Permalänk
Medlem

Asus Rog PG279Q eller PG278QR

Hej!

Jag har nu kollat runt på nätet som en galning vad gäller ips och tn paneler, men kan ändå inte riktigt bestämma mig vilken jag ska satsa på. Gör lite allt möjligt vid datorn, kollar film, lirar cs & dota osv. Men kommer börja spela lite cod och bf bara jag skaffar nytt grafikkort.

Läste att dom som skaffat ips aldrig skulle kunna använda tn igen, och andra påstår att det är tn man ska ha ifall man spelar.

Båda skärmarna är altså 27" 144hz 1440p med g-sync, Q modellen med ips dock.
Här var jag bor så skulle jag få punga ut 549 euro ( ca. 5500kr) för tn skärmen och 640e för ips rutan, dvs skiljer endast runt 1000kr.
Hur är det med backlightbleed osv hos ips skärmarna? Bara att lämna tillbaka ifall man har otur?

Tacksam för alla tips!

Permalänk
Bildexpert 📺

@kimbou1: Detta är en typisk sådan frågeställning du egentligen endast kan svara själv på. Det är endast du som kan säga om det är värt 1000 kronor extra för IPS-panel, den bättre färgåtergivning och allroundkaraktären. Eller ifall TN-panelernas snäppet bättre kontroll över eftersläp är viktigare för den typ av spel du spelar och hur du uppfattar dessa skillnader. Det är endast du som avgöra ifall IPS glow stör dig mer än motsvarande problem hos TN där betraktningsvinkeln är direkt avgörande för hur du upplever färger. Och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimbou1:

Hej!

Jag har nu kollat runt på nätet som en galning vad gäller ips och tn paneler, men kan ändå inte riktigt bestämma mig vilken jag ska satsa på. Gör lite allt möjligt vid datorn, kollar film, lirar cs & dota osv. Men kommer börja spela lite cod och bf bara jag skaffar nytt grafikkort.

Läste att dom som skaffat ips aldrig skulle kunna använda tn igen, och andra påstår att det är tn man ska ha ifall man spelar.

Båda skärmarna är altså 27" 144hz 1440p med g-sync, Q modellen med ips dock.
Här var jag bor så skulle jag få punga ut 549 euro ( ca. 5500kr) för tn skärmen och 640e för ips rutan, dvs skiljer endast runt 1000kr.
Hur är det med backlightbleed osv hos ips skärmarna? Bara att lämna tillbaka ifall man har otur?

Tacksam för alla tips!

Jag är definitivt ingen expert men även jag har kollat runt som en virrig höna och i mitt fall så får jag tyvärr konstatera att det enda sättet att tag ett "informerat" beslut skulle vara att fysiskt prova skärmarna. Jag älskar att spela shooters och jag prioriterar ett bra flyt med tydlig bild vid snabba rörelser och då verkar TN paneler vara the way to go, så när det kom till frågan om vilken panel jag skulle välja så blev mitt beslut enklare.

Efter det så blev frågan "Jaha, vilken TN panel väljer jag då?" och då gick jag efter vilken skärm som hade högst refresh rate och vilka frekenser det stödjer Motion Blur Reduction vid. Jag har för tillfället 2 olika skärmar ståendes i hallen som jag inte har öppnat men det handlar mer om att jag inte riktigt gjorde all research innan.

När det kommer till CS, Quake, DOOM med flera så är inte färger och betrakningsvinklar viktigt för mig. Jag skulle hellre köpa en sekundär IPS för användning till "allt annat."

Permalänk
Medlem

@kimbou1
Jag är heller inget proffs på skärmar.
Av det du beskriver så verker de mest vara fokus på spel för din del, låter då som att TN panel passar bäst.

Håller med föregående talare att skaff dig en IPS som sekundärskärm istället, komiskt nog är jag själv inne på samma bana.

Edit:
Men å andra sidan är IPS skärmar otroligt bra anpassade till dagens spel, samt att man har ändå en skärm ett antal år, så då kan den extra 1000-lappen kanske vara värt en investering på sikt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc