Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JeanC:

Nej men har man vart sjukskriven vid olika tillfällen i livet så kan man känna igen när andra behöver det.

Är ett skyddsnät som fungerar; dock så bidrar sådana som du till att det inte fungerar optimalt då ni inte verkar tro på att folk mår dåligt eller blir sjukskrivna.

Jag har aldrig sagt att systemet ska missbrukas; häck jag avskyr när jag läser folk som vill sjukskrivas för att sitta hemma och spela TV spel. Men det är inte fallet här som du kunde se.

Jaha, så för att jag vill att sjukförsäkringssystemet skall användas till det det är avsett för så bidrar jag till att det inte fungerar optimalt? Det var en intressant "twist". Om du läser vad jag skriver så anser jag att sjukskrivning inte skall användas i andra syften än om man är sjuk. Är det ett problem?

Du kanske inte är gammal nog men det var inte så många årtionden sedan som det i praktiken bara var och gå till en "generös" läkare och kvittera ut sjukintyg även om man inte var sjuk. Dessutom spädde vissa regeringar på detta genom att förtidspensionera en masse för att arbetslöshetssiffrorna skulle sjunka. Dessa olater hade jag hoppats att vi tagit oss från vid detta laget men prat som "att sjukskriva sig" får mig att misstänka att det fortfarande finns glipor i systemet. Tyvärr.

Om man inte trivs på sitt jobb eller med sin chef, ja då kämpar man på med det, gör det som måste göras men man springer inte och "sjukskriver sig". Detsamma gäller sömnproblem; om de inte utmynnar i sjukdomssymtom så jobbar man, sömnproblem får man lösa på något annat sätt.

Däremot om man verkligen är sjuk (fysiskt eller psykiskt) så är det bra att skyddsnätet finns där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Jaha, så för att jag vill att sjukförsäkringssystemet skall användas till det det är avsett för så bidrar jag till att det inte fungerar optimalt? Det var en intressant "twist". Om du läser vad jag skriver så anser jag att sjukskrivning inte skall användas i andra syften än om man är sjuk. Är det ett problem?

Du kanske inte är gammal nog men det var inte så många årtionden sedan som det i praktiken bara var och gå till en "generös" läkare och kvittera ut sjukintyg även om man inte var sjuk. Dessutom spädde vissa regeringar på detta genom att förtidspensionera en masse för att arbetslöshetssiffrorna skulle sjunka. Dessa olater hade jag hoppats att vi tagit oss från vid detta laget men prat som "att sjukskriva sig" får mig att misstänka att det fortfarande finns glipor i systemet. Tyvärr.

Om man inte trivs på sitt jobb eller med sin chef, ja då kämpar man på med det, gör det som måste göras men man springer inte och "sjukskriver sig". Detsamma gäller sömnproblem; om de inte utmynnar i sjukdomssymtom så jobbar man, sömnproblem får man lösa på något annat sätt.

Däremot om man verkligen är sjuk (fysiskt eller psykiskt) så är det bra att skyddsnätet finns där.

Nej, att du inte ser problem med ökad stress och påfrestningar hos folk som gör att de leder till psykiskt ohälsa är det jag säger.

Har ALDRIG sagt att "det bara är att gå och sjukskriva sig"; däremot om man mår så dåligt att man känner att man behöver ventilera sig på ett forum så tycker jag nog ändå att det är problematiskt. Annars är jag allt för att "bita ihop". Sedan är det inte du som bedömer hurvida han kan sjukskriva sig eller inte; är en läkare och de kan i dagsläget bli juridiskt ansvariga ifall sjukskrivningen är felaktig. Så man sjukskrivs inte "hur som helst" som förr i tiden. Men det kanske du inte kände till?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JeanC:

Nej, att du inte ser problem med ökad stress och påfrestningar hos folk som gör att de leder till psykiskt ohälsa är det jag säger.

Har ALDRIG sagt att "det bara är att gå och sjukskriva sig"; däremot om man mår så dåligt att man känner att man behöver ventilera sig på ett forum så tycker jag nog ändå att det är problematiskt. Annars är jag allt för att "bita ihop". Sedan är det inte du som bedömer hurvida han kan sjukskriva sig eller inte; är en läkare och de kan i dagsläget bli juridiskt ansvariga ifall sjukskrivningen är felaktig. Så man sjukskrivs inte "hur som helst" som förr i tiden. Men det kanske du inte kände till?

