Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Så billig laptop som möjligt men ingen skit?

Permalänk
Medlem

Så billig laptop som möjligt men ingen skit?

Hej
Är på jakt efter en billig laptop till plugg och surf/film.
Vill ha en så billig laptop som möjligt men vill inte köpa skit? Vilken prisklass ska man då upp i? Funkar det bra med en för 3k eller ska man upp på 5k?
Några tips nu i mellandagsrean?

Permalänk
Medlem

@klacko: Personligen hade jag tagit en med IPS-skärm och core i3 vilket gör att man hamnar på knappt 6000:-
Men det bästa är att du sätter dina egna krav där och kollar om det dyker upp något i prisjaktsökningar med rätt filter.

I din prisklass är det lite plastigare, vilket om det är rätt komponenter inte alltid är värdelöst - vivobook får t.ex för en del
varianter rum med både HD och SSD för att de inte är så slimmade. Se notebookcheck för detaljer när du hittar något intressant.

Annars har jag någon gång köpt en flip touchscreen dator, vilket i de flesta fall iaf ger en blank IPS och något tunnare konstruktion.
Men dessa går aldrig att expandera minne på och det verkar ha dykt upp för många snåla konfigurationer i de lägre prisklasserna...

Så man måste kompromissa, du slipper iaf bry dig om den omöjliga ekvationen med grafikkort - men du missar inte mycket för dina behov.

Permalänk
Medlem

Finns en hel del kina modeller som är helt ok med metallchassi mm. https://techtablets.com/recommended-chinese-notebooks-brands/

Jag hade Jumper Ezbook 3 Pro innan, mycket bra dator för 2000kr. Helt i metall, SSD, IPS, Apollo Lake, 10h batteri, imponerande bra touchpad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

@klacko: Personligen hade jag tagit en med IPS-skärm och core i3 vilket gör att man hamnar på knappt 6000:-
Men det bästa är att du sätter dina egna krav där och kollar om det dyker upp något i prisjaktsökningar med rätt filter.

I din prisklass är det lite plastigare, vilket om det är rätt komponenter inte alltid är värdelöst - vivobook får t.ex för en del
varianter rum med både HD och SSD för att de inte är så slimmade. Se notebookcheck för detaljer när du hittar något intressant.

Annars har jag någon gång köpt en flip touchscreen dator, vilket i de flesta fall iaf ger en blank IPS och något tunnare konstruktion.
Men dessa går aldrig att expandera minne på och det verkar ha dykt upp för många snåla konfigurationer i de lägre prisklasserna...

Så man måste kompromissa, du slipper iaf bry dig om den omöjliga ekvationen med grafikkort - men du missar inte mycket för dina behov.

En riktig djungel

Någon processor som du rekommenderar?

Permalänk
Medlem

För 5000 kr tror jag inte man hittar något mer prisvärt än denna: https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lenovo-ideapad-330-15-6....

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

För 5000 kr tror jag inte man hittar något mer prisvärt än denna: https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lenovo-ideapad-330-15-6....

Nice tack. Satt precis och kikade på den

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Eller direkt från Lenovo, https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/ideapad/300-series/Ideap...

Använd rabattkoden: AFNMELLANDAGSREA så är den nere i 5100 kr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt en begagnad dator ur HP eller Dells business serie och eventuellt ett nytt batteri

Permalänk
Medlem

Skall man ha datorer i 'företagsklass' (är för det mesta betydligt mer stryktåliga än konsumentdatorer) - en begagnad lenovo thinkpad från tex. Inrego.

bland oss tekniker så är think-pad T serien som gäller om man verkligen vill ha något som är stryktåligt och tål fältbruk utan att krångla och glappa. varken HP eller Dell är ens i närheten av det i avseende slistyrka, dock Fujutsi har hållit förvånansvärt bra trots tuff behandling...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymf:

Eller direkt från Lenovo, https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/ideapad/300-series/Ideap...

Använd rabattkoden: AFNMELLANDAGSREA så är den nere i 5100 kr

Skickades från m.sweclockers.com

Kan bara hitta med i3 på deras sida?

Permalänk
Skrivet av klacko:

Hej
Är på jakt efter en billig laptop till plugg och surf/film.
Vill ha en så billig laptop som möjligt men vill inte köpa skit? Vilken prisklass ska man då upp i? Funkar det bra med en för 3k eller ska man upp på 5k?
Några tips nu i mellandagsrean?

Skrivet av xxargs:

Skall man ha datorer i 'företagsklass' (är för det mesta betydligt mer stryktåliga än konsumentdatorer) - en begagnad lenovo thinkpad från tex. Inrego.

bland oss tekniker så är think-pad T serien som gäller om man verkligen vill ha något som är stryktåligt och tål fältbruk utan att krångla och glappa. varken HP eller Dell är ens i närheten av det i avseende slistyrka, dock Fujutsi har hållit förvånansvärt bra trots tuff behandling...

Begagnat kan nog allt vara ett bra alternativ för det du vill uppnå för en mindre budget
Utan någon skam så kan jag också rekommendera Inrego (även om jag är anställd..), kan vara värt att kolla deras utbud iaf, framförallt med mellandagsrea och liknande nu: https://shop.inrego.se/mellandagsrea

Satt i samma sits som dig, men gav istället med mig tillslut och sparade ihop / hostade upp lite mer pengar efter att ha spenderat minimum på en billig dator, för att få något som uppfyllde alla mina önskekrav och som förhoppningsvis håller länge Vart då en ASUS ZenBook UX430 med nyaste i5an, stor ssd och IPS skärm för strax under 10k på rea.

Permalänk
Medlem

en beg. Lenovo T430 eller hellre T430s är verkligen inga dåliga grejor om man är på vandrande fot och tuff användning med resor och annan transportslitage.

Ogilla man gungbrädorna till klösbräda så är dessa bland de sista modellerna med riktiga knappar och dessutom dubbelt upp för styrpinne och för klösbrädan...

håll dig undan HP elitbook eller Dell och liknande smäck om du skall ha något som tål stryk och är pålitligt och alltid startar, skulle nog säga att en lenovo T-serien håller dubbelt så länge som ovan nämnda vid samma nivå av transportmisshandel och i hur många gånger man öppnar och stänger skärmen...

Permalänk
Inaktiv

Allt med mindre än 250GB SSD skulle jag kalla skit, detta höjer prisnivån. Men ett alternativ är att montera dit en själv. Bortsett från detta så fullhd, gärna 8GB ram, Intels i3 eller bättre.
*edit*
Orsak till ssd storleken är att 120GB ssd skapar en massa problem, windows växer av sig själv, man bör ha 20GB ledigt för swap och annat, hdd = en överlag seg dator.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xxargs:

en beg. Lenovo T430 eller hellre T430s är verkligen inga dåliga grejor om man är på vandrande fot och tuff användning med resor och annan transportslitage.

Ogilla man gungbrädorna till klösbräda så är dessa bland de sista modellerna med riktiga knappar och dessutom dubbelt upp för styrpinne och för klösbrädan...

håll dig undan HP elitbook eller Dell och liknande smäck om du skall ha något som tål stryk och är pålitligt och alltid startar, skulle nog säga att en lenovo T-serien håller dubbelt så länge som ovan nämnda vid samma nivå av transportmisshandel och i hur många gånger man öppnar och stänger skärmen...

HP elitbook inte tål stryk? Jag har haft tillgång/ansvar för hur många såna som helst (nästan 100st) och de är pansarvagnar. Däremot motsvarande Lenovos har sämre kvalite.
Nå orsaken varför man bör undvika HP elitbook som budget maskiner är att de kostar norr om 20 000kr, ska man ha en schysst med 2st dockor etc hamnar man i 40 000-50 000kr klassen. Det känns som om denna prisklass var över TS med en 0:a för mycket i priset.

Du kanske menade att köpa en 6-10år gammal elitebook? Ja det är en maskin där fläkten kan ha fått jobba ett tag. Men av de elitebookarna jag har haft tillgång till brukar kylningen klara dessa år. Nå det är dock en gammal dator och ska hanteras därefter.

Leneno motsvarighet till elitebook är P serien som den P52 jag har, dyr som tusan som elitebook är dem.

*edit*

Såg att folk pratade begagnat ovanför. Ska man köpa en begagnad kvalitesdator så ska man undvika mellanhänder som kanske lägger på en tusenlapp om inte mer på priset. Sedan har företagsdatorer överlag varit tröga med fullhd, jag vet hur många runt 6år rugamla HP Elitebooks med i7a 16GB ram, 500GB SSD etc och sedan hd upplösning (1280*720) och det känns bara tragiskt.

Alltså bortsett från skärmen så är det datorer som på flera sätt är bättre än de flesta 7000kr datorer som idag säljs i datorbutikerna. Nu med denna skärm så blir de bara svårsålda.

Permalänk
Medlem

Jag må kanske inte vara uppdaterade med de senaste elitböckerna eftersom jag undvikit dom senaste åren men efter nu snart 20 år fältarbeten så håller som inte - dom är rena vraken efter 1.5 - 2 år och en svaghet är skärmgångjärnen ger sig omotiverat tidigt, glappa batterier etc.

men vi har förmodligen lite olika sätt att slita på grejorna och därför är det olika saker som går sönder på olika modeller av laptop.

Permalänk
Entusiast

Med risk för att bli lynchad måste jag slå ett slag för beggad Macbook. Jag köpte en 13" mid 2012 för 3k och byggkvalitén och tangentbord är perfekt, uppgraderingsmöjligheterna och mängden portar likaså. Nackdelen är skärmen som inte är 1080p och tekniken som börjar bli gammal, Ivy Bridge cpu. Upp mot 5k kan man säkert hitta en variant med både rätt skärm och cpu.

