Hifi – bilder på era anläggningar här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulgano:

det på översta hyllan är nån Star Trek historia va? tittade på bilden flera ggr och tänkte varje gång "det var en JÄVLA massa externa hårddiskar han radat upp på hyllan" 😂😂

Skickades från m.sweclockers.com

He, he, det stämmer. Översta hyllan är vikt åt alla avsnitt av The Next Generation och Deep Space Nine. Sedan har jag även alla avsnitt av TOS på hylla två av fyra. Tyvärr är alla skivor DVD istället för 4K Blu-Ray vilket vore suveränt. Men jag har även alla avsnitt av The Next Generation remastrade Blu-Ray som är sanslöst bra!

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Avstängd

Naim DAC V1, Naim NAP 100, Focal Electra 1007S, Minidsp, Behringer EP2000 + DIY Peerless XXLS 10", Mac Mini 2014.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goofa:

Naim DAC V1, Naim NAP 100, Focal Electra 1007S, Minidsp, Behringer EP2000 + DIY Peerless XXLS 10", Mac Mini 2014.

https://i.imgur.com/4Um4RdH.jpg"]https://i.imgur.com/4Um4RdH....

Jag har likadan tv-bänk. Så förjävligt snygg. Blir lika förvånad varenda gång jag ser den på IKEA.

Jag har dock köpt en logitech harmony-fjärrkontroll med hub vilket gör att jag kan ha förstärkaren och mediadatorn (raspberry pi) inuti lådorna. Ett litet tips om man gillar en mer avskalad stil.

Ska väl kanske nämna också att jag inte har bakstycket monterat på min tv-bänk, del för att försärkaren var för djup men också för att jag var lite orolig över värmen.

Permalänk
Medlem

Ska också nämnas att bänken inte tål att ha allt för mycket vikt på sig. Min har börjat bågna i mitten, så jag måste förstärka den med metallstavar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dali Opticon 6 golvare, Dali Opticon Vokal center, XTZ 12.17 Edge och SVS SB12-NSD subwoofers
XTZ A2-300 som driver frontar just nu, ska driva Atmoshögtalare vid flytt
NADT758v3 reciever
Nvidia Shield
Och en Sony 65XF9005 att titta på

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk
Inaktiv

Min Stereo

Hegel H80 Förstärkare.
Oppo BDP-95 Regionsfri (cd-spelare).
Rega RP3 uppgraderad med Goldring 2300 nål samt utbytt drivning från plast till Aluminium centrum drev.
RIAA lejonklou gaio 2.
Acoustic Energy Reference 1 med stativ.

Använder Supra kablar rakt igenom.
Supra Sword till högtalarna, Supra XLR analogt mellan förstärkare och cd, Supra RCA för skivspelaren och Supra grenuttag för ström.

Permalänk
Medlem

Tror det var ett tag sedan jag postade, så här är min temporära uppställning under tiden ett klåfingrigt barn inte kan hålla fingrarna i styr.

Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand SE ståendes på IsoAcoustics Gaia III
McIntosh MA6900LE
AMR CD777SE
Acoustic Signature Ecco med Jelco 750D och Hana EH

Permalänk
Inaktiv

Hej.

Vad tror ni om Onkyo tx-nr 696 7.2-Channel Network A/V Receiver.
Kan få köpa en för 5000kr, det verkar som ett bra köp?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Hej.

Vad tror ni om Onkyo tx-nr 696 7.2-Channel Network A/V Receiver.
Kan få köpa en för 5000kr, det verkar som ett bra köp?

Mvh

Hade jag varit i behov av ny surraround-stäekare så hade jag nog kunnat nappa på den till det priset (beroende på skick).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av breakman:

Hade jag varit i behov av ny surraround-stäekare så hade jag nog kunnat nappa på den till det priset (beroende på skick).

Skickades från m.sweclockers.com

@breakman

Jag slog till, det är en demo vara så full garanti mm.

Permalänk
Proffsmoddare

DIY grejer Balanserad rörförstärkare. Driver både lurar och högtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterX:

DIY grejer Balanserad rörförstärkare. Driver både lurar och högtalare.

https://i.imgur.com/DAMSHPj.jpg

https://i.imgur.com/qUWDsBC.jpg

[url
href="https://i.imgur.com/BQ5rrIv.jpg"]https://i.imgur.com/BQ5rrIv.jpg[/url]

Berätta! Berätta!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av OllO:

Berätta! Berätta!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag sadlade om för några år sedan från datormoddande till elektronikmoddande och jag är som jag är så gick all in så att säga. Bygger nu förstärkare från grunden som hobby. Hur kul som helst! Har en hemsida med bilder och mkt info om det jag pysslar med.
www.ultrasonicstudios.org

Permalänk
Medlem

@MisterX: Otroligt sexiga! Det här har jag nog aldrig stött på tidigare: "The speaker outputs are also balanced, meaning the black terminal is not ground but is carrying signal in anti-phase to the red terminal. This is a great way to drive a speaker coil."

Har aldrig tänkt på saken, men det kanske är därför balanserade försteg ger dubbla spänningen jämfört med single ended.

Hög vill ha-faktor!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av OllO:

@MisterX: Otroligt sexiga! Det här har jag nog aldrig stött på tidigare: "The speaker outputs are also balanced, meaning the black terminal is not ground but is carrying signal in anti-phase to the red terminal. This is a great way to drive a speaker coil."

Har aldrig tänkt på saken, men det kanske är därför balanserade försteg ger dubbla spänningen jämfört med single ended.

Hög vill ha-faktor!

Ja, precis! Ett SE steg har bara en fas och jord medans ett balanserat steg har två faser. Sedan kan man såklart bygga ett SE steg med lika hög ut-spänning som ett balanserat steg har. Allt beroende på hur mkt gain man använder.

Permalänk
Medlem

Är det "special edition" i racket, eller annan konstruktion? Verkar vara högtalare påkopplade på försteg/headamp, och ett balanserat slutsteg på hyllan under - eller? Jag blir alltid helt förvirrad av alla nätdelar på rörförstärkare.

Är undre kanske bara nätdel? Transistorförstärkare? Fast det är tre plåtcylindrar...
Måste läsa tråden på Head-fi

Permalänk
Medlem

Jag har Dali Zensor 1 AX på mitt skrivbord. Bra ljud tycker jag. Fattas bara en subwoofer.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av OllO:

Är det "special edition" i racket, eller annan konstruktion? Verkar vara högtalare påkopplade på försteg/headamp, och ett balanserat slutsteg på hyllan under - eller? Jag blir alltid helt förvirrad av alla nätdelar på rörförstärkare.

Är undre kanske bara nätdel? Transistorförstärkare? Fast det är tre plåtcylindrar...
Måste läsa tråden på Head-fi

Det är special edition kan man säga! Helt riktigt, den undre delen är endast nätdel med 4 st toroidtransformatorer. Det är för jag använder DH (directly heated) rör (#47) som kräver varsin reglerad DC nätdel. Detta är overkill och inte nödvändigt men kul att bygga Förstärkaren låter lika bra, enligt mig, med IDH rör. Då behövs bara ett chassi

Permalänk
Medlem

Jag har all min seriösa ljudutrustning i min mancave, men var tvungen att göra en mindre förändring i vardagsrummet när HTPC:n skulle pensioneras och ersättas av en Chromecast. Bummer.
Jag hade för gamla grejor, både TV och förstärkare, för att kunna få ut ljud ur Chromecasten annat än i TV-högtalarna. Fungerar ju, men inte om man är lite kräsen, dom gamla Danska Avance-högtalarna från 80-talet låter förbaskat bra så jag vill använda dom.

Steg 1 var att uppgradera till en aningen nyare förstärkare, en tusenlapp på Blocket senare och ägare till en Denon AVR-1713, det löste ljudet men istället kunde den inte HDMI-handshaka med min TV. Jag testade att det inte var fel på förstärkaren med en datorskärm.

Handskakningen kunde eventuellt gå att lösa med en HDMI-switch, för att "lura" den gamla TV:n. Men det fick vara nog, ut med Sony TV:n från 2006(första TV:n på marknaden med 1080i - ej "P").

