Permalänk
Medlem

Går det att rädda min dator?

Hej

Köpte en ny dator i augusti, råkade välta ett glas med coca-cola över den igår. När jag försöker torka bort colan ser jag att skärmbilden försvinner och ersätts av grått flimmer/svart block. Frågan är kan jag lämna in datorn för reparation? Är det lönt?
Jag tror att datorn är av den är modellen: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Permalänk

Du måste göra en total rengöring med alkohol ...men risken är stor att det är det kört.

Händer någonting sådant igen i framtiden ska du direkt på sekunden stänga av systemet och rengöra. Och då menar jag självklart även insidan.

Att försöka starta en cola-dränkt dator lär garanterat kortsluta den.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Sätt alla delar i diskmaskinen, sen in i ugnen på 50 grader i några timmar, blir nog bra

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Har du ringt ditt försäkringsbolag?

Permalänk
Medlem

@WorriedElk: Har ingen försäkring tyvärr.

Permalänk
Medlem

Är det lönt? Svårt att säga. Beror på vad som gick sönder och vart du lämnar in den.

Jag skulle tro att man bara byter rubbet om du lämnar in den på typ media markt men det beror helt på vad som har gått sönder. Datorn i sig är i så låg prisklass att det antagligen är något man inte lagar. Man byter ju inte "bara" ett moderkort i en laptop längre. Det är ju CPU, GPU och rubbet så byts ut då.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marial:

@WorriedElk: Har ingen försäkring tyvärr.

Syftar du på försäkring specifikt av datorn eller hemförsäkring? Många tänker inte på att hemförsäkringen kan täcka datorer.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marial:

@WorriedElk: Har ingen försäkring tyvärr.

kolla din hemförsäkring om du har drulle.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Inaktiv

Cola är särskilt dåligt eftersom det lämnar massa kladd efter sig som i långa loppet orsakar korrosion på lödningar och komponenter. Det krävs noggrann rengöring av kretskort för att det inte ska uppstå nya problem i framtiden. Elektronikrengöring (alkohol) och tops och gärna ultraljudstvätt för att få bort det man annars inte kommer åt. Givetvis är detta inget man kan göra utan att plocka isär datorn så mycket som möjligt.

Permalänk
Medlem

@Djhg2000: Ingen försäkring alls tyvärr.

Permalänk
Medlem

@daskedennis: Tack för tipset men har ingen försäkring alls tyvärr.

Permalänk
Medlem

Det som inte lagas av silvertejp går inte laga

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marial:

@daskedennis: Tack för tipset men har ingen försäkring alls tyvärr.

Skulle nog rekommendera att du tittar på en hemförsäkring om du inte har en...lek med tanken att det börjar brinna hos dig eller din granne, då står du där naken utan hemförsäkring.

Permalänk
Medlem

@MuLLvaD3n: Jag köpte den på elgiganten så jag funderar på att kontakta dem. Men det kanske finns bättre alternativ här i Stockholm?

Permalänk
Medlem

@Marial: Inte en aning. Som jag skrev tidigare tror jag inte detta är något som är lönt att laga i och med priset på datorn som ny. Det är ju alltid värt att testa om man känner att man har tiden dock.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marial:

@daskedennis: Tack för tipset men har ingen försäkring alls tyvärr.

Wow... okej. Fruktansvärt dumt.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Skrivet av Marial:

@daskedennis: Tack för tipset men har ingen försäkring alls tyvärr.

Som några andra skriver. Om du inte har hemförsäkring så skaffa det. Kostar typ 100-150 kr månaden, hade en släkting som flyttade till finland några månader och sen tillbaka till sverige och fixade inte hemförsäkring direkt.

Blev inbrott och hade förvarat kort med kod även så blev av med allt av värde i lägenheten+kontot. Ingen hemförsäkring så är du körd totalt.

Visa signatur

nVidia Titan X (Pascal), Intel i9 9900K, 32 GB DDR4@3200 MHZ, Samsung 970 EVO 1TB, Asus Maximus Gene XI.

Acer Predator X34, Logitech G900, G513, G13, G933.
Creative GigaWorks S750 - 7.1 högtalare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marial:

Hej

Köpte en ny dator i augusti, råkade välta ett glas med coca-cola över den igår. När jag försöker torka bort colan ser jag att skärmbilden försvinner och ersätts av grått flimmer/svart block. Frågan är kan jag lämna in datorn för reparation? Är det lönt?
Jag tror att datorn är av den är modellen: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Lämnar du in den kommer de vilja byta moderkort, säkert hdd också... O bara där har du passerat kostnaden för en ny dator.

Permalänk
Medlem

För er som tänker göra om fadäsen - när det händer, ut med nätsladden, bort med laptop-batteriet det fortast de går, helst bör även klock och CMOS-batteri tas bort.

det är spänningarna som driver på korrosionen, får man allt urladdat så stannar processen av. och man har mer tid att agera.

sockerinnehållande drycker måste tvättas av med vatten eller vattenrik lösning - socker och salter löses inte av sprit eller isopropanol.

Till och börja (när man plockat isär laptopen så att korten är synliga) med vanligt kranvatten i riklig mängd, därefter skölja igenom med destillerat/avjoniserat vatten som avslut. att ställa in i (ren) diskmaskin och köra programmet med bara vatten är inte så vansinnig som det låter...

(det är inget farligt - en stor del av kretskortsproduktionen i världen tvättas idag med vatten i speciella diskmaskiner)

Sedan kan man förtorka korten med att använda torr isopropanol och skaka ur i ett par omgångar. isopropanol torkar och drar ur vatten ur skrymslen.

Sedan är det bara att vänta med kretskorten uppställda luftigt där det är varmt och torrt och välventilerat, tex över utströmmingar av varmluft över element, i pannrumm (de som har). - med vänta så pratar jag om en vecka, helst två.

Varför slå länge är för att fukten under kretsar har väldigt liten area att dunsta ur och tar väldigt lång tid på sig - därför måste man ge mycket torktid.

Skruva inte ihop och slå på strömmen i förtid för att man är otålig - för då riskerar man hamna i samma situation som i TS om det finns minsta flytande fukt och droppar kvar i hållare och under kretsar...

Permalänk
Medlem

Har du saker på hårddisken du vill rädda går det att plocka ut och koppla in i en annan dator.
Kolla såklart att den är cola-fri innan.

I övrigt måste jag stämma in med de andra, du måste skaffa dig en hemförsäkring!

Permalänk

Att skruva isär datorn ner till minsta bit och försöka få bort colan är inte omöjligt, har själv mer eller mindre diskat kretskort med diskmedel i handfatet(utan missöden ska tilläggas), även om det kanske inte är det bästa att göra, som har sagts tidigare är nog någon typ av alkohol och tops/papper det bästa alternativ du har om du vill försöka fixa det själv.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte på drulle-delen i hemförsäkringen.

Har du inte en hemförsäkring så råder jag dig starkt att skaffa en, den täcker väldigt mycket mer än bara dina saker.
Den dagen det händer något så är du glad att du har en.