Men läs mina inlägg istället för att bara anta' saker och ting. Otroligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Men läs mina inlägg istället för att bara anta' saker och ting. Otroligt!

På samma sätt som du läser mina. Otroligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Du är.stark! Se det så att om det tog slut så gjorde det av en anledning. Nu får du chansen att hitta rätt kvinna. Håller tummarna för dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, som hon sa i fredags kväll - vi båda förtjänar att hitta någon som vill samma som oss. Det börjar äntligen kännas lite bättre inombords, men det kommer nog göra lite ont på nyårsafton...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

jag bevittnade ett hjärtstopp under natten, ingen rolig syn, dom kämpade med honom närmare 30 minuter och tillslut gav hjärtat något som liknade en puls, dom flesta om inte alla hans revben var då knäckta. första gången jag ser en defibrilator ge elstöterna, den gav över 10 gånger, inte alls som på film.
och det påminner mig om hur många i mitt liv som har fått hjärtstopp, den första när jag gick i 1an på lågstadiet då förlorade en i klassen sin pappa. grannen mitt emot, en småbarnspappa gick också bort, jag stod och tittade i fönstret och märkte direkt att något var fel när en av tjejerna sprang ute i bara trosor mitt in natten, sen kom brandkår polis och ambulans.
det får en att tänka på hur kort och oförutsägbart livet kan vara, jag har tidigare försökt ställa in mig på att något sådant antagligen kommer ske med min pappa, men numera är jag även oroad för mig själv, när jag var under 30 då kände jag mig odödlig men inte nu längre.
för två veckor sedan såg jag en 22åring i leukemi gå bort, jag stod nästan framme vid sängen när maskinerna stängdes av

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Sötast

Är sjukskriven på 75% fram till 21Dec, skulle sedan gå ner till 50% sjukskrivning efter det.

Men missade min läkartid då jag skrivit fel tid i min kalender, fick en ny tid 13 Februari.
Tog kontakt med dem och menade på att min sjukskrivning löper ut och behöver ha en akuttid då detta ställer till det både i mitt arbete och i min sjukpenning.

Mitt arbete blir ogiltlig frånvaro på 50% och jag får ingen sjukpenning alls.

Deras svar: "Tyvärr så uteblev du, vi har inga tidigare tider än i Februari"

Så att ehh... Har varit en väldigt rolig jul so far, nästa två månader kommer bli ännu roligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Är sjukskriven på 75% fram till 21Dec, skulle sedan gå ner till 50% sjukskrivning efter det.

Men missade min läkartid då jag skrivit fel tid i min kalender, fick en ny tid 13 Februari.
Tog kontakt med dem och menade på att min sjukskrivning löper ut och behöver ha en akuttid då detta ställer till det både i mitt arbete och i min sjukpenning.

Mitt arbete blir ogiltlig frånvaro på 50% och jag får ingen sjukpenning alls.

Deras svar: "Tyvärr så uteblev du, vi har inga tidigare tider än i Februari"

Så att ehh... Har varit en väldigt rolig jul so far, nästa två månader kommer bli ännu roligare.

Fast är jobbet så taskiga?
Om du förklarar läget borde de väl kunna acceptera att läkarintyget kommer senare? Alt. att din läkare kan skriva ett intyg utan nybesök om ni redan är överens om att det är 50% som gäller?

Permalänk

Så kul. Vet inte om jag är sjukskriven eller friskförklarad från och med 1.1 2019. Har varit sjukskriven i drygt 8 år i sträck men min nya psykiater verkar göra allt för att kunna friskförklara mig. Han ifrågasätter allt jag säger och hela min sjukdomshistoria. Eventuellt blir det någon utredning av min arbetsförmåga. I pengar handlar det om att leva på 1200 € i månaden eller 530 € i månaden (vilket är omöjligt om min gamla mamma dör).

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Sötast
Skrivet av SuperNova:

Fast är jobbet så taskiga?
Om du förklarar läget borde de väl kunna acceptera att läkarintyget kommer senare? Alt. att din läkare kan skriva ett intyg utan nybesök om ni redan är överens om att det är 50% som gäller?

