Gör jag rätt i att införskaffa en 144hz skärm ?

Permalänk

Gör jag rätt i att införskaffa en 144hz skärm ?

Hej, jag sitter idag och spelar på en Syncmaster T220 https://www.dustinhome.se/product/5010144080/syncmaster-t220

Jag är av den kategorin att jag använder något tills det går sönder, men börjar grunna på om jag får ut mer av mina spel med en nyare skärm. Nu spelar jag framförallt spel som WoW, PUBG, Battlefield, Hitman

Den jag har tittat på är följande https://www.inet.se/produkt/2205434/acer-24-predator-xf240h-1...

Där min fråga blir, kommer jag få en bättre bild i ett spel som WoW med den nyare skärmen ? Jag kör idag med ett 970 grafikkort. När en läser recensionerna till Acer skärmen, så får jag en bild av att det är ett rejält kliv uppåt i vad man får ut av spelen.

Skärmen jag har idag köpte jag 2010, så den har ju ett par år på nacken.

Blir det en rejäl uppgradering om jag byter skärm i spelupplevelse ?

Mvh Joel

Permalänk
Inaktiv

Vad som helst för modern skärm torde vara en uppgradering. Dock skulle jag rekommendera en IPS-skärm istället för TN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av streamner:

Hej, jag sitter idag och spelar på en Syncmaster T220 https://www.dustinhome.se/product/5010144080/syncmaster-t220

Jag är av den kategorin att jag använder något tills det går sönder, men börjar grunna på om jag får ut mer av mina spel med en nyare skärm. Nu spelar jag framförallt spel som WoW, PUBG, Battlefield, Hitman

Den jag har tittat på är följande https://www.inet.se/produkt/2205434/acer-24-predator-xf240h-1...

Där min fråga blir, kommer jag få en bättre bild i ett spel som WoW med den nyare skärmen ? Jag kör idag med ett 970 grafikkort. När en läser recensionerna till Acer skärmen, så får jag en bild av att det är ett rejält kliv uppåt i vad man får ut av spelen.

Skärmen jag har idag köpte jag 2010, så den har ju ett par år på nacken.

Blir det en rejäl uppgradering om jag byter skärm i spelupplevelse ?

Mvh Joel

Ja det är ett stort kliv upp, menar en polare som satt med en 24" 60Hz skärm sen 2012, köpte sig en 27" IPS skärm 60Hz nyligen och det såg han var stort. Men alla ser väl kliv uppåt olika.

Skrivet av anon42512:

Vad som helst för modern skärm torde vara en uppgradering. Dock skulle jag rekommendera en IPS-skärm istället för TN.

IPS, 1080p och 144Hz lär bli svårt, tror inte det finns skärmar med dom features, då måste han upp till 1440p och över.

Dagens TN skärmar är ju bättre, dock inte i VA eller IPS klass i sig, men förr med skärmar som BenQ XL2420t, är ett exempel på dålig skärm i färg och betraktningsvinkel.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Prisjakt har endast 1 skärm som är 1080p 144Hz och IPS-panel. Den är 27" och finns knappt att få tag på https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4977078

Permalänk
Medlem

Det blir en rejäl uppgradering Jag tror du blir väldigt nöjd

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk

titlarna du nämner är ganska hårdvarutörstiga och du nämner inget om vad för komponenter du sitter med i dagsläget.
Vore bra och veta innan folk slänger ur sig massa tips

Permalänk

@kalleteodor:

MSI GeForce GTX 970 4GB Gaming
Gigabyte GA-Z97X-Gaming 7
Samsung 850-Series PRO 256GB
Intel Core i7 4790K 4 GHz 8MB
Corsair 16GB (4x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Skrivet av streamner:

@kalleteodor:

MSI GeForce GTX 970 4GB Gaming
Gigabyte GA-Z97X-Gaming 7
Samsung 850-Series PRO 256GB
Intel Core i7 4790K 4 GHz 8MB
Corsair 16GB (4x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz VENGEANCE

Bf5, pubg, och wow så kommer du inte ligga på några 144+fps vilket du vill göra när du kör 144hz uppdateringsfrekvens.
Då hade jag hellre prioriterat en större ips panel

Permalänk
Skrivet av kalleteodor:

Bf5, pubg, och wow så kommer du inte ligga på några 144+fps vilket du vill göra när du kör 144hz uppdateringsfrekvens.
Då hade jag hellre prioriterat en större ips panel

Vad i ovanstående specifikation måste jag uppgradera för att kunna använda en sådan skärm jag tänkte köpa fullt ut ?

Permalänk
Medlem

Vad jag har förstått från Thomas är att 1080 IPS paneler kan vara av de gamla varianterna som inte är så bra, så risken finns att de kan t.o.m. vara sämre än dagens bättre TN paneler.

Försök att skaffa 1440 paneler eller högre så får du troligtvis en bättre IPS panel.

Såvida du inte tänker spela tävlingsinriktat med snabba fps spel så föreslår jag IPS/AHVA etc paneler, eller VA om svärta är stora intresset. Hursom så är 120/144Hz paneler att föredra.

Permalänk

Kör 240hz Nice kliv från 144 tbh. Tn panelen i den var inte pjåkig i bilden

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Skrivet av streamner:

Vad i ovanstående specifikation måste jag uppgradera för att kunna använda en sådan skärm jag tänkte köpa fullt ut ?

fullt ut i de tilarna?
Hela systemet skulle jag säga.
Jag sitter på en 6700k @4.8ghz och ett klockat 1080 men får inte ut några 144fps i varken bf eller pubg.
Visst, emellanåt, men inte konstant.

Permalänk
Medlem

Ni rekommenderar 1440P men glömmer att han sitter på en 970...

Permalänk
Medlem

Jag köpte 144hz för nåra år sedan och skulle aldrig kunna gå tillbaka till 60hz igen... man blir snabbt van vid den höga fps:en.

Dock så har du ingen monsterburk så du kommer inte komma upp i 144fps konstant i bf5 iaf. Ska du ha schysst grafik och den fpsen får du uppgradera hela burken och det kommer kosta...

Jag hade väl personligen köpt en ny skärm ändå med 144hz om jag var i din sits. Alternativt om du vill vänta och slå på stort senare eller redan nu, det är upp till dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra PSU: Corsair HX 1000W Moderkort: Asus Rog Strix Z390-F Gaming CPU: Intel i9 9900k@stock CPU-kylare: Noctua DH-15 Chassi: Fractal Design Define R6 RAM: Corsair Vengeance Rgb Pro DDR4 32gb 3200 MHz Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Avstängd

Att gå upp till 144 hertz skärm.
Är väldigt likt känslan,att gå från mekanisk hårddisk till ssd.
I efterhand tänker man.hur fan stod jag ut med mitt gamla mög.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Sötast

Det kan inte bli mycket sämre än det du sitter på idag, så enkelt är det.

Jag är en av de som anser att man _SKALL_ prioritera dyra skärmar då skärmarna är dina "glasögon" det är den komponent du använder mest av alla, den du tittar på alla timmar och den som visar det de övriga komponenterna producerar.

Att sitta med en skräp skärm är verkligen det mest dumsnåla en datorperson kan göra. Det du bör göra är att köpa en "riktig" skärm, och om du ej vill lägga pengar så är du åtminstone ett steg i rätt riktning, den du använder nu är..... hemsk.