Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Hög GHZ vid dockad dator

Hej, Jag har ett problem att min arbetsdator klockar högt vid idle redan vid uppstart. Problemet blir att datorns fläktar går på högt varv nästan hela tiden och låter som jetmotorer. Jag insåg att om jag ändrade från prestanda energialternativet till balanserat så gick klockhastigheten ner från runt 4-4,2 till 0,8-1,2, Med prestanda igång ligger den på 4-4,2 hela tiden. jag ändrade då till balanserat och fläktarna gick ner samt klockhastigheten. När jag sedan dockade min dator gjorde balanserat läge ingen skillnad och den fortsätter att ligga runt 4-4,2 samt låta som en jetmotor. Vad kan jag göra eller ska jag skippa att docka eller det kanske är när den får ström som den drar på?
specs:
Core i7 8850H / 2.6 GHz
Win 10 Pro 64-bit
32 GB RAM
1 TB SSD NVMe,
15.6" 1920 x 1080
Quadro P600

Dell 3530

Permalänk
Medlem

Om du går in och redigerar energialternativet bör det här framgå vad det beror på. "Minsta Processortillstånd" vid nätansluten är högt, antagligen eller kanske "Kylningsprincip för datorn".

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan ställa in (ner) "max cpu" för energischemat eller skapa ett eget schema, om man experimenterar lite så kan det kanske gå att uppnå passiv kylning, jag har en laptop som kör passivt om jag kör med cpumax på 72% men det skiljer ju mellan olika modeller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.