Chassifläktar - Vilka har ni och kan ni rekommendera dom?

Permalänk
Medlem

Chassifläktar - Vilka har ni och kan ni rekommendera dom?

Hej gott folk,

Jag har just beställt efter en ny dator. Det är en 9900K och ett RTX 2080 som huserar i ett Fractal Design Define S2.
Nu undrar jag då vilka fläktar som jag borde köpa till chassit. Jag är sugen på att köpa Noctuas men de är så jävla mycket dyrare än fläktar som är snäppet mer högljudda men flyttar mer eller mindre lika mycket luft. Kylaren till processorn är en NH-D15 så den kommer hjälpa till att vispa igenom lite luft också. Jag siktar på att hålla en så låg ljudnivå som möjligt och kollar just nu på dessa då de ska vara rätt tysta men flyttar mycket luft! FD Venturi

5 fläktar är väl det som ligger på menyn att beställa, än så länge!
Har ni några tips eller egna rekommendationer till detta så skulle jag gladeligen uppskatta det. Reviews på fläktar är lite... tunt?

Tack på förhand!

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem

Själv körde jag på samma som satt i chassiet, då de var på rea vid det tillfället 59kr/styck. Fractal design dynamic gp-14. Helt ok speciellt för det priset. Men annars hade hag tänkt köpa Corsair Premium ML140 PWM 140mm. De ska enligt många vara bland de bättre cassiefläktarna. Både på luftflöde och ljudnivå.
FDesignVenturi är också bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633

Permalänk
Medlem

@Coreflake: Alright, tack! Ska ta och kika på Corsairfläktarna!

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem

Noctua

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3700x - NH-D15 - GTX 1080 - Tomahawk MAX - 16GB 3200Mhz - 1TB M.2 - 500GB SSD - RM750x - Define S - 2X AOC 24G2U

2600k - R7 240 - Z68-UDH-B3 - 16GB 1866Mhz - 250GB SSD - 4TB HDD - Focus+ 750

Permalänk
Medlem

Jo noctua är bra. Förmodligen bäst. Men priset på 250-280kr per fan är lite i överkant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633

Permalänk
Medlem

Jag kör på dessa: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4814030

Bästa fläkten jag någonsin har provat, däremot är de inte för alla pga färgvalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBjud:

Noctua

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, hade gärna haft deras fläktar då kylaren är noctua men det kändes så jääämarns dyrt med 5 st Noctua.

Skrivet av Coreflake:

Jo noctua är bra. Förmodligen bäst. Men priset på 250-280kr per fan är lite i överkant.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, eller hur... Det känns lite vasst faktiskt. Men jag antar att om det ska smaka får det kosta. Ska se ifall det finns några alternativ!

Skrivet av jmeistr:

Jag kör på dessa: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4814030

Bästa fläkten jag någonsin har provat, däremot är de inte för alla pga färgvalen.

Åh harre mitt hjärta, de var inte billiga, speciellt då jag ska ha 5 st! Men enligt specsen så verkar de ju sjukt bra iaf! Hade dock gärna haft 140mm

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk

Slog till på Pure Wings 2 (be quiet), för ett tag sedan. 18,8dB på max(12v). Verkar bra enl. spec.
Känns som det är god kvalitet i förehållande till pris 109:-

Permalänk
Medlem

@SPACEFACE75: Ja, har kikat litegranna på dom och de verkar ju riktigt prisvärda! Definitivt på min lista just nu

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk

FD HF-14 är en bra fläkt.

Något man inte ska stirra sig blint på är det speccade ljudet. Oftast är det ljudet av luft som rör sig som blir det högsta och inte fläkten i sig. Tänk dig när det blåser ut. Saker som fläktfilter / grillar etc ökar detta ljudet.

Fläktar med högre luftflöde och lägre statiskt tryck är vägen att gå enligt mina egna observationer. Man vill oftast inte att fläkten snurrar mer än 1000 RPM max om man vill ha låg ljudnivå. Detta gäller som chassifläkt, inte om man har radiator eller dylikt.

Permalänk
Medlem

Kör med Fractal Design Venturi. 2 St High Pressure på min NH-D15 kylare, och 3 High airflow i chassit. Dom är väldigt tysta på låga varv men flyttar fortfarande mycket luft. HP fläktarna låter en del när de går upp på 70% eller uppåt, men det kör jag nästan aldrig förutom ifall man leker men överklockningen. Kan absolut rekommendera.

Permalänk
Medlem

Använder Corsair LL120 och LL140-fläktar till mitt chassi.

Snyggaste RGB-fläktarna på marknaden imo, bra luftflöde och väldigt tysta. Har datorn mindre än en halvmeter bredvid mig på skrivbordet, och i 30% rpm hör jag i stort sett inte fläktarna. (Semi-passiv GPU och PSU.)

Dom är dock tämligen dyra, ca. 250 kr för 120mm och 300 kr för 140mm, och om man inte är ute efter RGB-belysning så bör man se sig om efter andra fläktar.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

FD HF-14 är en bra fläkt.

Något man inte ska stirra sig blint på är det speccade ljudet. Oftast är det ljudet av luft som rör sig som blir det högsta och inte fläkten i sig. Tänk dig när det blåser ut. Saker som fläktfilter / grillar etc ökar detta ljudet.

Fläktar med högre luftflöde och lägre statiskt tryck är vägen att gå enligt mina egna observationer. Man vill oftast inte att fläkten snurrar mer än 1000 RPM max om man vill ha låg ljudnivå. Detta gäller som chassifläkt, inte om man har radiator eller dylikt.

Skrivet av Chrisism8:

Kör med Fractal Design Venturi. 2 St High Pressure på min NH-D15 kylare, och 3 High airflow i chassit. Dom är väldigt tysta på låga varv men flyttar fortfarande mycket luft. HP fläktarna låter en del när de går upp på 70% eller uppåt, men det kör jag nästan aldrig förutom ifall man leker men överklockningen. Kan absolut rekommendera.

Skrivet av MinscS2:

Använder Corsair LL120 och LL140-fläktar till mitt chassi.

Snyggaste RGB-fläktarna på marknaden imo, bra luftflöde och väldigt tysta. Har datorn mindre än en halvmeter bredvid mig på skrivbordet, och i 30% rpm hör jag i stort sett inte fläktarna. (Semi-passiv GPU och PSU.)

Dom är dock tämligen dyra, ca. 250 kr för 120mm och 300 kr för 140mm, och om man inte är ute efter RGB-belysning så bör man se sig om efter andra fläktar.

Tusen tack för era förslag! Ska kika lite mer noggrant på alla dessa men som det är just nu lutar det mest åt FD HF-14 just för ljudnivån med luftflödet!

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |