Ray tracing i Battlefield V – markant bättre prestanda med nya uppdateringen

Permalänk
Melding Plague

Ray tracing i Battlefield V – markant bättre prestanda med nya uppdateringen

Den nylanserade uppdateringen till Battlefield V påstås ge markanta prestandaförbättringar när spelet körs med ray tracing. Redaktionen sparkar igång testriggen för ett snabbtest.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt, ska bli kul att testa detta själv!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Strålspårning?

Permalänk
Medlem

Oj, från 20/26 fps till 48/56 fps.

RTX 2080 levererar ju nästan spelbar prestanda med DXR Ultra med en gång, och i 1440p no less.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Diagrammet var lite halvjobbigt att tyda för att faktiskt få ut skillnaden jämfört med samma konfiguration innan patchen. Kanske lägga till ett diagram där staplarna för samma konfiguration ligger intill varandra?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Trevliga nyheter. Man var lite för cynisk med första resultaten och glömde att det antagligen kommer bli bättre efter fler patchar.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av L'ombra:

Diagrammet var lite halvjobbigt att tyda för att faktiskt få ut skillnaden jämfört med samma konfiguration innan patchen. Kanske lägga till ett diagram där staplarna för samma konfiguration ligger intill varandra?

Jag la till ett diagram (bildspel) med korten grupperade ihop efter modell. Förhoppningsvis är det lite tydligare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag la till ett diagram (bildspel) med korten grupperade ihop efter modell. Förhoppningsvis är det lite tydligare!

Tack! Blev lite lättare att se skillnaden då

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Här är mina egna tester, DXR är absolut spelbart nu i 1080P

Singleplayer

Singleplayer

Multiplayer 64 Conquest

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk

Ska bli intressant när spel kan optimera RT till fullo, känns lite som vi bara skrapar potentialens yta här

Permalänk
Medlem

Siffror i all ära, men är det någon förändring i det visuella nu? Bara undrar om förbättringen är enbart magisk eller om de tullat på utseendet för att nå dit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av go64:

Strålspårning?

Du såg det också.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Argammon:

Siffror i all ära, men är det någon förändring i det visuella nu? Bara undrar om förbättringen är enbart magisk eller om de tullat på utseendet för att nå dit?

Se denna, dom förklarar var dom hämtat mycket av förbättringarna. Ca 3 min lång

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

@Tobbbe__:
Tja, av deras demo att döma verkar det ju inte vara någon försämring utseendemässigt i alla fall. Det kanske är som de säger, att det är såpass nytt att man fortfarande kan göra "magiska" förbättringar. Nåja, RTX fortfarande över min lönegrad ;-P

Permalänk
Medlem

Man har dragit ner hur mycket ray tracing man gör och det genererar bättre fps... ehhh... ja.
Precis som om man stänger av ray tracing så får man ännu mera.
Det kvarstår fortfarande att så som de sålde in ray tracing, utan att ange fps alls, säga att "man måste prata om en ny typ av prestanda... giga rays bla bla bla" och sa att det var "dedikerad hårdvara" som tog hand om ray tracing så bäddade man för något som lät som att man fick allt man haft tidigare och ray tracing ovanpå.

Med det färskt i minnet så suger ray tracing fortfarande på tok för mycket prestanda för vad man betalar för korten. Nvidia och hela branshen har under årtionden sålt in konsumenter på att fps är viktigt. Den med mest fps vinner i alla spel. Har AMD 120 fps i ett spel men Nvidia kort 150 och kostar dubbelt så mycket så är det värt det för man kommer vinna! Köp skärmar med hög refresh rate också.

Sedan nu försöker man säga "ja, men fps är liksom inte så tokviktigt. Det viktiga är hur realistisk reflektionen är".

Det kommer nog vara svårt att omvända marknaden efter att ha drillat dem så länge.

Ray tracing blir en grej medelgamern har när instegskort i 2-3000kr klassen ger dig 1080p med ray tracing i 60 fps. Inte kosrt för 13.000kr. Så vi är i början av denna resa. Hur länge vi befinner oss i början och om folk kommer hinna tröttna innan vi rör oss framåt kommer bero väldigt mycket på just detta.

Precis som åtta kärniga CPU:er var något Intel erbjöd för många år sedan till priser som fick en att kippa efter luft så blev åtta kärnor inte något "vanligt folk" köpte innan AMD bestämde sig för att erbjuda det till mycket lägre priser.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Har ett 2080Ti men skulle absolut välja FPS över Raytracing.

Permalänk
Medlem

Det syntes ju ganska tydligt att kvaliteten på reflektioner med low och medium inställningar var sämre efter patchen, mindre antal rays = sämre kvalitet så det stämmer ju med vad snubben i videon sa angående low och medium. Svårare att avgöra på ultra inställningar, troligtvis reducerat antal rays där också men optimiseringar till denoisern verkar ha motverkat en kvalitetsförlust.

Permalänk

Vet inte om jag tror på den här tekniken, kanske i framtiden när korten blir ännu mer kraftfulla, man vill ju kunna spela i minst 4k@60 fps, det borde vara en target som utvecklarna har som standard och 120 fps i 1440p.
Har tyvärr inte spelat på PC sedan ett halvår tillbaka trots att jag har ett 1080Ti, känns som det kommer räcka ett bra tag till. Jag tror möjligen nästa Nvidia generation kan vara intressant igen beroende på pris. Känns som Nvidia håller på att bli nästa Apple där produkterna till slut blir för dyra för annat än hardcore publiken.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Nått AMD aldrig hade kunnat ens släppa än mindre optimera det på 1 månad.

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Se denna, dom förklarar var dom hämtat mycket av förbättringarna. Ca 3 min lång

https://www.youtube.com/watch?v=-wy45bQe_XA

Fan vad nice! Skönt att se att det faktiskt är en utvecklingsprocess som visar resultat!

Permalänk
Medlem

Testades även prestandan för DXR Off med den nya patchen, eller är de siffrorna från den första testen?

Det ser nämligen ut som att det är de gamla värdena för DXR Off, dvs innan patch och ny drivrutin. Det kanske inte är någon skillnad? Annars vore det intressant att sätta de nya DXR-värdena i procentuell relation till prestandan i DXR Off med den nya patchen och drivrutinen. Det kanske har skett en prestandaökning även utan DXR? Går det att komplettera testet med den infon?

Permalänk
Skrivet av nils45:

Har ett 2080Ti men skulle absolut välja FPS över Raytracing.

Tvärt om för min del!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nils45:

Har ett 2080Ti men skulle absolut välja FPS över Raytracing.

Skrivet av Luciphear:

Tvärt om för min del!

Kan bara tala för mig själv, men för mig är den avgörande faktorn vilken typ av spel det är som spelas.

Till First Person Shooters som BF:V hade jag valt ~120 fps över ~60 fps och raytracing.
Till RPG/RTS/Moba's etc. hade jag valt ~60 fps och raytracing över ~120 fps.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Nått AMD aldrig hade kunnat ens släppa än mindre optimera det på 1 månad.

Och AMD är relevanta här exakt hur...?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Det verkar som en del är besvikna över den förbättrade prestandan om man ser till vissa kommentarer, själv är jag rätt imponerad hur man lyckats förbättra prestandan under en så kort tid.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

Tycker spelet känns allmänt mycket smidigare. Flyter på bättre och dx12 har jag inga problem med.
Jag har inget RTX kort men rent allmänt så var uppdateringen ett lyft.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ChaosClocker:

Trevliga nyheter. Man var lite för cynisk med första resultaten och glömde att det antagligen kommer bli bättre efter fler patchar.

Nästa patch blir det också lite bättre, nytt snabbtest, då nästa patch ännu ett snabbtest och så vidare.
Testarna kommer att vara spytrötta på BF5.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Lite DLSS stöd på detta så blir det nog riktigt bra.

Permalänk

Skulle aldrig spela med RTX online, fortfarande alldeles för mycket performance lost.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av bopp:

Testades även prestandan för DXR Off med den nya patchen, eller är de siffrorna från den första testen?

Det ser nämligen ut som att det är de gamla värdena för DXR Off, dvs innan patch och ny drivrutin. Det kanske inte är någon skillnad? Annars vore det intressant att sätta de nya DXR-värdena i procentuell relation till prestandan i DXR Off med den nya patchen och drivrutinen. Det kanske har skett en prestandaökning även utan DXR? Går det att komplettera testet med den infon?

Prestandasiffrorna utan ray tracing var oförändrade i vår testsekvens efter uppdateringen.