Sambo som tycker man är omogen för man spelar?

Permalänk
Medlem

Sambo som tycker man är omogen för man spelar?

Vill bara kolla av läget med lite andra människor för själv anser jag att jag har ett vettigt tänk när de kommer till familjen och hur/när jag spelar lite.

Men sambon är på mig direkt, får skuldkänslor när jag sätter mig vid datorn även om de bara är för att betala räkningar.
Vi har en flicka på sex veckor, hon är hemma o jag jobbar, jag sköter allt hemma utom tvätten och tar bebis när de behövs då hon vill ha 120 procent koll, väldigt överbeskyddade.
Jag har väl kanske spelat max 3 timmar kanske på en vecka, är inte ett måste för mig att spela med kan vara väldigt skönt o varva ner lite och snacka med alla polare (som jag personligen känner irl) Men så fort jag sitter där så blir hon sur och bitter, hon påpekar att jag inte var redo för att skaffa barn och jämför mig med sin 9 åriga son som spelar fortnite konstant. Vilket gör mig förbannad..
Men jag sitter ofta och tittar på film och serier med henne som alltid slutar likadant, hon sitter med telefonen 10cm från ansiktet.
Har påpekat att de är ingen skillnad om hon sitter och tittar på tvn en hel dag eller om jag sätter mig vid datorskärmen i nån timme.
Hon har kompis som bor 1 min bort som kommer ibland och dem snackar mycket på telefon bla.
Jag har redan slutat att träna på gym, var mitt stora intresse och tog upp mycket tid, 5 dagar i veckan och 3 timmar totalt varje dag, men slutat pga jag kände att jag försummade henne och vårt barn då. Tar jag upp de så får jag i ansiktet att hon flyttade 6 mil till mig, som i säg är lite motsägelsefullt då hon har heeela sin släkt här..

Spelar bara när dem inte är hemma och eller när hon ammar eller när jag har bebis och hon sover så jag påverkar inte familjelivet negativt enligt mig själv eller har jag fel??

Att spela ibland är den billigaste mest tillgängliga hobbyn (då jag alltid är hemma) jag har kvar och de är mitt ansvar att få allt att fungera ekonomiskt och praktiskt. Tycker att hon borde godta de men de går inte resonera med henne..

Ska jag börja träna igen för att visa hur de kunde ha varit, komma hem vid 5 halv 6 istället för halv 3?

Nä jag känner mig lite vilsen minst sagt och ibland måste man ventilera, de ger lite perspektiv när man skriver ner saker också.

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är du ger henne sx, närhet och uppmärksamhet ofta så brukar resten lösa sig själv.

Angående spelande (egentid) kan ni kanske komma överens om något, kommunicera och få henne känna sig delaktig.

Lycka till

Permalänk

Kom överens om "egentid" alltså i princip schemalägga när du "får" spela. Samma sak för henne kring de saker som hon vill göra själv. (alltså passar den andra partnern barnet så man verkligen kan vara själv)

Börja gymma igen skulle jag själv göra men på rimlig nivå, typ 2-3 ggr per vecka istället för att spela då du ändå inte kommer kunna slappna av om du inte är ensam hemma.

Permalänk
Medlem

Hur var det innan ni fick barn? Det måste varit samma historia då?
Oavsett så borde du ta upp träningen igen, kanske inte till den nivån du hade, utan någon gång i veckan, det gör ju att du mår bättre.

Och ang. Spelandet så är det många som får problem med denna i sambolivet, men som jag sa, hur var det innan ungen ploppade ut? Och hur var det innan ni ens fick reda på att ni skulle ha barn? Ville hon inte att du skulle ha egentid då heller?
Ska ni kunna leva tillsammans måate ni kunna kompromissa och tillåta varandra ha egna hobbys, ert förhållande kommer inte bli långlivat om ni inte tillåter varandra göra det ni tycker är skoj, det kommer börja knaka i fogarna, ni blir mer och mer bittra på varandra och sexet försvinner.

