Permalänk

Ny dator - Åsikter?

Min gamla burk är sjukt nog från 2009. Då kanske det är underförstått att jag inte direkt spelar några spel.
Har läst ikapp mig på dagens prylar och satt ihop ett litet paket. Tänkte som sista steg höra om det finns några åsikter på det?

Blir ju lite konstigt när man tänker sig att ha denna burken typ lika länge eller tills något nytt krävs. Ska man tänka att man inte behöver fläska på eftersom det ändå kommer vara gammalt eller ska man faktiskt fläska på så att det är så framtidssäkrat som möjligt? Jag tycker att jag kom någorlunda bra på det.

Att notera:
# Jag har idag två "vanliga" hårddiskar som speglade datadiskar (bilder, filmer och lite sånt). Dom får följa med till en början men kommer så småningom bytas ut mot två nya pga den höga åldern på befintliga. Men jag sparar på det en stund (har molnbackup på det viktiga)
# Jag tänkte göra ett experiment att köra på det integrerade grafikkortet till en början. Mitt förra från 2009 var ett av få valbara passiva kort. Så det var ingen extrem prestanda då heller. Uppstår behovet så bör jag väl enkelt kunna köpa till ett billigt för en tusenlapp och installera.

Permalänk
Medlem

Intel 660p är ingen vidare bra SSD för det priset, du får en 970 EVO för samma pris som prestandamässigt springer i cirklar runt 660p.

Sen får du DDR4-3200 för 300 kr extra, lite snabbare minnen brukar inte direkt skada. Tänk bara på att du måste aktivera X.M.P.-profilen i BIOS för att de ska gå i rätt hastighet då (brukar finnas att välja direkt på startsidan i BIOS).

Du kan även välja Seasonic Focus Plus 550W istället för Corsair-nätagget. De ligger kvalitetsmässigt på samma nivå, men Seasonic-agget är lite billigare just nu.

Permalänk

Vad gäller minnet så var min tolkning av https://ark.intel.com/products/134896 att det var den hastigheten på minne som var max att få ut. Men det kanske inte var fallet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandsater:

Vad gäller minnet så var min tolkning av https://ark.intel.com/products/134896 att det var den hastigheten på minne som var max att få ut. Men det kanske inte var fallet?

DDR4-2666 är standardfrekvensen som Intel garanterar ska fungera, att köra snabbare minnen räknas officiellt som överklockning. Men det handlar alltså om något som är så standardiserat att minnena innehåller en profil som talar om för moderkortet vilka inställningar det ska använda (som man dock själv måste välja som sagt).

Sen är det sällan som minnenas inverkan på prestanda testas i recensioner, men i Sweclockers recension testade de skillnaden mellan DDR4-2666 och DDR4-3200 med en 9900K i ett par spel. Inte helt relevant för dig kanske, men du kan ju se att det kan göra en hel del skillnad i alla fall.

Permalänk

Intressant, får ta mig en titt där.

Vad gäller nätagget så vill jag ha det som är tystast av dom. Får se om jag hittar någon vettig data. Båda lär iofs vara tystare än det jag har idag

Ska spana in den andra disken också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För att bolla lite ideer, vad använder du datorn till mest? 32GB ram är mycket, workstation?
Om du inte spelar känns det som man kommer få mer valuta för pengarna med en Ryzen burk.

Samtidigt, om du inte behöver alla hästkrafter, så är det nog en bättre affär att gå in lägre prismässigt och uppgradera om 3 år, än att kosta på och hoppas den duger i 6 år. Just my 2 cents!

Permalänk
Medlem

Onödigt stor kylare för den processorn, i alla fall om du inte satsar på att få det extra tyst, eller tänker överklocka rejält. En för 350 kr kommer att kyla bra nog för standardbruk.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

På 9 år har det jo hänt endel, så du kommer def se stor skillnad med det bygget! Du har ju oavsett flera möjligheter med cpu i framtiden, när värstingane kommer mer i pris.
Tror det räcker bra med 16gb ram, så där kan du spara lite med att gå för https://www.komplett.se/product/1003693/datorutrustning/dator... Kommer inte se nå skillnad!
Själv gick jag för en ryzen 2600x och tycker at den är rasande bra. Men nu är jag ju inte någon 4k entusiast, och kör games på 1920 × 1080 medium/high. I övrigt lite foto och filmredigering. Köpte ett begagnat 980ti till 2200kr, funkar helt ok. Mitt gamla bygge: i7 920, 6gb ddr3 ) så det blev sykt mycket betre nu. Du får tänka på hur mycket pengar du vill använda, oavsett har amd och intel riktigt bra grejer som är framtidssäkra med bra uppgraderingsmöjligheter.

Visa signatur

Ryzen 5 2600x / ASUS ROG STRIX B450-F Gaming/ HyperX 16GB (2x8GB) / 2666MHz/ Intel 660P SSD 512GB M.2 PCIe 3.0 / ASUS Strix 980ti / PSU Corsair 750w /Corsair Carbide Series 275R Tempered Glass

Permalänk
Medlem

Behöver du ett begagnat grafikkort har jag ett MSI AMD 6950 och en AMD r9 390 8gb för mycket

Visa signatur

Ryzen 5 2600x / ASUS ROG STRIX B450-F Gaming/ HyperX 16GB (2x8GB) / 2666MHz/ Intel 660P SSD 512GB M.2 PCIe 3.0 / ASUS Strix 980ti / PSU Corsair 750w /Corsair Carbide Series 275R Tempered Glass

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Onödigt stor kylare för den processorn, i alla fall om du inte satsar på att få det extra tyst, eller tänker överklocka rejält. En för 350 kr kommer att kyla bra nog för standardbruk.

Jag borde ha skrivit att jag har lagt lite extra pengar på att få det så tyst det går (till det priset iaf). Förvisso inte så svårt att få det tystare än vad jag har det idag men när man ändå håller på är det lätt att dras med

Permalänk
Skrivet av Worse:

För att bolla lite ideer, vad använder du datorn till mest? 32GB ram är mycket, workstation?
Om du inte spelar känns det som man kommer få mer valuta för pengarna med en Ryzen burk.

Samtidigt, om du inte behöver alla hästkrafter, så är det nog en bättre affär att gå in lägre prismässigt och uppgradera om 3 år, än att kosta på och hoppas den duger i 6 år. Just my 2 cents!

Ja, alltså i ärlighetens namn så är det egentligen lite overkill sett till vad som görs. Det görs dels helt vanliga standardgrejer. Sen så jobbar jag på den från och till men det är ganska standard utveckling.

Intel har jag valt av gammal vana och för att det är där jag har hållt mig mest uppdaterad.
32GB var lite för att jag kunde/ville.

Så jag hade absolut kunnat spara 2-2,5k bara på ovan nämnda komponenter. Men istället konstruerade jag egna anpassade argument att jag "tog ju iaf inte en i7:a, så jag kan väl ta 32GB ram iaf". Ibland är dom bästa(sämsta) argumenten ganska korkade

Permalänk
Medlem

Har själv 32 GB mest för att jag kunde, men jag ville också ha marginal till saker jag vill göra framöver. Eftersom jag ville ha identiska minnesmoduler bestämde jag mig för att köpa 16 GB till bara nån vecka efter datorbygget med initialt 16 GB. Jag valde däremot 4 x 8 GB, och vet inte om det är en prestandafördel jämfört med 2 x 16 GB. Spontant känns det som om 32 GB fördelat på två minneskanaler (fyra platser) borde vara bättre än en minneskanal (två platser), men jag vet inte.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@cyklonen: Det finns ingen fördel i prestanda att köra med fyra stickor istället för två på plattformar med två minneskanaler, eftersom det endast krävs en sticka per kanal för att få ut full bandbredd. Två stickor är därför att föredra, eftersom det är svårare att få fyra stickor att fungera i högre frekvenser (det ställer högre krav på minneskontrollern).

Permalänk
Medlem

Sänk arbetsminnet om det är för att du "kunde" istället för behövde och släng på större SSD. Nu vet jag inte hur utrymmet är hos dig men i vilket fall som så skulle jag personligen föredra en mindre burk, den kommer ju knappast utveckla så speciellt mycket värme så av den anledningen är det inte heller så viktigt med stor burk. Vill du ha Fractal Design finns ju Core 500, annars gillar jag Bitfenix Prodigy en del själv

PS: Tänkte också säga Ryzen men så tänkte jag att ska du köra integrerad grafik så är det väl Intel som gäller då AMD inte har så mycket sådant att välja på bland deras dyrare CPU segment?

Permalänk
Medlem

Ett alternativ för ca 10800 utan skärm och firecuda disken. Lät som du ville ha så tyst som möjligt.

Och vill du absolut inte ha rysen så byt till detta https://www.inet.se/kundvagn/visa/12209361

och ett fläktlöst 1050ti från pallit https://www.amazon.co.uk/Palit-GeForce-KalmX-Express-Graphics... men det blir ju snordyrt i gemförelse

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

I min burk är det de mekaniska hårddiskarna som står för nästan allt ljud, så för ett tyst bygge hade det nog varit vettigt att helt skippa mekaniska hårddiskar och offra pengar på SSD:er. Jämför SSD:er i olika storlekar för att se vad som ger mest GB/kr. Sweet spot just nu verkar vara 1 TB.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Angående diskar så har jag idag en 250GB SSD som OS-disk och två speglade mekaniska 1TB-diskar som lagringsdiskar.

SSDn är i dagsläget halvfull så jag tänker att en dubbelt så stor blir ganska lämpligt. För att nu ändå vara lite återhållsam någonstans

Dom mekaniska diskarna ligger för det mesta och sover så dom låter inte särskilt mycket. Blir nog ännu bättre i ett modernare chassi.

Framöver har jag någon slags idé att ställa något NAS-liknande vid routern i nätverksskåpet istället.