Japp, jag tror att jobbet är det minsta problemet.
Har såklart fått en ny läkare som jag inte träffat än så inte mycket att göra där.

Försöker få tag på försäkringskassan också och se vad de säger, men lite svårt nu i dagarna

Permalänk
Expertgissare

Gott nytt år alla, här sitter man med svärmor på sjukan och vakar hennes mor på dödsbädden, inte det bästa sättet att fira in nya året. Sambon sitter hemma med svärfar och vår 10 månaders lilla kille som inte haft en normal natt med i och ur sängar och bilar fram och tillbaka.
Ja jag vet inte vad jag ska skriva mer om det hela, men det blir ingen sömn i natt för någon av oss.

Jag hoppas ni alla har haft en trevlig nyårsafton och önskar ett gott 2019!

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Så kul. Vet inte om jag är sjukskriven eller friskförklarad från och med 1.1 2019. Har varit sjukskriven i drygt 8 år i sträck men min nya psykiater verkar göra allt för att kunna friskförklara mig. Han ifrågasätter allt jag säger och hela min sjukdomshistoria. Eventuellt blir det någon utredning av min arbetsförmåga. I pengar handlar det om att leva på 1200 € i månaden eller 530 € i månaden (vilket är omöjligt om min gamla mamma dör).

Hade börjat må allt sämre då jag inte fått något information om vad för ställningstagande som gjorts i december av psykiatern och heller inget beslut från pensionsbolaget kommit. Kunde inte sova, var illamående, och var hela tiden irriterad och rastlös samt kunde nu i helgen inte koncentrera mig när jag försökte se på tv. Orkade varken söka något jobb då det kändes helt meningslöst och hopplöst och än mindre kontakta någon arbetsgivare. Orkade inte ens med mig själv så jag började förbereda mig på att bli intagen på psyket. Mailade då min psykskötare och fick svar att ett intyg hade skrivits och skickats men att psykiatern inte tagit ställning till min arbetsförmåga utan upplåter det till pensionsbolagets läkare. Så nu känner jag mig i alla fall aningen bättre i väntan på ett beslut. Skulle dock gärna vilja veta vad som och om allt skrivits i intyget. :/

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Jobbar med stressigaste projektet någonsin. Deadlinen var dödsdömd redan när den annonserades men alla har kört på ändå. Nu börjar skiten att monteras och märkte idag att en grej jag ritat är fel...En riktig ”fort men fel”-konstruktion... Kostar väl en 100k att fixa till och ett par dagars extra jobb på montaget -.-
Pengarna som sådana är struntsummor men drygt att veta att man orsakat helgjobb åt ett par gubbar framöver. Man blev ju inte mottagen som en hjälte i morse direkt när man kom ner till ”golvet”.
Men som de säger, den som inte gör något fel gör inget

Tack vare stressen så hinner vi tyvärr inte att kolla att allt är ok till 100%.
Bara be en bön att de dyra grejerna med månaders leveranstid är rätt, annars kan företaget lägga ner...

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Då har man fått parkeringsböter på 400 kr för att jag stod 5 minuter för länge... Tänk om jag bara hade betalat ett par kronor extra för att stå 5 minuter till eller om jag gått till bilen 5 minuter tidigare, då hade jag sluppit den skiten. Det blev dyra läropengar det här

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Sur vetefan men sista tiden har jag varit lite extra matt på att mitt liv aldrig funkar särskilt bra. Jag är 29 nu och på fullt allvar minns inte senast jag hade en hel månad med regelbundna mat och sov-tider, klockan är 07:27 och jag sitter vaken (?) och käkar sockerkaka. Det är iofs svingott, så det är inte det. Men liksom.

För sex-sju år sen började min skalle grina åt mig och ställa till med en matsked vanföreställningar och annan förvirring, hundra svängar på psyket senare konstaterades dels lite av varje och förr eller senare tappade jag tålamodet och bara la ner skiten för att försöka stryka ut rynkorna själv istället. Jag får livet att funka, är ekonomiskt självständig och tillräckligt fri för att ha ungefär den vardagen jag känner att jag vill ha så rent praktiskt är allt rätt ok. Men någonting hände den perioden när jag typ "gled iväg" från verkligheten, och minus någon brief paus med en tjej som jag bodde ihop med ett år så har jag fan aldrig riktigt hittat hem igen.

Jag förstår inte hur min kropp tål så mycket som den gör, jag kan tillräckligt mycket om näringslära för att förstå ganska exakt vad som går fel både fysiskt och psykiskt när jag lever såhär, fattar hur dygnsrytmens förhållande till ljusexponering och associationsbeteenden fungerar och har liksom kunskapen för att göra ganska nyktra och bra beslut. Typ på allt. Det jag inte har är bara förmågan att bry mig, den är helt bortblåst. Både om bra och dåliga saker, ingenting är särskilt roligt, jag blir aldrig rädd för något längre och det känns som att hela världen och vardagen bara är en lång promenad utan karta eller mål.

Jag vill massa saker, ser fram emot massa saker och har upp till öronen av tankar och planer på hur jag ska forma mitt kommande år för att bygga på musklerna i firman, plåta lite fina områden av vår lilla planet och ha lite kul ihop med polare. Allting går bra, men jag märker också att varje gång jag gör någonting av det och faktiskt "är där" i situationen så bryr jag mig inte. Inte om någonting.

Saknar att uppleva något och verkligen känna av det, verkligen bry mig, verkligen gråta, verkligen vara taggad eller lycklig osv. och det känns som att gnistan för livet i allmänhet är ganska borta. Det är synd, hade varit kul att färgspraka lite mer inombords.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@Masyve:

Låter som trettiårskris.
Frågan är hur man tacklar det.. Kanske göra något som är rejält utanför din comfortzone.
Säg upp dig och dra på långresa, typ...:) Indien?, Helt enkelt, skaffa perspektiv på livet

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

@Masyve:

Låter som trettiårskris.
Frågan är hur man tacklar det.. Kanske göra något som är rejält utanför din comfortzone.
Säg upp dig och dra på långresa, typ...:) Indien?, Helt enkelt, skaffa perspektiv på livet

Om någonting låter som 30-årskris så är det att säga upp sig och åka till Indien hahaha.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@Masyve:

Exakt! Bara göra

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Känner bara för att skriva av mig. då man är ledsen.
För en veckan sedan så bestämde sig min sambo och bättre hälft att det va nog.
Tydligen så va det inte livet hon hade förställt sig och ville göra en komplett reboot.
Detta efter 8 år ihop. Vi träffades som 18 åringar i gymnasiet. Första kärleken.

Inget illa emellan oss, bara växt ifrån varandra antar jag. Dock vart det inget jag lagt märke till.
Vi hade inte det dåligt, mellan oss hade vi ca 40-50k efter skatt varje månad, hade trevlig lägenhet och allt annat som man vill ha. Reste varje sommar. Köpte exakt vad vi ville ha utan att behöva liksom bry sig.

Men jag antar att om man träffas som ung, så ökar risken att växa ifrån varandra, då man inte riktigt vet vad man vill från första början.
Jag själv är en person som föredrar att leva och inte jobba, medans på senare tid så började hon jaga karriär och ansåg att jag va en sten i hennes liv som behövdes kapas.
Vi båda jobbar inom IT, jag som alltiallo supporttekniker på ett litet företag och hon som utvecklingskonsult på ett större företag.

Nu hade jag tur i oturen och hade tekniskt sätt en ledig lägenhet som bara väntade på mig, så hemlös blev jag inte.
Men känslan av att man vill gå hem hänger fortfarande väldigt tungt över en.

Jag vet inte iheller vad jag ska ha i mitt nya hem. Gardiner? Ska man ha sånt? allt Krimskrams som gjorde ett hem har jag ingen aning om.
Det roliga är att av alla mina saker (12 flyttkartonger) så är ca 6-8st fyllda med elektronik.
Jag äger i princip inget annat idagsläget.

Det jobbigaste är att man inte riktigt förstå vem man är längre.
Jag gick in på Ica och fattade inget, jag har handlar 1000 gånger förr, men aldrig bara till mig själv.
Jag vet inte vad jag äter, jag vet dock vad vi äter.
Så det blev korv med bröd. mycket korv....