Vad har sambon för hobbies? Har hon något hon verkligen älskar? Annars är det nog så att hon är svartsjuk över att du har ditt spelande och hon inte har något eget. Ni kan ju försöka hitta något båda gillar att göra, mountainbike kanske, eller varför inte knyppling

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk

kan sätta mig in i din situation precis , det var likadant för mig för ca 1 år och 8 månadersedan, i början vaknade våran lilla ganska mycket och stuliga tider, men nu (närmare 2 år ) så kollar jag på serier / film med henne som jag också har intresse för och spelar när hon lägger sig, typ 22.00 - 00.00 01.00, och ibland spelar jag så fort vi lagt henne för natten, (lite riskabelt ifall hon sover dåligt eller vaknar sent, så jag tar henne ifall hon vaknar medans jag spelar och sambon sover. och när jag väl lagt mig och somnat så brukar jag inte vara så lättväkt och då tar henne barnet istället.
och detta funkar jättebra, men i början är det mer eller mindre att släppa på mycket tyvärr, endel pga husfriden hehe

Visa signatur

-[Asus Prime z590]-|- [Intel Core 11600k]-|-[Corsair Hydro H100i]-|-[Aorus rtx 3070 Master]-|-[Corsair 16GB 3600Mhz]-|-[Corsair LL120 RGB 120mm]-|-[Fractal Design Define 7 Compact]-
Aoc 32" 144Hz 1ms-[Logitech G502 HeroAsus Rog strix Scope Deluxe TKL

Permalänk

Lämna henne

Permalänk
Medlem

Det behövs nog att ni sätter er ner och pratar om detta, inte mitt i hettan när hon blir irriterad för att du spelar och inte när hon sitter med telefonen mitt i ansiktet och försummar dig och du blir irriterad.

Det känns som att hon helt enkelt inte förstår vad spelandet innebär för dig och ser inte hur stor likhet det har med att glo på serier eller annat. Jag tror att om du frågar varför hon blir så upprörd över att du spelar så kommer hon inte ha något bra svar på det och måste kanske rannsaka sig själv. Får du ett "För att det är barsligt och slöseri med tid" så kan du gott fråga varför hon tycker det, och förklara att för dig är det inte barnsligt utan det är ett sätt för dig att umgås med dina kompisar precis som hon gör på mobiltelefonen, och att det är ett sätt för dig att varva ner och hämta energi så kanske hon förstår dig mer.

Förstår hon dig inte så får hon i alla fall respektera det, för vad som ger och tar energi och vad som är slöseri med tid och tid spenderad på värdefull återhämtning är upp till var och en.

Ett tips då är att utgå ifrån dina egna känslor. "Jag känner att du ser ner på mitt intresse" istället för "Du ser ner på mitt intresse". Det gör en hel del skillnad i hur hon ser på saken. Ska du dra upp saker du känner att hon gör så tänk på samma sak där; "Jag försöker spendera tid med dig genom att se serier och filmer, men då känner jag att du inte är närvarande utan umgås med andra via telefonen och då känns det som att vi inte ens umgås" t.ex.

Det handlar inte alltid om att man har rätt eller fel inställning, utan det handlar många gånger om att förstå hur varandra känner.

Permalänk
Medlem

Om vi utgår från det du skriver är sant och att du inte förvränger i affekt (ta inte illa upp) så uppfattar jag det som att du har rätt i det hela. Ni delar ansvaret hemma och ni delar tid tillsammans hemma. Utöver det så har ni ju båda rätt till egentid så jag förstår verkligen inte hennes resonemang.

Svårt att se vart skon klämmer alltså. Har det att göra med att hon tycker att själva spelkulturen är omogen så kanske det är något djupare ni måste prata ut om? Själv tycker jag att det är rätt så omoget att sitta med mobilen i högsta hugg när man ser på film tillsammans med någon.

Dumt att spekulera men hon kanske förväntar sig något mer och annat i och med att er dotter bara är 6 veckor? Som vanligt är kommunikation A & O i ett förhållande. Red ut det på ett sansat sätt. Diskutera och kommunicera på en bra nivå. Använd inte uttryck som "jag tycker" eller "jag tror" utan använd istället "jag upplever". Hon kanske inte inser vad hennes ord sårar egentligen.

