Ray tracing i Battlefield V – markant bättre prestanda med nya uppdateringen

Permalänk
Avstängd

Nu har jag testat raytracing på multiplayer domination Bf V.
Det känns att grafikkortet får slita för att orka med.
Det slukar drygt 11gb vanligt ramminne.(annars ca 10gb)
Vram mellan 6,5-7 gb.(annars max 4,5gb)
Såg mina ögon någon superskillnad jämfört med direktX11 allt på ultra settings och mycket högre fps.
Svaret är NEJ!!!!!
Kommer ändra tillbaks till ultra på directX11 i rappet.
Tror dock att det krävs 2080ti för detta.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Nu har jag testat raytracing på multiplayer domination Bf V.
Det känns att grafikkortet får slita för att orka med.
Det slukar drygt 11gb vanligt ramminne.(annars ca 10gb)
Vram mellan 6,5-7 gb.(annars max 4,5gb)
Såg mina ögon någon superskillnad jämfört med direktX11 allt på ultra settings och mycket högre fps.
Svaret är NEJ!!!!!
Kommer ändra tillbaks till ultra på directX11 i rappet.
Tror dock att det krävs 2080ti för detta.

Kul att du fick testat det i alla fall. Synd att du inte gillade det, förhoppningsvis kommer andra spel i framtiden där du känner att det är bättre!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat tror jag inte att ett FPS spel är den bästa "killer app" för RT.
Spel där man kan ta sig tid att njuta av miljöerna vore betydligt bättre.
Plus att man då slipper "gamer rage" för att dom inte fixar 144Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ärligt talat tror jag inte att ett FPS spel är den bästa "killer app" för RT.
Spel där man kan ta sig tid att njuta av miljöerna vore betydligt bättre.
Plus att man då slipper "gamer rage" för att dom inte fixar 144Hz.

Indeed. Tror på bättre tillämpningar i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@ClintBeastwood:
Japp jag var nyfiken att testa,
Tror dock raytacing kommer vara standard några år fram i tiden.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Mange43:

Nu har jag testat raytracing på multiplayer domination Bf V.
Det känns att grafikkortet får slita för att orka med.
Det slukar drygt 11gb vanligt ramminne.(annars ca 10gb)
Vram mellan 6,5-7 gb.(annars max 4,5gb)
Såg mina ögon någon superskillnad jämfört med direktX11 allt på ultra settings och mycket högre fps.
Svaret är NEJ!!!!!
Kommer ändra tillbaks till ultra på directX11 i rappet.
Tror dock att det krävs 2080ti för detta.

Intressant detta med att krav på videominne ökade så pass mycket.
Tycker mig ha sett test på att DX12 använder mer arbetsminne.
Det sägs att DX12 har blivit bättre med senaste patchen, hur funkar det i DX12 men utan RTX påslaget?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ja märklig, trots "raytracing = 1080p30 med 2080Ti" som många här på Swec hävdade så bestämt? Tänka till innan nästa profetia görs kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

ELLER så ser Nvidia till att inte visa "resultat" som speglar dessa siffror nästa gång de avtäcker något?

http://www.pcgameshardware.de/Grafikkarten-Grafikkarte-97980/...

Tycker att du faktiskt sitter och skäller lite upp i fel träd i detta fallet.

Eller det kanske är fel att lita på Nvidia? Ska folk sitta och spå i framtiden hur en ny teknik eventuellt ska eller inte kommer att förbättras när inte ens Nvidia verkar veta det? :>

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

ELLER så ser Nvidia till att inte visa "resultat" som speglar dessa siffror nästa gång de avtäcker något?

http://www.pcgameshardware.de/Grafikkarten-Grafikkarte-97980/...

Tycker att du faktiskt sitter och skäller lite upp i fel träd i detta fallet.

Eller det kanske är fel att lita på Nvidia? Ska folk sitta och spå i framtiden hur en ny teknik eventuellt ska eller inte kommer att förbättras när inte ens Nvidia verkar veta det? :>

ELLER så är det hög tid att Swec medlemmar lär sig att ett resultat är beroende av både mjukvara och hårdvara och att mjukvara inte bara varierar utan oxå kan vara långt ifrån färdig.

Handlar inte ett dugg om att lita eller inte lita på någon. Nvidia vet inte hur mjukvara förändras i framtiden och än mindre så kan de dema framtida resultat.

Vad det handlar om är hur man ska förhållla sig till information som presenteras i "work in progress" sammanhang. Tänka till, mao.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

ELLER så är det hög tid att Swec medlemmar lär sig att ett resultat är beroende av både mjukvara och hårdvara och att mjukvara inte bara varierar utan oxå kan vara långt ifrån färdig.

Handlar inte ett dugg om att lita eller inte lita på någon. Nvidia vet inte hur mjukvara förändras i framtiden och än mindre så kan de dema framtida resultat.

Vad det handlar om är hur man ska förhållla sig till information som presenteras i "work in progress" sammanhang. Tänka till, mao.

Skickades från m.sweclockers.com

Eller så är det lite att man måste sluta köpa "pre-orders" av en produkt (oavsett digital eller fysisk) som man inte vet vad den levererar. Nvidia kunde väntat med att lansera den om de inte ansåg den redo. Istället slog de på RTX trumman så högt de kunde, och sedan när det släpptes fanns ingen info att tillgå, och det lilla som fanns var... uselt.

