Amazon kallar till presskonferens i Stockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neco:

Cloud Act kan bara användas då det datat kan antas gälla medborgare i USA, eller personer som är bosatta i USA, utlämning av data får inte heller bryta mot lokal (t.ex svensk, eller EU lag, GDPR etc) lagar

Från lagtexten:

(2) MOTIONS TO QUASH OR MODIFY.- (A) A provider of electronic communication service to the public or remote computing service, that is being required to disclose pursuant to legal process issued under this section the contents of a wire or electronic communication of a subscriber or customer, may file a motion to modify or quash the legal process where the provider reasonably believes-

"(i) that the customer or subscriber is not a United States person and does not reside in the United States; and

"(ii) that the required disclosure would create a material risk that the provider would violate the laws of a qualifying foreign government.

Lagtexten ovan från 2016 betyder egentligen bara att en tjänsteleverantör har rätt att överklaga föreläggande av nämnda anledningar - inte att vägra ett åläggande om vi ska vara sakliga. Cloud Act, som är ett tillägg till ovan, kom 2018 och trumfar alltså PL 114–328.

Det som också rör upp känslorna på internet och i EU är avsnittet 105 executive agreements on access to data by foreign governments. Det ger inte bara USAs rättsväsen jurisdiktion i andra länder det är dessutom ensidigt. Dvs, om svenskt rättsväsen vid utredning vill få åtkomst till data lagrad i EU men på ett amerikanskt företag måste detta först gå via USAs justitiedepartement via en s k MLAT-process.

För övrigt om vi för en stund låtsas att GDPR är ett skydd mot brottsutredningar som vissa verkar tro eftersom det slentrianmässigt slängs med i var och varannan mening som en universell besvärjelse mot det onda - är det någon som på allvar tror att USA bryr sig ens det minsta om GDPR när det kommer till kritan? Har historien visat på respekt för andras integritet och suveränitet tidigare? Not so much...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmmm:

@wowsers: Arbetstidslagen, Arbetsmiljölagen, Lagen om anställningsskydd, Semesterlagen etc. vi har några bra lagar i sverige... dock ingen lag som säger att man måste betala ut lön och pension, OB / övertidsersättning etc... Lägsta lön i Sverige är 0kr. Det är därför Kollektivavtalen är grundläggande i den svenska modellen.

Detta är varför många nya "moderna" företag försöker locka med höga löner, men låter faktumet att de inte har ett kollektivavtal vara en mindre punkt som blir lätt att missa.

T.ex. ett företag jag sökte till för några år sedan, 200kr/timmen, men detta skulle gå genom en extern service som hanterade skattning/pension/försäkringar (varav det sista man var tvungen att manuellt välja). Så i slutändan sämre än 100kr/timman då jag räknade på hur mycket som blev över, jag har haft bättre upplevelser med sommarjobb (eller iaf motsvarande) där jag alltid har jobbat under kollektivavtal.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Kan ju vara något annat än fullskalig lansering.

Men varför så mycket hemlighetsmakeri? Vi vet ju att Amazon ska lansera något större (inte så något företag kan sabotera Sverige lansering).

Hur som helst, är jag inte imponerad av Amazons priser. Efter valutaomvanling och frakt kan man lika gärna köpa varan i Sverige i flesta fall (det gäller inte bara elektronik).

Men vi får se om det blir bra priser och framförallt sund konkurrens.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Men varför så mycket hemlighetsmakeri?

För att media då nästan bajsar på sig och rullar igång hypemaskinen helt gratis.

Permalänk
Medlem

Varför går ingen media ut vilken tid presskonferansen är?

Permalänk
Skrivet av phanto:

Varför går ingen media ut vilken tid presskonferansen är?

+1 på denna, någon som vet vilken tid ?

Visa signatur

MSI GeForce RTX 4080 VENTUS 3X OC || i9 9900k || MSI Z390 MAG TOMAHAWK || 16 gb ram || 1tb samsung 970 nvme M2

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

Varför går ingen media ut vilken tid presskonferansen är?

Skrivet av HumanDecoy:

+1 på denna, någon som vet vilken tid ?

0930, enligt market.se

se nyhet:

Citat:

Presskonferensen 0930 idag, molntjänster det mest troliga samtalsämnet.

I dag 9.30 håller Amazon pressträff – molntjänsterna är det troliga samtalsämnet
Amazons presskonferens klockan 9.30 lär bli dagens stora samtalsämne. Och som Market berättat tidigare tyder det mesta på att den amerikanska nätjätten kommer att prata om molntjänster i stället för svensk e-handel.

PUBLICERAD IDAG 6:44 TEXT: MICHAEL SANDSJÖ

Klockan 9.30 kommer Amazon Web Services att hålla en presskonferens i Stockholm. Enligt ett pressmeddelande kommer den amerikanska jätten med ”större tillkännagivanden” - oklart vilka.

Då Amazon Web Services är avsändare talar dock för att det handlar om jättens egna flotta för molntjänster.

I Amazons palett av erbjudanden är AWS i dag det mest lönsamma, med en omsättning på hisnande 17,5 miljarder dollar förra året.

Tidigare i år investerade Amazon omkring en miljard kronor på att skapa så kallade Availability Zones på totalt 300 000 kvadratmeter i Eskilstuna, Västerås och Katrineholm.

Från de tre mellansvenska städerna kommer Amazon kunna serva kunder i hela Norden och redan i dag driver flera svenska bolag stora delar av sin verksamhet med just Amazons molntjänster.

Läs mer: Jätten som skakar om handeln – det här är Amazon
Ett exempel är betalbolaget Bambora, som Market tidigare skrivit om.
Bambora är bara en av många startups som ofta lyfter fördelarna med att jobba i molnet. Även betydligt större svenska bolag som Ikea, Volvo och Scania lär finnas bland kunderna.

Om det, AWS, och investeringarna i de tre Mälardalskommunerna, kan Amazon vilja lägga ut texten i dag.

Den andra något mer perifera möjligheten stavas e-handelsplattform. Ett ben som får betydligt fler att bita på naglarna av upphetsning. Tidpunkten för en svensk lansering går (nästan) att sätta pengar på hos spelbolagen och konsekvenserna av att Bezos och company snart trycker på start har belysts ur de flesta vinklar vid det här laget.

Läs mer: Gud tänker tala – frågan är om vad
Faktum är att många trodde att Black Friday skulle bli dagen d. Det blev det inte.

Julhandeln? Nja. Flera branschmänniskor som Market har pratat med är skeptiska. ”Man borde ha hört något och det har vi inte”, säger många.

Att Amazon, kända för att inte släppa ut mer information än nödvändigt, kommer att presentera någon helt annan nyhet än de två alternativen ovan är verkligen inte omöjligt, men heller inte jättetroligt.

Under förmiddagen lär bilden klarna.

Market är givetvis på plats och direktrapporterar. Följ pressträffen minut för minut här.

Källa: https://www.market.se/nyhet/i-dag-930-haller-amazon-presstraf...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 | Moderkort: Asus Maximus V Gene | CPU: i5-3570k @ 4,3GHz | GPU: Gigabyte RX580 Gaming 8Gb | PSU: NZXT Hale90 750W | Minne: 16GB Corsair Vengeance LP @ 1600MHz | CPU Kylning: Noctua NH-D14 | SSD: 120GB Sandisk Extreme | Monitor: ASUS VE248H | Mus: Logitech G502 | Tangentbord: Logitech G105 | Headset: Logitech G230 | Musmatta: Razer Goliathus Speed Cosmic

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Kan ju vara något annat än fullskalig lansering.

Men varför så mycket hemlighetsmakeri? Vi vet ju att Amazon ska lansera något större (inte så något företag kan sabotera Sverige lansering).

Hur som helst, är jag inte imponerad av Amazons priser. Efter valutaomvanling och frakt kan man lika gärna köpa varan i Sverige i flesta fall (det gäller inte bara elektronik).

Men vi får se om det blir bra priser och framförallt sund konkurrens.

Skickades från m.sweclockers.com

Gratis frakt över 39€ från Tyskland.

Visa signatur

Fatal1ty FXM 200 Gaming Headset // Corsair Crystal 460X ATX RGB // ASUS B450 TUF Gaming Plus Motherboard // AMD Ryzen 5 2600X //ASUS Geforce GTX 1060 6GB Strix Gaming // Corsair Vengeance 16GB DDR4 RAM // Kingston SSD Now UV400 120GB // CoolerMaster B500 V2 // Zowie XL2411P 144Hz Gaming Monitor // Samsung 27" LCD Monitor // Zowie EC2-A Gaming Mouse // Corsair K65 LUX RGB Mechanical Keyboard // 100/10 Bahnhof Internet Fiber Connection.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

https://www.breakit.se/artikel/17371/amazons-presskonferens-i...

Citat:

Nu är vi igång och direkt tydliggör man att det här är en presentation för AWS och inte Amazon.

Permalänk

Häpp, ingen svensk sida på Amazon denna gången.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fatal1ty FXM 200 Gaming Headset // Corsair Crystal 460X ATX RGB // ASUS B450 TUF Gaming Plus Motherboard // AMD Ryzen 5 2600X //ASUS Geforce GTX 1060 6GB Strix Gaming // Corsair Vengeance 16GB DDR4 RAM // Kingston SSD Now UV400 120GB // CoolerMaster B500 V2 // Zowie XL2411P 144Hz Gaming Monitor // Samsung 27" LCD Monitor // Zowie EC2-A Gaming Mouse // Corsair K65 LUX RGB Mechanical Keyboard // 100/10 Bahnhof Internet Fiber Connection.

Permalänk

Ett litet steg in i Sverige med AWS plattan.

Visa signatur

GAMING: Intel i7 7700K | Gigabyte | Vengeance 16GB DDR4 | MSI GeForce GTX 970 OC 4GB | 128GB Samsung 840 PRO
LAPTOP: Dell Latitude E7470 | Intel i5 | 16GB DDR4 | 256GB SSD
SERVER: Dell PowerEdge R620 | 2x Xeon E5-2630 | 128GB | ESXi 6.7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neco:

Cloud Act kan bara användas då det datat kan antas gälla medborgare i USA, eller personer som är bosatta i USA, utlämning av data får inte heller bryta mot lokal (t.ex svensk, eller EU lag, GDPR etc) lagar

Från lagtexten:

(2) MOTIONS TO QUASH OR MODIFY.- (A) A provider of electronic communication service to the public or remote computing service, that is being required to disclose pursuant to legal process issued under this section the contents of a wire or electronic communication of a subscriber or customer, may file a motion to modify or quash the legal process where the provider reasonably believes-

"(i) that the customer or subscriber is not a United States person and does not reside in the United States; and

"(ii) that the required disclosure would create a material risk that the provider would violate the laws of a qualifying foreign government.

Skulle vara fint med en EU-Nordic-1 eller vad det kan tänkas heta i AWS ASAP...

Tack för info!

F.ö öppnades eu-north-1 officiellt nu vid 09.30. Verkar som många tjänster är billigare i Stockholm än Ireland vilket gör Stockholm till den billigaste regionen i Europa just nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Förstår inte kopplingen mellan varuhus utanför staden och e-handel som Amazon bedriver? Hur påverkar e-handelsn stadskärnan? Om du menar att alla kommer börja handla på nätet och inte gå på stan så borde det redan ha hänt i så fall. Inte som det finns brist på platser att e-handla idag.

Jag ser positivt på att det blir lite mer konkurrens. Sen är ju inte Amazon en helt egen e-handelsaktör, utan det är en plattform för e-handel där även andra aktörer kan vara med. Rätta mig om jag har fel. Sen är det också positivt att det kommer sakapas massor av jobb, inte minst instegsjobb inom lager och leverans.

För att Amazon i princip kan agera på förlust och ändå gå runt vilket de andra bolagen inte kan. De är så enorma att de andra aktörerna inte kommer KUNNA konkurera. Även om iNet är en älskad butik så är det en butik med fem platser i Sverige, Amazon är utspridd över hela världen och har miljontals gånger mer pengar att slänga på vad som helst.

Vi får la se hur det artar sig, men jag ser inte fram emot detta.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

Kan man gissa att Sweclockers kommande artikel om det här återigen kommer ha fokus på e-handeln snarare än AWS? "AMAZONS E-HANDEL DRÖJER", ett par paragrafer om vad det betyder för det svenska e-handelsklimatet med en kort notis i slutet om att det var AWS presskonferensen handlade om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fadelol:

Kan man gissa att Sweclockers kommande artikel om det här återigen kommer ha fokus på e-handeln snarare än AWS? "AMAZONS E-HANDEL DRÖJER", ett par paragrafer om vad det betyder för det svenska e-handelsklimatet med en kort notis i slutet om att det var AWS presskonferensen handlade om.

Jag tror snarare på total tystnad från media.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag tycker vi ska supporta våra Svenska butiker först och främst. Även Svenskar måste få visa lojalitet till sina egna butiker och inte gå med beundrans blickar mot cowboy Amerika varje enda gång. Bara för att utbudet kanske ökar samt priser kanske pressas så finns det viktigare saker som vi konsumenter måste värna om och det är lojalitet och välfärd för vårt samhälle.

Tycker det är nåt väldigt fint att kunna i den mån skapa relationer med ens leverantörer samt butiker man handlar ifrån.

Jag är emot Amazons monopol verkande intåg i Norden. Norden måste bli mer kritisk till Amerika och dess affärs struktur samt lagar. Kulturellt är vi så oerhört långt ifrån varandra samt politiskt att detta känns bara trist i längden.

Näe, nu struntar vi i det här va

Visa signatur

ASUS ROG STRIX SCAR II - I7 8750H, GTX 1070, 144HZ (1ms), 16gb 3333 ddr4, 236SSD, 1TBHD. ----------- MBP late 2011 -------Samsung
S9plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xedor:

Tack för info!

Dock felaktig. kortfattad redogörelse här.
Mer djuplodande förklaringar och konsekvenser här.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Förstår inte kopplingen mellan varuhus utanför staden och e-handel som Amazon bedriver? Hur påverkar e-handelsn stadskärnan? Om du menar att alla kommer börja handla på nätet och inte gå på stan så borde det redan ha hänt i så fall. Inte som det finns brist på platser att e-handla idag.

Jag ser positivt på att det blir lite mer konkurrens. Sen är ju inte Amazon en helt egen e-handelsaktör, utan det är en plattform för e-handel där även andra aktörer kan vara med. Rätta mig om jag har fel. Sen är det också positivt att det kommer sakapas massor av jobb, inte minst instegsjobb inom lager och leverans.

Exakt. Brist på konkurrens är sällan gynnsamt för utvecklingen.

Hoppas verkligen på ett kommande amazon.se (även om det inte lanserades just idag).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Varför är man så taggad inför det här? Aldrig använt Amazon men handlar det om bra priser eller stort utbud? Uppriktigt nyfiken men inte hunnit läsa igenom hela tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Varför är man så taggad inför det här? Aldrig använt Amazon men handlar det om bra priser eller stort utbud? Uppriktigt nyfiken men inte hunnit läsa igenom hela tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror folk har fått för sig att det kommer innebära USA-priser.
När det snarare blir DE/UK-priser +kemskatt+copyswede i verkligheten.

Utbudet är dock riktigt bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon2110:

@AplAy Kollade med släktingarna i Kalifornien och nej, de arbetar inte till döds. Faktum är ju att svenska pensionärer tillhör bottenskiktet i EU-snitt. De har gjort rätt och arbetat hela sitt liv, men är på fattigdomsgränsen. I Sverige blir du blåst då hela din inkomst inte är pensionsgrundande och därför blir de som inte äger sitt boende / har några miljoner på banken ett liv i fattigdom när de blir pensionärer. Du har ingen aning hur det är i USA. Där lönar det sig att arbeta, att göra karriär. Så du menar att det är bättre att ungdomar sitter hemma och lever på sina föräldrar istället för att ta ett låglönejobb? Inte undra på att Sverige går bakåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Har de betalda semesterveckor, vad händer när någon blir med barn - får de sparken om de då väljer att vara hemma med barnet och får de någon ersättning för det? Paid family leave som det heter. Dessutom antar jag också att INGA kollektivavtal finns? Således ligger det i arbetsgivarens makt att kunna få arbetarna att arbeta mer och längre för samma lön eller så blir det sparken. För cheferna handlar det inte om att vara "ond" utan att dra ned på kostnaderna så mycket som det går när det går.

Det är en skillnad att jobba med medelklassjobb och att jobba på donken där du kan snitta under $10 i timmen vilket vore runt 86kr/timme i Sverige (före skatt!). Jag har arbetat på en av Sveriges snabbmatsrestauranger och då fick man iaf runt 114kr/timme (före skatt) - och det är alltså på vad som klassas "tärt kneg".

Jag tvivlar starkt på att många donkens i USA betalar $13,25/timme till sina anställda. Ponera sedan dyrare hyror än i många delar av Sverige trots att du bor vid något skitkvarter med dagliga nattbrott. Ju längre ned i arbetskedjan du är i USA, ju mer extremt är det i förhållande till att vara det i Sverige. Punkt slut.

Ja, pensionen håller jag med om är ett skämt vilket är varför jag har velat tagit ut min nuvarande redan nu men det går inte på grund av idiotlagar i Svea Rike. Hursomhelst, svenska ungdomar har indoktrinerade arbetskulturen att, "hellre leva på morsan och farsan eller staten än att ta något tärt kneg!". Så ja, där går Sverige bakåt, helt klart.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Varför är man så taggad inför det här? Aldrig använt Amazon men handlar det om bra priser eller stort utbud? Uppriktigt nyfiken men inte hunnit läsa igenom hela tråden.

Antagligen för att man inte förstår bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kintobe:

Jag tycker vi ska supporta våra Svenska butiker först och främst. Även Svenskar måste få visa lojalitet till sina egna butiker och inte gå med beundrans blickar mot cowboy Amerika varje enda gång. Bara för att utbudet kanske ökar samt priser kanske pressas så finns det viktigare saker som vi konsumenter måste värna om och det är lojalitet och välfärd för vårt samhälle.

Tycker det är nåt väldigt fint att kunna i den mån skapa relationer med ens leverantörer samt butiker man handlar ifrån.

Jag är emot Amazons monopol verkande intåg i Norden. Norden måste bli mer kritisk till Amerika och dess affärs struktur samt lagar. Kulturellt är vi så oerhört långt ifrån varandra samt politiskt att detta känns bara trist i längden.

Näe, nu struntar vi i det här va

Blev själv positivt överraskad när jag först hörde rykten om amazons sannolika etablering i Sverige, då jag tyckt mig haft goda erfarenheter då jag vid något tillfälle beställt därifrån. Har väl inte tänkt så mycket på det sedan dess, men måste säga att jag gillar innehållet i ditt korta och kärnfulla inlägg, tack för det. Vi (jag) vill ju inte ha det som i USA, på många sätt. Ibland behövs det inte så mycket mer en ett inlägg på ett forum.

Jag håller med, vi struntar i det här.

Visa signatur

c64, u1541-8Gb SD, Tac-2, AR6.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Gissar många av de stora butikerna skulle börja sälja via amazon då. Exempelvis inet säljer ju redan via cdon.

Mycket viktigt att det fortfarande går att handla från amazon.de ifall de har lägre priser och större utbud.

Borde gå, går ju fortfarande att beställa via amazon.com även efter amazon.de och amazon.co.uk kom till

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av badshroud:

Gratis frakt över 39€ från Tyskland.

Jo, så är det säkert. Men alla produkter jag tittat på har varit lika dyra eller någon kr billigare (även dyrare har hänt). Även utan frakt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Lagtexten ovan från 2016 betyder egentligen bara att en tjänsteleverantör har rätt att överklaga föreläggande av nämnda anledningar - inte att vägra ett åläggande om vi ska vara sakliga. Cloud Act, som är ett tillägg till ovan, kom 2018 och trumfar alltså PL 114–328.

Det som också rör upp känslorna på internet och i EU är avsnittet 105 executive agreements on access to data by foreign governments. Det ger inte bara USAs rättsväsen jurisdiktion i andra länder det är dessutom ensidigt. Dvs, om svenskt rättsväsen vid utredning vill få åtkomst till data lagrad i EU men på ett amerikanskt företag måste detta först gå via USAs justitiedepartement via en s k MLAT-process.

För övrigt om vi för en stund låtsas att GDPR är ett skydd mot brottsutredningar som vissa verkar tro eftersom det slentrianmässigt slängs med i var och varannan mening som en universell besvärjelse mot det onda - är det någon som på allvar tror att USA bryr sig ens det minsta om GDPR när det kommer till kritan? Har historien visat på respekt för andras integritet och suveränitet tidigare? Not so much...

Vars finns det nyare Cloud Act info än 2016? Den där texten är tagen från https://www.congress.gov/bill/115th-congress/senate-bill/2383... vilket borde vara senaste. Överklagande borde ju alltid behöva prövas, det går ju inte att ta tillbaka informationen om man lämnar ut den, tänker jag.

Angående MLAT:

Skrivet av wikipedia:

It also provides an alternative and expedited route to MLATs through "executive agreements"; the executive branch is given the ability to enter into bi-lateral agreements with foreign countries to provide requested data related to its citizens in a streamlined manner, as long as the Attorney General, with concurrence of the Secretary of State, agree that the foreign country has sufficient protections in place to restrict access to data related to United States citizens.

Gäller fortfarande bara amerikanska invånare, även om det är tänkt att vara en snabbare variant.

Men ja, USA är bra på att köra över och få som dom vill, TPB är ett bra bevis på detta som inte har någonting med cloud att göra överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badshroud:

Det blir inga extra avgifter från Postnord om du beställer från DE eller UK.
Tror du blandar ihop det med momsavgiften som Postnord införde för ett tag sedan på Kina paketen.

Ett paket med normal leveranstid tar 3-5 arbetsdagar från Tyskland.
Expressleverans, s k "Expedited delivery" tar 2,5 dagar till utlämningsställe.

Det va bara jag som skrev lite otydligt, syftade just på Postnords momsavgift för Kinapaket när jag skrev att jag handlar från ebay/aliexpress(Kina).
Vet att detta bara gäller Kinapaket med Postnord men tänkte lite för snabbt sen att om Amazon skickar från lager i Kina så kommer man även då råka ut för momsavgiften eftersom de slutit avtal med postnord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Varför är man så taggad inför det här? Aldrig använt Amazon men handlar det om bra priser eller stort utbud? Uppriktigt nyfiken men inte hunnit läsa igenom hela tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Broken-arrow:

Jo, så är det säkert. Men alla produkter jag tittat på har varit lika dyra eller någon kr billigare (även dyrare har hänt). Även utan frakt.

Skrivet av Ortovox:

Det va bara jag som skrev lite otydligt, syftade just på Postnords momsavgift för Kinapaket när jag skrev att jag handlar från ebay/aliexpress(Kina).
Vet att detta bara gäller Kinapaket med Postnord men tänkte lite för snabbt sen att om Amazon skickar från lager i Kina så kommer man även då råka ut för momsavgiften eftersom de slutit avtal med postnord.

Betalar även idag svensk moms när jag beställer från amazon.co.uk och amazon.de till Sverige. Fördelen här med att betsälla från amazon.se istället för co.uk eller .de är att det kan gå mycket snabbare och potentiellt lägre frakt för mindre föremål.

Fördelen med att köpa från Amazon är att de har ett större utbud varor än vad som går att få tag på i Sverige (sedan återstår ju att se hur stort utbudet blir just på amazon.se - säkert mindre än com, co.uk, .de och .jp där jag köpt olika saker ifrån, och har något olika utbud).

Ser fortfarande verkligen fram emot ett riktigt amazon.se (är troligen endast en fråga om vilket år). 😎

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/