Steg 2 en helt modern Samsung 50" 4k UHD TV med WiFi, HDR+, micro dimming och hela faderullan. Nu fungerade allt! Måste bara skruva upp den på väggen.

Största fördelen med den lite nyare Denon-förstärkaren fast även den är gammal var faktiskt den inbyggda Audyssey XT rumskalibreringen, jag använde mätmikrofonen från min 10 gånger dyrare och helt moderna Yamaha-förstärkare och kan nog påstå att Avance-högtalarna aldrig har låtit så bra. Blev faktiskt brutalt bra ljud från alla ljudkällor! Kan på stående fot rekommendera alla förstärkare som har Audyssey, även om man bara kör Stereo-högtalare.

Uppdraget utfört, går att se på TV ett par år till

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Apogee-Krell-Bryston-Audio Research-Forsell

Visa signatur

Ignorante

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignorante:

Apogee-Krell-Bryston-Audio Research-Forsell

https://i.imgur.com/tE80DgI.jpg

KSA-100?
Sexigt värre!
Provat ett riktigt stort rum för högtalarna och 1/3 placering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignorante:

Apogee-Krell-Bryston-Audio Research-Forsell

https://i.imgur.com/tE80DgI.jpg

Nice!

En drömanläggning! Berätta gärna mer! Ett par närbilder på elektroniken vore toppen. Ser ut som ett kassettdäck överst - är det Forsell? Mina googelskills går bet.

Seriöst att vända stärkarna till fördel för kort kablage

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Nice!

En drömanläggning! Berätta gärna mer! Ett par närbilder på elektroniken vore toppen. Ser ut som ett kassettdäck överst - är det Forsell? Mina googelskills går bet.

Seriöst att vända stärkarna till fördel för kort kablage

Skickades från m.sweclockers.com

Ser ut som ett Nakamichi Dragon, legendariskt kassettdäck, jag hade Teacs motsvarande svulstiga Z-5000 vid samma tid som var kassetternas gyllene tidsålder

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

@the squonk: Åhå! Ja, jag känner bara till Forsells cd-spelare och skivspelare (och kanske dac?) - kassettdäck stod nog inte på menyn.

Nakamichi passar ju bra in i ramsan Apogee-Krell-Bryston-Audio Research-Forsell

Permalänk

@Svensktiger: Ja, KSA 100 Mk II.
Högtalare och effektförstärkare stod i många år placerade 1/3 i ett 80 m2 rum, övrigt i eget rum bredvid.

@the squonk: Ja, Nakamichi Dragon.

@OllO Skivspelaren från Forsell är ej med på bild.

Krell utan lock

Diverse

(Bilder ifrån en tillfällig uppställning då en vän ville lyssna, därför CD-spelare som annars inte används.)

Visa signatur

Ignorante

Permalänk
Medlem

Flyttat och äntligen skaffat mig 5.2.4 setup och är helnöjd, ett par saker utbytt från sist
Dali Opticon 6 golvare
2xXTZ 12.17 Edge subwoofers
Dali Opticon Vokal
Dali Fazon Mikro surround
4xDynavoice FX4 i taket
NADT758v3 reciever
IOTAVX AVXP1 7-kanal slutsteg
Minidsp 2x4HD för subsen
Nvidia Shield
Och en Sony 65XF9005 att titta på

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterX:

DIY grejer Balanserad rörförstärkare. Driver både lurar och högtalare.

https://i.imgur.com/DAMSHPj.jpg

https://i.imgur.com/qUWDsBC.jpg

https://i.imgur.com/BQ5rrIv.jpg

Är det egna konstruktioner med?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lite kombinerad HiFi och hembio, funkar rätt bra till båda.

Fler bilder och info här: https://www.minhembio.com/Erik_N

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av kozmos:

Är det egna konstruktioner med?

Skickades från m.sweclockers.com

Yes, det stämmer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterX:

Yes, det stämmer!

Riktigt najs, får man fråga vad du har för bakgrund?
Är ändå något jag själv hade velat bli bättre på har bara byggt lite enklare kit

Skickades från m.sweclockers.com