Vill köpa kontroller till PC. Rekommenderat?

Permalänk

Vill köpa kontroller till PC. Rekommenderat?

Jag vill köpa en kontroller (360/xbone/PS etc.) att använda till min PC. Jag har dock aldrig använd en kontroller förut (alltid använd tangentbord och mus) och har därför inga erfarenheter om vad som är bäst. Kan ni hjälpa mig välja en kontroller och även vart man kan köpa en för ett bra pris? Vill ha en generell kontroller som fungerar till de flesta spelen med sladd så man slipper byta batteri.

Permalänk
Medlem

Min rekommendation är helt klart att du köper en Xbox One Controller, antingen med sladd eller trådlös (dongel).

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | ASUS Strix Z370-F | ASUS Rog Strix 2080 Ti

i7 8700K | Noctua NH D15 | Corsair 32GB/3200MHz/DDR4 | M.2 NVME 1000gb | SSD 250gb + 500gb | Corsair RM750X

Fidelio X2 | Sennheiser HD 58X | Mayflower ARC | Vortex Pok3r | Logitech G Pro Wireless | Asus PG279Q

Permalänk
Medlem

Beror på vad du ska spela, kräver spelen en bra DPAD så skulle jag definitivt köpa en ps4 dosa (mest fighting spel tex mortal kombat), annars är xbox one dosan helt klart bäst då den fungerar automatiskt med nästan alla spel.

Permalänk
Medlem

Min ps4 dosa fungerar med alla spel jag testat hittills utan något pysslande.. Rocketleague, gta, fortnite till och med. Bara köpa en bluetooth dongel på 2-3 cm, seemless att skifta över från tbord/mus i gta t.ex.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Skulle säga Xbox 360 eller Xbox one då dessa är väldigt bra allround kontroller till dagens spel och framför allt ligger de gött i handen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@ChunChunMaru:
Kontroll med kabel tycker jag bara är jobbigt. Körde tidigare med en trådad xbox kontroll.
Jag gillar Steam controller, liggandes i soffan.

Jag skulle rekommendera Xbox, Playstation eller Steam controller. Beroende på vilken typ man gillar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Kan också bekräfta att Xbox One kontroller fungerar helt utmärkt. Har fyra stycken specifikt för co-op spel när folk är över

Permalänk

Det låter som att de flesta rekommenderar en xbox one/360 kontroller. Vart kan man köpa detta till ett bra pris? Kollade på inet där den säljs för 700 kr. Det känns mycket för en kontroller jag inte kommer att använda speciellt ofta...

Permalänk
Medlem

https://www.maxgaming.se/xbox-one-handkontroll/xbox-one-wirel...

Jag köpte min på rea för 449kr. Se bara till att du verkligen får en med bluetooth. Finns en äldre modell som kräver dongel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

https://www.maxgaming.se/xbox-one-handkontroll/xbox-one-wirel...

Jag köpte min på rea för 449kr. Se bara till att du verkligen får en med bluetooth. Finns en äldre modell som kräver dongel.

Skickades från m.sweclockers.com

Den nya är ungefär likadan? USB-adaptern krävs om man inte redan har inbyggd bluetooth på moderkortet.

Kan även rekommendera "Nintendo Switch Pro Controller". Lika skön design som XBOX-kontrollen.

Båda kontrollerna har dessutom en ordentlig DPAD till skillnad från PS-kontrollerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChunChunMaru:

Det låter som att de flesta rekommenderar en xbox one/360 kontroller. Vart kan man köpa detta till ett bra pris? Kollade på inet där den säljs för 700 kr. Det känns mycket för en kontroller jag inte kommer att använda speciellt ofta...

Kolla beg marknaden eller om du vill göra en fuling köp från Kina/Ebay, denna verkar har fått bra betyg runt om när jag har forska lite om den.
Slog själv till på en då jag har tröttnat på kabel, så de återstår å se hur den presterar eller om den ens dyker upp.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

xbox one, annars måste du klabba med 3e parts program för att få det att funka.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Kör Xbox One själv på min PC och frugan har en xbox 360 till sin. Av de två tycker jag Xbox one är överlägset mest bekväm. Strular aldrig. Kör med sladd då det var billigare än med trådlöst när jag köpte den. Funkar som vanligt trådlös när jag kör Xbox.

Har ingen erfarenhet av ps4 eller switch pro controller.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Inaktiv

OBS angående Xbox-kontroller: Äldre varianter, inklusive de första Xbox-One-kontrollerna har ett eget proprietärt trådlöst interface och är ej kompatibla med Bluetooth. Nyare varianter som Xbox One S har Bluetooth.

Gillar min Xbox One kontroll, men hade gärna haft den nya varianten med Bluetooth istället. Nu är jag tvungen att använda USB.

Permalänk
Medlem

@ChunChunMaru:

Du kanske kommer använda kontrollern mer än va du tänkt. Jag tyckte också priset kändes saftigt när jag handlade till min dator, och kände inte heller att jag trodde att jag kommer använda den mycket. Idag använder jag min i genomsnitt kanske 10h per vecka, då ett kontrollvänligt spel (Rocket League) seglat upp bland de jag spelat mest de senaste 2 åren, rätt många timmars användning alltså

Du borde kunna hitta XBox/PS4-kontroller (beroende på preferens) kring 500, 700 känns rätt dyrt.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Xbox 360 (kräver dongle) för trådlöst
Xbox One bluetooth
Nintendo switch pro kontroller (bluetooth)

Är dom jag kan rekommendera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Xbox one fungerar asbra. Jag föredrar sladd, men det fungerar bra med bluetooth med. Går att overridea keybindings i steam-menyn om man behöver, men annars är den typ alltid plug and play med alla moderna spel.