Jag hittade liksom inget intressant nytt under 6k och ville helst inte lägga mer än 3.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xxargs:

Jag må kanske inte vara uppdaterade med de senaste elitböckerna eftersom jag undvikit dom senaste åren men efter nu snart 20 år fältarbeten så håller som inte - dom är rena vraken efter 1.5 - 2 år och en svaghet är skärmgångjärnen ger sig omotiverat tidigt, glappa batterier etc.

men vi har förmodligen lite olika sätt att slita på grejorna och därför är det olika saker som går sönder på olika modeller av laptop.

Ok. Det känns som vi har haft olika årgångar av elitebookarna. De jag hade HP EliteBook 8470p etc fick man ha en slägga och drämma till med på batteriet för det skulle glappa, gånggärnen var rejäla de med. Sedan kom G-serien av elitebook och de kändes mycket vekare.

Just nu kör vi som nästan alla företag med Thinkpads, P52 och X1 carbon och de känns lite sådär, inget man tar med sig ut på fält. Bara ta dockan på P52an, alltså man får vara väldigt försiktig med att ta in och ur datorn. Och då pratar vi ändå om en docklösning som går på nästan 10 000kr (en docka hemma och en på jobbet)

Permalänk
Medlem

Det jag känner till erfarenhetsmässigt om Lenovo är Thinkpad T-modellerna - de andra vill jag inte uttala mig om, men har indikationer att de är inte är alls i samma klass som just T-modellerna över åren.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calathea:

Med risk för att bli lynchad måste jag slå ett slag för beggad Macbook. Jag köpte en 13" mid 2012 för 3k och byggkvalitén och tangentbord är perfekt, uppgraderingsmöjligheterna och mängden portar likaså. Nackdelen är skärmen som inte är 1080p och tekniken som börjar bli gammal, Ivy Bridge cpu. Upp mot 5k kan man säkert hitta en variant med både rätt skärm och cpu.

Jag hittade liksom inget intressant nytt under 6k och ville helst inte lägga mer än 3.

Problemet med macbook är inte att de gamla är dåliga utan att "alla" vet om att de ändå är bra för viss typ av användargrupp som är stor, detta leder till att det är svårt att göra fynd. Det är lite som att köpa begagnat guldsmycke och göra fynd för folk tror att gammalt guld är skrot.

Det är samma sak som med företagsdatorerna som nändes innan, ska man köpa en sådan skippa mellanhandsföretaget. En hel del företagsdator "skrotas" bara, där en vänlig skäl tar hand om skrotet helt gratis.. Inte ovanligt den anställda som hade datorn som jobbdator innan.

Permalänk
Medlem

Jag köpte själv en begagnad Dell E7240 i7 8GB ram, 256gb ssd, full HD skärm med touch på SweC marknad för något år sedan som jag är mycket med för 2k

Permalänk
Medlem

Uppskattar alla svaren

Men dåligt med tips på datorer?
Länka gärna en prisvärd

Permalänk
Medlem
Skrivet av klacko:

Uppskattar alla svaren

Men dåligt med tips på datorer?
Länka gärna en prisvärd

Lenovo-datorn jag länkade till var oslagbar. Nu är det tyvärr inte längre rea på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Lenovo-datorn jag länkade till var oslagbar. Nu är det tyvärr inte längre rea på den.

Nej den tog slut på juldagsmorgonen

Permalänk
Medlem
Skrivet av klacko:

Nej den tog slut på juldagsmorgonen

Okej. Vad tror du om Acer Aspire 5 A515-51G-597B för 5490 kr på CDON?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Okej. Vad tror du om Acer Aspire 5 A515-51G-597B för 5490 kr på CDON?

Mest orolig över hur man klarar sig med 128 GB?
Hur mycket har man ens kvar efter Windows mm är på plats?

Permalänk
Avstängd

Håller med många andra här, köp en begagnad maskin. Håll utkik här på marknaden för priserna brukar kunna vara ganska bra/realistiska!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klacko:

Mest orolig över hur man klarar sig med 128 GB?
Hur mycket har man ens kvar efter Windows mm är på plats?

Ja, det blir ont om plats. Jag hade då kollat på processorer med i3 eller motsvarande från AMD för de jag kollat på är i5.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

SSD-storlek är ändå något som kan bytas upp till större - man får lägga till kostnaden en SSD-disk på 500 GB (eller större om man har råd) i den totala budgeten - köper man begagnat så är priset så väldigt mycket lägre för maskinen än för motsvarade ny, att man bör kunna skapa utrymmer för en större SSD...

(sådana diskar går dessutom att flytta till andra datorer om man inte är nöjd)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

SSD-storlek är ändå något som kan bytas upp till större - man får lägga till kostnaden en SSD-disk på 500 GB (eller större om man har råd) i den totala budgeten - köper man begagnat så är priset så väldigt mycket lägre för maskinen än för motsvarade ny, att man bör kunna skapa utrymmer för en större SSD...

(sådana diskar går dessutom att flytta till andra datorer om man inte är nöjd)

Hur funkar det med laptops(aldrig ägt någon), finns det plats att montera en till ssd? eller måste man byta ut den nuvarande?