Permalänk
Medlem

Nätverksuttag utan att dra kabel?

Hej

Vad är det bästa (och billigaste) sättet för att få nätverksuttag i olika rum utan att dra kabel överallt? Det handlar om ett hus med källare där flera rum behöver nätverksuttag till framförallt tv-boxar. Är powerlines eller mesh-nätverk något att ha?

Tack i förhand

Visa signatur

Dator 1: Thermaltake Core P5 | Asus z97-Pro Gamer | i7 4770K | A-Data 16GB 1600MHz | Evga 980 Ti Classified | Samsung 840 EVO 250 GB | Seagate 2 TB | Evga Supernova G2 750W | Custom Waterloop
Dator 2: NZXT H230 | Asus Z87-A | i5 4690k | CM 212 EVO | Corsair 8GB 1600MHz | Gigabyte 1660 Ti | Samsung 850 EVO 250 GB | Be Quiet Pure Power 630W

Permalänk
Medlem

det är som du säger powerline, mesh nät, eller wifi bryggor du behöver om du inte kan dra kabel, men alla har sina problem, men alla fungerar godtyckligt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Avstängd

Google Wifi

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@albin153:

Jag kör Powerline (även kallat Homeplug) till TVn och det funkar problemfritt. Kopplade in det för flera år sedan och har sedan glömt bort det. Tänk på att det ska ligga på samma fas bara, annars kan det bli knas. Det sägs att det helst ska sitta direkt i uttaget för bäst effekt, men min sitter i en grendosa vid TVn och jag märke inte av något besvär.
Vissa ska parkopplas och vara besvärliga, mina behövde jag bara koppla i vägguttaget så var det igång.

Det jag har är en tidig modell av D-link.

Permalänk
Rekordmedlem

Dra fiber....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

det är som du säger powerline, mesh nät, eller wifi bryggor du behöver om du inte kan dra kabel, men alla har sina problem, men alla fungerar godtyckligt.

Skrivet av trollhattan:

Google Wifi

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av tBiorrith:

@albin153:

Jag kör Powerline (även kallat Homeplug) till TVn och det funkar problemfritt. Kopplade in det för flera år sedan och har sedan glömt bort det. Tänk på att det ska ligga på samma fas bara, annars kan det bli knas. Det sägs att det helst ska sitta direkt i uttaget för bäst effekt, men min sitter i en grendosa vid TVn och jag märke inte av något besvär.
Vissa ska parkopplas och vara besvärliga, mina behövde jag bara koppla i vägguttaget så var det igång.

Det jag har är en tidig modell av D-link.

Tack för era inputs. Poweline verkar vara billigare än mesh-nätverken så blir nog att testa med det.

Skrivet av mrqaffe:

Dra fiber....

Utveckla gärna varför jag ska dra fiber till tv-boxar.

Visa signatur

Dator 1: Thermaltake Core P5 | Asus z97-Pro Gamer | i7 4770K | A-Data 16GB 1600MHz | Evga 980 Ti Classified | Samsung 840 EVO 250 GB | Seagate 2 TB | Evga Supernova G2 750W | Custom Waterloop
Dator 2: NZXT H230 | Asus Z87-A | i5 4690k | CM 212 EVO | Corsair 8GB 1600MHz | Gigabyte 1660 Ti | Samsung 850 EVO 250 GB | Be Quiet Pure Power 630W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av albin153:

Tack för era inputs. Poweline verkar vara billigare än mesh-nätverken så blir nog att testa med det.

Utveckla gärna varför jag ska dra fiber till tv-boxar.

För att du inte vill dra kabel och fast förbindelse är det som gäller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: fiber är en kabel...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Kabel är bäst och det är värt jobbet att dra kabeln.

Permalänk
Medlem

Det finns inga genvägar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt, det är var och vart annan tråd som handlar om hur man ska ansluta enheter i olika rum men man skall försöka att undvika att dra kabel?!

Varför inte dra kabel och få det gjort riktigt

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.