Permalänk
Medlem

Kylning till överklockad 6700k

Hej,

Jag tänkte klocka min 6700k lite och behöver lite bättre kylning då den ligger på upp mot 88 grader på 4,5GHz nu i hög belastning.
Jag har idag en be quiet! Pure Rock och tänkte ersätta den med något bättre. Det är väl luft eller sluten vattenkylare som gäller.

Moderkort ASUS Z170 PRO GAMING
Chassi Fractal Design Define S Svart

Bilder på hur det ser ut i chassit https://imgur.com/a/Vn7QW7E

Vad bör jag kika på? Det finns ju en uppsjö av slutna vattenkylare.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att du ska delida din cpu.

Jag gjorde det för någon månad sedan och bytte till en Noctua NH-D15. Hade runt 80-85 i full load innan och nu går den upp till max runt 60 grader, just nu kör jag den på 4.6 GHz och har inte orkat klocka mera. Har fastnat lite på BSOD skärmar om jag går över 4.6 och har inte tagit tag i det hela.

Kan tillägga att min kylare innan delid var en Corsair H100I. Som jag köpte begagnad och vet ej om den var i bästa skick, däremot så enligt tester på nätet så ska NH-D15 dra ganska jämt med Corsair H100I och jag hade noctuan liggandes så tänkte att jag kunde testa den i samma veva som delid.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Kör icke delidad 6700k med noctua DH15, fungerar perfekt. Annars har du ju Be quite Dark Rock PRO som är i samma klass. Jag föredrar luft framför aio pga ljudvolymen och vilken typ av ljud de skapa. Aio är ju grymt bra kylare oftast dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Skulle säga att du ska delida din cpu.

Jag gjorde det för någon månad sedan och bytte till en Noctua NH-D15. Hade runt 80-85 i full load innan och nu går den upp till max runt 60 grader, just nu kör jag den på 4.6 GHz och har inte orkat klocka mera. Har fastnat lite på BSOD skärmar om jag går över 4.6 och har inte tagit tag i det hela.

Kan tillägga att min kylare innan delid var en Corsair H100I. Som jag köpte begagnad och vet ej om den var i bästa skick, däremot så enligt tester på nätet så ska NH-D15 dra ganska jämt med Corsair H100I och jag hade noctuan liggandes så tänkte att jag kunde testa den i samma veva som delid.

Jag har kikat lite på delid men jag känner att jag inte riktigt orkar det och vill inte ta risken att något rasar. Frågan är ju hur stor skillnad H100i gör mot den Pure Rock jag har idag. Det behöver ju vara någorlunda prisvärt också men de ligger ju ungefär likadant i pris.

Skrivet av Chrisism8:

Kör icke delidad 6700k med nocturnen Dh15, fungerar perfekt. Annars har du ju Be quite Dark Rock PRO som är i samma klass. Jag föredrar luft framför aio pga ljudvolymen och vilken typ av ljud de skapa. Aio är ju grymt bra kylare oftast dock!

be quiet! Dark Rock Pro 4 verkar vara ett bra alternativ. Får kanske kolla på NH-D15 också om jag inte vill gå på H100i då. Tack för tipsen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Jag har kikat lite på delid men jag känner att jag inte riktigt orkar det och vill inte ta risken att något rasar. Frågan är ju hur stor skillnad H100i gör mot den Pure Rock jag har idag. Det behöver ju vara någorlunda prisvärt också men de ligger ju ungefär likadant i pris.

Hade samma inställning som dig när det kom till delid men det var lätt som en plätt och det finns guider på nätet om det. Kostnaden var ganska minimal också jag köpte iof en der8auer Delid-Die-Mate 2 som fyndvara för en billigare peng. Om du bor i stockholms området så kan du få låna den om du vill.

I efterhand så förstår jag inte varför jag inte har gjort en delid innan..

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Jag har kikat lite på delid men jag känner att jag inte riktigt orkar det och vill inte ta risken att något rasar. Frågan är ju hur stor skillnad H100i gör mot den Pure Rock jag har idag. Det behöver ju vara någorlunda prisvärt också men de ligger ju ungefär likadant i pris.

Pure rock kostar ju runt 300kr och H100i runt 1100kr så att de ligger liknande i pris vet jag inte riktigt

Skrivet av HerrNilsson:

be quiet! Dark Rock Pro 4 verkar vara ett bra alternativ. Får kanske kolla på NH-D15 också om jag inte vill gå på H100i då. Tack för tipsen!

Dark Rock pro 4 är snyggare än NH-D15 medan Noctuan är enklare att montera. Annars är de ganska motsvarande. Hur de presterar kommer handla mer om fläktkurva etc än att de är olika bra. Här har du en bra video ifall du vill kika lite snabbt mellan dessa två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Pure rock kostar ju runt 300kr och H100i runt 1100kr så att de ligger liknande i pris vet jag inte riktigt

Den vanliga som jag har ja. Inte Dark Rock Pro 4 :).
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4750734

Skrivet av Chrisism8:

Dark Rock pro 4 är snyggare än NH-D15 medan Noctuan är enklare att montera. Annars är de ganska motsvarande. Hur de presterar kommer handla mer om fläktkurva etc än att de är olika bra. Här har du en bra video ifall du vill kika lite snabbt mellan dessa två.
https://www.youtube.com/watch?v=05xBclYW0jc

Ska kika, tackar.

