Permalänk
Entusiast

Nu har jag inte orkat läsa genom hela tråden. Så bli inte kinkiga om jag upprepar någon annans påstående. Jag försöker bara resonera lite logiskt angående studier osv. Det verkar som om det är ett koncensus att det inte finns några studerier med reproducerbart resultat som visar att strålningen är skadlig.

Mina tankar om detta är att är svårt att ha vettiga resultat om man inte har gjort studier under en lång tid. tex en människas livstid. Tänker att om man verkligen vill veta om strålningen kan ha negativa effekter så får man ha en testgrupp på minst 1000 personer som inte blir utsatta för stråling under sin livstid.

Vi säger att studien få pågå i 75 år, för att man skall kunna få vettiga resultat. Sedan så får man ha en grupp som blir utsatt för strålning under samma tidsspan. I slutet på studien jämförs resultaten. Sen vet man på svart och vitt om det har några effekter eller inte. Problemet är att Vi omöjligt kan få vettiga resultat då det kommer nya standarder som går i olika frekvenser och styrka hela tiden. Så om någon mot all förmodan skulle göra en studie av denna typ så skulle resultaten vara hopplöst förlegade när studien är klar. Vi säger att vi gör en studie på 4G. När studien är klar 75 år senare så har alla 27G telefoner med inbyggd 4-dimensionell färgradio och skrattar åt våra Samsung galaxy A6 från stenåldern.

När jag var liten så fanns det knappt några mobiltelefoner. Den började poppa upp på i slutet på 90-talet i större kvantitet.
Det som var vanligt då var ju GSM nät. Sedan 3G följt av 4G. Många av dessa tekniker har även varit och är igång samtidigt. Någon gång på vägen kon även Wifi med hel rad med standarder. En sak som har varit konstant är att antalet enheter har stadigt ökat.
Alltså att mängden sändare har ökat vilket bode resultera en ökad mängd strålning. Detta borde i min värld göra att tillförlitliga resultat blir väldigt svåra att uppnå.

Kort sagt är tämligen skeptisk mot sk fakta. Jag vet inte om det är farligt eller inte.
Är jag helt ute och cyklar eller?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Necrodude:

Nu har jag inte orkat läsa genom hela tråden. Så bli inte kinkiga om jag upprepar någon annans påstående. Jag försöker bara resonera lite logiskt angående studier osv. Det verkar som om det är ett koncensus att det inte finns några studerier med reproducerbart resultat som visar att strålningen är skadlig.

Mina tankar om detta är att är svårt att ha vettiga resultat om man inte har gjort studier under en lång tid. tex en människas livstid. Tänker att om man verkligen vill veta om strålningen kan ha negativa effekter så får man ha en testgrupp på minst 1000 personer som inte blir utsatta för stråling under sin livstid.

Vi säger att studien få pågå i 75 år, för att man skall kunna få vettiga resultat. Sedan så får man ha en grupp som blir utsatt för strålning under samma tidsspan. I slutet på studien jämförs resultaten. Sen vet man på svart och vitt om det har några effekter eller inte. Problemet är att Vi omöjligt kan få vettiga resultat då det kommer nya standarder som går i olika frekvenser och styrka hela tiden. Så om någon mot all förmodan skulle göra en studie av denna typ så skulle resultaten vara hopplöst förlegade när studien är klar. Vi säger att vi gör en studie på 4G. När studien är klar 75 år senare så har alla 27G telefoner med inbyggd 4-dimensionell färgradio och skrattar åt våra Samsung galaxy A6 från stenåldern.

När jag var liten så fanns det knappt några mobiltelefoner. Den började poppa upp på i slutet på 90-talet i större kvantitet.
Det som var vanligt då var ju GSM nät. Sedan 3G följt av 4G. Många av dessa tekniker har även varit och är igång samtidigt. Någon gång på vägen kon även Wifi med hel rad med standarder. En sak som har varit konstant är att antalet enheter har stadigt ökat.
Alltså att mängden sändare har ökat vilket bode resultera en ökad mängd strålning. Detta borde i min värld göra att tillförlitliga resultat blir väldigt svåra att uppnå.

Kort sagt är tämligen skeptisk mot sk fakta. Jag vet inte om det är farligt eller inte.

Låter det praktiskt genomförbart? Skulle du gå med på att vara med i en undersökning under hela ditt liv? Vad kommer hända efter 75 år som inte hänt efter 50 år?

Permalänk
Medlem

Kort svar: nej. det är inte skadligt då frekvensen är så pass låg. Däremot ska man vara extremt skeptisk mot kommande 5G för det mobila nätet. Där kommer man köra en del i 26 GHz-bandet (i vissa länder även högre) och då har vi problem med MMW, en typ av elektromagnetisk strålning med korta våglängder i hög frekvens och skiljer sig markant mot vårt traditionella 3G/4G långbandsnät i styrka.
De flesta millimetervågor absorberas oftast i huden på ett djup om 1-2 mm. Vi får en värmeeffekt om styrkan på vågorna överskrider 5-10mW/cm2. Det är då vi känner värme, smärta och fysiska skador successivt uppstår. Jag vet inte hur det är i Sverige men i USA tillåter man maximalt 1.0mW/cm2 under 30 minuters exponering för frekvenser mellan 1.5GHz - 100GHz.
Merparten av 5G-kommunikationen kommer ligga i lågbandet tack vare dessa restriktioner, men vi kommer för första gången att utsättas kontinuerligt för MMW strålning och hur den kommer påverka oss i längden vet vi inte då vi knappt har någon forskning att luta oss tillbaka emot i detta området. Den lilla forskningen som finns har påvisat allt från cancerframkallande till ingenting alls, dvs det är omöjligt att dra faktabaserade slutsatser om hur mycket det kommer påverka oss.

Det vi vet är att det inte bara påverkar våra celler utan också kan resultera i en ökning ut av vissa typer av multiresistenta bakterier skadliga för oss människor.

Millimeter Wave Research Reviews

Belyaev IY, Shcheglov VS, Alipov ED, Ushakov VD. Nonthermal effects of extremely high-frequency microwaves on chromatin conformation in cells in vitro—Dependence on physical, physiological, and genetic factors. IEEE Transactions on Microwave Theory and Techniques. 2000; 48(11):2172-2179.
http://www.avaate.org/IMG/pdf/IEEE_MTT_paper.pdf

Le Drean Y, Mahamoud YS, Le Page Y, Habauzit D, Le Quement C, Zhadobov M, Sauleau R. State of knowledge on biological effects at 40–60 GHz. Comptes Rendus Physique. 2013; 14(5):402-411.
https://doi.org/10.1016/j.crhy.2013.02.005

Pakhomov AG, Akyel Y, Pakhomova ON, Stuck BE, Murphy MR. Current state and implications of research on biological effects of millimeter waves: a review of the literature. Bioelectromagnetics. 1998; 19(7):393-413.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9771583

Ramundo-Orlando A. Effects of millimeter waves radiation on cell membrane - A brief review. Journal of Infrared, Millimeter, and Terahertz Waves. 2010; 31(12):1400–1411.
https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs10762-010-9731-z

Ryan KL, D'Andrea JA, Jauchem JR, Mason PA. Radio frequency radiation of millimeter wave length: potential occupational safety issues relating to surface heating. Health Phys. 2000; 78(2):170-81.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10647983

Soghomonyan D, Trchounian K, Trchounian A. Millimeter waves or extremely high frequency electromagnetic fields in the environment: what are their effects on bacteria? Appl Microbiol Biotechnol. 2016; 100(11):4761-71. doi: 10.1007/s00253-016-7538-0.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27087527

Torgomyan H, Trchounian A. Bactericidal effects of low-intensity extremely high frequency electromagnetic field: an overview with phenomenon, mechanisms, targets and consequences. Crit Rev Microbiol. 2013; 39(1):102-11.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22667685

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

@Elloy: Frågan var att folk i tråden tror allt detta är konspiration och att det inte finns etablerade forksningsstudier inom strålning. Inte innehållet i de två exemplen jag tog upp. Nu är frågan besvarad det finns studier (17704 stycken) på NCBI, där många, många direkt pekar på att strålning påverkar människor och djur negativt, ja växter också, medan andra studier inte kommer med direkt svar, och andra studier säger nått annat.

Överlag så visar det sig att strålning är skadligt om man bläddrar igenom rapporterna och påverkar oss negativt, om ni fortfarande går och tror att strålning är en 100% säker teknik som bara finns i luften för ett gott syfte, så är det inte lönt att jag fortsätter debattera i tråden, det blir som om man pratar med en betongvägg, folk som är så inlindande sin teknik att de börjar smutskasta människor som säger att denna teknik inte är vad dom tror att den är, och den negativa energin och smutskastningskampanjen i tråden har visat att många är beredda att gå så långt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nicoX:

@Elloy: Frågan var att folk i tråden tror allt detta är konspiration och att det inte finns etablerade forksningsstudier inom strålning. Inte innehållet i de två exemplen jag tog upp. Nu är frågan besvarad det finns studier (17704 stycken) på NCBI, där många, många direkt pekar på att strålning påverkar människor och djur negativt, ja växter också, medan andra studier inte kommer med direkt svar, och andra studier säger nått annat.

Överlag så visar det sig att strålning är skadligt om man bläddrar igenom rapporterna och påverkar oss negativt, om ni fortfarande går och tror att strålning är en 100% säker teknik som bara finns i luften för ett gott syfte, så är det inte lönt att jag fortsätter debattera i tråden, det blir som om man pratar med en betongvägg, folk som är så inlindande sin teknik att de börjar smutskasta människor som säger att denna teknik inte är vad dom tror att den är, och den negativa energin och smutskastningskampanjen i tråden har visat att många är beredda att gå så långt.

När det bara finns icke peer reviewed artiklar i ämnet kan man inte dra slutsatsen att det är farligt.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Shimonu:

Låter det praktiskt genomförbart? Skulle du gå med på att vara med i en undersökning under hela ditt liv? Vad kommer hända efter 75 år som inte hänt efter 50 år?

Om det är praktiskt genomförbart. Ja och nej. Självklart går studien att genomföra, om någon vill betala för en sådan studie - nej. På den andra frågan så får du även ett rungande nej. Det var inte det jag var ute efter.

Min poäng var att det skulle nog krävas en studie av slaget ovan för att kunna dra en ordentlig slutsats i frågan hurvida det var farligt eller icke. Menar att om ej några negativa effekter påvisas av en kort studie så krävs en lång studie. Jag jämför med farliga kemikalier eller annat otyg. Man kan få åkommor av sådana ting av en större dos eller en mindre doser under ett längre tidsspan.

Ungefär som det sägs att man ej skall krama en radiomast som är i drift, men att kontinuerligt bli utsatt från radiovågorna från samma mast från ett större avstånd skulle vara ofarligt....
Hmm vet ej. Skulle gissa på att det är mindre nyttigt.

Permalänk
Sötast
Skrivet av nicoX:

Så du postar länkar till artiklar och menar att det finns negativa effekter.
Vi citerar ett par studier du länkat till med slutsatsen att det ej finns negativa effekter.

Då har vi fel igen.
På tal om betongväggar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrodude:

Slutklämmen är väl egentligen helt korrekt. Vi vet faktiskt inte om det är farligt eller inte. Men samtidigt som man säger det så vet vi inte heller om exempelvis ekologiskt odlad mat är farlig eller inte. Det finns inga tester som kan påvisa att det är ofarligt...

Ska man få fram pålitliga resultat så krävs det att man gör större studier där man letar efter specifika riskfaktorer, alternativt tittar efter generella förändringar över tid. Man börjar med små studier för att påvisa eventuella riskfaktorer som man sedan testar i större studier för att minska slumpens påverkan på resultatet. Det är även det som är problemet med många av de små studier som påvisar eventuella risker, felmarginalen blir riktigt stor när man har ett litet urval. Vilket också är anledningen till att man inte kan dra några slutsatser utifrån små studier mer än att man bör forska vidare på de saker som man eventuellt hittar där. Något som är svårt att acceptera om resultaten stämmer överens med ens egen uppfattning

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

@Elloy: Frågan var att folk i tråden tror allt detta är konspiration och att det inte finns etablerade forksningsstudier inom strålning. Inte innehållet i de två exemplen jag tog upp. Nu är frågan besvarad det finns studier (17704 stycken) på NCBI, där många, många direkt pekar på att strålning påverkar människor och djur negativt , ja växter också, medan andra studier inte kommer med direkt svar, och andra studier säger nått annat.

Läste du min kommentar till ditt tidigare inlägg angående dina artiklar? Forskningsexperimenten kom inte fram till något.

"...där många, många direkt pekar på att strålning påverkar människor och djur negativt" - Läser du hela artiklarna ska du se att detta inte stämmer (se min tidigare kommentar till dina artiklar).

"om ni fortfarande går och tror att strålning är en 100% säker teknik som bara finns i luften för ett gott syfte" - Jag påstår inte detta. Istället är jag troligtvis som många andra i frågan neutral då det som sagt inte finns direkta bevis för att strålningen är negativ. Du har kanske rätt, men dina källor som du refererar till har inte det, då de inte kunnat fastställa att den är strålningen som till exempel orsakat symptomerna hos mössen.

"så är det inte lönt att jag fortsätter debattera i tråden, det blir som om man pratar med en betongvägg, folk som är så inlindande sin teknik att de börjar smutskasta människor som säger att denna teknik inte är vad dom tror att den är, och den negativa energin och smutskastningskampanjen i tråden har visat att många är beredda att gå så långt." - Nu kommer jag att gå lite över mina egna gräns, men jag är trött på ditt käbbel. Du hänvisar till information som du anser stämmer, när andra sedan undersöker denna information och hänvisar till att studierna inte har några direkta slutsatser så fortsätter du gnälla över att andra smutskastar dig. Har inte läst igenom hela tråden (20 sidor[?]) och du har säkert fått en del negativa kommentarer. Men om du presenterar fakta som stöder din personliga tes se då till att den stämmer och är utfört korrekt, och dra inte offerkoftan över dig själv när något kritiserar informationen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Shimonu:

Vad kommer hända efter 75 år som inte hänt efter 50 år?

Ja om tex att alla i testgruppen som blir utsatta från 0 års ålder dör eller får konstiga sjukdomar vid 65 års ålder så har det en stor betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Tror du att hela världens forskare är deltagare i den här konspirationen?

Jag känner personligen forskare, tror du att dom ljuger och sprider lögner?

Problemet med dig är att du bara riktar kritiskt tänkande åt ett håll, om du använda samma kritiska ögon på det du förespråkar skulle det helt falla isär.

Forskare måste tänka på sin karriär och vågar sällan säga nåt som inte är PK även om det är sant.

Kommer ihåg Fukushima 2011. I ett program på Sveriges radio så gick man ut och frågade ett antal experter om hur allvarligt det var för kärnkraftverken på den 7-gradiga INES-skalan. Alla man frågade sa att det var en 4 utom en som sa: Det är en 7:a och det kan jag säga eftersom jag är pensionär.

Så litar mer på pensionerade forskare än de som är mitt uppe i karriären när det gäller kontroversiella saker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Necrodude:

Ja om tex att alla i testgruppen som blir utsatta från 0 års ålder dör eller får konstiga sjukdomar vid 65 års ålder så har det en stor betydelse.

Jo men nu finns det en mycket viktig genetisk faktor för alla sjukdomar.

Måhända finns det människor som är mer genetiskt känsliga för radiovågor men det ser jag inte som ett argument att radiovågor är farliga.

Sen kan då enskilda forskare bevisa vadsomhelst men kan inte kvantifiera den genetiska faktorn.

Känner man då att man tillhör en genetiskt mycket liten minoritet så får man väl bära sin foliehatt samt bosätta sig ute i skogen!

EDIT alternativt så får man då uppsöka psykiatrisk hjälp.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Entusiast
Skrivet av plunn:

Jo men nu finns det en mycket viktig genetisk faktor för alla sjukdomar.

Vad har det med mitt påstående att göra. Jag spekulerade om en fiktiv studie som jag ansåg behövdes göras för att få
riktiga svar på frågan om radiovågor är farliga eller inte.

Jag går inte runt och nojar mig som en foliehatt. Jag är inte påläst i ämnet heller. Har inga fina källor att peka på. Säger att jag inte vet. Men vågar ändå påstå att om man skall ha reda på riktig fakta så bör man göra ordentliga studier under en längre på en större population om ingen skada kan påvisas efter en mindre tidsperiod.

Försökte även antyda att någon studie av detta slag troligen inte kommer att hända pga att ingen vill betala samt snabba ändrade förutsättningar beroende på typ och mängd av strålning från ständigt nya typer av produkter som sänder ut nya typer av strålning. Detta skulle göra studien helt meningslös i mitt tycke. Jag pekar alltså på att det borde finnas brister i de flesta sk studier som anses som fakta.

Så kontentan är att jag som inte vet påstår att ingen heller egentligen vet.
Jag tror dock att det inte är nyttigt. Det finns inte mycket jag kan göra åt det så jag ägnar ingen större tankeverksamhet på det.

Permalänk
Avstängd

@Necrodude: OK.....

I slutändan så handlar det då om sjukdomar och i Sverige har man ju tonat ner faktumet med genetik ungefär som det är något orättvist.

Sen går då vissa människor omkring med en evig oro/ångest över allting och radiovågor är något som triggar vissas oro/ångest!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Entusiast
Skrivet av plunn:

@Necrodude: OK.....

I slutändan så handlar det då om sjukdomar och i Sverige har man ju tonat ner faktumet med genetik ungefär som det är något orättvist.

Sen går då vissa människor omkring med en evig oro/ångest över allting och radiovågor är något som triggar vissas oro/ångest!

Ursäkta men vad har jag missat? Trodde det talades om hurvida wifi strålning och liknande var farligt eller inte.
Om jag föstod dig rätt så talar du om att genetiska faktorer påverkar hurvida man far illa av strålning eller inte. Menar du att det är en faktor i det hela eller att det bara handlar om genetik?

Även om genetiska faktorer påverkar så påverkar det inte en sådan studie jag föreslog då det finns en lika stor kontrollgrupp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

Sedan så kan definitivt radiovågor vara farliga. Det handlar om spänning amplitud och frekvens. Ett exempel är en microvågsugn. Ingen som tvivlar på att en micro är farlig om man sticker in huvudet i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Forskare måste tänka på sin karriär och vågar sällan säga nåt som inte är PK även om det är sant.

Kommer ihåg Fukushima 2011. I ett program på Sveriges radio så gick man ut och frågade ett antal experter om hur allvarligt det var för kärnkraftverken på den 7-gradiga INES-skalan. Alla man frågade sa att det var en 4 utom en som sa: Det är en 7:a och det kan jag säga eftersom jag är pensionär.

Så litar mer på pensionerade forskare än de som är mitt uppe i karriären när det gäller kontroversiella saker.

Jag tycker det är otroligt missvisande att jämföra en enskild händelse och hur olika personer kommenterar den, och att jämföra med ett så brett och djupt forskningsämne som strålforskning under många decennier.

Det finns massor med ekonomiska intressen och press som påverkar, men under dom 100 år vi haft strålforskning så har ingen lyckats påvisa negativa effekter av lågnivå mikrovågstrålning i en reproducerbar studie av större skala.

Det kan vara svårt att få finansiering av forskning som går emot etablissemanget men om man faktiskt hade haft bevis på att den här strålningen hade så negativa effekter som det påstås finnas bevis för så tror jag nog att fler forskare hade fått till mer underlag.

Om vi tittar på t.ex. cigaretter så var dess skadlighet helt uppenbar inom forskningsetablissemanget sedan början på 1900-talet, det är ett vanligare exempel att forskningsvärlden säger att någonting är farligt och att övriga samhället inte lyssnar.

Det finns mängder med miljöfrågor och annat idag där forskningen är klar över problemen och vad vi borde göra för att förbättra situationen och folkhälsan. Men vi lyssnar inte, för det är jobbigt.

Därför blir jag också så irriterad på dessa spekulativa problem som wifi-strålning, GMO och annat som stjäl fokus ifrån dom problem som vi faktiskt känner till.

Wifi-strålning och GMO kanske är mycket mycket farligare än vi inser, och fortsatt forskning är viktig och bra.

Men jag önskar att vi kunde fokusera mer på dom problemen som vi vet om...

Permalänk
Hedersmedlem

@Necrodude

Jag är enormt tveksam att en sån studie skulle visa något. För det första upplever människor alldeles för mycket under en livstid att det blir väldigt svårt att härleda något till strålningen. Skulle det vara så att alla blir sjuka eller dör vid 65 utan förvarning, mja men nu kommer ju ingen att uppleva det. Som sagt så uppdateras tekniken för snabbt så den studien är helt irrelevant. Den skulle visa att 65 års exponering kan döda men det är ju inte ett sånt liv folk kommer leva.

Studien är inte praktiskt genomförbar och den skulle inte ge ett definitivt svar heller. I bästa fall har du då en korrelation vilket inte är bevis för något. Man måste fortfarande hitta en mekanism, en orsak, för korrelationen då.

EDIT: Skulle man däremot göra en studie på 10-15 som kan vara en rimlig livstid för en teknik och finna att efter 15 år så ser man en 20% ökning i tumörer och man förstår att det har skett en hemsk oscillation på DNA-nivå som gör något hokus-pokus, bla bla bla. Ja, då finns det plötsligt belägg för att framtida tekniker behöver genomgå grundligare undersökningar innan de släpps. Men det ska vara med parametrar som man förväntas uppleva, något sånt har jag inte sett här. Det ska dessutom göras på möss och liknande först.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Necrodude:

Sedan så kan definitivt radiovågor vara farliga. Det handlar om spänning amplitud och frekvens. Ett exempel är en microvågsugn. Ingen som tvivlar på att en micro är farlig om man sticker in huvudet i den.

Men där handlar det om värmen som är skadlig...handlar om runt 1 000 000 - 100 000 000 ggr mer kraft. Du dör inte av att cellerna direkt av centimetervågorna skadar dina celler, utan indirekt via värmen i skallen!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Hemma igen efter 3 dagar i stugan och detta är min observation av hur jag känt mig.

Innan jag åkte kände jag mig brutalt trött, orkade inte tänka och hade problem med närminnet.
Väl i framme vid stugan ingen skillnad.
12 timmar senare kände jag en förbättring och kunde tänka klarare..
Somnade nästan direkt på kvällen, utan problem. Detta trots att jag suttit framför en dator och redigerat film i massor av timmar.
Nästa dag var en oerhörd skillnad och kände mig piggare överlag.
Samma dagen efter och hade långa samtal med familjen, vilket inte hänt på länge.
Hemma igen efter lunch och kände mig helt okej. Framåt kvällen började jag känna mig dåsig och få svårt att få fram tankarna igen. Nu på morgonen kände jag mig brutalt dålig igen.
Vill egentligen bara gå och lägga mig och sova eller helst åka härifrån.

Kan vara överkänslig eller något, men har gått in i detta med öppna sinnen och ifrågasatt hela tiden.
Personligen tror jag definitivt att strålningen påverkar oss, pga det jag upplever. Men mer undersökningar och tester behövs, som även forskarna säger. Så nu ska jag se om jag kan få grannarna att stänga av sina routrar/WiFi i alla fall om nätterna. Om inte, så blir det nog en flytt...
Den enda skillnaden som faktiskt tillkommit hemma, är att vi fått fiber och grannarna skaffat nya routrar. Det ger ju faktiskt en ganska klar indikation på vad det kan vara som påverkar mig negativt.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Hemma igen efter 3 dagar i stugan och detta är min observation av hur jag känt mig.

Innan jag åkte kände jag mig brutalt trött, orkade inte tänka och hade problem med närminnet.
Somnade nästan direkt på kvällen, utan problem. Detta trots att jag suttit framför en dator och redigerat film i massor av timmar.
Samma dagen efter och hade långa samtal med familjen, vilket inte hänt på länge.
Hemma igen efter lunch och kände mig helt okej. Framåt kvällen började jag känna mig dåsig och få svårt att få fram tankarna igen. Nu på morgonen kände jag mig brutalt dålig igen.

Kan vara överkänslig eller något, men har gått in i detta med öppna sinnen och ifrågasatt hela tiden.
Personligen tror jag definitivt att strålningen påverkar oss, pga det jag upplever. Men mer undersökningar och tester behövs, som även forskarna säger. Så nu ska jag se om jag kan få grannarna att stänga av sina routrar/WiFi i alla fall om nätterna. Om inte, så blir det nog en flytt...
Den enda skillnaden som faktiskt tillkommit hemma, är att vi fått fiber och grannarna skaffat nya routrar. Det ger ju faktiskt en ganska klar indikation på vad det kan vara som påverkar mig negativt.

Eller så är det problem med ventilationen, eller begynnande mögel i badrummet, eller kvalster i sängen som du är allergisk mot eller allmän reaktion på högre generell stressnivå inne i stan, eller...osv.

Det finns en hysterisk mängd potentiella källor till det du upplever. Wifi är såklart en av dessa, även om det verkar som att inga undersökningar än så länge lyckats visa (och återskapa) denna typ av effekt mer än i små pilotstudier där slumpen är en mycket påtaglig faktor. Samtidigt lär det finnas en hel drös av andra orsaker som man faktiskt VET kan orsaka denna typ av symptom.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DaBone:

Gör som du vill. En fråga bara, hur ska du veta om grannarna faktiskt stängt av sina routrar på natten eller om de bara säger att de gjort det?

Jag vet ju hur seriöst jag hade tagit en sådan förfrågan från någon av mina grannar.

Skrivet av Frispel:

Eller så är det problem med ventilationen, eller begynnande mögel i badrummet, eller kvalster i sängen som du är allergisk mot eller allmän reaktion på högre generell stressnivå inne i stan, eller...osv.

Det finns en hysterisk mängd potentiella källor till det du upplever. Wifi är såklart en av dessa, även om det verkar som att inga undersökningar än så länge lyckats visa (och återskapa) denna typ av effekt mer än i små pilotstudier där slumpen är en mycket påtaglig faktor. Samtidigt lär det finnas en hel drös av andra orsaker som man faktiskt VET kan orsaka denna typ av symptom.

Skulle kunna vara en reaktion på infraljud, t ex från ventilationssystemet. https://en.wikipedia.org/wiki/Infrasound#Human_reactions

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Låter stressrelaterat.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Bäst att kolla stålningskällan, kan ju vara en mast som strålar starkt. Om inte deras WiFi är några meter från där du sover så blir det inte så starkt strålning, då det avtar med varje meter och väggar och dyligt försvårar genomträngningen. Skaffa en mätare så får du en bättre bild på vad det är som strålar och var det kommer ifrån.

Skrivet av Yorg:

Låter stressrelaterat.

Missa du att han jobba med redigering i flera timmar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Troligen stress. Samt nocebo av att du tror att Wifi stör dig. -_-"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Visst skulle det kunna vara det.. Men det som ni missar eller helt enkelt bara bortser ifrån, är att när jag blev mycket sämre igen, så visste jag inte om att grannarna hade skaffat nya routrar. Var inget jag hade en tanke på, utan bara upptäckte ett par dagar senare...
Det var också där jag slog ihop 1+1 och började fatta att jag faktiskt är något på spåren. Sen får vidare tester se om det är så.

Har inga bekymmer med mögel eller kvalster och stressnivån är väldigt låg just nu, då jag är i lågsäsong och jag sedan många år bor i ett lugnt område med mest äldre människor i ett mindre samhälle. Så väldigt lite, som skulle kunna påverka mig där.

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Bäst att kolla stålningskällan, kan ju vara en mast som strålar starkt. Om inte deras WiFi är några meter från där du sover så blir det inte så starkt strålning, då det avtar med varje meter och väggar och dyligt försvårar genomträngningen. Skaffa en mätare så får du en bättre bild på vad det är som strålar och var det kommer ifrån.

Har funderat på att skaffa en mätare, men vet inte vilken man ska ha? Hört att billigare ska man undvika iaf... Några tips?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Gör som du vill. En fråga bara, hur ska du veta om grannarna faktiskt stängt av sina routrar på natten eller om de bara säger att de gjort det?

Borde väl inte vara så svårt att bara kolla WiFi-AP genom telefonen, innan man stänger av den och går och lägger sig? Då ligger ju de redan och sover sedan ett par timmar.

Nu har ju jag lite vettigare grannar än genomsnittet, då de är lite äldre och vi alla hjälper varandra vad de än må vara. Troligtvis kommer de ändå aldrig att använda WiFi och vet troligen inte ens vad det är. Så vi får se, tror nog att de går med på det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Har funderat på att skaffa en mätare, men vet inte vilken man ska ha? Hört att billigare ska man undvika iaf... Några tips?

Den här är en som kanske skulle passa:

http://maxicom.se/Maetinstrument.php

Har modellen innan, man ser klart skillnad mellan stad och landsbygd, så skulle säga den duger för de som inte är superkänsliga.

Permalänk
Medlem

Wlan kan du mäta alldeles utmärk mätare i din telefon eller laptop - med rätt app kan du få värdena i dBm och lägger du på 4-5 dB för att kompensera den dåliga antennen i telefonen/laptopen så är du ganska nära verklig nivå.

med antennfaktorer mm. så kan man sedan räkna om effekten till hur mycket effekt per kvadratmeter.

motsvarande kan du göra för mobilnäten i din telefon, dock bara för den operatör du har så skall du mäta alla så måste du har resp operatörs simbricka (kontantkort duger)

skulle aldrig bränna pengar på ett instrument som i länken ovan när man redan har mätmottagarna i både telefon och dator.