Att det sen tagit 2+ månader att få ett spel... med en hyfsad vettig funktion, efter släpp, måste man kunna ge kritik på. Hade det släppts "idag" med den prestanda och teknik du ser nu, hade det också dömts för hur det var nu. När dock en 10kkr+ produkt släpps... förväntar man sig normalt "färdig" stämpel.

Det mest lustiga är, AMD har alltid fått kritik för att "korten blir bättre med tiden", men är usla vid släpp. "Varför ska jag vänta?" är standard svaret. Min kritik här är... varför är det plötsligt okej för Nvidia att "odla vin", även för Nvidia fans? Jag fick intrycket att man vill köpa produkten klar "vid launch".

RTX i sig kommer bli en bra teknik, men det kommer, precis som AMD GPUers "fine wine" (som folk vill kalla det)... ta lite tid.

Skrivet av ClintBeastwood:

Saken är ju bara den att om Nvidia säger att det är en förbättring så kommer folk sitta och försöka motbevisa det.

Det som får mig att undra är... du har "X" hårdvara, dvs du har inte mer kraft än du har. Då detta är ren hårdvaru-beräkning att göra detta så får du inte mer raytraceing prestanda oavsett hur mycket du optimerar. Så om de ska öka detta måste de ha använt <100% av X för att nu kunna öka det.

Det du kan göra är att skippa/försämra det på vissa bitar, och förbättra det på andra. Det kan ge visuella förbättringar, eller ge mer prestanda då du inte lägger så stor del av "X" på onödiga saker, men måste göras genom att kompromissa/försämra något. Farliga är dock... Nvidia har flertalet kända fall förr i tiden där deras "optimering" har varit på offer av bildkvalitet när ny teknik inte orkats drivas bra på deras hårdvara. Och initiala bilderna man såg på detta... såg fyrkantigt och pixelerat ut som tusan, jämfört med detaljrikedomen i pre-patch, så man blev väldigt frågande.

Sen självklart måste de optimera den... men som det är nu verkar "X" vara på gränsen till klent, även i top-tier korten, och samtliga kort måste mer eller mindre gå ner en skala 4k->1440 eller 1440->1080 för att kunna använda tekniken, jämfört med utan den.

Sen håller jag helt med att prestandan de har fått nu med 1440 är väl helt okej. Det går säkert att tweaka lite till för stabil 60-70 också. Jag personligen ser det mer som tech-demo än och väntar hellre på 2-10X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Eller så är det lite att man måste sluta köpa "pre-orders" av en produkt (oavsett digital eller fysisk) som man inte vet vad den levererar. Nvidia kunde väntat med att lansera den om de inte ansåg den redo. Istället slog de på RTX trumman så högt de kunde, och sedan när det släpptes fanns ingen info att tillgå, och det lilla som fanns var... uselt.
...

Ahm, vad har allt detta med saken att göra? Det är inte Nvidias fel att folk på Swec inte tänker till innan de skriver här på forumet.

Ang lanseringen så kunde de förstås väntat tills mjukvaran nått större mognad men det tror jag inte hade haft direkt nytta i praktiken. Tvärtom så hade det snarare fördröjt utvecklingen; är iaf större chans att det jobbas på RTX-mjukvara om RTX-hårdvara finns ute i hemmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ahm, vad har allt detta med saken att göra? Det är inte Nvidias fel att folk på Swec inte tänker till innan de skriver här på forumet.

Var mer menat att du ville medlemmarna skulle lära sig hur hårdvara/mjukvara fungerar och jag ansåg att det är bättre att lära dem inte köpa "icke färdiga produkter". Anser de har helt rätt att gnälla på en produkt som säljs "som färdig"... till slutkund.

Skrivet av ipac:

Ang lanseringen så kunde de förstås väntat tills mjukvaran nått större mognad men det tror jag inte hade haft direkt nytta i praktiken. Tvärtom så hade det snarare fördröjt utvecklingen; är iaf större chans att det jobbas på RTX-mjukvara om RTX-hårdvara finns ute i hemmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Har svårt att se det fördröja utvecklingen.
Tror snarare att det hade tvingat Nvidia att visa upp korten när RTX varit redo, alt sälja dem på 2080 = 1080Ti argument, vilket troligen inte hade gått så bra. De behövde ju något att sälja det på, oavsett hur ofärdigt det var.

Och det är imho fel att man ska ta Nvidias top-end kort som de vore någon form av kickstarter kampanj där man hoppas bättra på det i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Intressant detta med att krav på videominne ökade så pass mycket.
Tycker mig ha sett test på att DX12 använder mer arbetsminne.
Det sägs att DX12 har blivit bättre med senaste patchen, hur funkar det i DX12 men utan RTX påslaget?

Skulle kunna ta på mig och testa detta senare idag, skillnaden mellan DX11/DX12. Är dock tydligt att Multiplayer lägger en enormt mycket större belastning på CPU än singleplayer kampanjen. Dem stora dropsen i FPS i flerspelarläget har mycket å göra med att Gpu usage sjunker drastiskt ibland. Min överklockade 4930k 4,6ghz 6c/12t presterar identiskt med en 1600x 6c/12t 4,0ghz. Med de clocksen har dem typ identiskt singelcore & multicore performance. Har kört diverse cpu benchmarks för att bekräfta det.

Kommer bli svårt att mäta detta då rundorna skiljer sig rätt markant. Kompenserar med lägre tester typ medelvärde på 20 minuters spelande.