Man har inte längre någon att störa med sina tråkiga vardagsberättelser som ingen egentligen bryr sig om och allt annat trams man höll på med när man va hemma.
Det gick från att vara en levande tillvaro till att bli helt tomt och ensamt.

Samt vad gör man med alla bilder man tagit ihop? Allt på FB? Ska man arkivera det? Radera det?
Jag vill ju egentligen att det ska ligga kvar, det är ju trotts allt en del av mitt liv. Men att se det gör mer ont än vad det ger lycka.

Detta må bli det jobbigaste man ska ta sig igenom i livet.
Men jag antar att det bara är att försöka hålla huvudet högt och blicka framåt ihop om att en ljus ska presenteras inom sin tid.

Som sagt, behövde bara skriva av mig. Det hjälper ibland.

Permalänk
Medlem

Är smått sur efter att jag märkte för några dagar sen att den vänstra parkeringsensorn fram på bilen saknades. Det var bara ett hål där och då jag har skött min bil som om det vore min förstfödda så är man lite irriterad. Har inte kört in eller stött till något, så den måste bara ha ramlat ut(eller in?).

Är det någon som vet om detta är något man kan fixa på egen hand eller är verkstad som gäller? Det är en volkswagen passat -12.

Permalänk
Medlem

@Bankai: På min Skoda var det bara limmet som släppt på insidan kofångaren (bak).

så jag kröp under bilen, gjorde rent sensorhållaren och kofångaren där det skulle limmas, smetade på badrumssilikon (det enda jag hade tillgång till vid tillfället) och det har suttit kvar hur bra som helst i 5 år nu.

På min bil så är själva sensorn fastsatt i en hållare, som i sin tur sitter i kofångaren. Antar det är så för att sensorn lättare ska kunna bytas om den går sönder (vilket också hänt mig. Tog 10 min att byta).

Om din sensor har ramlat in så borde den ju tro att du är skitnära någonting varenda gång du parkerar, fast om den ramlat ut så borde den hänga i sladden.

@h3l1m4n: Jag beklagar.
Det kommer vara tufft nu och du känner dig tom, men allteftersom tiden går så kommer det bli lättare.

Kanske kan du utnyttja denna "kompletta reboot" till något positivt? Ta hand om dig själv, inred din lägenhet så som du vill ha den.

Lycka till.

On Topic:
Dag 3 av deadly man flu. Febern är borta nu, men den svullna halsen och frossan gör sig påminda titt som tätt.
Har inte ställt mig på vågen ännu, men något kilo eller två har jag säkert tappat. Svettats som en gris om nätterna men har knappt ätit något.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av h3l1m4n:

Känner bara för att skriva av mig. då man är ledsen.
För en veckan sedan så bestämde sig min sambo och bättre hälft att det va nog.
Tydligen så va det inte livet hon hade förställt sig och ville göra en komplett reboot.
Detta efter 8 år ihop. Vi träffades som 18 åringar i gymnasiet. Första kärleken.

Inget illa emellan oss, bara växt ifrån varandra antar jag. Dock vart det inget jag lagt märke till.
Vi hade inte det dåligt, mellan oss hade vi ca 40-50k efter skatt varje månad, hade trevlig lägenhet och allt annat som man vill ha. Reste varje sommar. Köpte exakt vad vi ville ha utan att behöva liksom bry sig.

Men jag antar att om man träffas som ung, så ökar risken att växa ifrån varandra, då man inte riktigt vet vad man vill från första början.
Jag själv är en person som föredrar att leva och inte jobba, medans på senare tid så började hon jaga karriär och ansåg att jag va en sten i hennes liv som behövdes kapas.
Vi båda jobbar inom IT, jag som alltiallo supporttekniker på ett litet företag och hon som utvecklingskonsult på ett större företag.

Nu hade jag tur i oturen och hade tekniskt sätt en ledig lägenhet som bara väntade på mig, så hemlös blev jag inte.
Men känslan av att man vill gå hem hänger fortfarande väldigt tungt över en.

Jag vet inte iheller vad jag ska ha i mitt nya hem. Gardiner? Ska man ha sånt? allt Krimskrams som gjorde ett hem har jag ingen aning om.
Det roliga är att av alla mina saker (12 flyttkartonger) så är ca 6-8st fyllda med elektronik.
Jag äger i princip inget annat idagsläget.

