Permalänk

Eget skrivbord för två.

Hej!

Har under en tid letat efter en schysst skrivbord på bland annat Ikea, Mio, Jysk osv.. men hittar inget som uppfyller dem kriterier jag har.
Vill att det ska vara lätt att flytta och rengöra.
Vill ha ett schysst djup på skivan så man slipper sitta snett mer skärm och tangentbord och dyl.

Så nu tänker jag försöka bygga ett eget, vi är två personer som ska få plats utan att vara i vägen för varandra.
Min fråga är nu:

Vilken typ av skiva passar bäst?
Hur konstruerar du den bäst? Vill att den ska vara lätt att rengöra och flytta på, så några väggfästen blir nog inte av.
Vilka ben kan ni rekommendera, ni som byggt ihop egna?

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Limträskiva är förhållandevis billigt och finns i ett gäng storlekar då är skivan i princip helt klar när du får den också, behöver bara oljas tex.

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

@crazycantofckr:

skrivbordet vi har hemma består av en bänkskiva i massiv ek, 4st bordsben från Ikea (1 i varje hörn) samt en förvaringslösningt (även denna från Ikea) på mitten vilket stabiliserar bordet och även agerar extra stöd då datorerna står på mitten

så ca 1700:- för denna lösning (mer ifall man vill ha andra ben/eller mindre om man inte behöver förvaringen i mitten)
+ lite till beroende på ifall man vill olja,vaxa bordet eller behandla det på något annat sätt

sedan kan man ha färre ben och fler förvaringslösningar så ger väldig flexibilitet beroende på vad man ha behov av

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Jag och in sambo har detta, det absolut bästa skrivbord som finns, superstadigt, lätt att torka av och justerbart i höjd. Dock inte elektriskt, men när man monterar det kan man välja höjd på benen. Lite djupare än normala skrivbord eftersom det är mer av ett konferensbord.

Det som vi gillar bäst är att det är i "riktigt" trä så att man kan skruva fast grendosor/kabelkorgar på undersida. Trots att det inte har något stöd i mitten sviktar det inte trots två datorer och två skärmar och att jag brukar stå på det för attt nå upp till en hylla över bordet.

https://www.ajprodukter.se/kontorsmobler/skrivbord-fasta/skri...

Visa signatur

Main Intel Core i9-9900k @ 5.0 GHz || Asus Rog Strix Z390-E || G.Skill TridentZ RGB 64GB @ 3200 MHz || Asus GeForce GTX 1080 Ti Strix Gaming OC || Asus Rog Ryujin 360mm || M.2 Samsung 970 EVO 1TB || Corsair RM750x v2 || Fractal Design Define R6 TG Gunmetal || Ekwb Vardar RGB 120 mm x 6 st

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilda:

Jag och in sambo har detta, det absolut bästa skrivbord som finns, superstadigt, lätt att torka av och justerbart i höjd. Dock inte elektriskt, men när man monterar det kan man välja höjd på benen. Lite djupare än normala skrivbord eftersom det är mer av ett konferensbord.

Det som vi gillar bäst är att det är i "riktigt" trä så att man kan skruva fast grendosor/kabelkorgar på undersida. Trots att det inte har något stöd i mitten sviktar det inte trots två datorer och två skärmar och att jag brukar stå på det för attt nå upp till en hylla över bordet.

https://image1.ajcontent.com/Archive/ASE/ProductArchive/145444/145444_1_0.jpg

https://www.ajprodukter.se/kontorsmobler/skrivbord-fasta/skri...

Well, "Välj mellan bordsskivor av slitstarkt, lättskött laminat i olika färger samt stativ i alugrått eller svart."

För mig ser det ut som ett helt typiskt kontorsbord, vad gör detta till det bästa skrivbord som finns? Attt det sen kan vara bra ändå och vara bra för TS har jag inga synpunkter på

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Well, "Välj mellan bordsskivor av slitstarkt, lättskött laminat i olika färger samt stativ i alugrått eller svart."

För mig ser det ut som ett helt typiskt kontorsbord, vad gör detta till det bästa skrivbord som finns? Attt det sen kan vara bra ändå och vara bra för TS har jag inga synpunkter på

Av den enkla anledningen att det inte finns att få tag på skrivbord i måtten 2000x800 mm för ett bättre pris än 1995:-. Vi letade i alla fall i ett halvår. Alla skrivbord vi hittade var antingen 60 djupa = datorn på sne och inte nog med plats för allt eller 160/180 breda = man sitter och gnuggar ambåge med den andra jämte sig.

Men för oss är den största anledningen aluminiumramen. Vi ville inte ha något i mitten, och då när man bygger eget blir det lätt lite svajigt på mitten med bara en lång skiva och 4 ben i varje hörn.

Visa signatur

Main Intel Core i9-9900k @ 5.0 GHz || Asus Rog Strix Z390-E || G.Skill TridentZ RGB 64GB @ 3200 MHz || Asus GeForce GTX 1080 Ti Strix Gaming OC || Asus Rog Ryujin 360mm || M.2 Samsung 970 EVO 1TB || Corsair RM750x v2 || Fractal Design Define R6 TG Gunmetal || Ekwb Vardar RGB 120 mm x 6 st

Permalänk

Tycker alla ser riktigt schyssta ut, men har tänkt att kanske ha hjul på benen så man enklare ska kunna flytta det och även komma åt under och bakom lättare för att kunna hålla det så rent och snyggt som möjligt. Då vi alla nog vet att datorerna dra åt sig extremt mycket damm..

Men verkligen tack för all inspiration!!

Permalänk

@erieri02: Vet du om det finns någon liknande skiva hos andra än k-rauta? Det finns tyvärr inte i den staden jag bor i

Permalänk

Ett tips är också att montera skärmarna på en arm som sitter på bordskanten, både mer justerings-möjligheter, samt tar väldigt mycket mindre plats. Du får hela djupet på skrivbordet samt att skärmen kommer 10-20 cm längre bak, så gör inget om skrivbordet inte är för djupt då det ändå blir gott om plats för tangentbord och mus.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

@crazycantofckr:

vilken stad bor du?

k-rauta,byggmax mf har skivor i olika storlekar och material
(sök på bänkskiva så få du fram den typen med (oftast) rundad kant på en sida)
kan själv rekommendera ca 625 djupt, för att de flesta chassin ryms på djupet utan att behöva stå snett för att få plats samt mins 20 mm tjock för att få stabilitet (sedan bero detta mycket på ifall man ha förvaringslådan eller fler ben) och längden är efter behov/ utrymme

edit:
liknande från byggmax, fanns även på Ikea
du har jag endast utgått från Ek-skivor då jag gillar utseendet men man kan välja furu,ask,bok, björk mf.

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Jag har gjort som många andra i den här tråden, köpte en lång bänkskiva och 5st skrivbordsben. Satte en regel hela vägen i bakkant av skivan samt även ett ben bak i mitten för att stötta upp. Rymmer 4 datorer i rad på skivan. Blev riktigt bra.