Nej men har man vart sjukskriven vid olika tillfällen i livet så kan man känna igen när andra behöver det.
Är ett skyddsnät som fungerar; dock så bidrar sådana som du till att det inte fungerar optimalt då ni inte verkar tro på att folk mår dåligt eller blir sjukskrivna.
Jag har aldrig sagt att systemet ska missbrukas; häck jag avskyr när jag läser folk som vill sjukskrivas för att sitta hemma och spela TV spel. Men det är inte fallet här som du kunde se.
Jaha, så för att jag vill att sjukförsäkringssystemet skall användas till det det är avsett för så bidrar jag till att det inte fungerar optimalt? Det var en intressant "twist". Om du läser vad jag skriver så anser jag att sjukskrivning inte skall användas i andra syften än om man är sjuk. Är det ett problem?
Du kanske inte är gammal nog men det var inte så många årtionden sedan som det i praktiken bara var och gå till en "generös" läkare och kvittera ut sjukintyg även om man inte var sjuk. Dessutom spädde vissa regeringar på detta genom att förtidspensionera en masse för att arbetslöshetssiffrorna skulle sjunka. Dessa olater hade jag hoppats att vi tagit oss från vid detta laget men prat som "att sjukskriva sig" får mig att misstänka att det fortfarande finns glipor i systemet. Tyvärr.
Om man inte trivs på sitt jobb eller med sin chef, ja då kämpar man på med det, gör det som måste göras men man springer inte och "sjukskriver sig". Detsamma gäller sömnproblem; om de inte utmynnar i sjukdomssymtom så jobbar man, sömnproblem får man lösa på något annat sätt.
Däremot om man verkligen är sjuk (fysiskt eller psykiskt) så är det bra att skyddsnätet finns där.