Steam ändrar distributionsavtal – sänker avgiften för storspel med 33 procent

Permalänk
Melding Plague

Steam ändrar distributionsavtal – sänker avgiften för storspel med 33 procent

Steam har tappat flera stora spelutvecklare på senare år, där en av bovarna tros vara avgiften på 30 procent av intäkterna som tjänsten tar ut. Nu sänks den markant till 20 procent för storspel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

bytte de inte till en fast avgift för ett tag sen med nertagningen av greenlight?

Permalänk
Avstängd

Valve behöver en bättre balans än det här om dem inte vill förlora mer till bättre val som GoG. Det förvånar mig att utgivare som Sega inte har valt GoG som utgivare över steam än.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Det förvånar mig att utgivare som Sega inte har valt GoG som utgivare över steam än.

Framförallt för att alla har Steam men inte GoG, därav lär spelet sälja mer på Steam jämfört med GoG även om intäkterna blir mindre per enhet.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Nice! Kanske man kan se lite fler stora titlar på Steam, ett försökt att vända trenden med att alla ska ha sin egna launcher, men det är väl redan för sent tyvärr...

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

Wow tog de 30% av intäkterna innan? Det hade jag inte gissat.. Låter väldigt högt i mina öron.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

bytte de inte till en fast avgift för ett tag sen med nertagningen av greenlight?

Artikeln handlar om den andel av försäljningsintäkterna som Valve tar ut, inte avgiften för att få sina spel publicerade.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Så det är fortfarande 30% för t ex Indie utvecklare då? Pretty shitty.

Men vad tar t ex MS och Sony?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Wow tog de 30% av intäkterna innan? Det hade jag inte gissat.. Låter väldigt högt i mina öron.

Samma nivå som sattes av Apple med App Store och sedan följdes upp av Google Play. Skulle snarare säga att 30% förefaller vara en ganska inarbetad nivå för de största plattformarna, där utvecklare inte har haft några riktigt bra alternativ.

Skrivet av Baxtex:

Så det är fortfarande 30% för t ex Indie utvecklare då? Pretty shitty.

Instämmer. De bästa spelen och främsta skälet till att jag fortfarande föredrar Steam är att vissa mindre utvecklare endast lanserar sina spel där. Hade gärna köpt utanför Steam om det varit möjligt, för att supporta mer.

Permalänk
Medlem

@Nima2001: jo jag vet inte varför dom trodde att activison och blizzard och ea och ubisoft ville förlora 30% av alla pengar dom tjäna istället för att göra egen plattform...

Permalänk
Inaktiv

De är riktigt sjukt att ju mer företagen tjänar desto mindre pengar har de råd att betala för distribution. Det måste växa parasiter på deras ruttna bankkonton. Fattiga indieutvecklare verkar inte ha några problem att betala. Nu väljer steam att diskriminera utveklare så att aktieägarna kan få lite utdelning på deras övervärderade aktier.

Permalänk
Medlem

Bra.

Visst, monopol är sällan någon höjdare, men det är riktigt jäkla röv att tvingas ha en uppsjö olika bloatade skitklienter installerade för att kunna köra något eller ett par spel per styck. Det närmar sig en situation där det börjar kännas aktuellt att pirata bara för att slippa skitklienterna.

Önskar i övrigt att spelhusen kunde gå ihop och bygga nån standard-API, så man kunde komma åt alla distributionstjänster från en enda fritt vald klient.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

De är riktigt sjukt att ju mer företagen tjänar desto mindre pengar har de råd att betala för distribution. Det måste växa parasiter på deras ruttna bankkonton. Fattiga indieutvecklare verkar inte ha några problem att betala. Nu väljer steam att diskriminera utveklare så att aktieägarna kan få lite utdelning på deras övervärderade aktier.

Nej, de väljer att "diskriminera utvecklare" för att se till att ha kvar storspelen på sin plattform så att Steam överlever.