Såhär såg det under multiplayer och singelplayer emellan när jag testade DX12/Ultra/DXR ON

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Tobbbe__:

Skulle kunna ta på mig och testa detta senare idag, skillnaden mellan DX11/DX12. Är dock tydligt att Multiplayer lägger en enormt mycket större belastning på CPU än singleplayer kampanjen. Dem stora dropsen i FPS i flerspelarläget har mycket å göra med att Gpu usage sjunker drastiskt ibland. Min överklockade 4930k 4,6ghz 6c/12t presterar identiskt med en 1600x 6c/12t 4,0ghz. Med de clocksen har dem typ identiskt singelcore & multicore performance. Har kört diverse cpu benchmarks för att bekräfta det.

Kommer bli svårt att mäta detta då rundorna skiljer sig rätt markant. Kompenserar med lägre tester typ medelvärde på 20 minuters spelande.

Såhär såg det under multiplayer och singelplayer emellan när jag testade DX12/Ultra/DXR ON

https://i.imgur.com/tyHZAp4.png?1
https://i.imgur.com/zdwa8iZ.png?1

Mycket intressant, tack för testet!
Nu har du ju ett extremt kraftfullt kort, men det är ganska tydligt att CPU:n orkar föda det i singleplayer men inte i multiplayer.
GPU usage är helt jämnt i single men inte multi och i multi har cpu belsastningen ökat rejält.
Skapligt jämna frametimes i multi trots allt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Var mer menat att du ville medlemmarna skulle lära sig hur hårdvara/mjukvara fungerar och jag ansåg att det är bättre att lära dem inte köpa "icke färdiga produkter".

Av vilken anledning utesluter den ena den andra?

Rätt mkt "why not both" på den...är inte för mkt begärt på en teknikinriktad site. Iaf inte för de som ska uttala sig om prestanda, blir lätt gärna blind leder blind annars...

Citat:

Har svårt att se det fördröja utvecklingen.
Tror snarare att det hade tvingat Nvidia att visa upp korten när RTX varit redo, alt sälja dem på 2080 = 1080Ti argument, vilket troligen inte hade gått så bra. De behövde ju något att sälja det på, oavsett hur ofärdigt det var.

Och det är imho fel att man ska ta Nvidias top-end kort som de vore någon form av kickstarter kampanj där man hoppas bättra på det i framtiden.

Har du svårt att se hur en produkts närvaro eller icke-närvaro i hemmen påverkar support för produkten? Ok...

En senareläggning av 20x0-serien hade ju förövrigt med största säkerhet senarelagt 30x0-serien. Hade säkert gillats...inte.

Man kan istället fråga sig vad folk hade tjänat på, avseende mognad mjukvarusupport för RTX, om nvidia lanserat 20x0 senare? Inget alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

ELLER så är det hög tid att Swec medlemmar lär sig att ett resultat är beroende av både mjukvara och hårdvara och att mjukvara inte bara varierar utan oxå kan vara långt ifrån färdig.

Handlar inte ett dugg om att lita eller inte lita på någon. Nvidia vet inte hur mjukvara förändras i framtiden och än mindre så kan de dema framtida resultat.

Vad det handlar om är hur man ska förhållla sig till information som presenteras i "work in progress" sammanhang. Tänka till, mao.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu kan ingen spå framtiden. Och folk hade grund för sina påståenden eftersom Nvidia själv för de fram dessa siffror och därför är din kommentar ganska onödig kan man tycka. Framförallt när den mesta av kritiken härstammade i vad Nvidia vid lansering kunde leverera för prestanda. Inte vilken prestanda de eventuellt kunde leverera ett par månader in i livscykeln om ens i huvud taget.

Skrivet av ipac:

Ahm, vad har allt detta med saken att göra? Det är inte Nvidias fel att folk på Swec inte tänker till innan de skriver här på forumet.

Ang lanseringen så kunde de förstås väntat tills mjukvaran nått större mognad men det tror jag inte hade haft direkt nytta i praktiken. Tvärtom så hade det snarare fördröjt utvecklingen; är iaf större chans att det jobbas på RTX-mjukvara om RTX-hårdvara finns ute i hemmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker du tjongar lite sten i glashus här faktiskt. Du verkar helt strunta i argumentet bakom folks kommentarer bara för att du känner dig manad att klanka ned på deras kommentarer. Sätt dig in i deras resonemang istället för att förkasta det. Alltså tänk till lite själv. Detta bevisar bara att Nvidia lanserat en ofärdig teknik. Vilket är den stora orsaken till kritiken.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Av vilken anledning utesluter den ena den andra?

Rätt mkt "why not both" på den...är inte för mkt begärt på en teknikinriktad site. Iaf inte för de som ska uttala sig om prestanda, blir lätt gärna blind leder blind annars...

Mjo, jag kan köpa den logiken.

Skrivet av ipac:

Har du svårt att se hur en produkts närvaro eller icke-närvaro i hemmen påverkar support för produkten? Ok...

Utveckling av produkter sker ju bakom och innan slutkunder få dem. Det har blivit mer och mer vanligt dock att man förväntas "stå ut" med en halvfärdig produkt, vilket som vi är överens ovan, inte är bra. Men de stora stegen mellan utvecklare och tillverkare sker ju trots allt bakom NDA och låsta dörrar oavsett vad vi har i våra hem.

RTX lanseringen har imho skett på väldigt konstigt sett. Sen förstår jag att precis som folk dumpade pengar för att ställa sig i kö till en Tesla, för de tror på konceptet, kommer köpa RTX kort, för de tror på konceptet. Problemet är ju att nu leva upp till den förväntan och hype man faktiskt ställt.

