Blir suddigt när jag kollar igenom mina bilder

Permalänk

Blir suddigt när jag kollar igenom mina bilder

det tar ett par sekunder för en bild att bli skarp när jag sitter och bläddrar genom mina bilder. vad kan det bero på?
dålig skärm? någon inställning?

Permalänk
Medlem

Du har väl väldigt högupplösta bilder. Då tar det ett tag att visa full kvalitet, så programmet börjar med att ladda en enklare förhandsvisning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Du har väl väldigt högupplösta bilder. Då tar det ett tag att visa full kvalitet, så programmet börjar med att ladda en enklare förhandsvisning.

Skickades från m.sweclockers.com

men det blev inte så förut och jag har inte ändrat något/köpt ny utrustning

Permalänk
Medlem

Eftersom du ger NOLL info om vad du använder för programvara, eller vilka typer av filer det handlar om, så är det svårt att ge några tips. Har du börjat lägga bilderna på nån annan disk? I molnet??

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Eftersom du ger NOLL info om vad du använder för programvara, eller vilka typer av filer det handlar om, så är det svårt att ge några tips. Har du börjat lägga bilderna på nån annan disk? I molnet??

Skickades från m.sweclockers.com

hm..det som är standard i windows för att kolla på bilder..det är bildfiler jpeg och png

Permalänk
Medlem

Det är olila i olika versioner av windows. Vad heter programmet? Och/eller vad har du för utgåva av windows?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Seg HDD/processor
Skaffa SSD

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Det är olila i olika versioner av windows. Vad heter programmet? Och/eller vad har du för utgåva av windows?

Skickades från m.sweclockers.com

windows 10. programmet heter bara "foton" och är standard i mitt windows i alla fall

Permalänk
Skrivet av Glossy White:

windows 10. programmet heter bara "foton" och är standard i mitt windows i alla fall

Upplever samma problem, tidigare Windows versioner hade jag aldrig sådant fördröjning med samma dator.

Det är garanterat "foton" appen som är skräp, använder dock knappt bilder på datorn så jag har inte kollat om det fungerar bättre med någon annan app.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

det tar ett par sekunder för en bild att bli skarp när jag sitter och bläddrar genom mina bilder. vad kan det bero på?
dålig skärm? någon inställning?

Kan rekommendera "FastStone Image Viewer" om du har mycket bilder, programmet är gratis och har en massa bra funktioner. Dessutom är det snabbt. --> http://www.faststone.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Upplever samma problem, tidigare Windows versioner hade jag aldrig sådant fördröjning med samma dator.

Det är garanterat "foton" appen som är skräp, använder dock knappt bilder på datorn så jag har inte kollat om det fungerar bättre med någon annan app.

Skickades från m.sweclockers.com

Använder mig av ACDSee för bildhantering, vilket fungerar lika segt som den inbyggda bildvisaren om jag läser in bilder ifrån en av de långsamma hårddiskarna.

Det är stor skillnad när man har bilder lagrade på en snabb hårddisk, helst SSD givetvis.

Det är också första åtkomsten som är seg. När tumnaglarna skapats och bilderna har indexerats går det riktigt snabbt att läsa in bilderna.

Permalänk
Medlem

Jag har inte detta problem i "Foton" i Windows 10 1803 om jag kollar igenom foton från en gammal HDD (ej SSD). Då är bilderna JPEG från en äldre systemkamera (10MP).

Kunde dock återskapa det genom att förstora bilderna till ca 30MP och spara om. Alltså borde det handla om hur stora bilderna är kontra hur snabb disken är.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Skrivet av AGI:

Seg HDD/processor
Skaffa SSD

har haft samma hdd och processor länge, det har nylgen blivit så här

Skrivet av quattro-2.6:

Upplever samma problem, tidigare Windows versioner hade jag aldrig sådant fördröjning med samma dator.

Det är garanterat "foton" appen som är skräp, använder dock knappt bilder på datorn så jag har inte kollat om det fungerar bättre med någon annan app.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Galvanizer:

Använder mig av ACDSee för bildhantering, vilket fungerar lika segt som den inbyggda bildvisaren om jag läser in bilder ifrån en av de långsamma hårddiskarna.

Det är stor skillnad när man har bilder lagrade på en snabb hårddisk, helst SSD givetvis.

Det är också första åtkomsten som är seg. När tumnaglarna skapats och bilderna har indexerats går det riktigt snabbt att läsa in bilderna.

mm efter att man kollat på bilderna i en mapp en gång så går det sen snabbare men som sagt så hade jag inte detta problem tidigare med samma mjukvara/hårdvara

Skrivet av Joppis:

Jag har inte detta problem i "Foton" i Windows 10 1803 om jag kollar igenom foton från en gammal HDD (ej SSD). Då är bilderna JPEG från en äldre systemkamera (10MP).

Kunde dock återskapa det genom att förstora bilderna till ca 30MP och spara om. Alltså borde det handla om hur stora bilderna är kontra hur snabb disken är.

Skickades från m.sweclockers.com

jag tar screenshots på stillbilder när jag spelar upp filmer för att jämföra kvaliten mellan releaser. jag sparar sedan dessa screenshots som vanliga png-filer i paint. har gjort så i många år och jag har aldrig tidigare upplevt att det tar tid för appen att läsa in bilderna