Bisarrt? Kanske. Fel av Valve? Nej.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

bytte de inte till en fast avgift för ett tag sen med nertagningen av greenlight?

Nej, de bytte inte ut procentsatsen mot en fast avgift. De lade till den fasta kostnaden som en inkörsport till Steams butik. Betalar du den kan du släppa ditt spel på butiken. Procentsatsen 30% har funnits länge, långt innan ens Greenlight var en grej.

Skrivet av anon185723:

De är riktigt sjukt att ju mer företagen tjänar desto mindre pengar har de råd att betala för distribution. Det måste växa parasiter på deras ruttna bankkonton. Fattiga indieutvecklare verkar inte ha några problem att betala. Nu väljer steam att diskriminera utveklare så att aktieägarna kan få lite utdelning på deras övervärderade aktier.

Capitalism = bad. Marx får gå in här och sätta en procentsats på allt på hela marknaden så blir alla glada /s

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Bra.

Visst, monopol är sällan någon höjdare, men det är riktigt jäkla röv att tvingas ha en uppsjö olika bloatade skitklienter installerade för att kunna köra något eller ett par spel per styck. Det närmar sig en situation där det börjar kännas aktuellt att pirata bara för att slippa skitklienterna.

Håller helt och hållet med här. Jag skulle verkligen vilja välja bort skitklienter som steam. Förmodligen sämsta mjukvaran jag har installerad på min dator och jag har flera flera hundra programvaror installerade.

Förstår allvarligt inte kärleken till Steam mer än att dom var först och är störst. Nu är dom förmodligen sämst.

Permalänk
Skrivet av anon185723:

De är riktigt sjukt att ju mer företagen tjänar desto mindre pengar har de råd att betala för distribution. Det måste växa parasiter på deras ruttna bankkonton. Fattiga indieutvecklare verkar inte ha några problem att betala. Nu väljer steam att diskriminera utveklare så att aktieägarna kan få lite utdelning på deras övervärderade aktier.

Va? Det är snarare så att "fattiga indieutvecklare" inte har råd / tid att skapa en egen tjänst / varumärke.

Dessutom hade det inte lönat sig eftersom deras tjänst inte haft lika många användare som Steam. Medans för Blizzard så lönar det sig då deras varumärke redan är så starkt.

Ser inte problemet här faktiskt. Steam låter indieutvecklare få en kanal till miljoner användare för 30%. Utan Steam hade nästan ingen köpt / känt till spelet och utvecklarna hade gått i konkurs direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

De är riktigt sjukt att ju mer företagen tjänar desto mindre pengar har de råd att betala för distribution. Det måste växa parasiter på deras ruttna bankkonton. Fattiga indieutvecklare verkar inte ha några problem att betala. Nu väljer steam att diskriminera utveklare så att aktieägarna kan få lite utdelning på deras övervärderade aktier.

Snarare så att säljer du för stora summor är det mycket pengar du kan spara på egen plattform och vid en viss summa blir det det ända logiska valet.
Samtidigt är det kostsammare att distribuera små spel då kostnaden för server utrymme och administration är likvärdig oberoende på hur mycket det säljs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Handlar väldigt sällan direkt från Steam då de oftast har ocker priser, köper nycklar från g2play och Greenmangaming och sparar en slant.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Citat:

Det var i samband med lanseringen av rollspelet Thronebreaker: The Witcher Tales som utvecklaren initialt enbart sålde titeln via sin egen distributionsplattform GOG. Kort därefter dök dock spelet upp på Steam, vilket många anser var ett försök att nyttja den stora användarbasen till att få upp försäljningssiffrorna.

Om samma spel finns till samma pris på steam och även på GOG, drm-fritt och utan krav på aktivering eller dyl, så köper jag det hellre på GOG.
Men jag upplever att steam har ett betydligt större utbud.
Det är väl framförallt utbudet som är steams styrka. Ihop med en tjänst som fungerar bra i övrigt.

Skrivet av _Merc_:

Det förvånar mig att utgivare som Sega inte har valt GoG som utgivare över steam än.

Det är väl många spelutvecklare som gillar DRM...

Skrivet av Nima2001:

Wow tog de 30% av intäkterna innan? Det hade jag inte gissat.. Låter väldigt högt i mina öron.

Om jag tolkar det rätt: Om du utvecklar ett spel som säljer för 15 miljoner USD på steam så tar de 30% på de första 10M och sen 25% på de resterande 5M.
Så ska du släppa något på steam så får du sälja rätt bra om steam ska ta 20% av merparten av försäljningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Wow tog de 30% av intäkterna innan? Det hade jag inte gissat.. Låter väldigt högt i mina öron.

Jupp, sen så skattas det för vinst här hemma och ska man ta ut lön så är det typ 30 kr i fickan per 100 kr. Så utvecklare tjänar dessvärre inte så mkt pga detta. Speciellt indies, som oftast även betalar ett par % för att nyttja spelmotorer också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Givetvis är det högre avgift för indiespel eftersom det utgör en liknande administrativ kostnad som AAA-spel, men en bråkdel av försäljningen.

Permalänk
Medlem

Skönt att se Steam få lite pisk på fingrarna

Permalänk
Medlem

30% låter onekligen högt om man t.ex. jämför med elektronikkedjor som knappt har någon vinstmarginal alls på produkterna de säljer.
Någon som vet hur många procent traditionella spelbutiker tog ut för varje sålt spel? Alltså såna butiker som fanns på medeltiden och sålde spel på diskett, spelkassett, CD o.s.v.?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _Merc_:

Valve behöver en bättre balans än det här om dem inte vill förlora mer till bättre val som GoG. Det förvånar mig att utgivare som Sega inte har valt GoG som utgivare över steam än.

>Bättre val som GOG.

BETYDLIGT Färre spel.

Bättre val. Ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Valve behöver en bättre balans än det här om dem inte vill förlora mer till bättre val som GoG. Det förvånar mig att utgivare som Sega inte har valt GoG som utgivare över steam än.

Du tror Sega kommer släppa spel utan DRM? Kommer aldrig hända, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Så det är fortfarande 30% för t ex Indie utvecklare då? Pretty shitty.

Men vad tar t ex MS och Sony?

Sony tar himla massa pengar för att få släppa till Playstation (oavsett hur spelet distruberas) - spelen ligger alltid högre på konsol än PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Nice! Kanske man kan se lite fler stora titlar på Steam, ett försökt att vända trenden med att alla ska ha sin egna launcher, men det är väl redan för sent tyvärr...

Önskar de vände trenden helt och avskaffade allt vad launchers/DRM heter. Snart är det bara GOG (och vissa titalar vid humble bundle) kvar där man kan köpa spel som man faktiskt äger själv.

Permalänk
Medlem

Trots sänkningen är det fortfarande en för hög andel, rent ocker skulle jag vilja påstå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Skrivet av kaput:

Bra.

Visst, monopol är sällan någon höjdare, men det är riktigt jäkla röv att tvingas ha en uppsjö olika bloatade skitklienter installerade för att kunna köra något eller ett par spel per styck. Det närmar sig en situation där det börjar kännas aktuellt att pirata bara för att slippa skitklienterna.

Önskar i övrigt att spelhusen kunde gå ihop och bygga nån standard-API, så man kunde komma åt alla distributionstjänster från en enda fritt vald klient.

Vi har ju en enda bloatad klient för att kunna spela i och med Windows/DirectX som man behöver för att kunna spela.

Permalänk
Medlem

Hel orimlig nivå. allt över 10% är ocker. att ta 3/10 av alla intäkter utan någon risk är inget annat än rån. Jag förstår varför man lämnar.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090