Både DX12 och VR tex har ju levt hemma hos kunder i många år nu, och trots detta går utvecklingen trögt. Till stor del behövs ett behov, men också behövs ett vettigt pris. Ett VR kitt för 8000kr är inte lätt att sälja hem, men ett RTX kort för 13kkr är inte det heller. Så RTX måste ner i pris, och klasser, innan du se en "boom".

Tekniken i sig måste mogna, ev måste tom en gen till ske innan det ens är på den nivån där det är vettigt att köpa produkten.

Skrivet av ipac:

En senareläggning av 20x0-serien hade ju förövrigt med största säkerhet senarelagt 30x0-serien. Hade säkert gillats...inte.

Med tanke på att 20-serien inte ens är helt lanserad än, ingen konkurrens i den nivån finns, och NVidia fortfarande är lite kämpande med sin Yield av dessa stora chip, så vågar jag påstå att 30-serien är något du kan glömma till 2020 iaf.

Det som krävs är att Intel/AMD lanserar något som får Nvidia att "behöva" lansera något. Just detta kan du ju se i 10-serien där dessa kort inte bara varit en guldgruva, utan också först efter 2,5år ute på marknaden ens verkar sjunka lite i pris.

Skrivet av ipac:

Man kan istället fråga sig vad folk hade tjänat på, avseende mognad mjukvarusupport för RTX, om nvidia lanserat 20x0 senare? Inget alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Tja... de som förköpte hade kanske sluppit initiala RMA problemen, då de hunnit testa dem bättre.
De hade troligen också sparat några tusen-kronor mellan det priset där och vad de säljer för nu, speciellt de lägre korten. Och de hade kanske fått komplett serie med 2060 och övriga kort också.

Sen kanske de kunnat avgöra om de ska köpa ett 1080/1080Ti kort som säljs ut, eller satsat på ett 20-serie om det funnits en bunta spel med det (med RTX stöd då).

Håller med dig att visst vill folk ha dem lanserade tidigare... men instabila drivare, RMA och att inte ens veta "vad" man köpte, är inte bra argument, om vi nu faktiskt tänker på hur man borde förvänta sig hårdvara/mjukvara borde göras. Då borde ingen köpa dessa kort första 3 månaderna ändå... i väntan på att de ska "mogna".

Nvidia i sig har som sagt ingen konkurrens, så de borde ha all tid i världen att göra en bra produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tekniken i sig måste mogna, ev måste tom en gen till ske innan det ens är på den nivån där det är vettigt att köpa produkten.

Exakt. Just därför vore det olyckligt om 30x0 blivit försenat

Citat:

Med tanke på att 20-serien inte ens är helt lanserad än, ingen konkurrens i den nivån finns, och NVidia fortfarande är lite kämpande med sin Yield av dessa stora chip, så vågar jag påstå att 30-serien är något du kan glömma till 2020 iaf.

Det som krävs är att Intel/AMD lanserar något som får Nvidia att "behöva" lansera något. Just detta kan du ju se i 10-serien där dessa kort inte bara varit en guldgruva, utan också först efter 2,5år ute på marknaden ens verkar sjunka lite i pris.

En poäng med Turing på 7 nm vore att de slipper göra så förbaskat stora chip.

Tror inte 30x0 dröjer till 2020. Min förhoppning är att AMD jagar dem "underifrån" varpå nvidia måste justera sin line-up utifrån det.

Citat:

Tja... de som förköpte hade kanske sluppit initiala RMA problemen, då de hunnit testa dem bättre.
De hade troligen också sparat några tusen-kronor mellan det priset där och vad de säljer för nu, speciellt de lägre korten. Och de hade kanske fått komplett serie med 2060 och övriga kort också.

Sen kanske de kunnat avgöra om de ska köpa ett 1080/1080Ti kort som säljs ut, eller satsat på ett 20-serie om det funnits en bunta spel med det (med RTX stöd då).

Håller med dig att visst vill folk ha dem lanserade tidigare... men instabila drivare, RMA och att inte ens veta "vad" man köpte, är inte bra argument, om vi nu faktiskt tänker på hur man borde förvänta sig hårdvara/mjukvara borde göras. Då borde ingen köpa dessa kort första 3 månaderna ändå... i väntan på att de ska "mogna".

Nvidia i sig har som sagt ingen konkurrens, så de borde ha all tid i världen att göra en bra produkt.

Du missade nog "avseende mognad mjukvarusupport för RTX"...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Exakt. Just därför vore det olyckligt om 30x0 blivit försenat

En poäng med Turing på 7 nm vore att de slipper göra så förbaskat stora chip.

Tror inte 30x0 dröjer till 2020. Min förhoppning är att AMD jagar dem "underifrån" varpå nvidia måste justera sin line-up utifrån det.

7nm TSMC lär bli rätt lik tidigare om jag förstått det rätt. Det är ju fortfarande pre EUV-teknik, där 7nm+ är den som kommer göra stor skillnad. Du kan ju jämföra transistortätheten på Nvidias 10 och 20 serie, så ser du att så mycket "bättre" är den inte.

Ang AMD jagar dem... tror faktiskt AMD endast kommer satsa på Navi mid-range för konsument. Sen vet jag att vissa vill få dessa mid-range att ha prestanda som 2080... men jag tror hellre på en lotto-rad.

Och Intels satsning, som ju skulle vara "mid-range/budget" enligt deras ord, verkar titta på 2020. Om nu AMD verkligen släpper en high-end 7nm, lär det ju vara mid-2019, och Nvidia lär kontra slutet på 2019 eller början på 2020. Enda jag tror du lär se 2019 i övrigt, är resten av 20-serien som troligen inte ens blir RTX pga:

1. För små kretsar eller för liten prestandan (titta på 2070s)
2. De väntar på att 10-serien ska sälja slut i lager än, och behöver då bara följa upp dessa.
3. Att de skulle släppa 2 generationer med så kort varsel, nu när nya noder och ny arkitektur tar så lång tid att bygga och testa, är osannolikt.

Skrivet av ipac:

Du missade nog "avseende mognad mjukvarusupport för RTX"...

Skickades från m.sweclockers.com

Heh.. kanske jag gjorde.
Här tror jag dock Nvidia kommer satsa på 2019, dvs att mogna tekniken. Personligen ser jag det mest positiva i att DX12 äntligen kommer få ett lyft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

7nm TSMC lär bli rätt lik tidigare om jag förstått det rätt. Det är ju fortfarande pre EUV-teknik, där 7nm+ är den som kommer göra stor skillnad. Du kan ju jämföra transistortätheten på Nvidias 10 och 20 serie, så ser du att så mycket "bättre" är den inte.

Ang AMD jagar dem... tror faktiskt AMD endast kommer satsa på Navi mid-range för konsument. Sen vet jag att vissa vill få dessa mid-range att ha prestanda som 2080... men jag tror hellre på en lotto-rad.

Och Intels satsning, som ju skulle vara "mid-range/budget" enligt deras ord, verkar titta på 2020. Om nu AMD verkligen släpper en high-end 7nm, lär det ju vara mid-2019, och Nvidia lär kontra slutet på 2019 eller början på 2020. Enda jag tror du lär se 2019 i övrigt, är resten av 20-serien som troligen inte ens blir RTX pga:

1. För små kretsar eller för liten prestandan (titta på 2070s)
2. De väntar på att 10-serien ska sälja slut i lager än, och behöver då bara följa upp dessa.
3. Att de skulle släppa 2 generationer med så kort varsel, nu när nya noder och ny arkitektur tar så lång tid att bygga och testa, är osannolikt.

Heh.. kanske jag gjorde.
Här tror jag dock Nvidia kommer satsa på 2019, dvs att mogna tekniken. Personligen ser jag det mest positiva i att DX12 äntligen kommer få ett lyft.

Då har du förstått fel. 7nm är ett hyffsat hopp ändå, inte jämförbart med 16->12.
EUV ger sen mest kostnadsmässiga fördelar:
https://m.sweclockers.com/nyhet/26665-amd-7-nanometer-plus-fo...

Tror på max 2070-prestanda (minus RTRT förstås) från toppkortet med Navi 10-kretsen.

Att AMD inte har nått som är värre än der spelar dock ingen roll. Om Navi är lyckad (vilket jag tror, eg hoppas) så kommer ändå Nvidia behöva göra om i sin line-up. Ett 3060 (som mothugg mot Navi 10) med ca 2070 prestanda och därmed ett 3070 med ca 2080 prestanda och så har du dominoeffekt i hela line-upen.

Nån direkt ny arkitektur behöver de inte, 7 nm för minskad kretsyta och högre klockning och de optimeringar som brukar komma med ett år till på ritbordet räcker nog långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Då har du förstått fel. 7nm är ett hyffsat hopp ändå, inte jämförbart med 16->12.
EUV ger sen mest kostnadsmässiga fördelar:
https://m.sweclockers.com/nyhet/26665-amd-7-nanometer-plus-fo...

Jag kanske missar något, men... jag läser att 7nm är precis som "vanligt". Smärre förbättringar mot föregående. 7nm+ skulle ju öka transistortätheten rätt enormt, vilket ju självklart blir stor kostnadsskillnad också.

Skrivet av ipac:

Tror på max 2070-prestanda (minus RTRT förstås) från toppkortet med Navi 10-kretsen.

Det kan nog vara rätt rimlig nivå, ja.
Antar det beror på hur skalbar den är, men jag tror ändå att få mainstream att gå från 1080 till 1440 upplösning blir rätt stort steg, och det skulle ju denna prestandan kunna göra med prisvärt GDDR6 och rimlig prislapp tipp kund.

Skrivet av ipac:

Att AMD inte har nått som är värre än der spelar dock ingen roll. Om Navi är lyckad (vilket jag tror, eg hoppas) så kommer ändå Nvidia behöva göra om i sin line-up. Ett 3060 (som mothugg mot Navi 10) med ca 2070 prestanda och därmed ett 3070 med ca 2080 prestanda och så har du dominoeffekt i hela line-upen.

Nån direkt ny arkitektur behöver de inte, 7 nm för minskad kretsyta och högre klockning och de optimeringar som brukar komma med ett år till på ritbordet räcker nog långt.

Mjo, ligger lite i samma tanke. De behöver lägga sig i mainstream nivån och röra om bara, så kan de få rätt bra marknad om de har en vettig grund. De lägre korten kommer ju inte ha vettig Raytracing prestanda ändå, så det bör finnas marginal för AMD under detta också.

Permalänk
Avstängd

@Ratatosk:
Jag har testat DirectX 12 nu utan DSR.
Den vill ha ca 1,2 gb mer vram i domination,jämfört med direct x 11.
Allt flöt på helt perfekt.
Jag testade DirectX 12 i BF1 med mina gamla gtx970 sli.
Allt blev sämre då jämfört med direct x11.
Så kommer köra allt på ultra med DirectX 12 utan raytracing.
Möjligtvis kan singleplayern vara 1 alernativ för raytracing.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Hjälpsam

@Mange43: Tack!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag kanske missar något, men... jag läser att 7nm är precis som "vanligt". Smärre förbättringar mot föregående. 7nm+ skulle ju öka transistortätheten rätt enormt, vilket ju självklart blir stor kostnadsskillnad också.

Då vet jag inte var du läst?

Citat:

The node [7 nm] delivers 35% more speed or uses 65% less power and sports a 3x gain in routed gate density compared to the 16FF+ generation two steps before it. By contrast, the N7+ node with EUV will only deliver 20% more density, 10% less power, and apparently no speed gains — and those advances require use of new standard cells.

https://www.eetimes.com/document.asp?doc_id=1333244

Anandtech hade visst en nyare artikel, på samma linje:
https://www.anandtech.com/show/13445/tsmc-first-7nm-euv-chips...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@Ratatosk:
Jag har testat DirectX 12 nu utan DSR.
Den vill ha ca 1,2 gb mer vram i domination,jämfört med direct x 11.
Allt flöt på helt perfekt.
Jag testade DirectX 12 i BF1 med mina gamla gtx970 sli.
Allt blev sämre då jämfört med direct x11.
Så kommer köra allt på ultra med DirectX 12 utan raytracing.
Möjligtvis kan singleplayern vara 1 alernativ för raytracing.

Skrivet av Ratatosk:

I mitt multiplayer test nedan kör jag med ULTRA DXR och det är ändå fullt spelbart. Avg 82fps. Droppade dock rejält en gång när jag dök ner i vattnet annars funkade det fint.

DX12 drar dock längsta strået med bäst flyt, cpu usage är något högre med DX12 och FPSen droppar aldrig under 60FPS som det gjorde med DX11 vid ett tillfälle.

Hade varit kul att testa med en fläskigare CPU. Denna är ju 1600X/4930k prestanda 6c/12T. Ser dock fina RÖDA flaggskepp i horizonten AKA Ryzen 2 "3xxx" ryktena AdoredTV pratat om. Kan gott vänta tills dess!

Real World scenario.
Samma, karta alltid full server, samma spelstil, drygt 8 minuters rundor, höll mig på samma delar av kartan.

12-12-2018, 21:16:18 bfv.exe benchmark completed, 41467 frames rendered in 506.531 s
ROTTERDAM 64 Conquest
DXR ON, DX12, ULTRA
Average framerate : 81.8 FPS
Minimum framerate : 16.7 FPS
Maximum framerate : 111.8 FPS
1% low framerate : 40.2 FPS
0.1% low framerate : 1.2 FPS

12-12-2018, 20:56:39 bfv.exe benchmark completed, 49186 frames rendered in 436.406 s
ROTTERDAM 64 Conquest
DXR OFF, DX12, ULTRA
Average framerate : 112.7 FPS
Minimum framerate : 62.8 FPS
Maximum framerate : 141.1 FPS
1% low framerate : 69.0 FPS
0.1% low framerate : 8.6 FPS

12-12-2018, 20:44:56 bfv.exe benchmark completed, 57905 frames rendered in 506.766 s
ROTTERDAM 64 Conquest
DXR OFF, DX11, ULTRA
Average framerate : 114.2 FPS
Minimum framerate : 55.1 FPS
Maximum framerate : 175.4 FPS
1% low framerate : 66.9 FPS
0.1% low framerate : 22.1 FPS

2st äldre tester, singleplayer vs multiplayer
https://i.imgur.com/zdwa8iZ.png?1

https://i.imgur.com/tyHZAp4.png?1

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Då vet jag inte var du läst?
https://www.eetimes.com/document.asp?doc_id=1333244

Anandtech hade visst en nyare artikel, på samma linje:
https://www.anandtech.com/show/13445/tsmc-first-7nm-euv-chips...

Det är det lite missvisande pga det inte är "7"nm (dessa godtyckliga namn). Samtidigt så är jag inte förvånad att 7nm+ inte ska ge speedgains. Det är "samma nod", men med ny utrustning att göra den mer effektivt. Att det skulle vara så lågt som "20% more density" är lite lågt dock, men det är troligen för TSMC inte använder EUV helt ut utan bara i icke kritiska lager (som det står i din egen länk).

Jag ser dock 7nm+ som det stora framsteget, för 7nm i sig är faktiskt inte så fantastiskt rent tekniskt utan helt "vanlig" krympning där man lyckats få en bra men "dyr" balans. Man tar sedan denna balans och förbättrar den ännu mer... de är mao båda "7nm", och båda görs redan, men i olika skalor och volymer. Så ta dina 65% och lägg på 10% till, ta samma 30% mer frekvens och ta 70% + ytterligare 15-20% minskning, på "samma nod" i skillnad... allt pga EUV läggs till.

Jämför 12nm noden som är 16nm förbättringen, och titta mot 7nm+ så ser du minst lika stort steg, tom lite större, då fördelen med 12nm är mindre läckage (bättre effektivitet) och lägre kostnad. 12nm är inte ens en Fin-Fet design om jag minns rätt.

Och du kan även läsa:
"Furthermore, the company is prepping a specialized version of the process aimed at the automotive industry, which indicates that N7+ is going to be a “long” node."

Så "7nm+" är faktiskt den stora noden man slår framtida planer på, inte "7nm". Att ta samma grund, och göra den bättre och billigare är ju precis vad man vill ha, och den lägger grunden till 5nm designen.

Men jag förstår vad du menar, jämfört med 16nm, en relativt gigantisk nod, är 7nm stort steg för en ev CPU, helt klart. Jämfört med konkurrenterna... är det kanske inte så mäktigt, det återstår o se. Men 7nm+ är ett steg till på samma grund, och med långtidsmål, samt för att lära sig EUV hantering. Det är mao den som är den viktiga... för TSMCs framtid och framtida CPUer/GPUer iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

I mitt multiplayer test nedan kör jag med ULTRA DXR och det är ändå fullt spelbart. Avg 82fps. Droppade dock rejält en gång när jag dök ner i vattnet annars funkade det fint.

DX12 drar dock längsta strået med bäst flyt, cpu usage är något högre med DX12 och FPSen droppar aldrig under 60FPS som det gjorde med DX11 vid ett tillfälle.

Hade varit kul att testa med en fläskigare CPU. Denna är ju 1600X/4930k prestanda 6c/12T. Ser dock fina RÖDA flaggskepp i horizonten AKA Ryzen 2 "3xxx" ryktena AdoredTV pratat om. Kan gott vänta tills dess!

Real World scenario.
Samma, karta alltid full server, samma spelstil, drygt 8 minuters rundor, höll mig på samma delar av kartan.

https://i.imgur.com/VkZg0Sc.png

12-12-2018, 21:16:18 bfv.exe benchmark completed, 41467 frames rendered in 506.531 s
ROTTERDAM 64 Conquest
DXR ON, DX12, ULTRA
Average framerate : 81.8 FPS
Minimum framerate : 16.7 FPS
Maximum framerate : 111.8 FPS
1% low framerate : 40.2 FPS
0.1% low framerate : 1.2 FPS

12-12-2018, 20:56:39 bfv.exe benchmark completed, 49186 frames rendered in 436.406 s
ROTTERDAM 64 Conquest
DXR OFF, DX12, ULTRA
Average framerate : 112.7 FPS
Minimum framerate : 62.8 FPS
Maximum framerate : 141.1 FPS
1% low framerate : 69.0 FPS
0.1% low framerate : 8.6 FPS

12-12-2018, 20:44:56 bfv.exe benchmark completed, 57905 frames rendered in 506.766 s
ROTTERDAM 64 Conquest
DXR OFF, DX11, ULTRA
Average framerate : 114.2 FPS
Minimum framerate : 55.1 FPS
Maximum framerate : 175.4 FPS
1% low framerate : 66.9 FPS
0.1% low framerate : 22.1 FPS

2st äldre tester, singleplayer vs multiplayer
https://i.imgur.com/zdwa8iZ.png?1

https://i.imgur.com/tyHZAp4.png?1

Väldigt intressant o se att du får bättre min FPS med DX12, men ändå sämre 0.1% än med DX11. Där måste varit någon unik "spik" som gjort det, men DX12 är ju helt klart betydligt förbättrat i 20-serien när det blir tungdrivet pga min fpsen. Man kan ju hoppas att speltillverkarna nu kan börja jobba mer på DX12 när "båda tillverkarna" har bra stöd (och jag skulle tro Intel lär ha det med sin också).

Det är ju okej FPS med Ray tracing, men... 1% och min är ju.. hemska. Där är fortfarande en del de måste jobba på att balansera rätt. Kanske får tekniken/optimeringar fnatt när du just är i kontakt med vatten? Man ser dock också CPUn dyka och GPUn dyka under DXR läget, som inte alls finns i DXR off.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Väldigt intressant o se att du får bättre min FPS med DX12, men ändå sämre 0.1% än med DX11. Där måste varit någon unik "spik" som gjort det, men DX12 är ju helt klart betydligt förbättrat i 20-serien när det blir tungdrivet pga min fpsen. Man kan ju hoppas att speltillverkarna nu kan börja jobba mer på DX12 när "båda tillverkarna" har bra stöd (och jag skulle tro Intel lär ha det med sin också).

Det är ju okej FPS med Ray tracing, men... 1% och min är ju.. hemska. Där är fortfarande en del de måste jobba på att balansera rätt. Kanske får tekniken/optimeringar fnatt när du just är i kontakt med vatten? Man ser dock också CPUn dyka och GPUn dyka under DXR läget, som inte alls finns i DXR off.

Man får ju epficiera att det är kört 3 olika rundor, visserligen samma bana, mängd folk och gamemode osv. Men för att få bergsäkra 0,1% 1% mins och sånt måste man göra ett snitt av flera rundor med samma speltid exakt. Jag har för lite data för att kunna bestämma något där.

Det märks att vissa saker i spelet sätter käppar i hjulen när man kör med DXR på. Hoppa under vatten, enorma explosioner från sådana missiler som slår ner ibland. Såg också mönstret i graferna, CPU Usage som normalt ligger på 80-90% ( i mitt fall) droppar samtidigt som resten av systemet "hickar" till. Gpu usage sjunker pga att cpu usage sjunker och så spikar den precis då på fps också.

Det krävs nog någon eller några fler optimeringar av motor och drivrutiner DICE/Nvidia emellan för att få stryka bort det sista innan man slipper sådana dropps pga udda eller påfrestande scenarion.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Tobbbe__:

I mitt multiplayer test nedan kör jag med ULTRA DXR och det är ändå fullt spelbart. Avg 82fps. Droppade dock rejält en gång när jag dök ner i vattnet annars funkade det fint.

DX12 drar dock längsta strået med bäst flyt, cpu usage är något högre med DX12 och FPSen droppar aldrig under 60FPS som det gjorde med DX11 vid ett tillfälle.

Hade varit kul att testa med en fläskigare CPU. Denna är ju 1600X/4930k prestanda 6c/12T. Ser dock fina RÖDA flaggskepp i horizonten AKA Ryzen 2 "3xxx" ryktena AdoredTV pratat om. Kan gott vänta tills dess!

Real World scenario.
Samma, karta alltid full server, samma spelstil, drygt 8 minuters rundor, höll mig på samma delar av kartan.

https://i.imgur.com/VkZg0Sc.png

12-12-2018, 21:16:18 bfv.exe benchmark completed, 41467 frames rendered in 506.531 s
ROTTERDAM 64 Conquest
DXR ON, DX12, ULTRA
Average framerate : 81.8 FPS
Minimum framerate : 16.7 FPS
Maximum framerate : 111.8 FPS
1% low framerate : 40.2 FPS
0.1% low framerate : 1.2 FPS

12-12-2018, 20:56:39 bfv.exe benchmark completed, 49186 frames rendered in 436.406 s
ROTTERDAM 64 Conquest
DXR OFF, DX12, ULTRA
Average framerate : 112.7 FPS
Minimum framerate : 62.8 FPS
Maximum framerate : 141.1 FPS
1% low framerate : 69.0 FPS
0.1% low framerate : 8.6 FPS

12-12-2018, 20:44:56 bfv.exe benchmark completed, 57905 frames rendered in 506.766 s
ROTTERDAM 64 Conquest
DXR OFF, DX11, ULTRA
Average framerate : 114.2 FPS
Minimum framerate : 55.1 FPS
Maximum framerate : 175.4 FPS
1% low framerate : 66.9 FPS
0.1% low framerate : 22.1 FPS

2st äldre tester, singleplayer vs multiplayer
https://i.imgur.com/zdwa8iZ.png?1

https://i.imgur.com/tyHZAp4.png?1

Intressant Info, noterar att framerate 0,1%, low under DX12 RTX off, minskar med tiden, vad jag förstått är det ett vanligt fenomen med DX12, det kan hacka lite i början men gå bättre efter ett tag, kommer inte ihåg vad det berodde på, kanske någon form av "shaderkompileringar".
Ser ju faktiskt skapligt ut även med RTX on.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Man får ju epficiera att det är kört 3 olika rundor, visserligen samma bana, mängd folk och gamemode osv. Men för att få bergsäkra 0,1% 1% mins och sånt måste man göra ett snitt av flera rundor med samma speltid exakt. Jag har för lite data för att kunna bestämma något där.

Självklart. Men det är ju inte kul med 1.2FPS 0.1% / 40FPS 1% / 16.7FPS min oavsett runda. Det är ju sånt man märker extremt tydligt, även om du i "snitt" har 80+ FPS.

Snitt på 112, min 62, 1% 69 och max på 140 är rätt jämt iaf. Den 0.1% är väl inte kanon heller, men det är iaf betydligt mer konsekvent. Troligen är det någon optimering de måste fixa, för prestandan verkar ju finnas där för okej nivå. Okej du får en max FPS som var förras snitt FPS, men ditt nya snitt är okej nivå.

Skrivet av Tobbbe__:

Det märks att vissa saker i spelet sätter käppar i hjulen när man kör med DXR på. Hoppa under vatten, enorma explosioner från sådana missiler som slår ner ibland. Såg också mönstret i graferna, CPU Usage som normalt ligger på 80-90% ( i mitt fall) droppar samtidigt som resten av systemet "hickar" till. Gpu usage sjunker pga att cpu usage sjunker och så spikar den precis då på fps också.

Just att CPUn dyker är ju det mer underliga. Hade det slagit i taket kunde man ju misstänka CPU flask, eller en bugg som gör enormt med beräkningar, men istället verkar det vara som att man landar i något spelet helt enkelt inte vet vad den ska göra. Som om den saknar nån bit data från disk, eller inte kan slutföra en del beräkningar.

Skrivet av Tobbbe__:

Det krävs nog någon eller några fler optimeringar av motor och drivrutiner DICE/Nvidia emellan för att få stryka bort det sista innan man slipper sådana dropps pga udda eller påfrestande scenarion.

Svåra med DX12 är ju att man faktiskt från Nvidias håll inte kan optimera så mycket. Utan nästan allt ligger via spelet och spelutvecklaren. Sen kan ju så klart Nvidia hjälpa dem med det, men detta är ju varför DX12 har avskräckt många utvecklare, för de måste nu fixa problem som normalt annars Nvidia fixat med en ny drivare i DX11/10/9 osv.

Skrivet av Ratatosk:

Intressant Info, noterar att framerate 0,1%, low under DX12 RTX off, minskar med tiden, vad jag förstått är det ett vanligt fenomen med DX12, det kan hacka lite i början men gå bättre efter ett tag, kommer inte ihåg vad det berodde på, kanske någon form av "shaderkompileringar".
Ser ju faktiskt skapligt ut även med RTX on.

Låter bekant ja. Något man tom kunde förladda i steam tror jag (vilket ju inte går här om inte deras launcher har det också). Det ska dock vara något som du bara behöver göra en gång tror jag, sen kan den lagra detta för framtida bruk för din GPU.

Permalänk
Hjälpsam

@Tobbbe__:
@Paddanx:
verkar ha med "Shader Cache" att göra.
https://www.google.se/search?source=hp&ei=VkUSXLm6BMPHwQKr6L2...

Nu kan detta uppenbarligen skötas mer eller mindre snyggt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |