Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Inbränning på OLED ska man acceptera detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Var kanske inte så dundertransparent då

Bild

Vissa kanaler visar endast sin logga under programmet, när det är reklam så försvinner den. Och visst har de reklam iallafall var 20 min vilket också är rekommendationen för statisk bild på ex Philips OLED.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det sitter ju samma panel i din B7 som i trådstartarens 9002. Philips har ju lite aggressivare inbränningsskydd än LG dessutom.

Då är det ju ännu bättre, eftersom jag inte har problem med det (kör standardinställningar) så avviker hans panel i kvalitet = garantiärende.
Då var ju saken färdigdiskuterad. Får han en panel med rätt kvalitet så blir han nöjd helt enkelt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Vissa kanaler visar endast sin logga under programmet, när det är reklam så försvinner den. Och visst har de reklam iallafall var 20 min vilket också är rekommendationen för statisk bild på ex Philips OLED.

Man blir ju lite nojig ändå när jag spenderar hyfsat med tid på tv-tittande

Men som du säger finns det ju reklamavbrott etc, Men kollar du på en fotbollsmatch går det iaf 45 minuter innan någon reklam

EDIT: Testet dom kör på Rtings är ju ändå ganska talande, den tvn de kör en livefeed från NBC med olika program etc har det ju knappt hänt något med, trots att man kört 24/7 i 46 veckor ungefär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Då är det ju ännu bättre, eftersom jag inte har problem med det (kör standardinställningar) så avviker hans panel i kvalitet = garantiärende.
Då var ju saken färdigdiskuterad. Får han en panel med rätt kvalitet så blir han nöjd helt enkelt.

Ja panelvariation spelar väl in en del. Än mer vilka inställningar som körs men alla paneler får inbränning av tv4s mogonsol bara en fråga om hur lång tid det tar är min teori.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Uppdatering: En tekniker från LG var här tidigare i veckan och bytte ut panelen och mainboarden. Fjärrkontrollen ville däremot inte funka efter bytet. Den ville inte registrera sig mot nya mainboarden. De har beställt en ny fjärr som jag väntar på. I övrigt inget att klaga på. Hoppas att nya panelen inte lider av samma problem.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | 16GB Corsair Vengeance Rgb Pro 3600MHz | MSI B450M Mortar Max | MSI 5700 XT OC Evoke | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Crucial MX100 512GB | HHKB 2 Pro Type-S | SteelSeries Rival 310 | HP ZR30W |

Permalänk
Medlem

Ni fortsätter att noja om inbränningar, visst det kan uppenbarligen uppkomma men jag undrar hur vanligt det egentligen är. Har nu kört min 65" LG B7V i 14 månader och TV:n har banne mig fått arbeta hårt. Den är igång säkert 12 timmar om dygnet (har lagt ner att arbeta, lever på min tidigare framgång som företagare).

Kör mest skräp TV i bakgrunden men även mycket serier från Netflix/Amazon/SVT/Viaplay mm. Dessutom en hel del 4K Blu-ray. Lite Nintendo Switch förekommer också.

Har inte haft några problem som ni beskriver. Det betyder inte att problemet inte finns men det kanske överdrivs?

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Stod mellan en lg 65 o samsung qled q8 65 läste mycket på rtings.com så det slöt med samsungen ! Då jag spelar mycket på tven .Lg jag tittade på led även av "banding" fast de e ju ett lotto oavsett !

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag släppte nojan och köpte en LG E8. Är huuuuur nöjd som helst. Inte märkt av någon banding eller nåt och det är fantastisk bild.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Under annandagen var jag på besök hos ett par bekanta som har en LG 65B7 som köptes oktober 2017. Under middagen frågade jag paret om de hade märkt av några inbränningar (efter att jag hade berättat för dem om mina funderingar och sökningar om bästa tv-valet för mig). De svarade ganska omgående att några inbränningar inte hade noterats och det diskuterades inget mer. När väl tv'n slogs på så tog det inte mer än ett par minuter innan jag såg den fruktade inbränningen ala TV4 Morgon-solen

Vi kan alltid diskutera detta specifika fall om alla möjliga djupa detaljer (antalet tv-timmar, vilka inställningar etc), men detta räckte för mig att inte investera i en +22000 SEK OLED-tv i år när risken för inbränning är så överhängande att en Svenssonfamilj inte kan slippa detta. Det blev en LED-tv för mig i år tillsvidare men intresset för OLED fortsätter att bejakas

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem

Alltså denna morgonsol kommer de någonsin komma rapport om något annat som bränns in. De enda jag läst om förutom morgonsolen är nickelodeon logga tror jag de var eller något liknande.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att de som kommer drabbas värst av inbränningar är det som packar upp burken och aldrig petar på inställningarna utan kör på defaultläget med extremt överdriven ljusstyrka och dynamisk kontrast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Alltså denna morgonsol kommer de någonsin komma rapport om något annat som bränns in. De enda jag läst om förutom morgonsolen är nickelodeon logga tror jag de var eller något liknande.

Är mest förvånad över att så många människor tittar på nyhetsmorgon. Särskilt så mycket så man får inbränningar. Får panik efter 15min av detta tillgjorda skitprogram

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@potlach: Nyfiken: vilket bildläge kördes TV:n i?

Jag kan försöka ta reda på detta (vet inte hur jag ska gå tillväga dock för jag vill inte uppmärksamma dem om de inte har upptäckt/stört sig på inbränningen, men jag vill ju tro att det borde anses vara en god gärning att informera dem om detta 😅). Menar du "bildläge" som i t ex "cinema, nature, personal, sport" etc?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av potlach:

Jag kan försöka ta reda på detta (vet inte hur jag ska gå tillväga dock för jag vill inte uppmärksamma dem om de inte har upptäckt/stört sig på inbränningen, men jag vill ju tro att det borde anses vara en god gärning att informera dem om detta 😅). Menar du "bildläge" som i t ex "cinema, nature, personal, sport" etc?

Skickades från m.sweclockers.com

Man kan ju tycka att en tv ska klara av alla förinställda bildlägen som den levereras med, men så verkar ju inte vara fallet. Likadant med plasma.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Bildexpert 📺

@potlach: LG levererar sina TV i läget "Eco" som är rakt igenom gräsligt då det gör precis det man vill undvika. Det vill säga överdriver färger så att de lyser starkare än de bör, till exempel en gul sol i grafiken.

Permalänk
Medlem

Vill ha en OLED när jag köper TV mot slutet av året men just sånt här gör mig osäker.

Främst tänkt för serier och Youtube och det är ju ingen fara med sånt.

Men...kollar "Critical Role" på Youtube. Är YT uppladdning av D&D streams och avsnitten är 2,5-4h långa typ och de filmar personerna som är med och har en permanent bakgrund med rutor för video-feed från diverse kameror. Rädd att detta kan leda till problem.

Sträckkollar iofs sällan hela avsnitt men det händer på helger att man bränner av hela avsnitt, och TVn är ju tänkt till detta förstås. Nu är inte färgerna så skrikiga/ljusa i deras permanenta bakgrund mellan de olika bildrutorna. Men iaf...

Aja, är ett tag bort. Hinner kika närmare på det innan det är dags. Vill helst ha OLED men i värsta fall får man väl kika på annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Avstängd

Har en LG 4K OLED sen 2 år bästa TV köpet någonsin.

Hade en gång en skumm inbränning öppnade en vit Bild satte kontrast ljus osv allt på max lät den stå så 1 timme sen var det borta.

Kan vara helt klart att min "inbränning" inte var så illa som eran.

idén fick jag av de gamla plasma skärmarna där "whitewashing" var en metod som ibland kunde rädda TVn

EDIT: Tilläger att jag aldrig tittar på TV använder den mest till Netflix PC osv.

Permalänk
Medlem

Ni som har fått inbränningar, vad har ni för ljusstyrka på TVn?

Köpte mig en 55C8 som jag använder som i stort sett enda skärm till datorn samt till filmtittande (via nämnda dator). Ställde in en skärmsläckare så att jag inte glömmer skrivbordet på i timmar.

Men ljusstyrkan tyckte jag var väldigt, väldigt hög. Ibland med persiennerna uppdragna och en lysande sol utanför så kan jag tänka mig dra upp "oled light" till 50. Annars har jag den på 0 konstant, ibland t.o.m så att jag utöver det drar ner "contrast" till 50 eller 0 (!) när jag slösurfar i ett helt mörkt rum, bara för att "oled light" på 0 fortfarande är för ljust.

Har jag tur som inte gillar ljusa skärmar och därmer slipper inbränningar?

Permalänk
Bildexpert 📺

@ajp_anton: OLED-ljus på 0 ger runt 50 nits vid Expert-lägena. I ett helt kolsvart rum kan jag förstå att du vill gå lite lägre.

Permalänk
Inaktiv

Har en LG OLED 55" B7V som köptes i mitten av augusti. Inga inbränningar på denna, mycket tack vare att jag öht inte ser TV på den antar jag. Har varit ganska försiktig med den och man märker även att LG är snabba på att aktivera skärmsläckare och liknande när man är inne i SmartTV-delen av TVn. Då LG's support verkar vara bra på att hantera eventuella inbränningar så är jag inte speciellt oroad den dag det nu eventuellt händer.

Enda inbränningar med LCD jag själv upplevt är med Dells U2713HM som vid RGB-läget bränner in fönster på minuter. Försvinner efter viss tid men gör den oanvändbar i det bildläget. Sedan har jag ju förstås upplevt många många inbrända CRT-skärmar med, men det hör lite till på dessa.

OLED har sina fåtal nackdelar men vad en sån panel faktiskt ger väger upp det mesta för min del. Skadas TVn av TV4's kanal så kan man lika väl fakturera TV4 för reperation/ny TV.

Permalänk
Bildexpert 📺

@anon5930: Det är väldigt vanligt med tillfälliga "inbränningar" eller rättare sagt retention, kvardröjande skuggor på IPS-paneler. Ser det i kanske hälften av alla skärmar då det framkallas väldigt snabbt av www.testufo.com

Men det är ingen permanent förändring vilket en inbränning är. När TV4-solen ligger kvar som en mörk skugga fast du tittat på en film flera timmar senare är det en permanent skada. Lyser solen som en ljusare skugga ett par minutrar efter TV4-stunden så är det tillfälligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike_SWE:

Hade en gång en skumm inbränning öppnade en vit Bild satte kontrast ljus osv allt på max lät den stå så 1 timme sen var det borta.

LG har väl en skärmtvätt-funktion, borde det inte vara vettigare att använda den istället?

Jag fick en gång en extremt arg inbränning på min C7 över typ halva skärmen med en massa flammiga diagonala linjer. Mot grå bakgrund såg den ut ungefär som bilden i första posten här i tråden, en massa mörka fält. Boven var dock inte TV4-morgons sol utan den riktiga som en morgon i somras hade lyst på TVn väldigt kraftigt och ganska länge genom halvslutna persienner. Trodde panelen var körd men startade en skärmtvätt över natten och på morgonen var inbränningen helt borta.

Skrivet av ajp_anton:

Har jag tur som inte gillar ljusa skärmar och därmer slipper inbränningar?

Misstänker också att många som får inbränningar kör ganska hög ljusstyrka. Själv kör jag Contrast 85 och OLED Light 25-30 (lite högre i Game-mode då det läget är lite svagare) vilket jag vill minnas var någonstans runt 120 nits. Haft min i över ett år nu till PC, spel och film, inga problem förutom det ovanstående som var något helt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Vill ha en OLED när jag köper TV mot slutet av året men just sånt här gör mig osäker.

Främst tänkt för serier och Youtube och det är ju ingen fara med sånt.

Men...kollar "Critical Role" på Youtube. Är YT uppladdning av D&D streams och avsnitten är 2,5-4h långa typ och de filmar personerna som är med och har en permanent bakgrund med rutor för video-feed från diverse kameror. Rädd att detta kan leda till problem.

Sträckkollar iofs sällan hela avsnitt men det händer på helger att man bränner av hela avsnitt, och TVn är ju tänkt till detta förstås. Nu är inte färgerna så skrikiga/ljusa i deras permanenta bakgrund mellan de olika bildrutorna. Men iaf...

Aja, är ett tag bort. Hinner kika närmare på det innan det är dags. Vill helst ha OLED men i värsta fall får man väl kika på annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen risk att du får inbränning på några timmar, eller menar du att bakgrunden är helt identiskt i utseende och placering i varje avsnitt? Då finns det en viss risk. Det är en vanlig missuppfattning att inbränning sker efter en statisk bild i X timmar i sträck, det är inte så det fungerar, utan det är ackumulerad tid med identisk bild som räknas i förhållande till övrigt tittande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@ajp_anton: OLED-ljus på 0 ger runt 50 nits vid Expert-lägena. I ett helt kolsvart rum kan jag förstå att du vill gå lite lägre.

Jag kör Game/PC mode (bildläge på Game, ingången "döpt" till PC). Är det annorlunda där? Har märkt att åtminstone på Contrast-inställningen är det skillnad. I Game/PC kan jag höja den ända till 100 och ändå få ljusare vitt (tolkar det som att jag då ska ha den på 100), medan på Game (utan PC) skulle den vara lite lägre, för annars får jag "white crush" (eller vad det nu heter på den vita sidan).

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Ingen risk att du får inbränning på några timmar, eller menar du att bakgrunden är helt identiskt i utseende och placering i varje avsnitt? Då finns det en viss risk. Det är en vanlig missuppfattning att inbränning sker efter en statisk bild i X timmar i sträck, det är inte så det fungerar, utan det är ackumulerad tid med identisk bild som räknas i förhållande till övrigt tittande.

Ahh, om det handlar om ackumulerad tid behöver jag inte oroa mig tror jag. Vet ju hur mitt tittande ser ut nu på datorskärmen. Kan bli intensivt med critical role till och från men större delen av kikandet blir i slutändan annat.

Tackar för upplysningen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Avstängd

@Pyoko: Skärmtvätt funktion LOL visste inte ens om det vart e den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Ahh, om det handlar om ackumulerad tid behöver jag inte oroa mig tror jag. Vet ju hur mitt tittande ser ut nu på datorskärmen. Kan bli intensivt med critical role till och från men större delen av kikandet blir i slutändan annat.

Tackar för upplysningen

Skickades från m.sweclockers.com

Här finns bra info om burn-in, bl a om att 2 x 30 minuter sliter lika mkt/lite som 1 timme.
https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test

Permalänk
Bildexpert 📺

@ajp_anton: PC-läget kan svara annorlunda och synkar referensvitt på olika nivåer. Du använder testmönster för att kontrollera att vitt inte fräter ut (white crush).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Ni som har fått inbränningar, vad har ni för ljusstyrka på TVn?

Köpte mig en 55C8 som jag använder som i stort sett enda skärm till datorn samt till filmtittande (via nämnda dator). Ställde in en skärmsläckare så att jag inte glömmer skrivbordet på i timmar.

Men ljusstyrkan tyckte jag var väldigt, väldigt hög. Ibland med persiennerna uppdragna och en lysande sol utanför så kan jag tänka mig dra upp "oled light" till 50. Annars har jag den på 0 konstant, ibland t.o.m så att jag utöver det drar ner "contrast" till 50 eller 0 (!) när jag slösurfar i ett helt mörkt rum, bara för att "oled light" på 0 fortfarande är för ljust.

Har jag tur som inte gillar ljusa skärmar och därmer slipper inbränningar?

Oj! Jag har en E8 och kör standard med allt krimskrams avslaget samt oled Light på 75. Tycker det blir ganska så mörkt annars

Skickades från m.sweclockers.com