AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

"Villhöver" ?

Been-there-done-that-too!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Test Cpu var en Ryzen 7 modell iallafall, 8 Core och klockfrekvensen var ej spikad ännu.

Test CPUn var en Ryzen 5, 8 Core.

Permalänk
Medlem

Är det ett misstag att köpa en AM4-bräda nu? Kommer det nya brädor med några nya vettiga funktioner tillsammans med de nya cuperna tro?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Anandtech levererar!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krucks:

Är det ett misstag att köpa en AM4-bräda nu? Kommer det nya brädor med några nya vettiga funktioner tillsammans med de nya cuperna tro?

PCIe 4.0 var det på tal om, men inget mer än så än så länge. Skulle nog tro att allt nytt kommer medfölja CPU:n, t.ex. Precision Boost 3 och XFR3 så som med PB2 och XFR2. Så köp nu om du behöver en ny bräda idag, CPU:erna kommer ju ändå i mitten av 2019!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krucks:

Jag skulle uppgradera köpa nytt dvs x570 bräda idag.
nyare moderkort har ju lärt sig av de förra generationens så det brukar vara bättre med nytt

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Känns det inte lite meh över det?
Jag antar att mina aktier inte kommer att rusa direkt, jag har snabbspolat igenom det i efterhand men jag skulle vilja veta frekvensen AMD körde på i cinebench när de jämförde mot 9900k

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lasseTM:

Känns det inte lite meh över det?
Jag antar att mina aktier inte kommer att rusa direkt, jag har snabbspolat igenom det i efterhand men jag skulle vilja veta frekvensen AMD körde på i cinebench när de jämförde mot 9900k

Kör över intels bästa cpu, meh?
Vilka krav ställer du på tekniken egentligen?

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Jag antar att jag får plågas ett tag till med min nuvarande dator.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Anandtech levererar II!

https://mobile.twitter.com/IanCutress/status/1083099086880952...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Kör över intels bästa cpu, meh?
Vilka krav ställer du på tekniken egentligen?

Inte prestandan utan bristen på information.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det blev visst ett "jaha..." av det hela. Inte ens publiken där verkade särskilt entusiastisk.

16 GB VRAM är ju rejält, så jag förstår att kortet blir dyrare, men ändå...

Nja!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lasseTM:

Inte prestandan utan bristen på information.

snabbare än intel och kallare.
släpps i mitten av 2019, (Juni troligt)
kommer att ha 8, 12 samt 16 kärnor.

Vad mer ville du veta?
Att de ens testade ett ingenjörs exemplar var tack vare den hype som finns

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Vad mer ville du veta?

Jag vill veta om jag blir tvingad att köpa en 3700X om den heter så
Dom hade lätt kunnat nämna vilken frekvens deras exemplar körde i så vi får en fingervisnimg om ipc.
Visst förstår jag om marknadsfolket inte vill det men jag tror att aktien sjunker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Er1kssoN:

Jag antar att jag får plågas ett tag till med min nuvarande dator.

Lider med dig.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Vad mer ville du veta?

Vi får hoppas att det är en som går säg runt 3ghz och inte att den boostar mot 4.7-5ghz eller något sådan, för det är ändå eg 7nm(hybrid pga io kretsen) mot en 14nm monolithic krets som har anor ända från 2012(sandy).

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Innehåller IO-kretsen cacheminne också? Typ "L4" eller så?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Vi får hoppas att det är en som går säg runt 3ghz och inte att den boostar mot 4.7-5ghz eller något sådan, för det är ändå eg 7nm(hybrid pga io kretsen) mot en 14nm monolithic krets som har anor ända från 2012(sandy).

Då lär du nog bli besviken, med tanke på hur långt AMD fortfarande ligger efter i IPC med dagens ryzen mot Intels dito så ska vi nog vara nöjda med om den ligger på frekvenser 4.2-4.4Ghz.
Hade AMD visat upp en processor som tuffade på under 4Ghz och drog i stort sätt jämnt med 9900k då hade AMD stolt visat upp det igår men det är bara att inse trots att det är 7nm vi snackar om så tror jag att många kommer bli besvikna.

Vi får ju inte glömma att intel som för övrigt har varit helt ohotade på processormarknaden i en evighet helt plötsligt har stora problem att gå över till 10nm.
Intel har såklart stora krav och förväntningar på sig och på så vis kommer dom inte lansera vad som helst, så vad säger då egentligen att AMD faktiskt skulle ha lyckats så mycket bättre att krympa deras kretsar och helt plötsligt sopa mattan med intel?
Näe jag är faktiskt inte så övertygad om att ryzen 3xxx kommer bli så bra dom vi alla tror, men jag hoppas verkligen jag har fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kempa:

Då lär du nog bli besviken, med tanke på hur långt AMD fortfarande ligger efter i IPC med dagens ryzen mot Intels dito så ska vi nog vara nöjda med om den ligger på frekvenser 4.2-4.4Ghz.
Hade AMD visat upp en processor som tuffade på under 4Ghz och drog i stort sätt jämnt med 9900k då hade AMD stolt visat upp det igår men det är bara att inse trots att det är 7nm vi snackar om så tror jag att många kommer bli besvikna.

Vi får ju inte glömma att intel som för övrigt har varit helt ohotade på processormarknaden i en evighet helt plötsligt har stora problem att gå över till 10nm.
Intel har såklart stora krav och förväntningar på sig och på så vis kommer dom inte lansera vad som helst, så vad säger då egentligen att AMD faktiskt skulle ha lyckats så mycket bättre att krympa deras kretsar och helt plötsligt sopa mattan med intel?
Näe jag är faktiskt inte så övertygad om att ryzen 3xxx kommer bli så bra dom vi alla tror, men jag hoppas verkligen jag har fel!

Tänk dock på att det inte är AMD själva som producerar sina kretsar, utan de låter andra företag sköta tillverkningen. Global Foundries användes vid produktionen av Ryzen 1 och 2 som baserades på Global Foundries 12nm Low Power nod, vilket är ämnad för CPU:er med lägre spänningar och lägre frekvenser (t.ex. till laptops). Detta är det största skälet till varför Ryzen 1 och 2 inte klarar av högre frekvenser än kring 4.3 GHz. I och med Ryzen 3000-serien så sker produktionen istället hos TSMC med deras 7 nm High Power nod, vilket är ämnad för högre frekvenser och högre spänningar. Intel använder sin egna High Power nod för tillverkningen av sina desktop CPU:er.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Tänk dock på att det inte är AMD själva som producerar sina kretsar, utan de låter andra företag sköta tillverkningen. Global Foundries användes vid produktionen av Ryzen 1 och 2 som baserades på Global Foundries 12nm Low Power nod, vilket är ämnad för CPU:er med lägre spänningar och lägre frekvenser (t.ex. till laptops). Detta är det största skälet till varför Ryzen 1 och 2 inte klarar av högre frekvenser än kring 4.3 GHz. I och med Ryzen 3000-serien så sker produktionen istället hos TSMC med deras 7 nm High Power nod, vilket är ämnad för högre frekvenser och högre spänningar. Intel använder sin egna High Power nod för tillverkningen av sina desktop CPU:er.

Jo visst är det så men jag tror fortfarande det är rent önsketänkande att vi får se AMD sopa mattan med Intel vare sig det är global foundries eller TSMC som står för kretsarna.
Som jag skrev i tidigare inlägg, hade den processor AMD visade igår spöat 9900k med råge i IPC så hade AMD stolt visat upp det.
Jag tror vi får vara nöjda om Ryzen 3000 har 10-15% högre IPC än Intels Coffee Lake/Refresh tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kempa:

Jo visst är det så men jag tror fortfarande det är rent önsketänkande att vi får se AMD sopa mattan med Intel vare sig det är global foundries eller TSMC som står för kretsarna.
Som jag skrev i tidigare inlägg, hade den processor AMD visade igår spöat 9900k med råge i IPC så hade AMD stolt visat upp det.
Jag tror vi får vara nöjda om Ryzen 3000 har 10-15% högre IPC än Intels Coffee Lake/Refresh tyvärr.

Ca 12% IPC förbättring har det varit tal, sett till diverse läckor och ES exemplaret som läcktes ut. Mer än så skulle det nog inte vara troligt heller då vi har börjat närma oss slutet för vad som är möjligt att krama ur kislet så att säga. Läste imorse att testet som kördes igår ska enligt folk från AMD på CES golvet ha körts med luftkylda CPU:er, och att 9900K kördes i stock med en ASUS bräda (d.v.s. förmodligen så var Multicore Enchancement påslaget). Ryzen var där lite bättre, och Su sa själv att det som kördes var ett tidigt ES med ej slutgiltiga frekvenser så det är mycket möjligt att vi kommer få se Ryzen 3xxx-CPU:er som har högre frekvenser än så. Senaste läckta ES från AMD kördes i 4.5 GHz om jag minns rätt, så troligt att exemplaret igår kördes lika snabbt eller lite snabbare, men med avseende på Su's påstående om att det inte var "the final frequencies" så skulle jag gissa på att exemplaret inte kördes i mer än 4.5 GHz.

Återstår att se, förhoppningsvis får vi mer info fram till maj när AMD fyller 50!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Ca 12% IPC förbättring har det varit tal, sett till diverse läckor och ES exemplaret som läcktes ut. Mer än så skulle det nog inte vara troligt heller då vi har börjat närma oss slutet för vad som är möjligt att krama ur kislet så att säga. Läste imorse att testet som kördes igår ska enligt folk från AMD på CES golvet ha körts med luftkylda CPU:er, och att 9900K kördes i stock med en ASUS bräda (d.v.s. förmodligen så var Multicore Enchancement påslaget). Ryzen var där lite bättre, och Su sa själv att det som kördes var ett tidigt ES med ej slutgiltiga frekvenser så det är mycket möjligt att vi kommer få se Ryzen 3xxx-CPU:er som har högre frekvenser än så. Senaste läckta ES från AMD kördes i 4.5 GHz om jag minns rätt, så troligt att exemplaret igår kördes lika snabbt eller lite snabbare, men med avseende på Su's påstående om att det inte var "the final frequencies" så skulle jag gissa på att exemplaret inte kördes i mer än 4.5 GHz.

Återstår att se, förhoppningsvis får vi mer info fram till maj när AMD fyller 50!

Är det 12% förbättring mot Ryzen 2000 eller 12% bättre än Intels motsvarighet?
Om det nu är från Ryzen 2000 så hoppas jag verkligen prissättningen blir så låg som dom flesta tror och att dom lyckas med höga frekvenser istället.
Det är nog många inklusive mig själv som längtat efter att få köra AMD i bruken igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kempa:

Är det 12% förbättring mot Ryzen 2000 eller 12% bättre än Intels motsvarighet?
Om det nu är från Ryzen 2000 så hoppas jag verkligen prissättningen blir så låg som dom flesta tror och att dom lyckas med höga frekvenser istället.
Det är nog många inklusive mig själv som längtat efter att få köra AMD i bruken igen.

Gentemot Ryzen 2000-serien om jag minns rätt.

Högre frekvenser är att nog vänta med avseende på tillverkaren (TSMC) och deras high power nod Prissättningen, ptja, sett till hur det varit med Ryzen 1000- och 2000-serien så kan det bli rejält pressade priser här också (förhoppningsvis)!

Visa signatur

Permalänk

Kommer det vara värt att skaffa en nya 3000 amd cpu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regalseal:

Ring en astrolog

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Ring en astrolog

Astrologen håller med att det kommer att vara värt att köpa en Ryzen 3000, kollade med honom nyss

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regalseal:

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regalseal:

Ja.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Är väl ganska uppenbart vid detta laget men för att konstatera:

Och en bild som få har sett:

Det ser även ut som att vissa befintliga 300 och 400 AM4 moderkort kan få PCI-E 4.0 aktiverat på den första PCI-E-sloten för GPU med en biosuppdatering såvida man inte kör med risers eller har ett avstånd på ~150mm från CPU.

https://www.tomshardware.com/news/amd-ryzen-pcie-4.0-motherbo...

Förvånar mig inte om ASUS möjliggör detta på C6H och C7 korten.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Är väl ganska uppenbart vid detta laget men för att konstatera:

https://i.4cdn.org/g/1547068678626.png

Och en bild som få har sett:

https://i.imgur.com/BlKsTT6.png

Jag vill mena det. Tycker det var lite väl mycket gloom and doom från folk igår.

Jag tycker själv att det är jävligt imponerande att ett tidigt imgenjösexemplar klarar av att dra jämt med 9900K i CB, och dessutom med hälften(?) av det maximala kärnantalet vi kanske får se för Matisse.

Sedan kan det ju vara så som en del tror att det extra utrymmet endast är tänkt för modeller med iGpu, men det tror inte jag. Jag tänker som så att det ser ut att kunna rymmas ett CCX till där, och varför skulle de inte ta den möjligheten? Att Intel skulle kunna skrapa fram fler kärnor på nuvarande nod med en monolitisk design är osannorlikt, så AMD tar nog chansen att återigen bli herre på täppan vad gäller antalet kärnor. I och med 9900K så är det ju faktiskt jämt skägg mellan AMD och Intel på den punkten, och det tror jag inte AMD trivs med.

Kan de dra till med 12 eller till och med 16 kärnor så är de återigen med bred marginal i ledning där, så om de kan så är det rätt uppenbart att de kommer ta chansen, tror och hoppas jag

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.