Nu vet jag inte vilka högtalare du använder, men de flesta Logitech-modeller för desktop-användning har både en fast 3.5mm-sladd, och en AUX-ingång där man kan koppla in en lös 3.5mm-sladd tex för att spela upp från en mobil. Det skulle ju funka att koppla in den andra datorn där, och sen bara låta ena eller andra enheten hålla låda i taget.

Ja, det stämmer faktiskt. Det finns phono-ingång på baksidan. Ska testa det.

Tack!

Permalänk
Medlem

Sitter högtalarkabeln fastlödd i högtalaren? eller är det ett 3.5mm jack där?
Går det ta lös kabeln kan du ju bara stoppa in en sån här och dra en kabel till varje dator.

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

Sitter högtalarkabeln fastlödd i högtalaren? eller är det ett 3.5mm jack där?
Går det ta lös kabeln kan du ju bara stoppa in en sån här och dra en kabel till varje dator.

Funkar väl inte med två utgångar som driver samma ingång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Nu vet jag inte vilka högtalare du använder, men de flesta Logitech-modeller för desktop-användning har både en fast 3.5mm-sladd, och en AUX-ingång där man kan koppla in en lös 3.5mm-sladd tex för att spela upp från en mobil. Det skulle ju funka att koppla in den andra datorn där, och sen bara låta ena eller andra enheten hålla låda i taget.

Funkar fint med AUX-ingången på högtalaren. Och sladd hade jag redan i gömmorna.

Kanon! Stort tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krilbe:

Funkar väl inte med två utgångar som driver samma ingång?

Det ska funka, däremot kommer den ju spela upp allt som kommer in, dvs. spela inte upp ur båda samtidigt

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem