Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Optimal storlek på Windows 10 partition

Permalänk
Medlem

Optimal storlek på Windows 10 partition

Hej!

Har sökt men enbart hittat trådar från ett par år tillbaka. Läget kanske uppdaterats.
Har en nybyggd dator med en ny hårddisk på som jag nu tänkt formatera och slänga in Windows 10 pro x64.
Hårddisken är en 970 Evo och det är enda lagringen jag tänkt använda i datorn så jag vill optimera partitionernas storlek.

Jag tänkte inte röra pagefile och behålla hibernation. Har 16gb ram totalt.
Vill ha en välmående OS partition som helt enkelt bara ska hantera OS samt några standardprogram jag installerar på den disken. Resterande som spel osv skall lagras på andra partitionen.

Hur stor bör partitionen med OS vara för att må bra och inte orsaka några problem p.g.a. platsbrist?

Tack!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra i regel 120GB som Systemdisk när jag skall använda samma disk men partitionera den.

På så sätt har jag aldrig lyckats med att fylla disken och håller den alltid "Clean"

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Hedersmedlem

Varför vill du göra partitioner to att börja med?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Varför vill du göra partitioner to att börja med?

Skickades från m.sweclockers.com

Har alltid gjort partitioner på så vis att c: är systemdisk. d: är lite diverse program och personlig lagring som jag vill skall bibehållas. g: spel

När jag behöver formatera systemet av olika orsaker (krångel med operativsystemet, prestanda slöat med tiden osv..) så formaterar jag enbart c: och allt är frid och fröjd sen.

Visa signatur

Citera för svar!