Permalänk
Medlem

Byt roller du är pappaledig och hon jobbar. När hon kommer hem så får du tid till egen tid. Ge inte bort en enda dag utan dela på tiden. Så ni förstår varandra. Om ni inte låter den andra få egen tid så kommer du inom snar framtid vara särbo. Att hon inte sköter hemmet när hon är hemma är ju helt sjukt.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Vad fan är det där för jävla osunt förhållande? Det som beskrivs är ju inget annat än systematisk psykologisk mobbning!

Om lägenheten står i ops namn är det ju bara att slänga ut henne, hon får väl bo i en större kartong hos sin polare som bor en minut bort eller någon av sina släktningar. Att ni har barn ihop spelar ingen roll när hon ändå ska ha "120 procent" koll och hade jag varit i dina skor @HandSolo så hade jag starkt ifrågasatt ifall ungen var ens min om hon verkar närmast rädd för att du ska hålla i ungen utan uppsikt.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Jag är av åsikten att det är viktigt att ha egentid och egna intressen. All vaken tid ska inte behöva spenderas med sin partner. Jag skulle säga att 90% av mitt sociala umgänge sker via spel eller iallafall röstchatt med kompisar i andra städer. Det är inget jag är villig att släppa och det måste min partner respektera. På samma sätt som jag respekterar att hen har sina intressen som tar upp en del tid.

Givetvis måste man kommunicera och man får inte försumma sin partner och/eller barn, men det låter inte som att det är fallet här. Det håller inte att du ska få skuldkänslor för att du vill ha egentid, oavsett vad du vill göra med den. Däremot så skulle jag säga att du behöver samtala med din sambo och få hennes bild av det hela, ni kanske inte alls har samma uppfattning om hur mycket tid som läggs. En saklig och djupgående diskussion utanför stridens hetta som någon tidigare sa.

På ett eller annat sätt måste ni komma fram till en lösning, annars håller det inte.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Avstängd

Säg till henne att lämna sin vita iPhone hemma om du ska inte få lira på datorn då och då. Sätt lite krav tillbaka.

Eller lämna henne.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Från en som levt i ett liknande förhållande så kan jag bara säga att det utifrån min erfarenhet kan sluta på två sätt. Antingen får du henne att förstå genom kommunikation att spel och att få spela då och då är ett sätt för dig att få avslappning och socialt umgänge och hon då accepterar det.

Eller som det blev i mitt fall, hon kunde inte acceptera det, fast det precis som i ditt fall alltid var att varje gång vi satt och tittade på film/serier så satt hon med telefonen och spelade / slöscrollade på instagram, och det tog slut i längden när det inte funkar på ett grundläggande plan oavsett känslor.

Om hon inte accepterar dig och dina intressen och ger dig utrymme för dessa så förtjänar DU bättre! Sen finns det förstås rimliga mängder tid som man får anpassa sig till men det du nämnt anser jag och nog många andra också vara fullt rimligt

Permalänk
Avstängd

Låter som att du på något sätt lyckas hitta någon som inte respekterar dig.
Har väldigt svårt att själv sätta mig in i den situationen då jag ser det som det absolut viktigaste i ett förhållande.

Du känner antagligen av det själv bäst hur du löser situationen men att spela datorspel är samma slöseri med tid som att kolla på TV och inget konstigt med det tycker jag.

Permalänk
Medlem

Jag bad sambon läsa ditt inlägg och hennes kommentar är att det med all sannolikhet inte har något med ditt spelande att göra alls, utan det handlar om att hon är missnöjd med något annat...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle lösa det på följande sätt : )

Ta ut ditt barn i en barnvagn. Gå en timme 2 till 3 gånger per dag.

Då får din tjej ledigt 2-3 timmar. Du får motion. Sen när du kommer hem är det din tid att ha ledigt. Då får du 1-3 timmar där du kan göra egna saker.

Detta går bra med första barnet. Nackdelen är när nr 2 kommer ; )

Det positiva är att du visar att du tar ansvar du kan även hänvisa till att hon får egen tid att göra vad hon vill.

Tror jag var ute med vårt första barn 3-4 timmar per dag. Sen bytte jag spel till cs och hörlurar som var dåliga för att höra om barnet vaknade. Oftast sov barnet 2 mete ifrån. Spelade inte cs innan. Var mest för att jag skulle kunna bryta snabbt.

Hoppas det löser sig. Om ett år kan du spela barnspel på datorn. Då blir det enklare : )

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Oftast, när det gäller spelandet, brukar inte vi vara rätt ärliga eller hur? Vi borde få in hennes input också för att få en helhetsbild av det. Är man en gamer, finns inte på kartan att "erkänna" kanske jag är beroende. Man blundar och försvinner i gamevärlden. Där mår man bra eftersom, på något sätt, kommer man undan verkligheten.
Älskar du henne, prata med henne och kom överens. Tänk på din dotter! Är det värt att förlora henne pga ett spel??!?!?!

Visa signatur

Cloothing optional!!!

Permalänk
Medlem

1. Prata om det. Førklara vad det betyder før dig. Førsøk få henne att førstå att det inte ær nån skillnad på om du sitter med en bok, ser på en serie eller spelar ett spel - det ær ju din tid, och det ær en avslappnande aktivitet. Om hon ælskar dig, ær væl poængen att hon ska tycka om att du gør saker som får dig att må bra - inte førsøka kontrollera dig?

2. Funkar inte det, så kanske man ska øvervæga antingen parterapi eller diskutera vad man gør før varandra. Att ge och ta ær ju ganska viktiga principer i ett førhållande man vill ska fungera.

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Ja innan vi fick barn så brydde hon sig inte så nämnvärt mycket utan de har blivit nu sen den lille kom. Men i efterhand har jag fått känslan av att hon "släppt" på mycket i början av vårt förhållande som hon inte tyckt om egentligen, varför vet jag inte.
Ja egentiden går ju att få om jag tar henne tex men där kommer ju problemet in att hon heltidsammar och är extremt överbeskyddade.
Kan förstå att hon känner sig låst då med det är ju ett val hon själv har valt då hon inte vill släppa iväg bebis, jag kan ju inte ha henne mer än 1,5-2 timmar innan de är dags för mat igen.
Jag tar GÄRNA hand om mitt barn, ger henne mat och hela biten med de går ju inte.
I grund och botten så har hon direkt inte några hobbies själv om man inte räknar in att hon åker o fikar här i var innan vi fick barn. Däremot så spelar hon ju mycket mobilspel så de godtas antar jag

Jag ger henne mycket närhet och allt som tillhör men de går inte att kommunicera med henne när de kommer till saker där hon har en åsikt...då är det bara så även om hon har fel.
Hon bestämmer allt pga husfriden annars orkar ingen av oss till slut.
Lämna henne är inget alternativ, finns en anledning till varför våra äldre var ihop hela sina liv....endast om de kommer vara såhär hela tiden då åker hon ut men de återstår att se.
Försöker få hennes kompis att komma förbi ibland då får man lite andrum.
Lite svårt med att hitta på nåt tillsammans då hon inte vill ta ut den lille bland folk tex affären,ett fik osv, då återstår bara tvn och promenader. Kan ju tillägga att vi bor på landet
Men de kanske bara är att bita ihop och vänta ut att

Permalänk
Medlem
Skrivet av haiPA:

Oftast, när det gäller spelandet, brukar inte vi vara rätt ärliga eller hur? Vi borde få in hennes input också för att få en helhetsbild av det. Är man en gamer, finns inte på kartan att "erkänna" kanske jag är beroende. Man blundar och försvinner i gamevärlden. Där mår man bra eftersom, på något sätt, kommer man undan verkligheten.
Älskar du henne, prata med henne och kom överens. Tänk på din dotter! Är det värt att förlora henne pga ett spel??!?!?!

Jag vet inte, men när jag läser detta så finns det absolut ingenting som flaggar för någon form av "beroende":

"Jag har väl kanske spelat max 3 timmar kanske på en vecka, är inte ett måste för mig att spela med kan vara väldigt skönt o varva ner lite och snacka med alla polare (som jag personligen känner irl)"

Men visst, vi har givetvis bara fått ena sidan av historian.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag bad sambon läsa ditt inlägg och hennes kommentar är att det med all sannolikhet inte har något med ditt spelande att göra alls, utan det handlar om att hon är missnöjd med något annat...

Skrivet av backfeed:

Jag vet inte, men när jag läser detta så finns det absolut ingenting som flaggar för någon form av "beroende":

"Jag har väl kanske spelat max 3 timmar kanske på en vecka, är inte ett måste för mig att spela med kan vara väldigt skönt o varva ner lite och snacka med alla polare (som jag personligen känner irl)"

Men visst, vi har givetvis bara fått ena sidan av historian.

+1

Permalänk
Inaktiv

Om din flickvän skulle skriva ett inlägg om ditt beteende så tror jag hon inte hade skrivit samma sak som du. Det jag syftar på detta är att de som tycker hon är konstig enbart har hört din sida.

Angående spela, se på film, serier, t.o.m hänga på datorforum kan anses vara barnsligt. Men det viktiga är i vilka mängder och att det inte går ut över något annat. Det som skyller en mer mogen person från en annan, är att den mogna har kontroll.
När jag åker buss till jobbet på morgonen så ser jag folk som är över 60år som spelar på mobilen, men de gör det för att fördriva dötid. Det är inte precis så de spelar konstant när de är hemma med familjen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av haiPA:

Tänk på din dotter! Är det värt att förlora henne pga ett spel??!?!?!

Nej, det är inte värt att förlora sin dotter på grund av ett spel. Däremot kan det vara värt att avsluta ett destruktivt förhållande med sin dotters mamma om man inte får det minsta andrum för sina intressen och ingen förståelse för sitt välmående. Man kan inte leva sitt liv helt utan saker som laddar tillbaka den energi man förbrukar.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Om din flickvän skulle skriva ett inlägg om ditt beteende så tror jag hon inte hade skrivit samma sak som du. Det jag syftar på detta är att de som tycker hon är konstig enbart har hört din sida.

Angående spela, se film film, serier, t.o.m hänga på datorforum kan anses vara barnsligt. Men det viktiga är i vilka mängder och att det inte går ut över något annat. Det som skyller en mer mogen person från en annan, är att den mogna har kontroll.

Varför skulle det vara barnsligt att spela lr hänga på datorforum?
Ofta är det personer med noll förståelse och en gammalmodig syn på datorer som brukar kalla det "barnsligt" lr "omoget".
Om inte ett förhållande fungerar lr är balanserat så ska man försöka prata ut om det och som också sägs så är det viktiga att man uttrycker sig hur man själv känner och ser på saken. Om man börjar med argument som "jag tycker du är dum som gör si och så" så hamnar den andra lätt i försvarsställning och då blir det fel direkt oftast.

Ni har bägge behov/rätt till egentid. Barnet behöver sova, passa på då. Om hon inte kan acceptera detta så känner jag att det inte är en hälsosam balans i förhållandet.

Jag har gått hemma med mitt barn och då gick jag till sambons jobb så hon fick amma och när barnet väl somnat hemma så passade jag på att ta lite egentid, vilket oftade resulterade i att jag somnade i soffan iofs

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag varken har överdrivit eller förminskat de jag skrivit och vi pratar mycket men som sagt hon är tjurskallig.

Din sambo som trodde att de berodde på nåt annat än just spelandet, jaa självklart är de det. Hon har ju en bild i huvudet hur hennes andra barns uppväxt skulle vara och allt runt om kring. Var hon är i livet, 30 år bosatt i skogen enligt henne och inte haft sin 30 årskris än så klart hon blir lite besviken på hur de blev, men så är det ju med livet...de blir aldrig som vi tänkt oss med de blir bra ändå eller hur? Och vi har pratat om detta såklart
Men vi är kärleksfulla så den biten finns och vi älskar vår dotter

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Nej, det är inte värt att förlora sin dotter på grund av ett spel. Däremot kan det vara värt att avsluta ett destruktivt förhållande med sin dotters mamma om man inte får det minsta andrum för sina intressen och ingen förståelse för sitt välmående. Man kan inte leva sitt liv helt utan saker som laddar tillbaka den energi man förbrukar.

Det här +1:ar jag för det är otroligt sant. När jag spelar lr tränar så laddar jag mina batterier. Och han kommer inte förlora sin dotter. Och man ska inte hålla ihop för ett barns skull. Barnet mår bättre av att man separerar och istället för 2 balanserade välmående familjer.

Permalänk
Medlem

Naturligtvis är det så att du ska kunna spela och även gå och gymma. Givetvis efter att ni fördelat egentid. Din hobby är din och inget som din sambo ska värdera.

Är själv pappa till två små barn, så jag vet att det finns både stunder när man måste vara själv och (t.ex. spela, läsa eller annat) samt när man bör vara tillsammans.

Så stå på dig, du har rätt till din egen tid och din egen hobby. Sen har du också rätt till att vara med och bestämma hur ni tar hand om barnet. Ni är två om bebisen och bara för att ena parten ammar betyder det inte att den andra parten är viktig för barnen och barnets utveckling.

Har ni svårt att lösa det här finns parterapi, vilket jag tycker att du ska föreslå om det inte funkar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

OM hon hade skrivit inlägget så hade hon skrivit att jag är osocial, vilket jag inte är...men hur många par som har barn sitter bredvid varandra och pratar så fort man kommer hem?
Hon vill prata heela tiden och de orkar man inte, eller iallafall inte jag så jag förstår att jag verkar osocial ifrån hennes synvinkel men den biten har blivit bättre sen hon började umgås med kompisen 1 min bort. Förhoppningsvis gör de större påverkan än vad jag kunnat räkna med

Permalänk
Medlem

Jätte enkelt, du säger att du är hemma med barnet och hon börjar jobba igen istället för dig,,,,eller så håller hon truten!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av goa200:

Varför skulle det vara barnsligt att spela lr hänga på datorforum?
Ofta är det personer med noll förståelse och en gammalmodig syn på datorer som brukar kalla det "barnsligt" lr "omoget".
Om inte ett förhållande fungerar lr är balanserat så ska man försöka prata ut om det och som också sägs så är det viktiga att man uttrycker sig hur man själv känner och ser på saken. Om man börjar med argument som "jag tycker du är dum som gör si och så" så hamnar den andra lätt i försvarsställning och då blir det fel direkt oftast.

Ni har bägge behov/rätt till egentid. Barnet behöver sova, passa på då. Om hon inte kan acceptera detta så känner jag att det inte är en hälsosam balans i förhållandet.

Jag har gått hemma med mitt barn och då gick jag till sambons jobb så hon fick amma och när barnet väl somnat hemma så passade jag på att ta lite egentid, vilket oftade resulterade i att jag somnade i soffan iofs

Nu skrev jag "spela, se film film, serier, t.o.m hänga på datorforum kan anses vara barnsligt.". Listan kan göras hur lång som helst som glo på sport etc.

Man kan diskutera ordet barnsligt beteendes innebörd, min tolkning är att det är något som framförallt barn gör och vuxna i mindre utsträckning. En vuxen som lägger ner lika mycket tid på just detta område som ett barn, blir lätt tolkat som barnslig.
Det finns undantag som om man har området som yrke, är man en filmskådis så är det inte konstigt att man lägger ner otroligt mycket tid på att glo på filmer hela dagen. Detta ska jämföras med den vuxna som har ett vanligt jobb och i princip inte gör något annat än att glo på tvn.

Nå problemet är när ett beteende övergår till att bli ett problem för en, det har det nu gjort för TS. Där vi enbart har hört TS berättelse och på den så låter det som om problemet är "överkänslig flickvän".