Det jobbigaste är att man inte riktigt förstå vem man är längre.
Jag gick in på Ica och fattade inget, jag har handlar 1000 gånger förr, men aldrig bara till mig själv.
Jag vet inte vad jag äter, jag vet dock vad vi äter.
Så det blev korv med bröd. mycket korv....

Man har inte längre någon att störa med sina tråkiga vardagsberättelser som ingen egentligen bryr sig om och allt annat trams man höll på med när man va hemma.
Det gick från att vara en levande tillvaro till att bli helt tomt och ensamt.

Samt vad gör man med alla bilder man tagit ihop? Allt på FB? Ska man arkivera det? Radera det?
Jag vill ju egentligen att det ska ligga kvar, det är ju trotts allt en del av mitt liv. Men att se det gör mer ont än vad det ger lycka.

Detta må bli det jobbigaste man ska ta sig igenom i livet.
Men jag antar att det bara är att försöka hålla huvudet högt och blicka framåt ihop om att en ljus ska presenteras inom sin tid.

Som sagt, behövde bara skriva av mig. Det hjälper ibland.

Klart det gör ont när det har gått 8 år, men det kunde lika gärna ha gått 12 år som det gjorde för mig. Ibland så växer man ifrån varandra och jag vet att det inte är lätt att ta till sig det jag skriver nu: Det kommer bli bättre och faktum är att du vet nu lite bättre vem som passar dig. När man är 18 så skulle jag säga att de flesta inte riktigt vet vad de vill ha. Gällande bilder så ser jag inget fel med att spara de. Det är ändå minnen från du var 18-26. Gör inget förhastat och beroende vad du är ute efter så får du agera därefter. Ett tips är att börja träna om du inte redan gör det. Fysisk aktivitet gör underverk för självkänslan och välmåendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

@Masyve:

Låter som trettiårskris.

Gjorde faktiskt så när jag fyllt 34 och kände att livet var lagom tråkigt, tog 6mån tjänstledigt. Sålde det mesta av mina stora möbler, hyrde ut lägenheten och drog till Australien,Nya zeeland och vietnam och bara åkte om kring till olika ställen.
Allt bestämdes och verkställdes på typ mindre än 3 månader.. rekommenderas starkt

Enda nackdelen är att man blir så in i helsike resebiten...när man varit i Sverige ett tag vill man bara packa väskan och göra om samma resa igen.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@eatme@live:
Samma resa går inte arr göra igen... se allt som en ny. Det har jag gjort de senaste 20 åren.
Att tro att allt är som förr är endast till andra att tycka eller tro. Men det är inte sant och kommer aldrig att bli...

Gammalt bort och nytt nu!

Som sagt, inte ens Australien eller Indien har stått stilla senaste 20 åren... det är en jäkla skillnad sedan 96 när jag var där första gången. Så också Sverige, USA, Ryssland mm. Men åk dit o kolla in saker o ting. Det är bra för livet!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

@eatme@live:
Samma resa går inte arr göra igen... se allt som en ny. Det har jag gjort de senaste 20 åren.
Att tro att allt är som förr är endast till andra att tycka eller tro. Men det är inte sant och kommer aldrig att bli...

Gammalt bort och nytt nu!

Som sagt, inte ens Australien eller Indien har stått stilla senaste 20 åren... det är en jäkla skillnad sedan 96 när jag var där första gången. Så också Sverige, USA, Ryssland mm. Men åk dit o kolla in saker o ting. Det är bra för livet!

Nä givetvis går det inte att göra samma resa med exakt samma upplevelser..menade mer samma typ av resa med samma upplägg
Vait i Thailand typ 8ggr och man ser skillnad på landet varje gång man åker dit. Tror att nästa resmål efter Bali nu i feb får bli USA..aldrig varit där så det är dax att åka dit

Permalänk
Medlem

Sveriges skarpaste man blev statsminister. suck... Demokratin i Sverige officiellt dödförklarad 18 januari 2019? Dags för Annie Lööf att äta sin högra sko.

EU-valet i maj skall bli mycket intressant.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av eatme@live:

Nä givetvis går det inte att göra samma resa med exakt samma upplevelser..menade mer samma typ av resa med samma upplägg
Vait i Thailand typ 8ggr och man ser skillnad på landet varje gång man åker dit. Tror att nästa resmål efter Bali nu i feb får bli USA..aldrig varit där så det är dax att åka dit

Du ser, det biter sig fast är i samma fåra faktiskt fast lite på ett annat sätt. Planerar flytt till Spanien. Om ett par år kommer det att ske

Skrivet av Leoms:

Sveriges skarpaste man blev statsminister. suck... Demokratin i Sverige officiellt dödförklarad 18 januari 2019? Dags för Annie Lööf att äta sin högra sko.

EU-valet i maj skall bli mycket intressant.

Vad det nu hade med detta att göra.. samma trams kan nog appliceras på övriga partiledare om man så vill.
I ren självbevarelsedrift så rekomderar jag att du läser på hur demokratin i Sverige fungerar.

”Folket har inte bättre politiker än de förtjänar” Vi satte dom precis där vi ville, varken mer eller mindre

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Du ser, det biter sig fast är i samma fåra faktiskt fast lite på ett annat sätt. Planerar flytt till Spanien. Om ett par år kommer det att ske

Vad det nu hade med detta att göra.. samma trams kan nog appliceras på övriga partiledare om man så vill.
I ren självbevarelsedrift så rekomderar jag att du läser på hur demokratin i Sverige fungerar.

”Folket har inte bättre politiker än de förtjänar” Vi satte dom precis där vi ville, varken mer eller mindre

Hade dessa politiker inte fått något arvode innan regering vore bildad så hade det varit löst samma månad som valet. Våra politiker får mer än de förtjänar och ta vilken arbetsplats som helst hade en styrelse/chefer/personal betett sig lika så hade det varit soprent och ersatt med nytt folk. Nu kommer nog Ygeman mfl inhalkande på en ministerpost igen. Men inget att haka upp sig på det är same shit different name inom politiken. Däremot de som avgick i protest var iaf rakryggade det var säkert vettigt folk önskar de all lycka i framtiden. I goda tider så märks inte en dålig ledning så mkt men i dåliga tider leder det till katastrof. Till oss alla som får leva med den här regeringen genom en kanske kommande lågkonjuktur och kanske ett extraval önskar jag ett stort lycka till. Men det är bara ett I-landsproblem, det finns värre saker att drabbas av än våra politiker även om det är svårt att tro i stunden.

Men nu till nåt verkligt beklagigt en bekants fru gick bort i helgen, hon hade cancer och blivit friskförklarad hon åkte hon in akut vid julhelgen och sedan gick hon bort på sjukhuset i helgen. Livet är kort ta väl vara på det!

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@john_doe:

Stämmer in på sista raderna. Lev livet medans det är i behåll

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Masyve:
Känner samma! och under ungefär lika lång tid.
Finns liksom ingen motivation till något alls, och har ingen jävla aning om hur jag ska nå dit.
Inte varit på psyket så som du skriver, men träffade en professionell pratare i onsdags för första gången. Kändes som ett bra första steg. (Det var inte en psykolog, men nåt åt det hållet).

Några viktiga grejer som jag lärt mig:

- Skaffa växter, och ta fan hand om dom! Simpel sak att ha att bry sig om, men kan vara svårt, låt fan inte växterna må dåligt, ens om du måste göra stora ärenden och skaffa professionell hjälp för växten. Det viktiga är själva bry-sig-om-grejen.

- Ge blod. Eller liknande enkel grej. Målet är att man har ett tydligt mål med något specifikt att uppnå. Sen göra det och känna sig stolt.

- Man måste utsätta sig. Bara gör! Tänkt om det rent av blir roligt.

- Tacka ja! Blir det tråkigt så är det värsta som händer att man kan gå hem när man vill.

- Skriv upp i kalendern i efterhand saker som man gjort, så man ser ifall man varit duktig på att aktivera sig.

- Sluta läs nyheter helt och hållet en lång stund. Skit i vad som händer i världen och bara tänk själviskt på ditt eget bästa. Menar alltså att man fortfarande kan skänka pengar till välgörenhet och vara allmänt snäll, om det är något som man faktiskt själv vill och mår bra av att göra. Inte annars.