Permalänk
Medlem

Corsair Hydro H100x verkar vettig till ett vettigt pris.

Permalänk
Medlem

Delidade min 6700k i helgen, 70c @ 4.5ghz. Efteråt 65c @ 4.7ghz med en Be Quiet pure rock. Blir väl olika resultat för alla men kommer nog inte bli varmare iaf 😅

Visa signatur

[6700k@4.5ghz] [Gigabyte 1070 8gb] [16gb Corsair vengeance 2133mhz] [EVGA supernova G2 650w] [250gb intel ssd] [500gb seagate hdd] Skärm: Acer Predator 144hz

Permalänk
Medlem

Jag kör en Dark Rock Pro 4 till min 6700K. Ej deliddad, och kör den i 4,4 - 4,5 Ghz. Temperaturen i spelande går upp kring 60 grader, ibland 65 grader som absolut max.
Min 6700K är lite grinig i överklockningen. Har aldrig lyckats få den stabilt i 4,7Ghz.

Hade en Pure Rock innan som jag faktiskt var riktigt nöjd med (då gick temperaturerna upp till max 70 grader med samma överklockning enligt ovan), men uppgraderade för att få ännu svalare processor samt att ha en kylare för framtida uppgraderingar av CPU.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Noctua U14S och 6700k @ 4.8GHz (1.38v) - ligger strax över 70° när jag spelar. Ingen delid

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Hej,

Jag tänkte klocka min 6700k lite och behöver lite bättre kylning då den ligger på upp mot 88 grader på 4,5GHz nu i hög belastning.
Jag har idag en be quiet! Pure Rock och tänkte ersätta den med något bättre. Det är väl luft eller sluten vattenkylare som gäller.

Moderkort ASUS Z170 PRO GAMING
Chassi Fractal Design Define S Svart

Bilder på hur det ser ut i chassit https://imgur.com/a/Vn7QW7E

Vad bör jag kika på? Det finns ju en uppsjö av slutna vattenkylare.

Skulle också säga "delidda den", skillnaden kan vara rätt brutal och ge dig överklockningsmöjlighet med den kylare du redan har. Skaffar du en större kylare som NH-D15 och du vinner kisellotteriet så kan du nog skrämma upp den rätt ordentligt i klock. Min gick ner nästan 20c i stockhastighet.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Kan vi inte köra ett delid party i sthlm? Har också en 6700k jag skulle vilja delidda men har inga verktyg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fan man blir ju sugen på att delida ändå. garantun på CPUn går ju ut i augusti. Har en 3D-skrivare så jag printar nog ett verktyg. Hmm.

Permalänk
Medlem

Delidade min 6700k för ca två mån sedan, det rekommenderas verkligen, kommer ner en hel del i temp jämfört med innan. Kör Kraken x62 och har ca 26C vid idle och 62C 100% vid 4,6 ghz 1,456v. Efterblivet av Intel att smeta sånt skit mellan propp och värmespridare...

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AleexF:

Delidade min 6700k för ca två mån sedan, det rekommenderas verkligen, kommer ner en hel del i temp jämfört med innan. Kör Kraken x62 och har ca 26C vid idle och 62C 100% vid 4,6 ghz 1,456v. Efterblivet av Intel att smeta sånt skit mellan propp och värmespridare...

Har ju lite med vilken tur man har med lotteriet på cpun/moderkort med, min 6700k gör 4.6Ghz på 1.24V och får samma temps som dig ej delidad med en corsair h100i v2 .
Men har man dåliga temperaturer så är delid riktigt bra

Rättade till lite stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Pure rock kostar ju runt 300kr och H100i runt 1100kr så att de ligger liknande i pris vet jag inte riktigt

Dark Rock pro 4 är snyggare än NH-D15 medan Noctuan är enklare att montera. Annars är de ganska motsvarande. Hur de presterar kommer handla mer om fläktkurva etc än att de är olika bra. Här har du en bra video ifall du vill kika lite snabbt mellan dessa två.
https://www.youtube.com/watch?v=05xBclYW0jc

Har själv både Dark Rock pro 4 och NH-DH15 och jag tycker att båda är rätt lätta, monterade även min Dark Rock Pro 4 i lådan-
Dock får jag samma temperaturer med båda kylarna och jag antar att det är för att det är " samma kylare" ?
Min sista vatten kylare var corsair h100iv2 då dessa presterar lika bra av vad jag sett och de läcker inte
Känns lite som att det är samma då jag har läst att Be Quiet kopierade Noctuas rakt av och satte egna fästen samt plåt över.
Fördelen enligt mig var att jag hade redan en Be Quiet pure rock monterad på min 3770k så jag kunde bara lossa kylaren och skruva på den nya